תפריט עמוד

יפן מחוץ למסלול

הרים ויערות, מעיינות ומפלים, מוזיאונים ומקדשים ואפילו איים טרופיים - כמה אתרים נפלאים ביפן שנמצאים מחוץ למסלול המטיילים הרגיל

מטיילים ביפן לא פוסחים לרוב על טוקיו ועל קיוטו, אבל למדינה המדהימה הזו יש עוד המון מה להציע – אתרי טבע יפהפיים, ערים מרתקות ואפילו חופים טרופיים, שכולם נמצאים מחוץ למסלול התיירים הרגיל. הנה כמה הצעות לטיול קצת אחר ביפן.

הפארק הלאומי שירטוקו: ממלכת הטבע
הפארק הלאומי שירטוקו (Shiretoko), ששוכן בחצי אי הנושא את אותו שם בצפון-מזרח האי הוקאידו, הוא אחד הפארקים המרהיבים ביפן והביקור בו הוא תענוג גדול לכל חובב טבע. זהו אחד מהאזורים המבודדים ביותר במדינה, וחלקים רבים ממנו נגישים רק ברגל, במסגרת טרקים של כמה ימים. פירוש שמו של הפארק בשפתם של בני המקום הוא "סופה של אמא אדמה", אולי בשל מיקומו, הנושק לים אוקהוצק אשר קופא לחלוטין בחורף. בפארק יש הרי געש, אגמים, מעיינות חמים, מפלים ויערות של אלון, אדר, אורנים ואשוחים. בפארק ובמים שמסביב חיים מינים רבים של בעלי חיים, ובהם לווייתנים, אריות ים, איילים, שועלים וגם אוכלוסיית הדובים חומים הגדולה ביותר ביפן. הפארק הוא המקום הדרומי ביותר בחצי הכדור הצפוני בו ניתן לחזות בתופעה של סחיפת קרח, לרוב מסוף ינואר ועד תחילת אפריל. מהעיירה אוטורו יוצאים סיורי הליכה על הקרח.


סחיפת קרח בפארק שירטוקו. אחת מהתופעות הייחודיות בפארק

בין פינות החמד היפות של הפארק ניתן למנות את חמשת האגמים, חמישה אגמים קטנים המוקפים בנוף הררי יפה; את מפל פורפה (Furepe) שצונח מצוק אל הים; את מפלי קאמויוואקיו (Kamuiwakkayu), שם יש גם מעיינות חמים (אשר אינם פתוחים כעת לקהל הרחב); ואת מעבר שירטוקו, מעבר הרים עם נופים עוצרי נשימה של הר ראוסו, הגבוה ביותר בפארק (1,661 מטר).


מפלים בפארק שירטוקו. גן עדן לחובבי טבע

איי יאיאמה: החופים היפים ביפן
איי יאיאמה (yaeyama) שבמחוז אוקינאווה (Okinawa) הם מהמקומות המפתיעים ביותר ביפן. האיים, אשר שוכנים בין יפן לטייוואן, מציעים כל מה שאפשר לחלום עליו באי טרופי: חול לבן, מי טורקיז, צמחיה טרופית ובעיקר המון שלווה וקצב חיים רגוע שעומד בניגוד מוחלט לחיים התזזיתיים בערים הגדולות של יפן. גם מזג האוויר באיים חיים ונעים בדרך כלל. הגדול מבין האיים הוא איריומוטה (Iriomote), המכוסה בג'ונגל טרופי ויערות מנגרובים. איים אחרים חביבים במיוחד על צוללנים, כמו האי אישיגקי (Ishigaki) שבו ניתן לראות מנטה ריי, או האי קורו שמציע עולם תת ימי עשיר במיוחד עם הרבה דגים טרופיים. הביקור באיים הוא גם חוויה תרבותית – כאן שולטת תרבות הריוקיו, מה שבא לידי ביטוי בדת, בשפה שמדברים התושבים, באוכל, במוזיקה ובארכיטקטורה.


