תפריט עמוד

אין כמו מפגש עם בעלי חיים בסביבתם הטבעית, ללא חציצה, גדרות או סורגים. לפעמים, קיפוד קטן שמסתתר בעשב משמח יותר מנמר שמסתובב הלוך ושוב חסר מנוחה בכלובו בגן חיות. כל טיול בטבע, גם קרוב לבית, יכול לזמן מפגשים חייתיים, צריך פשוט לפקוח עיניים ולשים לב. לפעמים תגלו צב או חלזונות, ופעמים אחרות תפגשו בעלי חיים גדולים ונדירים בהרבה. ליקטנו כאן כמה מקומות ברחבי הארץ שבהם חובבי החיות ירוו נחת, אבל שימו לב: בטבע אין שעות האכלה קבועות או נקודות שבהם הצפייה מובטחת. היו סבלניים, רגועים ובעיקר שקטים, והסיכוי למפגש עם בעלי חיים יגדל.


נשר מקראי ברמת הגולן | צילום: רעי סגלי

עופות דורסים ברמת הגולן
עולם החי ברמת הגולן עשיר ומגוון (אם כי הדובים והנמרים שחיו כאן בעבר נכחדו מזמן), והמטייל בר המזל יכול לפגוש באקראי, בעיקר בשעות החשכה, זאבים, צבועים, חתולי בר, שועלים וסמורים, וכמובן גם חזירי בר, שאת קולותיהם אפשר לשמוע היטב בשעות הערב והלילה, גם אם קשה להבחין בהם. אבל אם בעלי החיים של הגולן נוטים להסתתר, הציפורים והעופות גלויים לעין כל. בשמי הגולן אפשר להבחין בבזים ממינים שונים – בז מצוי, בז עצים ובז אדום. המטיילים בנחל דליות ובגמלא יכולים לצפות בנשרים דואים בשמים ובאל חמה יש ריכוז גדול במיוחד של זרזירים, שבתקופת החורף מגיעים בלהקות ענקיות ונוחתים על העצים ללינת לילה.


חיוואי מעופף בשמי רמת הגולן | צילום: רעי סגלי

עופות מים ונוטריות בעמק החולה
עמק החולה הוא גן עדן לציפורים ועופות מים. בעמק הפורה יש כל מה שצריך למנוחה והתרעננות בעת הנדידה בין אפריקה לאירופה (ובכיוון ההפוך), וגם דיירי הקבע מוצאים כאן שפע של מים, מזון ומקומות מחסה. העמק כולו שופע חיים, אבל הכי נוח לצפות בציפורים בשמורת החולה או באגמון החולה, בהם, במקום קטן יחסית, תחום ועם נקודות תצפית טובות, קל להבחין בלהקות של ציפורי שיר ועופות מים. בין השאר, תוכלו לראות כאן קורמורנים, אגמיות, אנפות, טבלנים, ברווזים ועוד ועוד. ובתקופת הנדידה – בחודשי הסתיו, החורף והאביב – העמק כולו מתכסה בלהקות ענקיות של עגורים, חסידות ושקנאים.


עגורים בעמק החולה | צילום: גלית גובזנסקי

בעמק החולה אפשר לפגוש לא רק עופות מים. באזור מתגוררת דרך קבע אוכלוסייה גדולה של נוטריות, שמונה כמה מאות פרטים. המכרסמים הפרוותיים הללו ניזונים מצמחי מים ומצמחיית גדות, ואפשר לראותם בעיקר באגמון החולה ובשמורת החולה, כשהם שוחים במים או מגיחים מסבך הצמחייה. שימו לב: רבים נוטים לבלבל בין הנוטריות, שהם מכרסמים שהובאו לארץ באמצע המאה העשרים, ברחו והתרבו בטבע, לבין הלוטרות, ששייכות למשפחת הסמוריים וניזונות מדגים. שני המינים דומים בשם וגם במראה, אבל הלוטרות נדירות למדי בישראל ונמצאות בסכנת הכחדה חמורה.


