תפריט עמוד

מילאנו: הדברים שאסור להחמיץ

מילאנו, היא שער הכניסה לאזור האגמים והאלפים האיטלקיים, אבל יש בה הרבה יותר מזה. זוהי אחת מבירות האופנה של העולם, עיר שיקית במיוחד שחביבה על אוהבי הקניות והעיצוב, ומציעה גם ארכיטקטורה מרשימה, אוצרות אמנות ואוכל מצוין. בחרנו כמה דברים שכדאי לראות ולעשות במילאנו:

1. ביקור בדואומו ותצפית על העיר
אם יש רק אתר אחד בעיר שחייבים לבקר בו, הרי שמדובר בקתדרלה של מילאנו, הדואומו (Duomo di Milano), הקתדרלה הגותית השנייה בגודלה בעולם. 40,000 אנשים יכולים להיכנס בו זמנית למבנה המרשים הזה, שגובהו מגיע בשיאו ל-108.5 מטר.  בנייתה של הקתדרלה החלה ב-1386 והושלמה רק 100 שנה מאוחר יותר. אבל המאמץ השתלם – מדובר במבנה מרהיב שלא ניתן להישאר אדיש אליו, שנראה כעוגת חתונה רבת קומות ומפוארת במיוחד, עם 135 צריחי שיש ולמעלה מ-2,000 פסלים. אל תחמיצו עליה במעלית או במדרגות לגג הקתדרלה  המרשים, שמציע תצפית נפלאה על העיר. אומרים שבימים יפים ניתן לראות מהגג גם את האלפים השוויצרים, אבל בעיר שמתמודדת עם זיהום אוויר כבד זה לא קורה הרבה.  אחרי שיורדים מהתצפית, כדאי לשבת יחד עם המקומיים והמוני תיירים נוספים באחד מבתי הקפה הרבים שבכיכר.


הדואומו, אחת הקתדרלות הגדולות והמפוארות בעולם

2. תיאטרון לה סקאלה
תיאטרון לה סקאלה (Teatro alla Scala) הוא אחד מבתי האופרה המפורסמים בעולם, שנחנך במבנהו הנוכחי ב-1778 ועבר שיפוץ מקיף בשנים 2004-2002. האולם מארח את מופעי האופרה החשובים בעולם ומוצגות בו בכורות רבות. גם לא הצלחתם להשיג כרטיס, הכרטיסים יקרים או שפשוט אינכם חובבי אופרה,כדאי מאוד לבקר במוזיאון לה סקאלה, שמציג ציורים, פסלים ותלבושות שקשורים לעולם האופרה. גולת הכותרת היא הסיור באולם שכלול במחיר הכרטיס, ומאפשר להתרשם מקרוב מהבמה ומהתאים הפרטיים המפוארים שבהם צופים במופעים עשירי העיר.


התאים הפרטיים המפוארים בתיאטרון לה סקאלה

3. הסעודה האחרונה של דה וינצ'י בכנסיית סנטה מריה דלה גרציה
כנסיית סנטה מריה דלה גרציה (Chiesa di Santa Maria delle Grazie) היתה עשויה להיות כנסייה אנונימית למדי, אילולא אחד מקירותיה היה מעוטר באחת מיצירות המופת הגדולות בהיסטוריה –  הסעודה האחרונה של לאונרדו דה וינצ'י. רבים ציירו את הסצנה הזו שמתארת את הארוחה של ישו עם 12 שליחיו, כשהוא מכריז שיש ביניהם בוגד, אבל רק דה וינצ'י הצליח לצייר זאת בצורה כל כך חיה וריאליסטית. ציור הקיר המרשים הזה ידע הרס ושחיקה במהלך השנים, ועבר תהליך שחזור ושימור מקיף שנמשך 20 שנה והסתיים ב-1999. אחד מהקוריוזים המעניינים הקשורים בציור מספר שלאונרדו דה וינצ'י חיפש ברחובות את האדם המושחת ביותר בעולם, עד שמצא סוחר גרמני ששימש השראה לפניו של יהודה איש קריות בציור.


