שום דבר לא הכין אותנו לשבוע האחרון במסע. שמענו שיש כבישים גרועים במונגוליה, שמענו שלוקח כשבוע להגיע מהגבול המערבי לאולן באטור, שמענו שרוב המכוניות נשברות במונגוליה. אז שמענו דברים. ואז באמת הגענו למונגוליה. וגילינו שהכל נכון. הנתיב הצפוני או הנתיב הדרומי? המסלול הראשון – בכלל לא עובר במונגוליה. נוסעים בכבישים סלולים מאירופה למזרח אירופה, לרוסיה וסיביר כל הדרך מזרחה, ואז לקחת ימינה דרומה ליד אגם בייקל האדיר, על הנתיב המהיר לאולן באטור. היו קבוצות שעשו את זה כדי לחזור כמה שיותר מהר הביתה – למשפחות ולעבודה.
נכנסו בבוקר הראשון שמחים ואופטימיים למסלול הצפוני וגילינו שכ-20 קילומטר לפני ואחרי כל עיר- יש אספלט חדש ומושלם. אבל באופן כמעט אקראי האספלט נגמר במדרגה חדה לתוך דרך עפר, שמתפצלת ל-20 דרכי עפר קטנות וכאן מתחיל השעשועון המקומי – "איזה דרך לבחור כדי לא לרסק גלגל על סלע או ציר בנפילה לתוך בור". דרכי העפר הקטנות (מיותר לציין שאינן מופיעות במפה) מתפצלות וכוללות הפתעות מרובות – אחת נכנסת למבוי סתום בתוך כפר של אוהלי נוודים, השנייה מגיעה לנהר שוצף, השלישית כוללת קוליסים ושילוב של נחלים וגבעות, והכל אחרי שהמשאיות מהדקות את השביל הראשי לכדי חול דחוס וגלי במיוחד, שגורם לזעזועים נוראיים ברכב. בור אקראי אחד יכול לגרום לפרויקט הקטן הזה שלנו, שאנחנו עובדים עליו כבר שנה, להתרסק (תרתי משמע) ולהשבית את הרכב וביחד איתו את החלום להגיע בנסיעה (או בכלל) לקו הסיום.
כל הדרכים מובילות לאולן באטור נתקענו. כל ניסיונות ההיחלצות, כולל דחיפה וחפירה עם את מתחת לגלגלים, עלו בתוהו. הילדים נעלמו בינתיים, והנחנו שהם קיבלו את הבידור היומי שלהם והלכו לאכול ארוחת צהריים בבית. עוד לא הספקנו לעכל את הסיטואציה – הרכב תקוע בנהר ואנחנו מקימים אוהל לידו ומחכים לישועה, כשאחרי חצי שעה הילדים עם ג׳יפ uaz, ג׳יפ רוסי בצבע ירוק כהה, שנשאר במונגוליה מהעודפים הסובייטיים. ילד יצא ממושב הנהג עם המפתחות בידו, הושיט אותם לתום, שחילץ אותנו מהבוץ, פשוטו כמשמעו. אחרי חילוץ מוצלח (ואגו פגוע) הודינו לילדים, והם חתמו לנו בשמחה על מכסה המנוע והתרגשו ממחזיק מפתחות של ירושלים שמצאנו באחד התיקים.
זו היתה נורה אדומה ראשונה למסלול הצפוני. אחרי שעה, וכמה מעברי נחלולים קטנים, הגענו לנהר השני המסומן במפה, אך לא היה זכר לכל גשר, כביש, מעבר או משהו שיאה לקנגו שלנו כדי שנוכל לעבור מבלי עזרת ג'יפ נוסף. הסתובבנו סחור-סחור שלוש שעות, לא מטלה קלה שהמהירות המקסימלית האפשרית היא חמישה קמ"ש, האוטו רועד ואנחנו רעבים ורטובים מהנהר הראשון שנתקענו בו. כאן המקום לציין, שהדבר הכי קשה בראלי הוא "לנסוע מערבה" – כלומר להסתובב אחורה ולנסוע בדרך שכבר היינו בה כדי לבצע עיקוף, בעצם להודות שטעינו וגם נכשלנו. ככה הרגשנו כשהיינו תקועים בגבול קירגיזסטן וכמעט נאלצנו לחזור 1000 קילומטר בדרך שבה הגענו, וככה הרגשנו עכשיו. לבסוף, בשעת שקיעה, אחרי דילמות רבות החלטנו להסתובב כדי לחזור לכיוון הגבול ולנסות את הנתיב הדרומי – מרחק 70 ק"מ מערבה ועוד שלושה שעות נסיעה. שאבנו עידוד מה מהעובדה שבדרך חזרה הצלחנו לעבור את הנהר הראשון בניסיון הראשון וללא כל עזרה.