נוטריה בעמק החולה. נא לא להתבלבל בינה לבין הלוטרה | צילום: רעי סגלי

צבי מים בנחל אלכסנדר
נחל אלכסנדר, שזורם ברובו בעמק חפר ונשפך לים בין מכמורת לבית ינאי, הוא ביתם של מינים רבים של בעלי חיים. אפשר לפגוש בו אגמיות, ברכיות, סופיות, נוטריות ונמיות. אבל הכוכבים הבלתי מעורערים של הנחל הם הצבים הרכים, מין של צב גדול מימדים (אורכם יכול להגיע ליותר ממטר ומשקלם עד 50 ק"ג), שחי במים מתוקים. צבים אלו חיים גם בנחלים אחרים בארץ, כמו נחל חדרה ונחל נעמן, וכן בשמורת החולה, אבל בנחל אלכסנדר נמצאת האוכלוסייה הגדולה בארץ של הצב הרך וזהו אזור הקינון העיקרי שלהם בישראל. בפארק לאומי נחל אלכסנדר ישנה עמדת תצפית מסודרת על צבי המים הרכים – פארק צבי הנחל שליד גשר הצבים, שם גדולים הסיכויים לפגוש בהם.


צבים רכים בנחל אלכסנדר | צילום: לנה לוין, GFDL

צבאים בירושלים
הצבי הוא אחד מסמליה של ארץ ישראל, שאחד מכינוייה בתנ"ך הוא ארץ הצבי. הצבי הארץ ישראלי נפוץ בכל רחבי הארץ, אבל הסיכויים לראותו גדולים במיוחד באזור המרכז. ביערות של הרי ירושלים לא נדיר לראות צבי מקפץ בין העצים, ואפילו באמצע העיר, בעמק הצבאים (המכונה גם עמק פרי הר), ניתן לפגוש צבאים, אם כי התפשטות הבנייה העירונית אחראית לצמצום משמעותי של עדר הצבאים שחי שם.


צבאים בעמק הארזים באזור ירושלים | צילום: נדב קנא, GFDL

יעלים בעין גדי ובמצפה רמון
כמו הצבאים, גם היעלים מזוהים מאוד עם ארץ ישראל, ולא במקרה היעל נבחר כסמלה של רשות הטבע והגנים. היעלים התברכו בכושר טיפוס מצוין ופרסותיהם מאפשרות להם להיאחז במצוקים תלולים, ולא נדיר לפגוש אותם כשהם מדלגים בקלילות מעוררת קנאה במעלה סלעים וצוקים. אפשר לפגוש יעלים בטיול במדבר יהודה ובסביבות ים המלח, אבל המקום שבו קל במיוחד לראותם הוא שמורת הטבע עין גדי. יותר מ-200 יעלים חיים בנווה המדבר שופע המים הזה. אפשר לראותם כאן כל השנה, אבל הסיכויים למפגש גדלים בעונת החיזור (ספטמבר-אוקטובר) ואחרי עונת ההמלטות (בחודש אפריל). 


יעלים בנחל ערוגות. יכולת מרשימה להיאחז בסלעים ובצוקים | צילום: עמי בן עמרם, מתוך אתר פיקיוויקי

היעל הנובי נפוץ למדי גם במצפה רמון, שם הם רגילים לנוכחות בני אדם ואפשר להתקרב אליהם מאוד מבלי שיברחו. אם בימים כתיקונם היעלים מסתובבים בחופשיות באזור הטיילת שעל שפת מכתש רמון, הרי שבעונת החיזור בסתיו ובעונת ההמלטות באביב ניתן לראות עדרי יעלים מסתובבים בלב העיירה ממש, וכבר היו דיווחים על קרבות יעלים שהתקיימו באמצע הרחוב… 

פלמינגו באילת
ציפורים אפשר לראות לא רק בעמק החולה. אילת, ששוכנת על ציר הנדידה בין אירופה לאפריקה, היא אחד מאתרי הצפרות המובילים בישראל, ומאות מיליוני ציפורים חולפות מעל שמי אילת מדי שנה בעונת הנדידה. חלקן עוצרות פה למנוחה קצרה, אחרות שוהות באילת למשך החורף. בריכות המלח, ששוכנות מצפון לאילת, הן אחד המקומות המוצלחים ביותר לצפייה בציפורים, כמו ברווזים וחופמאים, אבל הסיבה העיקרית להגיע לכאן היא להקת הפלמינגו, המונה כמה מאות פרטים, שאפשר לפגוש במקום מדי חורף.

פלמינגו במעוף מעל בריכות המלח מצפון לאילת | צילום: לירון חמלניק

בתמונה הראשית: יעל במצוקי דרגות | צילום: עמי בן עמרם, מתוך אתר פיקיוויקי

לקריאה נוספת:

לפגוש בעלי חיים בטבע 
לפגוש בעלי חיים בטבע
לראות בעלי חיים בסביבתם הטבעית זאת חוויה מיוחדת ומרגשת, בעיקר כשנוספת תחושת סכנה שמעלה את רמת האדרנלין. איפה אפשר לראות בטבע דובים לבנים, טיגריסים, גורילות ושלל חיות מדהימות נוספות

 

 

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...