תפריט עמוד

תצפיות נוף נפלאות בישראל

מפסגת החרמון המושלגת דרך מבט עוצר נשימה על הים התיכון ועד המדבר הנצבע באדום בשעת שקיעה - עשר נקודות תצפית יפהפיות ברחבי הארץ, שאל חלקן אפשר להגיע בהליכה קצרה ואל אחרות מגיעים ישירות עם האוטו

כדי לצפות בנופים נפלאים לא חייבים לצאת למסע רגלי מפרך לראשו של הר או לצעוד במשך שעות ארוכות אל עבר מצפור נידח. אם נוף הוא עיקר העניין, וההליכה פחות, אפשר להסתפק בטיול קליל מבלי לוותר על מראות מהסוג שיגרמו לכם לנשום עמוק, להתמלא בכוחות מחודשים ולחשוב, שלמרות הכל – יש לנו ארץ נהדרת. ליקטנו כאן עשר נקודות נופיות מוצלחות במיוחד ברחבי הארץ, מצפון ועד דרום, שאל חלקן מגיעים בהליכה קצרה בטיילת מוסדרת ואל האחרות אפשר פשוט להגיע ברכב.

מצפור דדו, מטולה. הקריירה הצבאית של הרמטכ"ל התשיעי, דוד אלעזר (דדו), נגדעה באיבה בעקבות מלחמת יום הכיפורים, והוא נפטר במפתיע (ויש האומרים שמשברון לב) בגיל 51. לאחר מותו הוא הונצח בכמה אתרים ברחבי הארץ, בהם חוף דדו המוצלח בחיפה ומצפור דדו שליד מטולה. המצפור נמצא בפסגת הר צפייה, ממערב למטולה, ונפרשות ממנו תצפיות מדהימות על הרי הלבנון, פסגת החרמון, עמק החולה וקרוב יותר – בתיה של המושבה מטולה. הנוף יפה כאן כל השנה אבל בחורף, כשפסגות ההרים נצבעות בלבן, יפה במיוחד, וכך גם באביב – כשלפרחי הבר מצטרפת הפריחה הלבנה-ורודה של עצי האפרסק והדובדבן שבמטעים.


מצפור דדו במטולה. יפה כל השנה, ובמיוחד בחורף ובאביב | צילום: אבישי טייכר

איך מגיעים? כביש 90 מקריית שמונה הופך בתוך מטולה לרחוב מעלה ארז, ממשיכים בו עד לכיכר ושם פונים שמאלה אל מעלה דדו. ממשיכים במעלה הרחוב עד המצפור.

מצפור מלכיה, קיבוץ מלכיה. מהמצפור החדש והמושקע שהקימו חברי קיבוץ מלכיה נפרשים הנופים המפעימים של הגליל העליון, עמק החולה, הגולן והחרמון. למרגלות מרפסת התצפית אפשר לראות את הכרמים המכסים את בקעת קדש ולזהות מכאן בנקל את פסגת קרן נפתלי ואת מצודת ישע. מטרת המצפור היא לא רק להשקיף על הנופים המקסימים, אלא גם להביא את סיפורו של הקיבוץ והקרבות הנואשים שהתחוללו בו במהלך מלחמת העצמאות. בתחנת השמע תוכלו להאזין לסיפור המרתק – והלא מוכר – בקולה של אחת מחברות הקיבוץ.


מצפור מלכיה. נופים וסיפורי קרב | צילום: ניצנה

איך מגיעים? מכביש 90 (ראש פינה – קריית שמונה) פונים בצומת כ"ח לכביש 899 המתפתל במעלה הרי נפתלי. חולפים על פני מצודת ישע וממשיכים עד הכניסה לקיבוץ מלכיה. מיד אחרי שער הקיבוץ, בכיכר, פונים ימינה וחונים ליד אתר הזיכרון.

טיילת הבשורה. הטיילת, שאורכה כשני קילומטרים, הוקמה בשנת 2000, לכבוד ביקורו של האפיפיור יוחנן פאולוס השני בישראל. היא נמתחת לאורך החוף הצפוני-מערבי של הכנרת, בבקעת כנרות, ומחברת בין שני אתרים בעלי חשיבות רבה לנצרות – כפר נחום ועין שבע (טבח'ה). ההולך לאורכה נהנה מתצפיות מקסימות על נופיה הכחולים של הכנרת. אם אתם כבר כאן, כדאי לבקר בכנסיות היפות שבקצות הטיילת: כנסיית בית פטרוס וכנסיית 12 השליחים בכפר נחום, כנסיית הלחם והדגים וכנסיית ההבטחה בעין שבע. עוד בסביבת הטיילת, בעין שבע, מומלץ לטייל אל מעיין איוב שנופל במפל יפה – גובהו של המפל משתנה בהתאם לשינוי מפלס הכנרת. על פי המסורת, במעיין הזה רחץ איוב התנ"כי את גופו הדווי לאחר שלקה בשחין.


