תפריט עמוד

שמורת סלוס, טנזניה: טבע פראי

להסתכל לפיל בלבן של העיניים, לפגוש היפופוטמים בנהר, לחלוף על פני עדרים של אימפלות וזברות, להציץ על ג'ירף מלחך עלים מהעץ - ספארי בשמורת סלוס שבדרום טנזניה עובר דרך שטח עצום ופראי, עם שפע של בעלי חיים ומעט מאוד מטיילים

לקראת שעות בין הערביים אנחנו מסיימים את יום הספארי שלנו בשמורת סלוס (Selous Game Reserve), כשלפתע אנחנו מבחינים ברגל של פיל נעה בצמחייה. נרגשים מן הגילוי, אחרי שכל היום לא הצלחנו לאתר פילים, אנחנו עוקבים אחר החיה העצומה. רכב השטח הפתוח מתקדם לאיטו לאורך קו המים כשלפתע ניצבים מולנו שני פילים צעירים. המדריך שלנו מדומם את מנוע הרכב כדי לא להבהיל אותם ואנו מצלמים בהתרגשות. קרבה שכזאת לפיל היא לא מה בכך, וכאילו להעצים את ההתרגשות, אחד הפילים הצעירים מתקרב עוד יותר אל הרכב הפתוח והמדריך המקומי מבקש מאתנו להפסיק לצלם ולהמתין בשקט עד שהפילים ילכו לדרכם.

ג'יפ הספארי נע ברחבי סלוס, שמורת הפרא הגדולה ביותר באפריקה

המפגש הקרוב עם הפילים הוא רק אחת מהחוויות שמזמנת שמורת סלוס בדרום טנזניה למטיילים בה. זהו פארק שופע צמחייה, עם עצים רבים – מינים של אקציות, עצי באובב עתיקים, דקלים ושיחים פורחים, שונה מאוד ממשטחי הסוואנה המוכרים משמורות אחרות במזרח אפריקה. ובתוך כל הירוק הזה יש שפע אדיר של בעלי חיים. 


מפגש קרוב (מאוד) עם פיל בשמורת סלוס

כל יום משהו חדש
משמעות המילה ספארי בסוהאילית היא "מסע", ואכן זהו מסע בעקבות בעלי החיים הנעים ברחבי השמורה בעקבות המים, העשב הטרי ובעלי חיים אחרים המשמשים להם כטרף למאכל. בניגוד לתצפית על מוצג במוזיאון, שום דבר כאן אינו מובטח. מה שתראו ביום אחד הוא לא מה שתראו למחרת, וכל יום המשחק מתחיל מחדש. זהו משחק ציד לכל דבר: נוסעים שעות ארוכות בשמורה העצומה, בולשים בעיניים אחר תזוזות באופק ובין השיחים, ואז זה קורה – חיית הבר עומדת מולך במלוא הדרה, בסביבתה הטבעית. זו חוויה עוצמתית ומרגשת, שגורמת אפילו לגדול הציניים להתרגש ממש כמו ילד.

מבט מלמעלה – עדר ג'ירפות בין העצים

שמורת הפרא העצומה סלוס ממוקמת בדרום-מזרח טנזניה. היא נקראת על שם פרדריק סלוס, צייד ופעיל שימור בריטי שמת במהלך מלחמת העולם הראשונה ונקבר בלבה של השמורה. זוהי שמורת הפרא הגדולה ביותר באפריקה והשנייה בעולם כולו. היא משתרעת על שטח של יותר מ-50 אלף קמ"ר (לשם השוואה, שטחה של שמורת סרנגטי המפורסמת הוא כ-30 אלף קמ"ר ושטחה של מדינת ישראל כ-22 אלף קמ"ר). השמורה הבתולית, שלא השתנתה במשך מאות שנים, מהווה מערכת אקולוגית מוגנת ונרחבת המבטיחה את שימור חיי הבר בסביבתם הטבעית. רק 10 אחוזים משטח השמורה פתוח למטיילי הספארי, שאר השטח העצום נותר ברובו פראי ומהווה, בין היתר, אזור ציד לבעלי רישיון. אנחנו העדפנו "לצוד" את החיות במצלמה.

מקורות המים בשמורה מהווים מקור משיכה לבעלי החיים והם מקום מצוין לצפות בהם

סלוס היא השמורה הגדולה ביותר בעולם המורכבת מאזורים פוריים וגשומים, חורשים ויערות, סוואנות, הרים, ימות, נהרות וביצות, ובשונה מהשמורות הצפוניות של טנזניה – רוב שטחה של השמורה מיוער. עורק החיים הוא נהר רופיג'י (Rufiji), החוצה את השמורה ויוצר שלוחות של לגונות מים, ביצות ואגמים המהווים מקור מים לחיות הבר ובית גידול לחיות המים. זו הזדמנות נדירה לחוות ספארי-שייט בסירה בנהר ולראות מקרוב את ההיפופוטמים השקועים עד לאוזניהם ועיניהם במים, תנינים ובעלי כנף רבים החיים בתוואי הנהר.

בנוסף ליונקים, בשמורת סלוס אפשר לראות גם עופות רבים

אוכלוסיית חיות הבר השוכנת בסלוס היא מהמשמעותיות בעולם וכוללת כ-750 אלף בעלי חיים. השמורה משמשת בית לאוכלוסיית הפילים הגדולה בעולם, ובתחומה חיים עוד מינים רבים של יונקים, זוחלים ובעלי כנף. בין השאר, ראינו שם ג'ירפות, זברות, גנו, אימפלות, קופים, אנטילופות, צבועים נקודים, תנינים, היפופוטמים ועופות מרהיבים, שחלקם ריחפו מעל הג'יפ שלנו בניסיון להרחיק אותנו מהקינים.

