תפריט עמוד

טאפאס – המדריך השלם

טאפאס, אותן מנות קטנות שמוגשות בספרד לצד אלכוהול בשעות אחרי הצהרים, כבשו את לב הסועדים ברחבי אירופה וגם אצלנו. מי המציא את הטאפאס, מהן המנות הקלאסיות ואיפה אפשר לקבל מנה בחינם? כל מה שרציתם לדעת על טאפאס, ויש גם המלצות לברים בספרד ובישראל

ליוונים יש את המאזטים, לאיטלקים יש את האנטיפסטי, ואילו המתאבנים של הספרדים, אותן מנות  קטנות שמנשנשים לצד אלכוהול, מכונים טאפאס (Tapas). בשונה מהאנטיפסטי או מהמאזטים, שמוגשים בדרך כלל בתחילת הארוחה, הטאפאס נועדו לספק את הרעב שמתעורר בין ארוחת הצהריים, שאותה אוכלים בספרד בשעה מוקדמת, לבין ארוחת הערב, שאותה סועדים רק בתשע או עשר. בשעות הערב המוקדמות הברים בספרד מתחילים להתמלא בקבוצות של חברים (או חברות – הטאפאס הוא כבר מזמן לא תענוג ששמור לגברים בלבד) שיושבים אחרי העבודה על כוס יין או בירה עם טאפאס.


כמעט כל מנה יכולה להיחשב כטאפאס, אם היא מוגשת בצלוחית ובלוויית אלכוהול

המילה טאפאס לא מתייחסת למרכיבים מהם המנה מוכנה אלא לגודלה. למעשה, כמעט כל מנה יכולה להיחשב כטאפאס, אם היא מוגשת בצלחת קטנה ובלוויית אלכוהול. הדבר הכי חשוב הוא שהטאפאס יוגשו בצלחות קטנות, מכאן ואילך – השמים הם הגבול. אלו יכולות להיות מנות של בשרים, דגים, פירות ים, ירקות או גבינות, ואם בעבר המגמה היתה להגיש טאפאס שמצריכים מינימום של התערבות מצד המטבח (כמו זיתים, פרוסות נקניק או נתחי גבינה), היום יותר ויותר טאפאס ברים בספרד ומחוצה לה מציעים מנות מתוחכמות שהיו יכולות לככב ב"מאסטר שף"…. אפילו השף פראן אדריה ממסעדת אל בולי המפורסמת פתח טאפאס בר עדכני בברצלונה.

איך נולד הטאפאס?
הטאפאס נולדו באנדלוסיה שבדרום ספרד. פירוש המילה טאפה (Tapa) הוא מכסה, והמסורת המקומית מספרת שיושבי הברים באנדלוסיה נהגו לכסות את גביעי השרי שלהם בפרוסה של לחם או נקניק בין הלגימות, על מנת למנוע מהזבובים לצלול לתוך המשקה המתוק. בעלי הברים גילו את הפונציאל הכלכלי של המכסים האכילים האלה ואימצו את הרעיון בחום. הם הוסיפו לתפריט חטיפים ומנות קטנות שנועדו ללוות את המשקה (עם עדיפות לנקניקים מלוחים, שמגבירים את תחושת הצמא). ההצלחה לא איחרה לבוא: המכירות גדלו ועד המהרה הטאפאס הפכו חשובים לא פחות מן האלכוהול, וכולם היו מרוצים.

על פי גרסה אחרת, הטאפאס נולדו באזור קסטיליה לה מנצ'ה (Castilla-La Mancha), שם גילו הבעלים של טברנה מקומית שהטעם והריח של גבינות בשלות עשויים להסוות את הטעם והריח של יין זול או מקולקל, והחלו להציע גבינה בחינם יחד עם היין.  ויש האומרים ששיגעון הטאפאס החל במטרה להתמודד עם בעיית האלכוהוליזם בספרד. מלך ספרד אלפונסו העשירי (לפי גרסאות אחרות היה זה דווקא פליפה השלישי) פקד שכל מי שמזמין משקה בבר יצטרך להזמין גם צלוחית קטנה של אוכל כדי לרפד את הבטן לפני האלכוהול ולצמצם את השפעת המשקה. כך או כך, אין ספק שהטאפאס הפכו להצלחה ענקית, שהתפשטה לא רק ברחבי ספרד אלא גם בשאר אירופה והלאה משם.


מספרד התפשטו הטאפאס לרחבי העולם, כמו במסעדה הזאת בקנדה

מתי אוכלים טאפאס?
מי שנכנס לטאפאס בר בישראל, עשוי לקבל רושם מוטעה על תרבות הטאפאס הספרדית. בארץ הרבה מהטאפאס ברים הפכו למסעדות לכל דבר, עם שולחנות כמו במסעדה, וקהל שמגיע בשביל הארוחה, גם אם היא מלווה בכוס לימונדה. אבל במולדת הטאפאס, ספרד, מדובר בעיקר נשנוש בין ארוחות. מהסיבה הזו, בספרד הטאפאס ברים הלא תיירותיים מתמלאים אחר הצהרים ובשעות הערב המוקדמות. אכילת הטאפאס נפוצה גם בסופי שבוע, בסביבות השעה 12:00, כסוג של התכנסות חברתית לפני ארוחת הצהריים.

