תפריט עמוד

צבע הטבע – המקומות הכי צבעוניים בעולם

שוב ושוב הטבע מוכיח שהוא האמן המוכשר מכולם. בין אם זו פריחה אביבית, קשת בשמים, שונית אלמוגים ססגונית או נופי מדבר אדמדמים – העולם שלנו צבעוני להפליא. יש מקומות שבהם הצבעוניות הזאת בולטת במיוחד. הנה כמה מקומות ברחבי העולם, שבכל אחד מהם הנשימה נעצרת למראה הצבעוניות והיופי:

שונית המחסום הגדולה, אוסטרליה
שונית המחסום הגדולה (Great Barrier Reef) היא מערכת השוניות הגדולה בעולם, וכשצוללים אל מתחת למים מתגלה עולם צבעוני ומקסים, עם אלמוגים ודגים מכל הסוגים והגדלים. אבל גם במבט-על הצבע מושך את העין מיד: אינספור גוונים של טורקיז (מי ידע שהצבע הירוק-כחול הזה יכול להכיל כל כך הרבה גוונים ובני גוונים?), מנוקדים ומפוספסים באפור-ורוד ובלשונות חול בצבע זהוב. 


שונית המחסום הגדולה ממבט מלמעלה


ועוד מבט-על על השונית הגדולה בעולם


וככה זה נראה מתחת למים – עולם שכולו צבעים ופלאים | צילומים: Tourism Australia

הלב האדום, אוסטרליה
מי שצריך הוכחה נוספת ליופיו וצבעוניותו של הטבע האוסטרלי, יכול לארוז תרמיל ולצאת לטיול בטריטוריה הצפונית שבמרכז אוסטרליה – מאליס ספרינג צפונה. זהו האאוטבק האוסטרלי המפורסם, עם כבישים שנמתחים עד קצה האופק ומדבריות אדומים יפהפיים. באזור הזה נמצאים כמה מאתרי הטבע הייחודיים של אוסטרליה – אולורו ("הסלע האדום"), הקדוש לאבוריג'ינים, קינגס קניון והאולגס. על מה שמצפה לכם במרחבים האדומים של אוסטרליה תוכלו לקרוא בכתבה הבאה >>


בטריטוריה הצפונית נמצא "הלב האדום" של אוסטרליה, אזור של מדבריות אדומים מפעימים


אדום עולה – נופים בטריטוריה הצפונית | צילומים: Tourism Australia

קרחון מנדנהול, אלסקה
באלסקה לא צריך להרחיק כדי לראות קרחון – פחות מ-20 ק"מ ממרכז ג'ונו, בירת אלסקה, נמצא קרחון מנדנהול המרשים, שאורכו 19 קילומטרים והוא מוקף מכל עבר בטבע פראי. אחרי שמתפעלים מצבעי הלבן-כחול-אפור של הקרחון עצמו אפשר לחקור את מה שנמצא מתחתיו – מערות קרח, שקירותיהן בוהקים בצבע כחלחל עוצר נשימה (ולא רק בשל הקור השורר שם). מקומות רבים בטבע נמצאים בסכנה תמידית בשל פיתוח, זיהום אוויר, קרקע ומים ועוד, אבל הקרחון הזה, כמו קרחונים אחרים בעולם, הולך ונעלם בקצב מדאיג במיוחד. הנה הצצה למה שאפשר לראות שם – לפני שהקרח ינמס:


קרחון מנדנהול – טיול ליד הקרחון, למרבה הצער הולך ונעלם


עולם כחול – אחת ממערות הקרח הנמצאות מתחת לקרחון | צילומים: .travelalaska.com

שמורת עמק הפרחים, ההימלאיה ההודית
ההימלאיה, רכס ההרים הגבוה בעולם, מספק נופים שאין שניים להם. בין הפסגות האדירות מצפות למטיילים מיני הפתעות מרנינות, כמו למשל שמורת עמק הפרחים שבצפון-מערב הודו. השמורה, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, מציעה כרי עשב עם פריחה אלפינית מדהימה, שמשנה את צבע העמק ככל שהאביב מתקדם ומפנה מקום לקיץ. בין הצמחים הגדלים כאן יש לא רק מינים ייחודיים, אלא גם כאלה שלא היו מוכרים לבוטנאים והתגלו רק בשנים האחרונות. אבל לא רק פרחים אפשר לראות בעמק הפרחים, אלא גם בעלי חיים נדירים דוגמת דב שחור אסייתי ונמר שלג.

