תפריט עמוד

שני טיולים בגליל המערבי

מי חקק תבליט דמותו של חייל רומי על קיר סלע ליד מערה בנחל כזיב? מה גרם לקשישה בת מאה לצייר על קירות ביתה? שני טיולים קצרים בגליל המערבי בעקבות אמנות עממית

הפעם נצא לשני טיולים קצרצרים וקלים בגליל המערבי, שבאופן כלשהו שניהם קשורים לאמנות עממית. האחד, בעקבות תבליט סלע של חייל רומי אלמוני בנחל כזיב והשני, אל בית מצויר וקסום בשלומי.

מי מכיר את האיש שבקיר? החייל הרומאי בנחל כזיב
מעל מצוקי נחל כזיב, במקום שהעין לא תשבע מן הנוף, נטוע לו תבליט סלע של חייל רומי לבוש בגדי מלחמה ומבטו מערבה. מפה לאוזן עברה השמועה אודות האיש שבקיר. במשך שנים רבות נשמר סודו ורק מתי מעט, יודעי שביל, באו אליו ונהנו מיפעתו. הכיתוב והשם במפה הוא "מערת אל-ג'לילה" ואילו השלט בשטח מורה על "מערת המקדש". שניהם מצביעים על אותו מקום ואולי מרמזים שאפילו קובעי השמות למיניהם לא יודעים באמת איך להסביר את העניין.

שעה קלה של כיתות רגליים בשבילים מביאה אותנו אל שפתו הצפונית התלולה של נחל כזיב ואל פתחה של המערה, המשקיפה אל נבכי הנחל. קירותיה שחורים מעשן מדורות, להזכיר ימי חורף סוערים שרועים מצאו בה מסתור, ושורר בה ריח גללי עדרי הצאן שרבצו שם לעת ליל. את האיש שבקיר אל תחפשו בפנים. התבליט מתנשא לו על קיר הסלע ממזרח לפתח המערה. מה הוא עושה שם? מה הביא את יוצרו להיות תלוי על בלימה במרומי המצוק ולחצוב צורתו במפסלת? ואולי השאלה הכי חשובה, מיהו האיש שבקיר?


דמותו של החייל הרומי האלמוני בנחל כזיב | צילום: עדי אדר

תשובה ודאית לא מצאתי, אולי היה זה חייל רומי שחקק דמותו באחד מרגעי ההפוגה או הפנאי בעת שגייסות רומא צרו על מעוזי המורדים בגליל, בזמן המרד הגדול. שמה של המערה, "מערת המקדש", ניתן לה ככל הנראה בגלל הכוכים הקטנים החצובים לצידה ונראים ככוכי איקונות נוצריות.

איך מגיעים? תחילתו של המסלול במצד אבירים (קרוב למצפה אבירים), מבנה צלבני בלב הסבך שבשוליו נשאיר את רכבנו. נלך מזרחה על הכביש כמאה מטרים ונגיע לשביל מסומן אדום ומשולט היטב ל"פארק גורן", עליו נצעד כ-30 דקות עד לשביל ירוק המתפצל דרומה (שמאלה) ושלט מאיר עיניים ל"מערת המקדש". משם מתחילים לגלוש במשעול המוליך אל האיש שבקיר. כרבע שעה של שכרון גבהים ונופים ואתם במקום.

הבית המצויר של גברת עאפיה זכריה, שלומי
בת 100 היתה עאפיה זכריה כשהלכה לעולמה בשנת 2002, מותירה אחריה את דירת השיכון שבה גרה, אותה הפכה מבלי דעת ליצירת אמנות אתנית מכשפת. המהלך בדירה, מרגיש עדיין את רוחה של עאפיה מביטה מן הקירות.


ביתה של עאפיה זכריה. אין פינה שלא נצבעה בצבעים עזים | צילום: אמנון גופר

מה גרם לאישה התימנייה הנמרצת הזו לאחוז במכחול ולהתחיל לצבוע את ביתה, אין איש יודע. משיחות המכחול בצבעים עזים לא הותירו פינה שלא זכתה ל"נחת ידה". השירותים, ארון הבגדים, התקרה, הרצפה, מפסקי החשמל ואפילו צנרת הביוב. בנוסף לצביעת הבית אספה עאפיה בובות שהפכו תחת ידיה המוכשרות לדמויות נשים תימניות הלבושות בבגדים מסורתיים ועטויות בקישוטים עשויי חרוזים. גם אוסף תרנגולים עשויי קרמיקה קיבל צבע חדש לחייו. מנהל מחלקת התיירות במועצה המקומית שלומי, שלום דדון, הפך את המקום לאתר הראוי לשימור ולביקור ובזכותו ניצל הבית.

איך מגיעים? רח' נתן אלבז 151, השכונה המערבית, שלומי. יש לתאם ביקור מראש בטלפון: 052-2987922. הכניסה בתשלום.

____

אמנון גופר – טייל ומורה דרך המתמחה בגליל. ספרו "חמש דקות מהצימר", חופשה אחת ו-80 טיולים בלתי נשכחים בצפון, יצא בהוצאת עם עובד והוא מלווה בצילומיה של הצלמת עדי אדר.


צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל המערבי

מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל
מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל

בין המושבים היהודים אלקוש ואבן מנחם, הכפר הערבי נוצרי פסוטה, מצפה אבירים והכפר הדרוזי הגדול חורפייש נמצא אחד האזורים המרתקים ביותר בארץ ישראל בכלל ובגליל בפרט. זהו אזור של חורש ים תיכוני צפוף וקוצני, ובו בליל של שמורות ...

אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב
אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב

הגליל המערבי מציע לא רק נופים מרהיבים ואתרים היסטוריים, אלא גם מפגשים רב תרבותיים, מיזמים קולינריים, סדנאות עם בעלי מלאכה ועוד המון הפתעות. פסטיבל אביב בגליל המערבי הוא הזדמנות נהדרת להיחשף לכל העושר שיש לאזור להציע

בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי
בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי

בגליל המערבי קיימות מספר "ערים אבודות" - ישובים עתיקים והרוסים המבצבצים מהיער המקנה להן מראה מסתורי ומסקרן. יואב יעקובי לוקח אותנו לכמה מהן, לטיולים רכובים עם קטעי הליכה קצרים. מתאים גם למשפחות