תפריט עמוד

הערים הכי ירוקות בעולם

מגורים או טיול בעיר גדולה מספקים שפע של עניין מסביב לשעון. אבל לפעמים הרעש, המהומה וזיהום האוויר מעיקים. ביקור בכל אחת מהערים הירוקות שלפניכם יספק את כל הטוב שבחיים העירוניים בצירוף סביבה נקייה, נעימה וירוקה

למרות העשן, הפקקים זיהום האוויר – המגורים בעיר הם עדיין צורת החיים הכי ידידותית לסביבה, הרבה יותר ממגורים בכפר, שנתפסים בטעות כירוקים יותר. הבנייה לגובה שמשאירה יותר עתודות קרקע פנויות, התחבורה הציבורית היעילה והריכוז הגבוה של שירותים במרחק הליכה, בלי הצורך להתניע את האוטו בכל פעם שצריך לעשות קניות, הופכים את המגורים בעיר לאפשרות הירוקה ביותר.

עם זאת, חיים ירוקים בעיר הגדולה הם עניין מאתגר למדי. לא פשוט לשלב בין מה שטוב לסביבה לבין מה שנתפס כירוק בעיני תושבי העיר, למשל יותר פארקים ופחות מגדלים גבוהים או סביבה שקטה ואוויר נקי – מה שלא תמיד מסתדר עם תחבורה ציבורית יעילה שעוברת ממש מתחת לחלון חדר השינה.


רוכב אופניים עוצר להתבונן בציור קיר בפורטלנד. תחבורה ציבורית נגישה ושבילי אופניים הם מסממני העיר הירוקה

בעשורים האחרונים יותר ויותר ערים בעולם עושות מאמץ להפוך לירוקות. יש לא מעט קריטריונים שהופכים עיר לירוקה, ובהם בנייה מחומרים ידידותיים לסביבה, תשתיות חסכוניות וחכמות, טבע עירוני, תחבורה בת קיימא (תחבורה ציבורית יעילה ונגישה, שבילי אופניים וכדומה), הפרדת פסולת ומחזור אשפה, שימוש באנרגיה מתחדשת וחיסכון באנרגיה. בחרנו שבע ערים ירוקות מצטיינות, שכל אחת מהן עומדת לפחות בכמה מהתנאים האלה, וכולן מציעות למבקרים בהן הרבה מאוד עניין.

המבורג, גרמניה: בגלל החזון
המבורג, שהיתה הבירה הירוקה של אירופה בשנת 2011, היא ההוכחה לכך שגם עיר תעשייתית שמונה 1.8 מיליון תושבים יכולה להיחשב ירוקה. מעבר לעובדה שהמבורג היא עיר ירוקה במובן המילולי של המילה – כ-17 אחוזים משטחה מכוסים בפארקים ויערות – נעשים מאמצים רציניים לצמצום פליטה של גזי חממה. מפעלים רבים הצטרפו לתכנית לצמצום פליטת גזי החממה, ויותר מ-600 בתי עסק עוסקים ביצירת מקורות של אנרגיה מתחדשת – עיצוב חוות רוח, בניית מפעלים סולאריים ועוד. בעיר נעשים מאמצים כבירים לחיסכון באנרגיה, ויש בה תחבורה ציבורית מצוינת. כמעט לכל תושב יש גישה לתחבורה ציבורית במרחק של לא יותר מ-300 מטר מהבית. בנוסף לכל אלה, בהמבורג מסתכלים קדימה. בעיר עובדים על תכנית שאפתנית להקמת רשת ירוקה שתכסה כארבעים אחוז משטחי העיר ותקשר בין המרכז לפרברים, עם שבילים להולכי רגל ולאופניים, פארקים ומגרשי משחקים. לפי התכנית, בעוד כ-20-15 שנה, ניתן יהיה לעבור בחלקים נרחבים של העיר ברגל ובאופניים, מבלי לחצות כבישים. 