פריחה אלפינית מרהיבה צובעת את עמק הפרחים בהימלאיה ההודית

אגם חמשת הפרחים, סין
קשה להאמין, אבל צבעו של אגם חמשת הפרחים (ראו בתמונות מתחת) הוא לא תוצאה של אמן פוטושופ נלהב יתר על המידה – מי הטורקיז הללו כל כך צלולים עד שאפשר להבחין בקלות בגזעי עצים שנפלו לקרקעית האגם. האגם הזה הוא חלק משמורת ג'יודז'אי גואו (JiuzhaiGou, "עמק תשעת הכפרים" במנדרינית), שבצפון מחוז סצ'ואן בסין. בשמורה זורמים שלושה נחלים, מקורות נהר ג'יאנלינג, וביניהם פזורים עשרות אגמים בצבעים שנראים כאילו אינם שייכים לעולם הזה: כחול, ירוק, טורקיז וכל הגוונים שביניהם. חלק מהאגמים, כמו אגם חמשת הפרחים, צלולים במיוחד, וזאת בשל ריכוז גבוה של המינרל קלציום קרבונט (פחמת הסידן).


מי הטורקיז של אגם חמשת הפרחים כל כך צלולים עד שאפשר לראות בבירור את גזעי העצים בקרקעית האגם


האגמים בשמורת ג'יודז'אי גואו מצטיינים בצבעים יוצאי דופן ומדהימים – מכחול, דרך טורקיז ועד ירוק עז

שדות הלבנדר, דרום צרפת
מחוז פרובאנס בדרום צרפת מציע תענוגות רבים למטיילים, חלקם נופיים, אחרים גסטרונומיים. גם הצבעוניות פה מרובה ומגוונת – מצהוב החמניות (שכבשו את לבו של ואן גוך) ועד תכול הים. אבל אם צריך לבחור צבע אחד שמאפיין את פרובאנס, אין ספק שזהו הסגול של הלבנדר. לבנדר, ששמו העברי הוא אזוביון, משמש כחלק מתערובת תבלינים הקרויה "תבליני פרובאנס" (Herbes de Provence), המכילה, בין השאר, טימין, אורגנו, בזיליקום, רוזמרין, טרגון ולבנדר. מהצמח מפיקים שמן אתרי בעל סגולות מחטאות ואנטי-דלקתיות, והשמן הזה משמש גם במיני תמרוקים ומוצרי קוסמטיקה, כמו סבונים, קרמים ובשמים. אבל מעבר לכל השימושיות הזאת, קשה לתאר את יופיים של שדות הלבנדר הפורחים בקיץ (בחודשים יולי-אוגוסט).


שדות לבנדר בפרובאנס. תוספת ריחנית לתערובת תבלינים ולמוצרי קוסמטיקה מקומיים


שדות הלבנדר הם מסימני ההיכר הידועים (והצבעוניים) ביותר של דרום צרפת

פריחות ביפן
לקראת סיום הסקורה, פריחת הדובדבן המפורסמת של יפן, האביב מפנק את המטיילים כאן בפריחה נוספת, מרהיבה לא פחות וורודה הרבה יותר. מאמצע אפריל ועד אמצע מאי פריחת הטחב הוורוד, או בשמו המדעי Phlox Subulata, מכסה את הקרקע במרבדים ורודים להדהים. המקום היפה ביותר לצפות בפריחה הזאת, שנקראת Shibazakura, הוא בגבעת השיבזקורה שבפארק Hitsujiyama, בפאתי העיר צ'יצ'יבו (Chichibu), כשעה וחצי נסיעה ברכבת המהירה מטוקיו. ברחבי הפארק צומחים גם עצי דובדבן רבים וברי המזל יכולים לתזמן את הגעתם לזמן שבו אפשר לצפות בסקורה ובשיבזקורה בעת ובעונה אחת. החיים מעולם לא נראו ורודים יותר…


פריחת הטחב הוורוד, כשברקע פסגתו המושלגת של הר פוג'י

עוד ביפן: מי שיגיע לאי הצפוני הוקאידו בקיץ (בחודשים יולי-אוגוסט) יטעה ויחשוב שהגיע להולנד ולפרובאנס בו זמנית: שדות אינסופיים של צבעונים ושדות של לבנדר צובעים את האי היפני בשלל צבעים בוהקים.


