תפריט עמוד

המדינות המאושרות בעולם

איפה נמצאים האנשים הכי מאושרים? במדינות שהתברכו בנופים מרהיבים ומעניקות לתושביהן רשת ביטחון סוציאלית, חיי קהילה עשירים ואם אפשר - גם שכר גבוה. הנה כמה מהמדינות המאושרות בעולם

כולנו עסוקים במרדף אחרי הדבר החמקמק הזה שנקרא אושר. ולמרות שרבים טוענים שהאושר נמצא בתוכנו, ולא משנה היכן נהיה, יש סברות אחרות לפיהן האושר הוא גם עניין של גיאוגרפיה. ולראיה, יש מדינות מאושרות יותר מאחרות. אבל מה הופך מדינה למאושרת? ואיך בכלל מודדים אושר?

יש כמה מדדי אושר בולטים, כמו מדד החיים הטובים של מדינות ה-OECD, שמודד רק את המדינות השייכות לארגון ומתייחס לפרמטרים כמו רמת הכנסה, חינוך, ביטחון, דיור, בריאות, שיעור תעסוקה, איזון בין הבית לעבודה וגורמים נוספים, שמרביתם, אם לא כולם, הם נגזרת של מצבה הכלכלי של המדינה (אבל גם של סדרי העדיפויות של העומדים בראשה). במדד הזה מככבות מדינות סקנדינביה לצד קנדה ואוסטרליה. יש גם מדדים אחרים, כמו Happy Planet Index, שרוצה לספק אלטרנטיבה למדדים שמתבססים על פרמטרים כלכליים ובודק את מידת הסיפוק של התושבים לצד טביעת הרגל האקולוגית של המדינה. כאן אפשר לראות תוצאות שונות לחלוטין, כשמדינות אמריקה הלטינית מככבות בעשירייה הראשונה. בסופו של דבר, אושר הוא דבר סובייקטיבי, ולכן, בסקרים שבהם המרואיינים נדרשים לדווח על רמת האושר או הסיפוק שלהם מהחיים, עשויות להתקבל תוצאות מפתיעות. בדו"ח האושר העולמי שפרסם המכון לכדור הארץ של אוניברסטית קולומביה בשנה שעברה, ישראל דורגה במקום ה-11, מקום אחד לפני ניו זילנד והרבה לפני מדינות עשירות וחזקות יותר כמו צרפת, ארצות הברית וגרמניה.


חוף בפארק הלאומי מנואל אנטוניו. קשה שלא להיות מאושר פה

ובכל זאת, יש כמה גורמים שניתן להצביע עליהם שמשותפים למדינות שתושביהן נחשבים למאושרים במיוחד: רבות מהן הן מדינות רווחה, שתושביהן נהנים מתמיכה ממשלתית חזקה ומביטחון סוציאלי. ביטחון אישי גבוה גם הוא מאפיין רבות מהמהדינות המאושרות. ויש עוד הרבה גורמים שלא ניתנים למדידה, כמו טבע ונופים. ידוע שיציאה אל הטבע מרחיבה את הלב, ובאמת – כל המדינות שמככבות במקומות בולטים בדירוגי האושר מתהדרות בנופים יפים במיוחד. גם תחושה של לכידות חברתית, אמון בסביבה וידיעה שיש על מי לסמוך, תורמת לתחושת האושר ומאפיינת את המדינות הכי מאושרות.

שווייץ
שווייץ התברכה בשילוב של טבע ונופים עוצרי נשימה ביחד עם תרבות שמקדשת הקפדה, יעילות ותשומת לב לפרטים הקטנים. נראה שהשילוב הזה הוא מתכון לא רע לאושר, מכיוון ששווייץ מדורגת בקביעות בעשירייה הראשונה של המדינות המאושרות בעולם, והיא נחשבת גם כמילה נרדפת לשלמות ולמקום נטול בעיות. לא במקרה רווח בישראל הביטוי "פה זה לא שווייץ", ומדינות אחרות בעולם משתמשות בשווייץ כמודל לחיקוי (סינגפור, למשל, היא "שווייץ של המזרח הרחוק").