ציור הסעודה האחרונה של דה וינצ'י, אחת מיצירות המופת הגדולות בהיסטוריה

4. קניות בריבוע הזהב ובגלריה ויטוריו עמנואל השני
מילאנו היא אחת מבירות האופנה של העולם והיא נחשבת לגן עדן לחובבי קניות. אם במקומות אחרים התיירים משבצים את השופינג בלו"ז היומי, בין ביקור באתר אחד למשנהו, הרי שבמילאנו השיקית הוא חלק בלתי נפרד מהחופשה, אם לא אחת מהסיבות העיקריות לביקור בעיר. אזור הקניות היוקרתי של העיר הוא ריבוע הזהב (Quadrilatero D'oro), מתחם של כמה רחובות צרים ומלאי קסם שגדוש בבוטיקי אופנה של מעצבים מובילים, חנויות עיצוב וארכיטקטורה ומעדניות מובחרות. גם עבור מי שלא קונה (המחירים פה יקרים להחריד) מדובר בחגיגה לעיניים, ורבים פשוט נהנים להסתובב ברחובות וללטוש את עיניהם בחלונות הראווה המעוצבים להפליא. אחד מהרחובות הבולטים ברובע הזה הוא Via Montenapoleon, שגדוש בחנויות של מעצבים כמו לואי ויטון, ראלף לורן, גוצ'י, כריסטיאן דיור, ארמני ואחרים. בין לבין יש ברובע שלל בתי קפה אופנתיים בהם אפשר לנוח ולהתבונן בעוברים ושבים הלבושים בקפידה.


חלון ראווה בויה מונטנפוליאון, באזור הקניות היוקרתי של מילאנו

מקום נוסף שאסור לחובבי הקניות (וגם לחובבי הארכיטקטורה) להחמיץ, הוא גלריה ויטוריו עמנואל השני, אחד ממרכזי הקניות הוותיקים בעולם, שנפתח כבר ב-1867, לא רחוק מהדואומו. זהו מרכז קניות מרהיב ביופיו, המעוצב בסגנון ניאו קלאסי ומפורסם בכיפת הזכוכית שלו, בפסיפסים ובציורי הקיר היפים. מעצבי אופנה רבים קבעו כאן את חנויות הדגל שלהם, ובהם חנויות הדגל של פראדה, לואי ויטון וגו'צי. לצד אלה יש פה חנויות תכשיטים, ספרים, גלריות לאמנות, בתי קפה ומסעדות.


גלריה ויטוריו עמנואל השני. קניות וארכיטקטורה

5. המוזיאונים של מצודת ספורצסקו
מצודת ספורצסקו (Castelo Sforzesco) היא מצודה מלכותית מפוארת שהוקמה במאה ה-15 על ידי פרנצ'סקו ספורזה, הדוכס של מילאנו. במאות ה-16 וה-17 זו היתה אחת המצודות הגדולות באירופה. בסוף המאה ה-19 נבנתה המצודה מחדש ויש בה ריכוז גבוה של מוזיאונים, ובהם מוזיאוני אמנות שמציגים עבודות של אמנות הרנסאנס, כמו יצירות של מיכלאנג'לו, גלריות לעיצוב ולפיסול, רהיטים, כלי מלחמה, כלי נגינה ועוד. המבחר עצום ואפשר להקדיש יום שלם לשיטוט בין כתלי המצודה, במוזיאונים ובגנים שמקיפים את המצודה.


