תפריט עמוד

ערים עם תעלות – ונציה לא לבד

תעלות מים העוברות במרכז עיר מוסיפות לה חן מיוחד. המפורסמת בין ערי התעלות היא כמובן ונציה, אבל היא בהחלט לא היחידה. מאנסי בצרפת ועד סוזו בסין, הנה כמה ערי תעלות יפהפיות, שכל אחת מהן ראויה מאוד לביקור

כולם מכירים את ונציה, עיר התעלות היפהפייה בצפון איטליה. אבל ברחבי העולם יש עוד כמה וכמה ערים שתעלות מים חוצות אותן ומעניקות להן אווירה מיוחדת וחן רב. לרבות מהן הוצמדו כינויים המאזכרים את ונציה – "ונציה של הצפון", "ונציה של המזרח" וכן הלאה, דבר מהרמז כאילו ונציה היא המקור וכל השאר הן רק חיקוי. למעשה, כל אחת מן הערים הללו יפהפייה וראויה בזכות עצמה. הנה כמה ערי תעלות יפות במיוחד מסביב לעולם:

ברוז', בלגיה
ברוז' (Bruges), בירת מערב פלנדריה היפה היא עיר מתוקה ורומנטית להפליא, שהרובע העתיק והשמור היטב שלה תחום על ידי תעלות מים. העיר העתיקה כולה הוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ויש בה בניינים עתיקים, סמטאות צרות ומתפתלות ובין לבין – תעלות. מבין התעלות של ברוז' כדאי לשים לב במיוחד לתעלת Dijver שמתפתלת בנחת בין חנויות עתיקות ובין כנסיית גברתנו המרשימה. אחרי השייט כדאי לבקר באחד מבוטיקי השוקולד שברוג' מפורסמת בהם וליהנות משוקולד בלגי משובח.


רומנטיקה בלגית. תעלת מים בברוז' היפהפייה


בתים עתיקים בברוז' משתקפים במים תעלה

סטוקהולם, שוודיה
בירת שוודיה, שמכונה (כמו ערים רבות נוספות) "ונציה של הצפון", שוכנת על 14 איים, שמקושרים ביניהם ב-57 גשרים, כשתעלות מבתרות את העיר לאורכה ולרוחבה. שייט בתעלות העיר הוא הזדמנות מצוינת להיכרות ראשונה עם העיר, ומומלץ במיוחד לשכור סירת פדאלים, קאנו או קיאק ולצאת לשייט עצמאי בין תעלות העיר. בילויי תעלות מומלצים נוספים הם רכיבה על אופניים לאורכה של תעלת Djurgårdsbrunnskanalen, שמסתיימת בביקור במוזיאון ואזה, או ביקור באי האופנתי Södermalm שיש בו ברים טרנדיים, חנויות וינטג' ונוף נפלא של תעלות. בחורף, חלק מהתעלות הקטנות קוםפאות ומזמינות להחלקה על הקרח.


סטקהולם שוכנת על 14 איים ותעלות חוצות אותה שתי וערב


בית העירייה של סטוקהולם יושב על המים

אנסי, צרפת
והפעם, ונציה של האלפים. אנסי (Annecy) היא עיירת נופש יפהפייה ששוכנת למרגלות האלפים הצרפתיים, לחופו של אגם ציורי, במרחק נסיעה קצרה מז'נבה. העיירה נראית כאילו היא נלקחה מתוך ציור: יש בה תעלות מים, גשרים עתיקים המקושטים בפרחים, כנסיות מרשימות ובתים עתיקים שהמראה שלהם, משתקפים במי התעלות, יפה במיוחד. לאורך התעלות יש בתי קפה ומסעדות בשפע, ובימים שלישי, שישי ושבת יש פועל שוק לאורך התעלות ואז האווירה מיוחדת יותר מתמיד.