לשוויצרים יש הרבה סיבות טובות להיות מאושרים – הערים והרחובות שלהם נקיים ללא רבב; התחבורה הציבורית שלהם היא הטובה והיעילה בעולם, כך שבמקום לעמוד בפקקים בדרך הביתה, השוויצרים יכולים לשבת בנחת ברכבת, שתמיד מגיעה בזמן, וליהנות מהנוף; רמת הפשיעה בשווייץ נמוכה, מחוץ לערים הגדולות אנשים לא תמיד טורחים לנעול את דלתות הבתים, ותחושת הביטחון האישי הגבוהה תורמת גם היא לאושר; והיעילות השוויצרית מביאה לכך שהכל במדינה הזו מנוהל היטב ומתפקד בצורה מושלמת. ועוד לא דיברנו על השוקולד השוויצרי המשובח, אחת מהגאוות הגדולות של המדינה. השוויצרים אוכלים הרבה שוקולד, שהוא כידוע משחרר סרוטונין שתורם לשיפור במצב הרוח.


במקום לעמוד בפקקים השוויצרים יכולים לשבת ברכבת וליהנות מהנוף | צילום: swiss-image.ch / Marcus Gyger

וזה עוד לא הכל. שווייץ, כאמור, התברכה בנופים של הרים, אגמים, יערות ומפלים, והשוויצרים יודעים להעריך את הטבע הנפלא שהם זכו בו. מדיניות השמירה על הסביבה בשווייץ קפדנית, האוויר בה נקי במיוחד (מה שתורם לבריאות, שיש לה השפעה גדולה על מידת האושר שלנו) ותושבי המדינה מרבים לצאת לטבע ולעסוק בפעילות גופנית, שידועה בסגולותיה לשיפור מצב הרוח.

המקומות שיעלו את מפלס האושר שלכם: היציאה לטבע, כאמור, היא אחת הדרכים הבדוקות להעלאת מפלס האושר. בשווייץ, שעריה יפות ומטופחות אך לא מאוד מרגשות, זה נכון שבעתיים. אל תוותרו על אינטרלקן, שממוקמת בין שני אגמים, ברינץ וטון, ומשקיפה על שלוש הפסגות המפורסמות ביותר בשווייץ – אייגר, מונך ויונגפראו. אינטרלקן היא בסיס מצוין לטיול באלפים הברניים ששופעים בכל הטוב שיש לשווייץ להציע. מי שרוצה לשלב יופי עם תענוגות קולינריים מוזמן לעיירה גרוייר שבקנטון פריבורג. גרוייר טובלת גם היא בהרים ואגמים, והמבקרים בה יכולים להתענג על גבינת הגרוייר המפורסמת שמיוצרת במקום, ולבקר בעיירה הסמוכה ברוק שבה נמצא מפעל השוקולד המפורסם Maison Cailler.


מפל באזור האלפיים הברניים. כל הטוב שיש לטבע השוויצרי להציע | צילום: swiss-image.ch/Iris Kuerschner

קוסטה ריקה
משווייץ נעבור לשוויץ של מרכז אמריקה, הלוא היא קוסטה ריקה. בדומה לשווייץ, גם קוסטה ריקה מתהדרת בהיעדר סכסוכים ומלחמות. בשונה משווייץ, ששומרת על בטחונה בקנאות, גם אם לעיתים נראה שאין לזה סיבה מוצדקת, בקוסטה ריקה ביטלו את הצבא כבר בשנת 1949 ומאז פותרים בעיות וסכסוכים אך ורק בדרך הדיפלומטיה.