המבורג. גם עיר תעשייתית עם קרוב לשני מיליון תושבים יכולה להיות ירוקה

מה לראות בהמבורג? אסור להחמיץ ביקור בנמל השני בגודלו באירופה, שיש בו הרבה אטרקציות למבקרים, כמו גשר קוהלברנדט – אחד הגשרים המרשימים בעולם, או שוק הדגים המסורתי שמתקיים בנמל מזה מאות שנים. בהמבורג נמצאת גם הכנסייה הבארוקית החשובה ביותר בצפון גרמניה, כנסיית סנט מיכאליס. לחובבי האמנות כדאי לבקר בהיכל האמנות של המבורג, שבו מוצגות יצירות של רמברנדט, פיקאסו, אנדי וורהול ואחרים. מבין הריאות הירוקות של העיר, אגם אלסטר, שנמצא במרכז העיר, נחשב לפופולרי במיוחד, ובשבילים שסביבו ניתן לטייל או לרכב על אופניים.

סן פרנסיסקו, ארצות הברית: בגלל המיחזור
אין זה מפתיע שסן פרנסיסקו, המקום בו התחילה מהפכת ילדי הפרחים בשנת 1967, ממשיכה להיות חדשנית גם היום, ומובילה את המהפכה הירוקה בצפון אמריקה. סן פרנסיסקו היא העיר המובילה בארצות הברית בשימוש באנרגיה סולארית. בנוסף, בעיר פועלים חוקי מחזור קפדניים – התושבים מחויבים בהפרדת אשפה, חברות הבנייה נדרשות למחזר את פסולת הבניין, המסעדות חייבות לארוז את המזון בכלים שניתנים למחזור ועוד. כל אלה מובילים לשיעורי מחזור אשפה גבוהים במיוחד, כמעט 80 אחוז! סן פרנסיסקו היא גם העיר הראשונה בארצות שאסרה על שימוש בשקיות פלסטיק.


למרות שערפל הוא תופעה שכיחה בסן פרנסיסקו, נדיר לראות את העיר היפהפייה מצולמת כך

מה לראות בסן פרנסיסקו? סן פרנסיסקו היא לא רק אחת מהירוקות בערי ארצות הברית, היא גם אחת הערים היפות ביותר. בעיר, ששוכנת על 43 גבעות ומוקפת בתפאורה מקסימה של מפרץ סן פרנסיסקו, אפשר להתרשם מהגשר המפורסם בעולם – גשר שער הזהב, לראות אריות ים במזח 39 שברציף הדייגים, לקנות ספרים, תקליטים ובגדי וינטג' בשכונת הייט אשבורי, לאכול אוכל סיני מצוין בצ'יינה טאון, לצלם את רחוב לומברד, הרחוב התלול ביותר בעולם, להתרשם מאמנות במוזיאון לאמנות מודרנית או במרכז ירבה בואנה, ולנפוש בפארק גשר שער הזהב, שבו עצים וצמחים, אגמים, חממות פרחים, שבילי הליכה וגן תה יפני.


גשר שער הזהב, מאתריה המפורסמים של סן פרנסיסקו

ריקיאוויק, איסלנד: בגלל המים
בירת איסלנד נחשבת לאחת מהערים הירוקות בעולם. יהיו מי שיגידו שזו לא חכמה גדולה – בעיר שמספר תושביה אינו עולה על 120,000 הרבה יותר פשוט לשמור על עקרונות ירוקים מאשר במטרופולין שגרים בו מיליוני תושבים. זה נכון, אבל נדיר לראות ערים שמנצלות בצורה מיטבית כל כך את הנתונים הטבעיים שלהן כדי לשמור על הסביבה. איסלנד התברכה במפלים רבי עצמה, הרי געש, גייזרים ומעיינות חמים – בכל אלה משתמשים על מנת להפיק אנרגיה מתחדשת ולהפחית למינימום את התלות במקורות אנרגיה מזהמים. למעשה, מאה אחוזים מהאנרגיה בה משתמשים בעיר מגיעה ממקורות טבעיים שאינם מזהמים. תושבי ריקיאוויק נהנים ממערכת החימום הגיאו-תרמלית הגדולה בעולם, והמים החמים בבתים מגיעים מהמעיינות החמים הסמוכים לעיר. לאלה יש להוסיף את מאמצי הרשויות לפיתוח תחבורה נקייה, כולל אוטובוסים חשמליים, ועידוד של שימוש בתחבורה ציבורית, הליכה ורכיבה על אופניים.