היפופוטמים רובצים במים. נראים שלווים ולא מזיקים, אבל לא כדאי להיקלע בדרכו של אחד מהם…  

מרחבים בתוליים
למרות ששמורת סלוס נפתחה בשנת 1905 ובשנת 1982 הוכרה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, בזכות מגוון בעלי החיים והטבע הפראי שבה – היא נותרת יחסית עלומה. רק 5,000 מטיילים בשנה מגלים את מרחביה הבתוליים, הבדל ניכר לעומת 100,000 ויותר מטיילים הפוקדים את שמורת סרנגטי בכל שנה. אחת הסיבות לכך נובעת מהמרחק שלה מדאר א-סלאם, העיר הגדולה בטנזניה. הנסיעה ברכבי ספרי מדאר א-סלאם אורכת כארבע וחצי שעות, ומקטעים ממנה עוברים בדרכי שטח לא סלולות (אפשר גם להגיע לכאן בטיסה מדאר א-סלאם או מארושה, ראו במידע המעשי). בנוסף, 
השלטונות מקפידים מאוד לשמור על התערבות אנושית מינימלית בשמורה ומגורי אדם קבועים אינם מותרים בתחומה. יש רק מספר מצומצם של לודג'ים בקרבת השמורה והם מכילים מספר קטן יחסית של חדרי אירוח.

עדר זברות בשמורה

בשמורת סלוס אי אפשר לטייל לבד, אלא רק בטיולים מאורגנים, המלווים במדריכים מוסמכים מהכפרים הסמוכים לשמורה, אשר מכירים היטב את האזור. המדריך שלנו, ג'וזאני (פירוש שמו – יום שלישי, היום בו נולד), הוביל אותנו במיומנות רבה, מתוך היכרות עמוקה עם השמורה, אל בעלי החיים הפזורים במרחבים העצומים והטיב להסביר על החיות, הצמחייה ואורחות החיים בשמורה ובסביבתה. בין השאר, ביקרנו בכפר הסמוך ללודג' שלנו – נכנסנו לבתי התושבים, ביקרנו בבית הספר ועצרנו בשוק המקומי, הזדמנות מיוחדת במינה להכיר את אורח החיים המסורתי, הרחק מהעיירות המסחריות.

בשמורת סלוס אי אפשר לטייל באופן עצמאי, אלא רק בספארי מאורגן, בהדרכת מדריכים מקומיים מוסמכים

כשסיירנו ברחבי השמורה העצומה לא נתקלנו במטיילים נוספים במשך היום. הרגשנו כמו חוקרי טבע חלוצים, הראשונים שכובשים את שמורת הפרא. זוהי זו אפריקה הבתולית במלוא הדרה והיא מזמנת מפגשים מרגשים ולא צפויים, כאלה שיישארו בזכרון עוד שנים רבות. 

עורק החיים העיקרי בשמורה הוא נהר רופיג'י החוצה אותה

מידע מעשי
מתי להגיע? הזמן המומלץ לבקר בשמורה הוא בין החודשים יוני – מרץ, לאחר מכן מתחילה העונה הגשומה וחלקים נרחבים מהשמורה מוצפים והופכים בלתי נגישים.

לכמה זמן? הקרבה של סלוס לשמורות נוספות – Ruaha ,Mikumi ,Udzungwa ואחרות – מאפשר להישאר באזור לשבוע ולשלב ספארי בכמה מהפארקים הללו.

איך מגיעים? שמורת סלוס נמצאת במרחק של כחמש שעות נסיעה ברכב ספארי מדאר א-סאלם, יותר אם נוסעים באוטובוס. יש גם טיסות פנימיות היוצאות מעיר הבירה ומארושה אל השמורה. מסלוס אפשר להמשיך בטיסה לאי זנזיבר.

איך מטיילים? בשמורת סלוס אי אפשר לטייל באופן עצמאי. הלודג'ים בקרבת השמורה מארגנים סיורי ספארי, אפשר לטייל באופן מאורגן באמצעות הנציגות המקומית של Go Tour.

איפה לנים?
בדאר א-סלאם: מלון ניו אפריקה (New Africa Hotel) – מלון מהודר במיקום מצוין, קרוב לשדה התעופה הבינלאומי ולמעבורת לזנזיבר, מאפשר נקודת נחיתה רכה לפני או אחרי הטיסה המתישה. בנוסף לאירוח המעולה והארוחות הנהדרות, בצמוד למלון יש קזינו למי שצריך "לשרוף" כמה שעות המתנה לטיסה או למעבורת. אתר אינטרנט 

בשמורת סלוס: קינגה לודג' (King Lodge) – לודג' יוקרתי ואינטימי הממוקם על גדות נהר רופיג'י בסמוך לשמורת סלוס. כולל שמונה קוטג'ים מרוהטים בסגנון אפריקאי ושני אוהלי אירוח יוקרתיים. במקום טרקלין מרשים, בר- מסעדה, חנות מזכרות ובריכת שחייה. 

רוצים לטעום מהטעמים האקזוטיים של טנזניה וזנזיבר? לקבלת מתכון לחצו כאן >>

____
הכותבת היתה אורחת של Go Tour המתמחה בטיולי ספארי בקניה, טנזניה, אוגנדה, נמיביה ודרום אפריקה וכן ביעדי נופש דוגמת זנזיבר, מדגסקר, מאוריציוס ועוד. תודה לטורקיש איירליינס, שמפעילה טיסות מתל אביב לדאר א-סלאם.

 

זנזיבר - גן עדן לחובבי דגים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.