איי יאיאמה. חופים לבנים עם צמחייה טרופית ומי טורקיז

קיושו: שילוב מנצח של ערים וטבע
קיושו (Kyushu) הוא האי השלישי בגודלו ביפן, ויש בו מוקדי עניין למכביר, אבל למרות זאת, מטיילים רבים פוסחים עליו, וחבל. זהו אחד האיים הגעשיים ביותר ביפן, ובו אפשר להתרשם מהר אסו, הר הגעש בעל השטח הגדול ביותר בעולם, וכן הרי געש נוספים, מעיינות חמים, נחלים חמים וגייזרים. בקיושו יש אתרי טבע מרהיבים נוספים, כמו קניון טאקאצ'יהו (Takachiho), קניון בזלת צר ותלול שבו זורם נהר גוקס שלמימיו צבע מרהיב. במקום נופל גם מפל מינאניטוקאי (Minainotaki) מגובה 17 מטר אל הנהר שמתחת.


קניון טאקאצ'יהו, מאתרי הטבע היפים של קיושו

אבל לא רק טבע יפה יש בקיושו. כמה מהערים המעניינות ביפן נמצאות בקיושו, המפורסמת שבהן היא נגסאקי, עליה הוטלה פצצת האטום ב-1945. העיר הגדולה ביותר בקיושו היא פוקואוקה (Fukuoka), אשר בה סצנת תרבות ואמנות תוססת. פוקואוקה ידועה גם במטבח המצוין שלה, ויותר מכל באטריות הראמן המצוינות שנמכרות בדוכני הרחוב.


דוכני מזון ברחוב בפוקואוקה, המפורסמת באוכל הרחוב המצוין שבה

נאושימה: אי של אמנות
אחד האיים הכי ייחודיים ביפן מפורסם לא בחופיו היפים אלא דווקא באמנות שבו. זהו האי נאושימה (Naoshima) ששוכן בים סאטו. האי הקטן מוקדש לאמנות מודרנית, ורבים מהמבנים בו עוצבו על ידי האדריכל אנדו טדאו, בהם בית בנס (Benesse House), מתחם שכולל מוזיאון לאמנות מודרנית ומלון ייחודי. המוזיאון שוכן על גבעה מבודדת שמשקיפה אל הים ומציג עבודות של אמנים יפנים ובינלאומיים בהם אנדי וורהול, בסקיאט ואחרים. עבודות נוספות, בעיקר פסלי חוצות, מוצגות בפארק שמסביב ובחוף הים הצמוד, בהן הדלעת שהפכה לאחד מסמלי האי. מוזיאון מעניין נוסף הוא מוזיאון צ'יצ'ו (Chichu) לאמנות הבנוי מבטון, פלדה וזכוכית, שוכן מתחת לאדמה ומציג עבודות של ג'יימס טורל, וולטר דה מריה, תמונות מסדרת חבצלות המים של מונה ועוד. באי יש מוזיאונים נוספים כמו מוזיאון לי הופן שמוקדש לעבודותיו של האמן הקוריאני ומוזיאון אנדו שמוקדש לארכיטקט שעיצב את פני העיר. פרויקט מעניין נוסף באי הוא פרויקט בתי האמנות אשר במסגרתו שופצו בתים עתיקים באי על ידי אמנים מקומיים ובינלאומיים שהפכו את הבתים ליצירות אמנות. לכל אלה יש להוסיף את הגלריות הרבות הפזורות ברחבי האי.


פסל הדלעת המפורסם שנמצא על החוף בנאושימה

מקדש יאמאדרה: בין שמים וארץ
מקדש יאמאדרה (Yamadera), המוכר גם בשם מקדש רישקוג'י (Risshakuji), הוא אחד מאותם מקומות אשר אי אפשר שלא לתאר בקלישאה "עוצר נשימה". המקדש שוכן במחוז יאמאגטה, בראש הר גבוה ותלול, ונראה כאילו הוא תלוי בין שמיים לארץ. המקדש העתיק של זרם הטנדאי הבודהיסטי הוקם בשנת 860. כדי להגיע למקדש יש לטפס בשביל אבן של כאלף מדרגות העובר ביער, כשלאורך הדרך יש מקדשים קטנים, פסלי אבן בודהיסטים, פנסים ופינות מנוחה מול הנוף, כך שגם הדרך למקדש מעניינת. אבל התגמול האמיתי מגיע כשמגיעים למעלה, משם ניתן להשקיף על הנוף המרהיב של העמק וההרים שמסביב. וכשהאזור מכוסה בשלכת הנוף יפה שבעתיים.


