תפריט עמוד

עשרת הגדולים של פרובאנס

חבל פרובאנס שבדרום-מזרח צרפת נחשב בעיני רבים למחוז היפה ביותר בצרפת, ולא במקרה ציירים רבים בחרו להתגורר בו ולצייר את נופיו. יש בו שדות לבנדר, מצוקים דרמטיים, עמקים פוריים, קניונים טבעיים, חופים עם מי טורקיז, כפרים זעירים, שווקים ססגוניים, עיירות היסטוריות וגם ערים גדולות ותוססות. בחרנו כאן עשרה אתרים, מתוך רבים, שכדאי מאוד לבקר בהם בזמן החופשה בפרובאנס. 

רוצים לצאת לטיול קסום בפרובאנס? לחצו כאן >>


שדות לבנדר, מהמראות הטיפוסיים לפרובאנס

מרסיי
פרובאנס היא לא רק נופים כפריים ושדות לבנדר אינסופיים. בירת פרובאנס היא מרסיי (Marseille), העיר השנייה בגודלה בצרפת, שהנמל שלה הוא הנמל המסחרי הגדול ביותר בצרפת ובים התיכון. זוהי עיר מהגרים הומה, עם אוכלוסייה של מיליוני מהגרים מארצות צפון אפריקה לצד קהילה יהודית גדולה, השנייה בגודלה בצרפת. מוקד המשיכה העיקרי של מרסיי הוא הנמל הישן (Vieux Port), ליבה הפועם של העיר, ובו מסעדות, ברים, בתי קפה, דוכנים שמציעים למכירה תוצרת פרובנסאלית, הרבה סירות דייגים קטנות ושוק דגים ציורי ומלא המולה. כדאי לשבת באחת מן המסעדות שבנמל ולהתענג על קערת בויאבז, מרק הדגים המקומי. מן הנמל ניתן גם לצאת לשייט במפרץ.


הנמל הישן של מרסיי, ליבה הפועם של העיר

במרסיי יש כמה כנסיות מפוארות, ובהן הקתדרלה המרכזית שנחשבת לאחת המפוארות ביותר באירופה. בשנים האחרונות השתנתה התדמית של העיר ונפתח בה מספר לא מבוטל של מוזיאונים וגלריות, כמו Urban Gallery, שלצד תערוכות מתחלפות של אמנים עכשוויים מתקיימים בה אירועי תרבות ומוזיקה.


שוק הדגים של מרסיי

אקס אן פרובאנס
אקס אן פרובאנס (Aix en Provence), ששוכנת כ-30 קילומטר מצפון למרסיי, נחשבת לאחת הערים התרבותיות בצרפת, עוד מאז המאה ה-15, אז הגיעו לעיר אמנים רבים, אקדמאים וסופרים. עד היום מדובר בעיר תרבותית ואלגנטית עד מאוד, שמציעה שילוב של ארכיטקטורה ימי ביניימית, שדרות ירוקות, שווקים מקסימים, ריכוז גבוה של בתי קפה ומסעדות, חיי תרבות עשירים ופסטיבל אופרה גדול שמתקיים בעיר מדי קיץ.


כארבעים מזרקות מרשימות, בכל הצורות והגדלים, מנקדות את העיר

העיר מפורסמת במזרקות שלה – כארבעים מזרקות מרשימות, בכל הצורות והגדלים, מנקדות את העיר. בן העיר המפורסם ביותר הוא הצייר פול סזאן, וניתן לבקר בסטודיו האחרון שלו ובגן הצמוד. אתר נוסף שאין להחמיצו בעיר הוא הקתדרלה המפוארת, שיש בה אלמנטים רומנסקיים, גותים וניאו גותים.


בית קפה באקס אן פרובאנס

ארל והאמפיתיאטרון
העיר ארל (Arles) מוכרת לרבים הודות לציוריו של ואן גוך, שהתגורר בה תקופה והרבה לצייר את נופיה: רחובות צרים ומתפתלים, כיכרות אבן, בתים צבעוניים, שדות לבנדר מסביב. אבל ארל היתה שם עוד הרבה קודם, ויש לה היסטוריה ארוכה, שתחילתה במאה השישית לפנה"ס. בשנת 123 לספירה הרומים כבשו את העיר והרחיבו אותה, ובמהלך השנים הם בנו בה מבנים חשובים ובהם אמפיתיאטרון, קשת ניצחון, קרקס וחומה. רבים מהמבנים האלה השתמרו היטב, ובראשם האמפיתיאטרון שמהווה עד היום את אחד ממוקדי המשיכה העיקריים של העיר. באמפיתיאטרון, שאירח בעבר קרבות גלדיאטורים, יש כ-20,000 מקומות ישיבה, והיום, מדי אביב, ניתן לצפות בו בקרבות שוורים.