אבל זוהי לא נקודת הדמיון היחידה בין שווייץ לקוסטה ריקה. קוסטה ריקה, שתושביה מוגדרים לפי מדדים מסוימים, כמאושרים בעולם, היא אחת המדינות הירוקות בעולם. יש בה יערות גשם צפופים, הרי געש, מפלי מים וחופים יפהפיים, ובמדינה משכילים לשמור היטב על כל האוצרות האלה. לא במקרה קוסטה ריקה היא גם אחד היעדים המובילים בעולם לתיירות אקולוגית.


יער העננים מונטה ורדה בקוסטה ריקה. אחת המדינות הירוקות בעולם

יש גם את העניין הכלכלי – קוסטה ריקה אמנם אינה עשירה כמדינות מערב אירופה, אבל היא אחת המדינות המבוססות באמריקה הלטינית. שיעור האבטלה בה נמוך ויש בה רשת ביטחון סוציאלית שהפחיתה במידה רבה את ממדי העוני בשנים האחרונות.

המקומות שיעלו את מפלס האושר שלכם: בחירה בין היערות והפארקים הלאומיים של קוסטה ריקה אינה קלה. ובכל זאת הנה כמה מקומות שיגרמו לכם אושר. ביער העננים מונטה ורדה יש מגוון גדול של עצים ירוקי עד שצומחים לגובה מרשים, וביניהם חיים קופים, עצלנים ומאות מינים של פרפרים וציפורים. אם אתם מאלה שעלייה ברמת האדרנלין מסבה להם אושר, תוכלו להיתלות על מערכת האומגות שתיקח אתכם לריחוף במהירות של 30 קמ"ש בין עצי היער. בפארק הלאומי מנואל אנטוניו תוכלו ליהנות מטיולים רגליים ביער לצד רביצה בחופים יפהפיים. גם שכשוך במעיינות החמים של הפארק הלאומי ארנל, אל מול הנוף של הר הגעש החרוטי הפעיל ביותר בקוסטה ריקה, הוא מתכון מוצלח לאושר.


תצפית על הר הגעש ארנל בקוסטה ריקה. מתכון מוצלח לאושר

דנמרק
מדינות סקנדינביה, ובראשן דנמרק, מככבות אופן קבוע, שנה אחרי שנה, בצמרת הטבלה של האושר העולמי. זה כמובן, עומד בסתירה מוחלטת לכל הטענות על כך שמזג אוויר קר ושעות חושך רבות תורמים לדיכאון (אם כי שיעורי ההתאבדות עדיין גבוהים במיוחד במדינות אלה – אולי בגלל שהרבה יותר קשה להיות מדוכא כשכולם מסביב מאושרים). מחקר שיצא ב-2013 ניסה להסביר למה הדנים כל כך מאושרים, ווהחוקרים הגיעו למסקנה שאושרם של תושבי דנמרק נובע משילוב של חברה אזרחית חזקה, איזון מוצלח בין הבית לעבודה כתוצאה מתמיכה של המדינה במשפחות צעירות, וביטחון סוציאלי, שנובע משיעורי אבטלה נמוכים, ביטוח בריאות בחינם, קצבאות רווחה נדיבות ועוד. ויש גם את עניין האמון – הדנים יודעים שהם יכולים לסמוך זה על זה – ואת חלוקת ההכנסות השוויונית שיוצרת פערים חברתיים מהנמוכים בעולם.


קופנהגן. עיר בירה מקסימה ומלאת חיים


המקומות שיעלו את מפלס האושר שלכם:
קופנהגן, בירת דנמרק, היא עיר מקסימה ומלאת חיים, שהשיטוט ברחובותיה והישיבה בבתי הקפה שעל תעלותיה יכניסו אתכם למצב רוח נינוח במיוחד. בעיר נמצאים גני טיבולי, מגני השעשועים העתיקים באירופה, שמבטיחים להעלות חיוך גדול על פניו של כל מבקר, ולא משנה אם הוא ילד או מבוגר. אלו שמוצאים את האושר דווקא בצלחת, ישמחו לגלות שבקופנהגן יש ריכוז גבוה במיוחד של מסעדות משובחות, ולא פחות מ-15 מסעדות מעוטרות בכוכבי מישלן, כולל מסעדת נומה של השף רנה רדזפי, שזוכה שנה אחרי שנה בתואר "המסעדה הטובה בעולם".