ברבים מהברים בספרד, ובעיקר במדריד, קסטיליה לה מנצ'ה, קסטיליה א-לאון ואזורים מסוימים באנדלוסיה, תקבלו מנת טאפאס עם המשקה, גם אם כלל לא הזמנתם אחת כזו. אל דאגה – בברים רבים מחלקים טאפאס בחינם על חשבון הבית, כמחווה למבלים, ואין צורך להשאיר את הטאפאס על השולחן מתוך חשש שתחויבו על המנה. אם אתם כבר מקבלים טאפאס על חשבון הבית, אל תבקשו להחליף את המנה במנה אחרת אם היא לא לטעמכם. אתם יכולים להשאירה על השולחן או לבקש מהמלצר לקחת אותה, אבל החוק הלא כתוב בספרד קובע שלא בוחרים טאפאס שמקבלים על חשבון הבית. אם אתם רוצים לבחור מנה מהתפריט, תידרשו לשלם עבורה.


שולחן גדוש בטאפאס. בספרד לא מדובר בארוחה אלא בנשנוש בין ארוחות

בצפון ספרד, ובעיקר בחבל הבאסקים, מקובלות מנות טאפאס זעירות במיוחד, שמכונות פינצ'וס (pinchos). ויש גם מנות טאפאס מוגדלות, בגודל של חצי מנה (media ración) או מנה שלמה (ración), ומקובל שקבוצה של סועדים חולקת כמה מנות כאלה ונהנית מארוחה שלמה ורבת טעמים.

מה נכלל בטאפאס?
מנות הטאפאס הטיפוסיות משתנות מאזור לאזור, כשלכל אזור המנות הייחודיות שלו, ויש גם כמה מנות שאפשר למצוא אותן בטאפאס ברים בכל רחבי ספרד. באופן כללי, בפנים הארץ ובאזורים ההרריים, שם החורפים ארוכים וקרים יותר, ניתן למצוא יותר מנות חמות כמו פאטאטאס בראווס או קרוקטים, באנדלוסיה ובדרום ספרד נפוצות יותר מנות קרות, ובאזורים שקרובים לחוף יש יותר מנות שמבוססות על דגים ופירות ים.


קלמארי א לה רומאנה – טבעות קלמארי מטוגנות בחמאה

הנה כמה מנות טאפאס קלאסיות:

Acietunas – זיתים, לרוב מדובר בזיתים כבושים ביין ועשבי תיבול, או בזיתים במילוי אנשובי או פלפל אדום

Albóndigas – כדורי בשר ברוטב

Boquerones – אנשובי מטוגן או משומר בחומץ

Calamares a la romana – טבעות קלמארי מטוגנות בחמאה

Chorizo – נקניק צ'וריסו

Croquetas – כדורים קטנים של מחית תפוחי אדמה ורוטב בשמל, מטוגנים עם פירורי לחם

Ensaladilla rusa – סלט קר של תפוחי אדמה ברוטב אלי אולי

Jamon – פרוסות של ירך חזיר מומלחת ומיובשת

Pan Con Tomate – פרוסות לחם קלוי מרוחות בעגבניות טריות, שום ושמן זית

Patatas bravas – קוביות תפוחי אדמה מטוגנות ברוטב פיקנטי, לרוב עם רוטב עגבניות ואלי אולי

Tortilla de patatas – אומלט עם פיסות תפוחי אדמה ובצל מטוגן

פאטאטס בראוואס, קוביות תפוחי אדמה מטוגנות עם רוטב עגבניות פיקנטי

טאפאס בספרד – כמה מקומות מומלצים
נתחיל בהמלצה: אם אתם רוצים ליהנות מטאפאס בחינם, התרחקו מהאזורים התיירותיים. בברצלונה יש ברים ספורים שמגישים טאפאס בחינם, אבל במדריד יש רשימה ארוכה של ברים כאלה, מרביתם בשכונות פועלים דוגמת Carabanchel או La Latina. גם באנדלוסיה לא נדיר להגיע לברים שמגישים טאפאס בחינם, בעיקר באזורים שמרוחקים מהחוף, כמו בקורדובה ובגרנדה (שנחשבת לבירת הטאפאס בחינם של ספרד…).