ריקיאוויק, בירת איסלנד, קטנה במספר תושביה, אבל גדולה בכל הנוגע לאנרגיה חלופית

מה לראות בריקיאוויק? מלבד אוויר נקי, לעיר הצפונית בעולם יש עוד הרבה מה להציע. זוהי עיר מקסימה, שמוקפת בנופים מרהיבים ומציעה חיי תרבות עשירים. המרכז של ריקיאוויק קטן למדי, ויש בו כמה מוקדי עניין כמו מדרחוב אוסטורסטרייטי, היכל התרבות המרשים הארפה ששוכן בניין יוצא דופן, הגלריה הלאומית של איסלנד ובית העירייה. אסור להחמיץ גם את כנסיית האלגרימסקירקיה, שבראשה יש מגדל שמציע תצפית נהדרת על העיר. אבל לאיסלנד מגיעים קודם כל בשביל הטבע, וריקיאוויק מהווה בסיס מצוין לטיולים במדינה המדהימה הזו. במרחק נסיעה קצרה מריקיאוויק נמצאת הלגונה הכחולה, אתר מרחצאות גיאותרמיים עם אגם מלאכותי ענק שמוקף בסלעי לבה. נסיעה ארוכה קצת יותר מובילה למשולש הזהב – שלושת האתרים המתוירים ביותר באיסלנד: אתר הגייזרים גייזר, מפל גולפוס הדרמטי ותינגווליר, אתר היסטורי בו נוסד הפרלמנט הראשון בעולם.


כשיוצאים מריקיאוויק נתקלים בנופים מפעימים דוגמת זה

ונקובר, קנדה: בגלל הפארקים
ונקובר זוכה שנה אחרי שנה במיקום גבוה בסקרים שמדרגים את הערים שהכי כדאי לחיות בהן. אחת הסיבות שהופכות אותה לעיר נחשקת כל כך היא איכות הסביבה – ונקובר היא עיר ירוקה להפליא, מה שמתבטא בשפע של פארקים לצד שימוש אינטנסיבי באנרגיה מתחדשת, בנייה ירוקה, מחזור בהיקף נרחב ועוד. ונקובר היא אחת הערים המובילות בעולם בכל הנוגע לאנרגיה הידרואלקטרית (אנרגיה חשמלית שמופקת באמצעות תנועת מים). בנוסף, בעיר מתכננים להפחית את פליטת גזי החממה ב-20 אחוז בהשוואה ל-1990, ומשקיעים במציאת מקורות אנרגיה חלופיים דוגמת רוח, שמש ועוד. וזה לא הכל: על פי התכנון, בשנים הקרובות מספר המשתמשים בכלי רכב פרטיים יצומצם באופן משמעותי, תינתן עדיפות לתחבורה ציבורית ורשת שבילי האופניים תורחב.


לצד הפארקים הרבים המעטרים אותה, ונקובר משקיעה מאמצים במציאת מקורות אנרגיה חלופיים

מה לראות בוונקובר? ונקובר היא עיר יפהפייה, שנהנית ממיקום מרהיב בין הרים דרמטיים לאוקיינוס השקט, ומציעה מגוון עצום של אתרים ואטרקציות. יש בה מוזיאונים מצוינים, כמו המוזיאון לאנתרופולוגיה עם אוסף מרשים של עמודי טוטם, או המוזיאונים של פארק ואנייר באי גראנוויל, הכוללים את המוזיאון הימי, מרכז החלל מק'מילן ומוזיאון ונקובר. פארק סטנלי הוא הריאה הירוקה הגדולה של העיר, ואחד הפארקים העירוניים הגדולים בעולם. יש בו יערות, חופים יפים, גנים מעוצבים, שבילי הליכה ורכיבה על אופניים, אתר של עמודי טוטם ואקווריום. כדאי לטייל גם ברובע גזטאון המשוחזר שבעיר התחתית, לעלות ברכבל לה גראוס, לסייר בצ'יינה טאון וללכת על הגשר התלוי מעל נהר קאפילנו. 