מצודת ספורצסקו והגנים שמקיפים אותה

6. שייט בתעלות
לא כולם יודעים את זה, אבל גם במילאנו יש תעלות, גם אם הןלא מפורסמות כאלה שלו ונציה, השכנה ממזרח. התעלות האלה מילאו בעבר חלק חשוב מאוד בחיי העיר – הן שימשו להשקיה, שימשו לתחבורה והעברת סחורות וקישרו את העיר עם אזורים מבודדים יותר כמו הרי האלפים (התעלה הגדולה, למשל, Naviglio Grande, שנפתחה כבר ב-1386 מקשרת את העיר עם נהר טיצ'ינו ואגם מג'ורה שבהרי האלפים). רק 3 תעלות שרדו, שתיים מהן נמצאות ברובע נאווילי שבדרום-מערב העיר, אחד האזורים הכי יפים ורומנטיים במילאנו. לאורך התעלות יש בתי קפה, מסעדות, פאבים, חנויות עתיקות וגלריות. ביום ראשון האחרון בכל חודש מתקיים ליד התעלה הגדולה שוק עתיקות. כמה חברות מציעות סיורי שייט לאורך התעלות וזו הזדמנות מצוינת לחוות את מילאנו מזווית שוונה.


התעלה הגדולה ברובע נאוויליו

7. לאכול טוב
במילאנו, כמו בערי איטליה האחרות, ההתענגות על האוכל המקומי ה יא חלק בלתי נפרד מחווית הביקור. לצד המטבח הצפון איטלקי אפשר לראות בעיר ייצוג של המטבחים האזוריים השונים של איטליה, וגם מי שמתגעגע לטעמים מאזורים אחרים של הגלובוס, כמו הודו או יפן, לא יתאכזב כאן. יש בעיר היצע גדול של מסעדות יוקרה יקרות להחריד אבל גם דוכני אוכל רחוב, מסעדות מזון מהיר וברים בהם אפשר לאכול ארוחת צהריים זריזה. העיר מפורסמת גם במעדניות הגורמה שלה, כמו פק (Peck), מקדשי אוכל עצומים בהם אפשר להצטייד במגוון מסחרר של גבינות, נקניקים, רטבים ייחודיים ושאר מעדנים.


ריזוטו מילנזה, אחת המנות הטיפוסיות למילאנו

המטבח המקומי כבד למדי אך טעים להפליא וכולל המון חמאה, גבינות ושמנת. נראה שהאורז יותר פופולרי פה מהפסטה, ובמיוחד הריזוטו מילנזה שמכינים עם יין לבן, זעפרן, בצל וכמובן תועפות של חמאה וגבינת פרמזן. מעדנים מקומיים נוספים שאסור להחמיץ הם האוסובוקו, תבשיל שוק עגל שמוגש עם רוטב גרמולטה, שעשוי מפטרוזיליה, שום וגרידת לימון.

צילומים בכתבה: אייסטוק, פליקר – Paolo Margari, xiquinhosilva, Carlos Espejo, Lorenzoclick

קרנבל ונציה - למאה ה-18 ובחזרה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצפון איטליה

אגם קומו – מדריך למטייל
אגם קומו – מדריך למטייל

אם אגם גרדה ידוע במיוחד באטרקציות המשפחתיות שלו, הרי שאגם קומו הוא אחד מהרומנטיים שבאגמי צפון איטליה. העיירות הציוריות, הווילות האלגנטיות והגנים המטופחים תורמים כולם לקסם של המקום. הכנו לכם מדריך עם כל מה שכדאי לדעת לפני שנוסעים ...

מיינדפולנס ופילאטיס: הרמוניה של גוף ונפש
מיינדפולנס ופילאטיס: הרמוניה של גוף ונפש

שילוב של פילאטיס ומיינדפולנס מהווה דרך נהדרת לחזק את הגוף, לשמור על רוגע ומיקוד ולהגיע לאיזון פנימי. וכשמצרפים לכך ריטריט בנופים מעוררי השראה ורוגע, התוצאות מוצלחות שבעתיים

סובב מון בלאן: הטרק הכי יפה באירופה
סובב מון בלאן: הטרק הכי יפה באירופה

בלב אירופה, במרחק טיסה ישירה קצרה מישראל, נמצא אחד הטרקים הכי יפים והכי פופולריים באירופה. אינספור מילים נכתבו על סובב המון בלאן וקל להתבלבל מעודף המידע. אז אם אתם רוצים לדעת מהי העונה הטובה ביותר לטרק, מאיפה מתחילים, ...