מדריד
Bodega de la Ardosa – טאפאס בר וותיק, שנוסד ב-1892 ושומר על הקסם של פעם למרות שהקהל צעיר ומעודכן. זה המקום לשתות ורמוט או בירה בלוויית טאפאס מצוינים (נסו את הסלמורחו – מרק עגבניות קר וסמיך). כתובת: Calle de Colon 13
Baco y Beto – טאפאס בר קטן אך אופנתי ומתוחכם שמציע מנות גורמה כמו פטריות מצופות עם איולי כמהין, קרוקטים של תרד או סירלוין איברי במרינדת תפוזים. כתובת: Calle Pelayo 24

ברצלונה
Quimet i Quimet – בר קטן, שוקק חיים ומלא אווירה, שהקירות שלו מעוטרים מהרצפה ועד התקרה בבקבוקי אלכוהול. הטאפאס מצוינים ויצירתיים, ונחשבים לטובים בעיר. יש מעט מאד מקום לשבת והרוב מבלים פה בעמידה. כתובת: Carrer del Poeta Cabanyes 25


Quimet i Quimet. הקירות מכוסים מהרצפה ועדהתקרה בבקבוקי אלכוהול

El Rincón del Cava – טאפאס בר מצוין שמתאים לבעלי תקציב מצומצם. הטאפאסים (סרטנים, קלמארי, צדפות, קרוקטים, גבינות ועוד) נמכרים במחיר מצחיק, ויש תפריט גדול של טאפאסים באירו אחד. גם הבירות זולות. כתובת: Carrer de Blasco de Garay 53

סביליה
Bodega Santa Cruz – טאפאס בר צפוף בעיר העתיקה, ברובע סנטה קרוז. יש מעט מאוד מקומות ישיבה בפנים ומרבית המבקרים עומדים ליד הבר או יושבים בחוץ ונהנים מהאווירה הטובה. התפריט משתנה מדי יום, ומומלץ ליהנות מהכריכונים הקטנים (montaditos) ומחצילים מטוגנים בשמן עמוק עם דבש. כתובת: Calle Rodrigo Caro


Bodega Santa Cruz. אחד מהטאפאס ברים הפופולריים בסביליה

ומה אצלנו? טאפאס בישראל

בשנים האחרונות הטאפאס כבש את ישראל, ואפשר למצוא מנות טאפאס לא רק בברים המזכירים את המקור הספרדי, אלא גם במסעדות.
אחד הטאפאס ברים ששומר על יציבות כבר שנים רבות הוא טפאו, שקיים כבר 12 שנים בתל אביב (רח' הארבעה 16, טלפון 03-6240484) ושמונה שנים בהרצליה (רח' שנקר 9, טלפון: 09-9546699). שניהם מעוצבים כברים חשוכים ומלאי אווירה עם מוזיקה לטינית ברקע, תפריט טאפאסים גדול ותפריט אלכוהול מגוון. לצד הטאפאס מוגשות במקום מנות סביצ'ה ופאייה.

לפופולריות רבה זוכה אחד העם טאפאס, טאפאס בר של יונתן רושפלד ששוכן במבנה יפה ברחוב אחד העם. זהו טאפאס בר שמח ומלא אווירה, עם רצפות מצוירות ומוזיקה ספרדית שמתנגנת ברקע. כדאי לנסות את הסלסיצ'ון – נקניקייה ספרדית מסורתית, ואת סלט השרימפס שמוגש בקופסת סרדינים ריקה עם גרגרי חומוס וטבעות בצל (רח' אחד העם 27, טלפון 03-5666966).

אווירה טובה במיוחד יש בטאפאס בר ויקי כריסטינה ברצלונה ששוכן בחצר פנימית יפהפייה עם עץ פיקוס עתיק במתחם התחנה בתל אביב. כדאי לטעום את הקריספי קלמארי, נתח קצבים וקסה פריטו – גבינת עיזים מטוגנת בציפוי פריך עם ריבת בצל ורוטב עגבניות ופלפלים (מתחם התחנה, מבנה 17, טלפון 03-7367272).

לא רק בתל אביב אפשר ליהנות מטאפאס. מסעדת אלומה בכפר במושב רמות נפתלי שבגליל העליון מתמחה בטאפאס. בתפריט – מגדל חציל קלוי עם ריבת עגבניות וריקוטה פרסקה ביתית, פלפל שושקה ממולא במחית תפוחי אדמה ודג ים, חזה ברווז על שומר והדרים עם צ'טני אגסים מתובל (טלפון 03-6943111).

__

צילומים: אייסטוק, פליקר: iwona_kellie, robertpaulyoung, LWY, deramaenrama

לקריאה נוספת:

אוכל באנדלוסיה - ספרדי טהור
אוכל באנדלוסיה – ספרדי טהור
דן ססלר |צילום: נפתלי הילגר
צלוחיות של טאפאס, גספאצ'ו מושלם, שלל פירות ים ואפילו גרסה מקומית לקוסקוס. מדריך למטייל במטבח האנדלוסי

קטלוניה: מסע תרבותי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.