תפריט עמוד

ורשה: המוזיאון לתולדות יהדות פולין

לפני מלחמת העולם השנייה, שליש מכל תושבי פולין היו יהודים. ההיסטוריה המפוארת של יהדות פולין, שהגיעה לסופה הטרגי בשואה, תוצג במוזיאון חדש ומרתק, שנבנה באופן סמלי בכיכר גיבורי הגטו בוורשה

באפריל 2013, 70 שנה אחרי פרוץ מרד גטו ורשה, נפתח בוורשה מוזיאון מרתק לתולדות יהדות פולין. בעוד שתערוכת הקבע תיפתח רק באמצע 2014, החלק העילי של המוזיאון החדש כבר פתוח לקהל, ולמבקרים בוורשה מומלץ מאוד להגיע אליו.

לפני מלחמת העולם השנייה היהודים היוו כעשרה אחוזים מאוכלוסיית פולין, ורבים מהם התגוררו בוורשה. למעשה, ורשה, ששליש מאוכלוסייתה היתה יהודית, היתה העיר עם האוכלוסייה היהודית הגדולה באירופה. המוזיאון לתולדות יהודי פולין מוקדש להיסטוריה ארוכת השנים של יהודי פולין, שהגיעה לסיומה בשואה. המוזיאון נבנה במהלך חמש שנים בכיכר גיבורי הגטו, מול האנדרטה שהוקמה לזכרם של גיבורי הגטו.


בניין המוזיאון מסמל את התקווה לעתיד עם אזכורים לשבר שחל ביהדות פולין

עוד לפני שנכנסים אל תוך המוזיאון, כדאי להקדיש זמן להתבונן במבנה המודרני ונקי הקווים. יותר ממאה אדריכלים השתתפו בתחרות לתכנון המוזיאון, שבה ניצחו צמד אדריכלים מפינלנד, ריינר מהלמאקל ואילמארי להדלמה. מהלמאקל ראה את הבניין כמגדלור קורן בחלל פתוח, המסמל את העתיד והתקווה, ועם זאת, בר סמלי חוצה את הבניין – אזכור קבוע לשבר בתולדות יהודי פולין. הבניין עצמו עשוי מבטון ועטוף במעטפת זכוכית ונחושת, כשהקירות המעוגלים של אזור הכניסה מסמלים את ים סוף, דרכו משה הוביל את בני ישראל במנוסתם משבי מצרים – סמל נוסף לחירות ושחרור.


אנדרטת גיבורי הגטו, שמולה ממוקם המוזיאון ליהדות פולין

בניין המוזיאון הוא בן ארבע קומות ויש גם שתי קומות מרתף, שבהן מוצגת תערוכת הקבע המרכזית – אלף שנות יהדות פולין. התערוכה משתרעת על שטח של 4,000 מ"ר והיא מציגה דרך שמונה תחנות נקודות ציון מרכזיות בתולדות יהדות פולין, בהן תור הזהב של יהדות פולין במאות ה-15 וה-16, התפקיד שמלאו יהודי פולין במהפכה התעשייתית, היהודים בין שתי מלחמות עולם ועוד. ההיסטוריה מוצגת פה דרך מספר אדיר של צילומים, מסמכים, תצוגות, דגמים, שחזורים, מוצגים אור קוליים ועוד ועוד. הקדישו לפחות שעתיים לתערוכה עצמה.

למרות שהמטרה העיקרית של המוזיאון היא להציג את העבר, הקומות העליונות מוקדשות להווה ולעתיד. מצויים שם חדר כנסים, אולמות אירועים קטנים, חדרים לתערוכות מתחלפות, קולנוע, אולם קונצרטים, מסעדה ובית קפה.

פרטים נוספים על המוזיאון, הפעילות המתקיימת בו והתערוכות המתוכננות אפשר למצוא באתר האינטרנט.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.