מקדש יאמאדרה. מרהיב במיוחד בשלכת

הרי אוקוטמה: מפלט מהמולת העיר
גם מי שזמנו קצר ולא יכול להרחיק יכול ליהנות מהטבע הנפלא של יפן במרחק נסיעה קצרצרה מטוקיו. הרי אוקטומה (Okutama) שוכנים בקצה המערבי של מחוז טוקיו, ועל אף שמדובר באזור נופש החביב על תושבי טוקיו כמפלט מפני המולת העיר, מעטים התיירים שמגיעים אליהם. באזור יש כמה הרי מיוערים, שהגבוה שבהם, קומוטורי (Kumotori), מתנשא לגובה 2,107 מטר ומציע תצפית נהדרת על האזור ועל הר פוג'י. באזור זורמים כמה נהרות ואת תמונת הנוף משלימים אגם אוקוטמה היפהפה.


נהר הזורם בהרי אוקטומה. מקום מפלט נפלא מההמולה של טוקיו

ההרים הם יעד נפלא לטיולים בכל עונות השנה: באביב עצי הדובדבן פורחים במלוא תפארתם סביב אגם אוקוטמה, בסתיו היערות שמכסים את ההרים משנים את צבעם במפגן שלכת מרהיב, ובחורף ההרים מכוסים בשלג. באזור יש שבילי הליכה רבים בדרגות קושי שונות, ואחרי ההליכה אפשר לתת לגוף לנוח ולהירגע בטבילה באונסן. באזור יש כמה כאלה, אחד מהם, מואגי-נו-יו (Moegi-no-yu) נמצא במרחק עשר דקות הליכה מתחנת הרכבת אוקוטמה והטובלים במימיו יכולים ליהנות מנוף נפלא של עמק נהר טאמה.

בתמונה הפותחת: מקדש יאמאדרה. שביל של אלף מדרגות מוביל אל המקדש שכמו תלוי בין שמים לארץ

התמונות בכתבה: שאטרסטוק, פליקר – Jean-Marie Hullot

לקריאה נוספת: 

יפן - כל מה שרציתם לדעת 
יפן – כל מה שרציתם לדעת
מתי הפך הסומו מטקס שינטו לספורט מקצועני, היכן שותות הפרות בירה וזוכות לעיסוי יומי, מדוע לא מומלץ להביא עציץ למאושפזים בבתי חולים ולמה גן החיות של טוקיו סגור למשך חודשיים בשנה? טריוויה יפנית



 

 

יום בבית ספר ביפן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מיפן

נגיעות: יפן, להתאהב עד אין קץ
נגיעות: יפן, להתאהב עד אין קץ

הטיול ביפן אינו דומה ואף לא מזכיר מדינה כלשהי בה דרכה כף רגלי. בכלל נדרשו לי ימים לא מועטים כדי להכיל גודלו של המסע. יפן הינה מדינת איים מבודדת. מציאות שחייבה את היפנים להקים תרבות מיוחדת האופיינית רק ...

מסע צילום באזורים הכפריים של יפן
מסע צילום באזורים הכפריים של יפן

זה לא היה הביקור הראשון שלנו ביפן, ובכל זאת, הביקור הזה היה אחר. בעוצמות, ברמת ההתרגשות, במפגשים הצילומיים שנוצרו, בטבע המופלא שקיבל את פנינו, בעומק החוויה ובאופן שבו הכל התחבר לכדי הטיול המושלם. רפי קורן ואורית גוטרבוים-פרטוק, זוג ...

יאקיטורי, מטבח ההפתעות
יאקיטורי, מטבח ההפתעות

רעבים בטוקיו? מהיום כבר לא. אחרי עשרות שנים שהקדיש לצרפת, שגמלה לו באזרחות, הסתקרן אביטל ענבר לחוות עולם חדש. הספר "רעבים בטוקיו" הוא פרי התשוקה החדשה. במסעותיו לטוקיו גילה שהגסטרונומיה היפנית היא הטובה ביותר בעולם, שוות ערך למטבח ...