זיקוקים בגני טיבולי. הביקור בגנים יגרום אושר לכל מבקר, ולא משנה אם הוא ילד או מבוגר

בוטאן
בהוטן, הממלכה המסתורית שחבויה בין הרי ההימלאיה, הביאה לעולם מושג חדש, שמדינות אחרות מנסות לאמץ – מדד אושר לאומי גולמי. את המונח טבע ב-1972 מלך בהוטן ג'יגמה סינגייה ואנגצ'וק, כאלטרנטיבה למדדים שמודדים את התוצר כמו תל"ג ותמ"ג, והוא נועד להפריך את התזה שאושר ועושר הולכים בהכרח יד ביד, ולהוכיח שגם מדינות שלא קונות עצמן לדעת יכולות להיות מאושרות. האל"ג מבוסס על תשעה אלמנטים שאיתם נמנים שוויון כלכלי, ממשל תקין, דאגה לבריאות פיזית, חיי קהילה, ניהול זמן בריא ועוד.

לתושבי בהוטן, כך נראה, יש עוד כמה סיבות להיות מאושרים. הממלכה שוכנת בלב הרי ההימלאיה, ותושביה נהנים מנופים מפעימים של הרים מושלגים, עמקים ירוקים ויערות גשם. למרות הנופים המדהימים והתרבות המרתקת, התיירות בבהוטן מוגבלת על ידי הממשלה והמדינה כמעט שאינה להשפעות זרות, כך שאין כאן את הרבה מהרעות החולות של החברה המערבית ותרבות הצריכה (וגם לא את היתרונות והנוחות המערבית, אך זהו ענין אחר). מרבית תושבי בוטאן הם בודהיסטים, והדת מהווה חלק מרכזי בחיי היום יום, מה שמסביר במידה רבה מדוע הם שלווים, מסתפקים במועט ושמחים בחלקם.


נזיר מנקה את הנהר מפיסת פסולת שצפה בו. בבוטאן אין רבות מהרעות החולות של תרבות הצריכה המערבית

המקומות שיעלו את מפלס האושר שלכם:
מקדש טקטשנגג (Taktshang Lhakhang), המכונה גם "קן הנמר", הוא אחד מהמקומות הקדושים ביותר לבודהיזם. האגדה מספרת שבמנזר זה אבי הבודהיזם הטנטרי הטיבטי, גורו רינפוצ'ה (Guru Rinpoche) עלה על גבו של נמר מעופף במאה השמינית לספירה. המנזר חצוב בתוך הסלע על צידו של צוק תלול בגובה של כאלף מטר, ומראש נשקף נוף מרהיב. אחרי הטיפוס המפרך אל ראש הצוק, לגימה של תה חם בבית התה שבמתחם, אל מול הנוף המרהיב, תגרום לכם אושר גדול.


מנזר קן הנמר בבוטאן. אחד מהמקומות הקדושים לבודהיזם, שוכן בראש צוק תלול מול נוף מדהים


קנדה

קנדה נחשבת לאחת מהמדינות המאושרות ביותר מחוץ לאירופה, ובכל הנוגע לאושר, היא משאירה את המעצמה השכנה מדרום, ארצות הברית, הרבה מאחור. יש לזה הרבה סיבות טובות: תושבי קנדה נהנים משילוב של משכורות גבוהות, שיעור אבטלה נמוך, מערכות בריאות וחינוך מצוינות, רמת חופש אישי גבוהה ורשת ביטחון חברתית חזקה. לכל אלה יש השפעה ניכרת על מפלס האושר, וכמו במקומות אחרים בעולם, גם כאן לטבע יש משקל חשוב. בקנדה יש כשלושה מיליון אגמים, לצד הרים נישאים, יערות עבותים, קרחונים ומפלים. וגם בערים הקנדיות טוב לחיות, כששלוש מהערים הגדולות בקנדה – ונקובר, טורונטו וקלגרי – נמצאות בעשירייה הראשונה של הערים שהכי כדאי לחיות בהן, הודות לאיכות חיים גבוהה במיוחד.