קו הרקיע של ונקובר צבוע בצבעי שקיעה


ירוק מכל עבר: הגשר התלוי מעל נהר קאפילנו

קופנהגן, דנמרק : בגלל האופניים
קופנהגן המקסימה, עם תעלות מים, שבילי אופניים ופארקים ירוקים, היא אחת הערים הידידותיות בעולם. אבל קופנהגן ידידותית לא רק לתושביה ולתיירים המבקרים בה אלא גם לסביבה. יש לזה לא מעט סיבות טובות. הראשונה שבהן נעוצה בעובדה שקופנהגן הצליחה, מאז 1990, להפחית את פליטת גזי החממה  ב-25 אחוז. בעיר נעשה שימוש רב באנרגיה מתחדשת, ויש בה אלפי טורבינות רוח שמספקות כעשירית מהחשמל במדינה. העיר מאוד ירוקה גם בכל הנוגע לתחבורה. רבים מתושבי העיר מגיעים לעבודה ונעים ברחבי העיר על גבי אופניים, והעירייה תורמת לכך בתשתית מפותחת של שבילי אופניים ובעמדות להשכרת אופניים בחינם ברחבי העיר. גם התחבורה הציבורית מפותחת מאוד ולאחרונה החלו הרשויות לפתות את נהגי המוניות להשתמש בדלקים ידידותיים לסביבה ולהפחית את רמת הזיהום.


בתים צבעוניים על גדת תעלת ניהאון בקופנהגן

מה לראות בקופנהגן? קופנהגן היא עיר נהדרת לשיטוט רגלי בין התעלות, בעיקר באזור תעלת ניהאון (Nyhavn) הציורית, שסביבה יש הרבה ברים ובתי קפה. בעיר נמצא המדרחוב הארוך ביותר בעולם – מדרחוב סטרויט, שלאורכו יש חנויות, בתי קפה ומסעדות. קופנהגן מציעה גם ארמונות למכביר, כמו ארמון אמליינבור וארמון רוזנבורג. אחת האטרקציות הבולטות בעיר היא גני טיבולי, גנים יפים עם פארק שעשועים, מסעדות, מופעים ועוד.


מרכז קופנהגן כפי שהוא נראה מאזור האגמים החובקים את העיר ממערב

פורטלנד, ארצות הברית: בכלל המיקום
בשנים האחרונות פורטלנד, בירת מדינת אורגון שבצפון-מערב ארצות הברית, מתגלה כאחת הערים האופנתיות והמעניינות ביותר בצפון אמריקה, עם סצנת אמנות תוססת, תרבות אוכל מפותחת וריכוז גבוה במיוחד של מבשלות בוטיק של בירה. כיאה לעיר עם אוכלוסייה צעירה ומתוחכמת, פורטלנד היא גם עיר אקולוגית להפליא, ואף הוכתרה בתואר העיר הכי ירוקה בארצות הברית. למרות אוכלוסייה שמונה קרוב ל-600 אלף איש, פורטלנד מצליחה לשמור על צביון פסטורלי וכפרי יחסית. בעשורים האחרונים עיריית פורטלנד הצליחה לצמצם באופן משמעותי את פליטת גזי החממה, לפתח תחבורה ציבורית מצוינת ולצמצם את כמויות המכוניות שעולות על הכביש. לצד כל אלה, נסללו מאות קילומטרים של שבילי אופניים וכיום זוהי העיר הידידותית ביותר לרוכבי אופניים בארצות הברית. למעשה, כרבע מהעובדים בעיר מגיעים לעבודה באופניים, בתחבורה ציבורית או בנסיעה משותפת (car pool) – הרבה יותר מכל עיר אמריקאית אחרת. לכך יש להוסיף את העובדה שמחצית מהאנרגיה בעיר מגיעה ממקורות אנרגיה מתחדשת, ושבניינים חדשים רבים בנויים על פי תקנים ירוקים ומחומרים ידידותיים לסביבה. פורטלנד היא עיר ירוקה גם הודות לנתונים הטבעיים שלה – היא מוקפת בהרים ויערות וגדושה בפארקים ובגנים ירוקים.