אנסי, עיירה צרפתית שנראית כאילו יצאה מתוך ציור


גשר רומנטי וברבורים בתעלה באנסי

חיטהורן, הולנד
אמסטרדם היא אחת מערי התעלות המפורסמות בעולם, לצד ונציה, אבל בהולנד יש עוד הרבה ערי תעלות, יפות לא פחות, לצד עיירות וכפרים שלווים על המים. אחד מן הכפרים האלו הוא חיטהורן (Giethoorn), שכשבאים לתאר אותו אין מנוס מן התואר הקלישאתי "ציורי". הכפר, ששוכן במחוז אופראייסל (Overijssel), מוקף מכל עבריו במים, ומרושת כולו בתעלות שאותן חוצים למעלה מ-150 גשרי עץ מתוקים. התעלות זורמות בנחת בין בתים שנראים כאילו נלקחו מספר אגדה, כרי מרעה ושדות. בכפר אין תנועת מכוניות, ובמשך שנים כל התחבורה במקום התנהלה על המים, כשלכל בית יש סירה פרטית בחצר. היום יש גם שבילי אופניים בכפר, אבל עדיין מדובר באחד המקומות השלווים שאפשר להעלות על הדעת, גם כשהוא עמוס לעייפה בתיירים ששוכרים סירות ושטים בנופים הפסטורליים.


"ציורי" היא רק אחת מהקלישאות שנדרשות כדי לתאר את הכפר ההולנדי חיטהורן


ועוד מבט על תעלות חיטהורן. אפשר רק לקנא בדיירי הבית הזה…

אמפוריה בראווה, ספרד
אם ברוז' ואמסטרדם מכונות "ונציה של הצפון", הרי שעיר התעלות אמפוריה בראווה (Empuriabrava) שבקוסטה בראווה בספרד זכתה לכינוי "ונציה של קטלוניה", וגם "מיאמי של אירופה". זוהי עיר קיט עם תעלות מים מלאכותיות באורך כולל של כארבעים קילומטר שנחפרו בשנות השישים של המאה הקודמת, ובה המרינה הגדולה באירופה. בניגוד לערי תעלות אירופיות אחרות, שלאורכן יש בתים עתיקים ומלאי אופי, מדובר בעיר מודרנית לחלוטין, עם בתים מפוארים שברבים מהם יאכטה או סירה חונה בחניה במקום מכונית.


אמפוריה בראווה הספרדית. במקום מכונית, לצד כל בית עומדת סירה


אמפוריה בראווה. מתבקש להוציא את בגד הים מהארון

בנגקוק, תאילנד
בנגקוק, היתה ידועה במהלך המאה ה-19 כוונציה של המזרח, כשרשת ענפה של תעלות הקיפה את העיר ושימשה למסחר. מאז רבות מהתעלות נסתמו ובמקומן נסללו רחובות ונבנו בתי מגורים, אבל עדיין יש בעיר תעלות רבות, בעיקר בשכונת ת'ונבורי ששוכנת בצד המערבי של נהר צ'או פראיה ונחשבת לריאה הירוקה של העיר. התעלות, בתי הכלונסאות שלגדותיהן והצמחייה הירוקה מהווים מפלט מושלם מההמולה, הדוחק והלחות של בנגקוק. התעלות עדיין משמשות למסחר – כמה שווקים צפים פועלים בתעלות בנגקוק, ובהם ניתן להתרשם מדייגים וסוחרים ששטים בסירותיהם ומוכרים עליהן מכל טוב – דגים טריים, ירקות, פירות ומאכלים אקזוטיים.


 התעלות, בתי הכלונסאות שלגדותיהן והצמחייה הירוקה מהווים מפלט מושלם מההמולה, הדוחק והלחות של בנגקוק


 שוק צף בתעלות בנגקוק

אלפוזה, הודו
מדינת קראלה שבדרום הודו מפורסמת יותר מכל בלגונות, בשפכי הנהרות, באגמים ובתעלות המים שלה, שאורכן הכולל מגיע לכאלף קילומטר. בין תעלות המים יש רצועות אדמה ובהן צמחייה טרופית, שדות אורז ומטעי קוקוס לרוב. העיירה אלפוזה (Alappuzha), המכונה גם אלפי, היא בסיס מצוין לשייט בתעלות האזור, וגם לחופשה רגועה בבית עץ על המים.