היום הראשון במונגוליה כמעט הצליח לשבור אותנו מנטלית. מעבר לקשיי הנהיגה והנהרות המאתגרים, החלטה לוותר על המסלול הצפוני ולחזור חזרה לא היתה קלה. אי הוודאות לגבי המסלול הדרומי גדולה, ובלב מקונן הספק שאולי כן היינו יכולים לעבור מצפון? אולי פספסנו את המעבר בכמה מטרים, אולי הוא היה חבוי מאחורי איזה שיח? אולי כל הקבוצות האחרות כן הצליחו להגיע? חזרנו אחורה, ושני קילומטרים אחרי הפנייה לנתיב הדרומי, שיעבור דרך הערים אולגי, חובד, אלטאי ובאיינקונגור בדרך לאולן באטור, לפתע ראינו אור קטן בשדות שמשמאלנו ומכוניות קטנות ואוהלים, מה שאומר דבר אחד – קבוצות אחרות. עצרנו, צעדנו בחשיכה ופגשנו ארבע קבוצות אחרות מהמונגול ראלי. הרגשה אדירה של איחוד כוחות, וקצת, אבל רק קצת – רווחה. פה התחילו ההרפתקאות האמיתיות, הכיף וגם חברויות חדשות מפתיעות. עם קצת עזרה מחברים
לכל אורך הדרך – אין משטרה, אין תמרורים, אין שום פיקוח. מדבר גמור, ששבילי העפר מהווים בו את הדרך המהירה שחוצה את מונגוליה לכל רוחבה. יומיים בילינו בנסיעה דרך מדבר גובי האדיר – אבק וחול וסלעים ענקיים מסביב, והמכוניות המצ׳וקמקות ממשיכות לשעוט מזרחה. לא משנה אם זה מסומן במפה או לא, אם מתחת לגלגלים יש חול, בוץ או מים, אם אנחנו סוטים צפונה או דרומה מהנתיב – העיקר שהשמש בתחילת היום מול הפנים ובהמשך היום בגב. רק להמשיך מזרחה – בסוף נגיע. יש משהו בנסיעה הכללית הזאת, שאתה יודע שאם תמשיך לנווט לפני השמש- בסוף תגיע למחוז חפצך.
ואם כבר הזכרנו גגונים – שלושה גגונים שהורכבו ידנית ונראה כאילו יוצרו בגינה שמאחורי הבית, נשברו ועפו מהמכוניות השונות, שלא הצליחו לבלום לפני איזה בור אכזרי בכביש – הפיאט הדנית, הסוזוקי האמריקאית והפולו הבריטית. מכיוון שהרכב שלנו היווה מעין חפ״ק, או רכב תמיכה אם תרצו לקרוא לו כך – הצלחנו לדחוף את רוב הציוד החיוני מהגגונים השונים אלינו לרכב. הצוותים דיברו בהתרגשות על ההרגשה של לשבת באוטו ולראות דרך השמשה את כל הציוד הארוז בקפידה עף מלפני הרכב לתוך הבוץ. עם זאת, אחד הגגונים היה מורכב מפלטות עץ גדולות וכך זכינו למדורה בקמפינג באמצע מונגוליה. מעז יצא מתוק… כל פעם שרכב כלשהו נשבר, היושבים בתוכו התחילו להתנצל בפני הקבוצות האחרות שהם מעכבים את כולם. אבל מאוד מהר הבהרנו להם – שיירה זו שיירה, חברים זו חברים. לא משאירים אף אחד מאחור, גם אם צריך לדחוף את האוטו כל הדרך!
אחרי שבוע פלוס יום הגענו בשעה טובה לאולן באטור. לא נרחיב במילים על ההרגשה של סוף פרויקט לאחר שנה של תכנונים והכנות, ונסיעה של 16,619 ק"מ מקצה אחד של אירופה לקצה הרחוק של אסיה – ניתן למחשבות ולתמונות לדבר בעד עצמן. רק נגיד שזו אחת החוויות העצמתיות שאפשר לתאר. קו הסיום אינו במלון מהודר אלא במגרש גרוטאות בפתח העיר, עם בחור ממארגני הראלי ובחורה מקומית שמגישה משקה אלכוהולי ואחריהם יש כרזה: "ברוכים הבאים לקו הסיום, מונגול ראלי 2014". אבל אתם יודעים מה, לא צריך יותר מזה. רק להגיע בנסיעה, עם כל החברים הישנים והחדשים, להחנות את הרכב על הפודיום ולכבות את המנוע בפעם האחרונה.
קצת סטטיסטיקה על המסע שלנו
הצוות הישראלי הראשון למונגול ראלי יצא בשיתוף עם מסע אחר אונליין המסע בחסות מסעות – טיולי איכות גאוגרפיים ציוד טיולים – מצוק, כפר סבא מערכת איתור – מגנוס לווייני רחפן – LOOLTV |
שום דבר לא הכין את הצוות הישראלי הראשון במונגול ראלי לשבוע האחרון במסע: הכבישים של מונגוליה התבררו כמבוך לא הגיוני של דרכי עפר משובשות, שחלקן כלל לא עבירות. אבל אחרי שחצו 14 מדינות, הם שרדו גם את מונגוליה והגיעו לקו הסיום במקום טוב באמצע פורסם 17.9.14 |
Array
(
)