סמטה בארל

קמארג
בסמוך לארל נמצאת שמורת קמארג (Camargue), חבל ארץ פראי ולא נגוע של אדמת ביצות בדלתה של הנהר רון בדרום צרפת. השמורה מוקפת מים מכל צידיה, ומציעה מרחבים עצומים של אגמים, ביצות ואפילו רצועת חוף בתולית באורך 17 ק"מ. השמורה מושכת אליה מינים רבים של בעלי חיים, בעיקר ציפורים, אבל בעלי החיים שמזוהים יותר מכל עם השמורה הם סוסי הבר הלבנים היפהפיים והפלמינגו הורודים. לא ניתן להיכנס לאזור עם רכב, מה שמבטיח הרבה שקט ושלווה, אבל מדובר במקום אידיאלי לטיול ברגל או באופניים.


סוסי בר לבנים בשמורת קמארג

אביניון
העיר אביניון (Avignon), שלה היסטוריה רבת שנים, מפורסמת יותר מכל הודות לארמון האפיפיורים (Palais des Papes), שבו חיו שבעה אפיפיורים במהלך המאה ה-14. זהו ארמון גותי מבוצר עם מגדלים, קשתות וקירות בעובי חמישה מטרים. אביניון היא עיר מעניינת ומלאת חיים, עם רחובות מלאי אופי ואווירה אמנותית, שיש לה מה להציע הרבה מעבר לארמון האפיפיורים. יש בה אתרים מעניינים נוספים כמו גשר סן בנזה, ממנו שרדו ארבע קשתות בלבד, וקתדרלת אביניון הרומנסקית. מדי קיץ מתקיים בעיר פסטיבל התיאטרון שנחשב לאחד מהמובילים בתחומו בצרפת.


ארמון האפיפיורים באביניון. מגדלים, קשתות וקירות בעובי של חמישה מטרים

לה בו
הכפרים הציוריים הם אחד מהסמלים הבלתי מעורערים של פרובאנס, ואם צריך לבחור בכפר אחד שאסור להחמיץ את הביקור בו הרי שזהו הכפר לב בו (Les Baux), ששוכן כ-25 ק"מ מדרום לאביניון, בראש מצוק תלול, ומשקיף על נוף עוצר נשימה של כרמי ענבים וזיתים. בתי האבן העתיקים של הכפר חצובים בסלע, וביניהם יש סמטאות צרות ומתפתלות שבהן מוזיאונים קטנים, חנויות של אמנים וחנויות מזכרות. בסמוך לכפר יש שרידים של טירה מבוצרת עם חומות וצריחים ובהחלט כדאי לבקר בה. כדאי להגיע לכפר בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות אחה"צ, שכן במהלך היום הכפר עמוס בתיירים, מה שעשוי לפגוע בהנאה.


הכפר לה בו בנוי על צוק ובתיו חצובים בסלע

קניון ורדון
אחד מאתרי הטבע היפים ביותר בפרובאנס ובצרפת כולה הוא קניון ורדון (Gorges du Verdon), הקניון הגדול ביותר באירופה. הקניון מתחתר לאורך כ-25 קילומטר באבן גיר ודולומיט מאזור העיירה קסטלן (Castellane) ועד לאגם המלאכותי סנט קרואה (Lac de Sainte-Croix). הקניון מרהיב ביופיו, עם מים בצבע טורקיז עמוק. סביב הקניון יש מסלולי הליכה רבים, ובמימיו ניתן לשוט. העיירה קסטלאן מהווה בסיס מצוין לטיול בקניון.


קניון ורדון, אחד מאתרי הטבע היפים ביותר בצרפת

השווקים של איל סור לה סורג
איל סור לה סורג (Isle sur la Sorgue) היא עיירה עתיקה וציורית ששוכנת במיקום ציורי לא פחות – בעמק הלוברון, על אי המוקף תעלות מים בנהר הסורג. העיירה נחשבת לבירת העתיקות של צרפת. ברחובות הציוריים של העיירה פזורות כ-200 חנויות עתיקות מלאות אווירה, ומדי יום ראשון מתקיים כאן שוק הפשפשים הגדול ביותר בצרפת, מחוץ לפריז.