אגם בפארק הלאומי באנף. לטבע הקנדי יש השפעה לא מבוטלת על אושרם של התושבים | צילום: שאטרסטוק

המקומות שיעלו את מפלס האושר שלכם: הפארק הלאומי באנף (Banff) ששוכן בהרי הרוקי, הוא הפארק הלאומי הוותיק ביותר בקנדה, והוא מציע נופים של הרים מושלגים, קרחונים ושדות קרח, יערות עבותים, מעיינות חמים ואגמי טורקיז צלולים. בפארק יש סיכוי לא רע לפגוש חיות בר כמו דובי גריזלי ודובים שחורים לצד דישונים, איילים וחיות נוספות. אם חשקה נפשכם בעיר הגדולה כדאי להגיע אל ונקובר, העיר עם איכות החיים הגבוהה ביותר בעולם, שמוקפת בנופים של הרים, יערות וים ומציעה פארקים ירוקים, ובהם פארק סטנלי, הפארק העירוני הגדול בעולם, מוזיאונים מצוינים, כמו המוזיאון לאנתרופולוגיה, חיי תרבות עשירים ושפע של מוקדי בילוי וקניות.


פארק סטנלי בוונקובר. העיר עם איכות החיים הגבוהה בעולם


אוסטרליה

אוסטרליה, שעם המרחבים העצומים שלה מסמלת עבור רבים מאיתנו את החופש הנחשק, נחשבת גם היא לאחת מעשר המדינות המאושרות בעולם. חוץ ממרחבים אינסופיים ונופים מגוונים של מדבריות, יערות גשם וחופים משגעים, לאוסטרליה יש עוד הרבה דברים להתגאות בהם. מבין 36 המדינות של ה-OECD, אוסטרליה השיגה דירוג מעל הממוצע בפרמטרים כמו איכות סביבה, דיור, בריאות, ביטחון אישי, תעסוקה, חינוך, רמת שכר וקשרים חברתיים, ורבים מתושביה מדווחים על תחושה חזקה של שייכות לקהילה ומעורבות הדדית. לכל אלה יש השפעה עצומה על רמת האושר. גם המשבר הכלכלי שפקד רבות ממדינות המערב בשנים האחרונות פסח על אוסטרליה וזה בוודאי לא מזיק לתחושת הביטחון והאושר. בדומה לקנדה, גם באוסטרליה הערים הגדולות – מלבורן, סידני, פרת' ואדלייד – נמצאות בעשירייה הראשונה של הערים עם איכות החיים הגבוהה בעולם.


שונית המחסום הגדולה. מהמקומות שחייבים להיות בהם לפחות פעם בחיים

המקומות שיעלו את מפלס האושר שלכם: שונית המחסום הגדולה ששוכנת מצפון-מזרח לקווינסלנד היא לא רק מערכת שוניות האלמוגים הגדולה בעולם, אלא גם אחד אתרים שחייבים להגיע אליהם לפחות פעם בחיים. גם מי שלא צולל בין הדגים והאלמוגים ייהנה מהאיים החוליים, החופים היפים, יערות הגשם ויערות המנגרובים שבאזור השונית. סידני, הגדולה בערי אוסטרליה, היא אחד המקומות שהכי כדאי לגור בהם בעולם כולו, והיא קוסמת גם למטיילים בשל מיקום חלומי בין ההרים הכחולים לאוקיינוס השקט, חופים מדהימים, ארכיטקטורה מרשימה (אי אפשר לפספס את בית האופרה) וחיי תרבות עשירים.