זה לא פרובאנס וגם לא הולנד – שדות פורחים באי היפני הוקאידו

טרסות האורז של מחוז יואניאנג, סין
במקומות רבים בדרום-מזרח אסיה אפשר לראות טרסות אורז במורדות ההרים. אבל הטרסות המדהימות ביותר נמצאות ביואניאנג (Yuanyang) שבמחוז יונאן, בדרום-מערב סין. טרסות האורז הללו, שנוצרו לפני יותר מאלף שנה, מכסות את רכסי ההרים לאורך מאות קילומטרים והן הן הוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. בעבודת כפיים סיזיפית הוקם הפלא ההנדסי וההידרולוגי הזה, והתוצאה מפתיעה את המתבונן בשלל צורות וצבעים, שהעין לא שבעה מהם. עוד על טרסות האורז ביואנינאנג תוכלו לקרוא בכתבה הבאה >>


טרסות האורז במחוז יואניאנג. העין לא שבעה מהמראות והצבעים

ריו קאנו קריסטל, קולומביה
יש אומרים שקאנו קריסטל (Rio Cano Cristales), הזורם בפארק הלאומי סרניה דה לה מקרניה (Serrania de la Macarena) בקולומביה, הוא הנהר היפה בעולם. אבל גם אם אין זה כך, אין ספק שזהו הנהר הכי צבעוני. בתקופה שבין העונה הרטובה ליבשה (בחודשים ספטמבר-נובמבר), נצבעים מימי הנהר בשלל צבעים – כחול, ירוק, צהוב, אדום ושחור. לצבעים הללו אחראים אצות וצמחי מים נוספים, שעולים אל פני השטח. אבל לפני שאתם ממהרים לקנות כרטיס טיסה לקולומביה, כדאי שתדעו שהדרך לנהר הססגוני אינה פשוטה כלל והיא מצריכה טיסה פנימית ושייט בסירה, שכן אין כבישים המובילים אליו. אבל התוצאה, כך יעיד כל מי שטייל שם – שווה את המאמץ.


מימיו של נהר הקאנו קריסל הקולומביאני מתהדרים בשלל צבעים בוהקים – מאדום, דרך צהוב ועד שחור

שלכת בניו אינגלנד, ארצות הברית
בכל שנה בסתיו המוני מטיילים נוהרים לניו אינגלנד, בצפון-מזרח ארצות הברית. למרות הצפיפות בדרכים והקושי למצוא חדר פנוי במלונות ובמוטלים, אין כמו טיולי שלכת באחת המדינות המרכיבות את "אנגליה החדשה" – קונטיקט, מסצ'וסטס, ניו המפשייר, רוד איילנד, ורמונט ומיין. מתחילת אוקטובר לערך היערות מתחילים להיצבע בצבעים משגעים: אדום, צהוב, כתום, חום וכל הגוונים שביניהם. כך, למשל, נראית השלכת במיין, מדינה שמומלץ  מאוד לטייל בה בכל חודשי השנה. הוסיפו לעצים הכתומים-אדמדמים הללו עננים ורדרדים בצבעי שקיעה, והמראה יגרום גם לקשוחים שבכם לשורר שיר הלל לטבע… 


מיין. שלכת. שקיעה. כל מילה נוספת מיותרת…

בתמונה הראשית: פריחת הטחב הוורוד ליד העיר צ'יצ'יבו ביפן

לקריאה נוספת:

 

המקומות השלווים בעולם 
המקומות השלווים בעולם
אי טרופי באוקיינוס ההודי, כפר הררי ללא מכוניות בשווייץ, אי יווני לא מוכר, פיורדים מדהימים בצפון נורווגיה ועוד כמה מקומות ברחבי העולם שיספקו לכם שלווה מושלמת ויגרמו לכם לשכוח את לחצי היום-יום

הערים הכי צבעוניות בעולם 
הערים הכי צבעוניות בעולם
מבואנוס איירס ועד ליישוב זעיר בגרינלנד – כמה מקומות ברחבי העולם שמתאפיינים בארכיטקטורה צבעונית במיוחד

צילומים בכתבה: אייסטוק, לשכת התיירות האוסטרלית Tourism Australia, לשכת התיירות של צ'יציבו Chichibu Tourism,
ויקימדיה
, מפליקר – Susanti Chandra, Prasant Ram, Vincent Brassinne, Corey Templeton
 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.