דוכן סבונים בשוק

בנוסף לשוק הפשפשים, בכל יום ראשון וחמישי פועל במקום שוק איכרים בו אפשר להתרשם ממיטב התוצרת הטרייה של האזור – ירקות, פירות, אגוזים, זיתים, דבש, גבינות, לחמים טריים ומוצרי לבנדר.


דוכן בשוק האיכרים באיל סור לה סורג

דיניה לה בן ורכבת האצטרובלים
מוקד המשיכה העיקרי של העיירה דיניה לה בן (Dignes Les Bains), בירת פרובאנס העילית, הוא דווקא המיקום שלה – העיירה מוקפת בהרים ובשדות לבנדר וחמניות, והיא מהווה בסיס אידיאלי לטיולים רגליים בטבע. העיירה עצמה נאה ומטופחת ובמרכזה שדרה מלאת חיים שגדושה בבתי קפה, בוטיקי שוקולד וחנויות ספרים. סיבה נוספת להגיע לכאן היא המעיינות החמים. שמונה מעיינות חמים (ואחד קר) נובעים בסמוך לעיירה וידועים בסגולות הבריאות שלהם. את הדרך לדין לה בן כדי לעשות ברכבת האצטרובלים (Train des Pignes ) – רכבת שעושה דרכה מניס לדיניה ועוברת דרך נופים הרריים מרהיבים וכפרים ציוריים. הנסיעה ברכבת נמשכת כשלוש שעות ורבע, אך ניתן לעשות ברכבת רק חלק מהדרך.


שדה חמניות באזור דיניה לה בן

הריביירה הצרפתית
הריביירה הצרפתית (Côte d'Azur) היא רצועת חוף ארוכה שמשתרעת בדרום מזרח צרפת, מן הגבול האיטלקי ועד לאזור קסיס וטולון במערב. זהו אחד מאזורי הנופש הפופולריים והיוקרתיים ביותר בצרפת, עם חופים יפים ושטופי שמש, אקלים ים תיכוני נעים, ערי נופש נוצצות, כפרים ציוריים ואוכל משובח. ניס (Nice) היא הגדולה בערי הריביירה, והיא מפורסמת בטיילת עטורת הדקלים שלה ובחופים היפים עם ים בצבע טורקיז. מלבד הנמל הציורי, יש גם מוקדי עניין רבים בתוך העיר, כמו הרובע העתיק ומלא האווירה, מדרחוב Zone Pietonne שוקק החיים ומוזיאונים כמו מוזיאון שאגאל ומוזיאון מאטיס.


הכפר אזה, מהציוריים ביותר בריביירה

בריביירה יש ערים נוצצות נוספות, כמו קאן שמפורסמת בפסטיבל הסרטים שמתקיים בה מדי שנה, סן טרופה, עיר נופש עם חוף נהדר, מקומות בילוי וחנויות יוקרה, שמהווה יעד מועדף על סלבריטאים, ואנטיב, עיר נמל עתיקה ומבוצרת. גם כפרים נהדרים יש באזור, כמו הכפר אזה (Eze) שתלוי על צוק ומציע נוף עוצר נשימה.

רוצים לצאת לטיול קסום בפרובאנס? לחצו כאן >>

מפת פרובאנס:

לחצו להגדלה

לקריאה נוספת: 

פרובאנס: אהבות גלויות ופינות נסתרות 
פרובאנס: אהבות גלויות ופינות נסתרות
טיול בפרובאנס הוא חגיגה של צבעים, ריחות וקולות: הים הכחול והגבעות הירוקות, הכפרים התלויים על מצוקים, שדות הלבנדר הסגולים, נקישות כדורי הפטאנק. אביטל ענבר, מומחה לתענוגות פרובנס, חושף כאן כמה מאוצרותיה החבויים, וגם את המפתח לאושר – מרק דגים


צילומים: אייסטוק, פליקר – Anne Jacko, Jean-François SchmitzJeremy AtkinsonClaudia DaggettVincent BrassinnemirsashaObjet Bloguant Non IdentifiéHenrik Berger JørgensenHuang ChaoChristopher Michel

 

 

טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.