התעלות של אלפוזה בדרום הודו עוברות דרך צמחייה טרופית ושדות אורז

סוזו, סין
סוזו (Suzhou), עיר התעלות של סין, שוכנת במזרח המדינה, כמאה קילומטר ממזרח לשנחאי. סוזו, שנוסדה במאה החמישית לפנה"ס, שוכנת באזור הדלתא של נהר היאנגצה, ומפורסמת בתעלות המים שחוצות אותה ובגשרי האבן העתיקים שמעליהן. שימו לב לרחוב שנטנג (Shantang), העתיק ביותר בסין, שבין בתיו זורמים מי התעלה שנושאת את אותו שם. סוזו מפורסמת גם בגנים שלה, שנחשבים ליפים ביותר בסין כולה, והשילוב הפסטורלי של הגנים ותעלות המים עשוי להשכיח את העבודה שמדובר בעיר בת יותר מארבעה מיליון תושבים.


צידי התעלות בסוזו גדושים בבתי קפה 
                       
סוזו מפורסמת בתעלות המים שחוצות אותה ובגשרי האבן העתיקים שמעליהן

טיגרה, ארגנטינה
במרחק נסיעה קצרה ברכבת מבואנוס איירס נמצאת העיירה טיגרה (Tigre), שיושבת על בדלתת נהר הפאראנה ומתנהלת על המים. בעבר היו במקום יגוארים, והם שהעניקו לעיירה את שמה. היום מדובר בעיירה מקסימה, שלווה ומלאת אווירה, עם מסעדות וברים ממש על המים, חנויות עתיקות, מועדוני חתירה וצמחייה ירוקה בשפע.


טיגרה בארגנטינה. עיירה שלווה עם צמחיה ירוקה בשפע


 

ונציה, איטליה
ולמרות הכל, איך אפשר בלי להזכיר את ונציה, עיר התעלות המפורסמת בעולם? ונציה בנויה על 118 איים, שמקושרים בכ-400 גשרים וביניהם עוברות כ-170 תעלות מים. העיר העתיקה של ונציה היא עיר יפהפייה ורומנטית, עם בתים עתיקים, ארמונות מפוארים וגשרים מפורסמים, כמו גשר ריאלטו וגשר האקדמיה. תנועת המכוניות באזור זה שלהעיר אסורה, והתחבורה מתנהלת על המים – באוטובוסי המים המכונים ואפורטו, במוניות מין וגם בגונדולות הרומנטיות, בהן שטים תיירים. התעלה הגדולה היא התעלה המרכזית שעוברת במרכז ההיסטורי של העיר. אורכה של התעלה 3,800 מטר ורוחבה מגיע לכ-70 מטר.


התעלה הגדולה וגשר ריאלטו בוונציה


תעלות מים ובתים צבעוניים להפליא באי בוראנו הסמוך לוונציה

התעלה הגדולה היא עורק התחבורה העיקרי בוונציה וסביבה נמצאים כמה מאתרי התיירות המרכזיים בעיר, כמו כיכר סן מרקו ובזיליקת סן מרקו, ארמון הדוג'ים ועוד. בוונציה כדאי לבקר גם באיי בוראנו, שבהם בתי דייגים הצבועים בשלל צבעים שביניהם זורמות תעלות מים.


בתמונה הראשית: תעלות מים בעיר הצרפתית אנסי

צילומים: אייסטוק, Arild Vågen, cc-vy-3.0, פליקר –  Brian NeginFrenchSelfCatering.com ,s tsui ,RayMorris1 ,víctor rebolledo ,Edward Stojakovicbertknotmalditofriki

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.