פסגתו המושלגת של הר הוד (Mout Hood)  נשקפת מאחוזת פיטוק שבמערב פורטלנד

מה לראות בעיר? פורטלנד היא כאמור, עיר ירוקה להפליא, עם המון גנים ופארקים. בין הגנים שכדאי לבקר בהם אפשר למנות את גן הוורדים, שבו שתולים אלפי שיחי ורדים, הגנים הסיניים השלווים, הגן היפני היפהפה ופורסט פארק – אחד מהיערות העירוניים הגדולים במדינה, עם עצים עתיקים, שרכים, פלגי מים ומינים רבים של ציפורים. בנוסף לפארקים וגנים פורטלנד מציעה גם אטרקציות משפחתיות כמו גן החיות המצוין ומוזיאון OMSI שמוקדש למדע, תעשייה וטכנולוגיה. ואסור להחמיץ את רובע פרל, מאזורי הבילויים המרכזיים בעיר, שבו יש מסעדות אופנתיות, גלריות, חנויות מיוחדות ועוד.


שיחת חברות במרכז פורטלנד, עיר אופנתית, תרבותית ואקולוגית | צילומי פורטלד בכתבה: travelportland.com

קוריטיבה, ברזיל: בגלל התכנון
קוריטיבה (Curitiba), בירת מדינת פרנה שבדרום ברזיל, היא אחת הערים הכי ירוקות באמריקה הדרומית. קודם כל בצבע – העיר מנוקדת בריאות ירוקות רבות מספור, עם יותר מאלף פארקים, יערות וגנים. אבל ירוק בקוריטיבה זה לא רק צבע. העיר הברזילאית נחשבת למופת של תכנון עירוני, ומהווה מודל לערים רבות בעולם. הרחוב הראשי סגור לתנועת כלי רכב, והתחבורה הציבורית היא מהמפותחות בעולם. ברחובות המרכזיים יש נתיבים מיוחדים לאוטובוסים, שיכולים לקלוט כמות גדולה במיוחד של נוסעים. האוטובוסים נוסעים לא רק במרכז, אלא מקשרים בין אזורי מסחר ואזורי מגורים. 85 אחוז מאוכלוסיית העיר משתמשים באוטובוסים וכתוצאה מכך, למרות אוכלוסייה שמונה כ-1,800,000 תושבים, כמעט שאין פקקי תנועה. קוריטיבה מובילה גם בתחום המחזור, עם כ-70 אחוז מהפסולת ממוחזרת.


החממה בגן הבוטני של קוריטיבה. לוקחים את הנושא האקולוגי ברצינות רבה

מה לראות בקוריטיבה? על אף שקוריטיבה, בשונה מערים אחרות ברשימה, אינה עיר תיירותית, יש מה לראות בה. כדאי לבקר בבית האופרה הייחודי, מבנה עגול שעשוי מפלדה ושוכן בליבו של פארק ירוק עם מפלי מים. אטרקציה נוספת היא הגן הבוטני, שהחממה שבו בנויה מברזל וזכוכית ועוצבה בהשראת ארמון הבדולח הלונדוני. מעניין לבקר גם ברובע ההיסטורי של העיר, בקתדרלה המרשימה מהמאה ה-19, במגדל הפנורמי שמציע תצפית של 360 מעלות על העיר ובמוזיאון אוסקר נימאייר. לאלה יש להוסיף את שפע הפארקים והיערות שבעיר, ובהם יער אלמאו, פארק טינגוי, פארק דה פורטוגל ועוד.

____

בתמונה הראשית: גינה פורחת בקופנהגן, עיר ידידותית לתושביה, למבקרים בה וגם לסביבה | צילום: אייסטוק

צילומים בכתבה: לשכת התיירות של פורטלנד – www.travelportland.com, המבורג: Glyn Lowe, סן פרנסיסקו: Alan Picard, David YU, ונקובר: James Wheeler, Joepydo, Hector Parayuelos, קופנהגן: JamesZ, Valerio Fuoglio, ריקיאוויק: ;intrlv, Moyan Brenn, קוריטיבה: Jhowcs, cc-by-3.0

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.