קו הרקיע של סידני בשעת בין ערביים. משמאל – בית האופרה המפורסם

הולנד
גם הולנד מדורגת במיקום גבוה במפלס האושר, וכשפוגשים את התושבים הידידותיים להפליא של המדינה הזו, זה די מובן. הנופים פסטורליים של שדות הצבעונים, טחנות הרוח ותעלות מים גורמים למי שנמצא פה להוריד הילוך, או לפחות לרכב על אופניים במישורים הפתוחים (וכבר הזכרנו שפעילות גופנית תורמת למפלס האושר). יש פה אווירה של סבלנות ומתירנות, שמייצרת תחושה מאוד נינוחה. בהולנד מקבלים את השונה, מקבלים את הזרים ומתירים באופן חוקי תופעות שלא מתקבלות בברכה במרבית המדינות, כמו זנות ממוסדת וסמים קלים. ויש עוד משהו – האסתטיקה. ההולנדים יודעים להעריך יופי, בין אם מדובר ביצירת אמנות (בהולנד נמצאים כמה מהמוזיאונים הטובים עולם) או בפרחים, שההולנדים משוגעים עליהם, ומהווים חלק בלתי נפרד מחיי היום יום. ליופי ולאסתטיקה יש תרומה לא מבוטלת לתחושת האושר.


טחנות רוח בהולנד. הנופים הפסטורליים עוזרים להוריד הילוך ולהירגע

המקומות שיעלו את מפלס האושר שלכם: האביב הוא זמן מוצלח במיוחד לבקר בהולנד, אז אפשר ליהנות מהפריחה המופלאה, בעיקר בשדות הצבעונים שבאזור הארלם וליידן. בגני קוקנהוף המרהיבים שליד ליסה, הפתוחים בכל שנה בין מרץ למאי, פורחים ארבעה מיליון וחצי פרחי בצל ופקעת, בהם צבעונים, אירוסים, סחלבים וכרכומים. מי שרוצה לשלב בין שתיים מהאהבות הגדולות של ההולנדים – אופניים ואמנות – מוזמן לבקר בפארק הלאומי דה הוחה פלואה (De Hoge Veluwe) שבמרכז הולנד, שבו ביצות, יערות ודיונות. בכניסה לפארק מחכים, בחינם, 1,700 זוגות של אופניים לבנים, שאיתם ניתן לדווש אל מוזיאון קרולר מולר המצוין שבלב הפארק, עם 270 תמונות של ואן גוך לצד יצירות של פיאסו, רנואר, מאנה ואחרים.


שדות צבעונים בהולנד. פרחים הם אחת מהאהבות הגדולות של ההולנדים

לקריאה נוספת:

המקומות השלווים בעולם
המקומות השלווים בעולם
אי טרופי באוקיינוס ההודי, כפר הררי ללא מכוניות בשווייץ, אי יווני לא מוכר, פיורדים מדהימים בצפון נורווגיה ועוד כמה מקומות ברחבי העולם שיספקו לכם שלווה מושלמת ויגרמו לכם לשכוח את לחצי היום-יום

המקומות הכי פוטוגניים בעולם
המקומות הכי פוטוגניים בעולם
העובדה שהצטיידתם במצלמה לא בהכרח מבטיחה שהתמונות מהטיול יהיו מוצלחות. אבל יש מקומות ברחבי העולם שקל במיוחד לחזור מהם עם תמונות עוצרות נשימה. מאירלנד ועד ניו זילנד – הנה כמה מהמקומות הכי פוטוגניים בעולם

צילומים: שאטרסטוק, Diliff, cc-by-sa 3.0, Arturo Sotillo, Andrew Hall, Moyan Brenn, Stig Nygaard, Kyle Taylor, Andos_pics, Marv Gillibrand, Richard Ling, Moyan Brenn, nikontino, Sergio Quesada

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.