הכנרת מלווה את ההולכים בטיילת הבשורה | צילום: אייסטוק

איך מגיעים? הטיילת מתחילה בגן הלאומי כפר נחום, שנמצא ליד כביש 87 בחוף הצפוני-מערבי של הכנרת. לבאים מכביש טבריה-ראש פינה: פונים בצומת כפר נחום; לבאים מכיוון עין גב: בצומת יהודייה פונים לכיוון גשר אריק.

שביל אוהד, נופית. השביל הסובב את היישוב הקהילתי נופית שבגליל התחתון נקרא על שמו בן המקום, אוהד זך, שנפל בלבנון. אורכו של השביל, המסומן בסימון כחול, כשלושה קילומטרים ויש בו כמה מצפורי נוף יפים וכן ספסלי ישיבה שמאפשרים להתבונן במראות בנחת. ממצפור החיפושית שבשביל נשקפים נחל ציפורי (אפשר להבחין מכאן בטחנת הקמח שבו) והרי נצרת, ממצפור גבעת עליל אפשר לראות את הגבעה שעל שמה הוא נקרא, ומהאמפיתיאטרון אפשר לצפות אל עבר הכרמל. בסופו של השביל יש מדרגות המובילות אל תוך היישוב ואל נקודת ההתחלה.


ילדי נופית רוכבים בשביל אוהד | צילום: nofit.org.il

איך מגיעים? מכביש 75 (חיפה-נצרת) פונים בצומת אלונים לכביש 7513 ונוסעים כ-10 ק"מ עד ליישוב נופית. בכניסה ליישוב פונים ימינה בכיכר הראשונה, ושם יש שילוט לכניסה לשביל.

טיילת לואי, חיפה. "יש בחיפה חתיכה, היא גרה ברחוב פנורמה", כתב חיים חפר בימים שבהם פוליטיקלי קורט עדיין לא היה חלק מההוויה הישראלית. למרות שיש השערות שונות לגבי מיקומו של רחוב פנורמה, החיפאים הוותיקים יודעים היטב: זהו השם השגור בפיהם לרחוב יפה נוף, שלאורכו נמתחת טיילת לואי. זוהי אחת מטיילות הנוף הכי מפורסמות בארץ ואחת היפות שבה. הנוף הנשקף ממנה מתחיל כנוף אורבני למהדרין, עם שכונות הדר והעיר התחתית שנפרשות במורד הכרמל ולמרגלותיו, וממשיך עם מפרץ חיפה, הרובץ למרגלותיכם בכל הדרו, מנוקד באוניות ובסירות – עד עכו, נהריה וראש הנקרה. בימים בהירים אפשר לראות מכאן אפילו את פסגת החרמון. לרומנטיקנים מושבעים מומלץ להגיע בלילה, כשהאורות של חיפה, הקריות ועכו מנצנצים כמו המוני יהלומים. מהטיילת יוצאים מסלולי המדרגות המפורסמים של חיפה אל המושבה הגרמנית ואל ואדי ניסנאס ומהקצה שלה אפשר לרדת אל הגנים הבהאים.


מטיילת לואי נשקף נוף אורבני ואחריו – מפרץ חיפה | צילום: אבישי טייכר

איך מגיעים? הטיילת, שאורכה כ-400 מ', נמצאת במרכז הכרמל והיא נמתחת בין מלון נוף ועד השער העליון של הגנים הבהאים. אל הטיילת אפשר להגיע באוטובוס 22 מהתחנה המרכזית בחיפה ובאוטובוסים 3 ו-5 היוצאים משכונת שפרינצק ועוברים במרכז הכרמל.

שביל המצוק, שמורת חוף השרון. שמורת חוף השרון היא אחת מפניני הטבע המקסימות של ישראל, וקרבתה למרכזי הקניות ההומים של שפיים וגעש רק מעצימה את השלווה המופלאה שהיא מציעה למטיילים בה. בשמורה עוברים כמה מסלולי טיול, אבל אנחנו נבחר בשביל המסומן באדום כדי לצפות בנופי ים יפים מאין כמותם. השביל, שמתחיל סמוך לכניסה לשמורה, עובר ברובו לאורך מצוק הכורכר, בגובה של 40 מ' מעל הים, ומציע תצפיות עוצרות נשימה ממש על רצועת החוף הצרה ועל המשטח הכחול של הים התיכון המשתרע עד קצה האופק. למרות שהשביל האדום מציע את הנופים היפים ביותר, בסופו כדאי לחזור אל נקודת ההתחלה דווקא באחד השבילים הפנימיים, שעוברים בלב השמורה, בתקווה לזכות לפגוש את אחד מדייריה הזוחלים או ההולכים על ארבע (עם קצת מזל, אולי תצליחו לראות צבי מדלג בין הגבעות). בשמורה יש גם צמחייה יפה: בסתיו חבצלות החוף ממלאות את האוויר בניחוח משכר, בחורף פורחים כאן אירוסים יפהפיים.


שביל המצוק בשמורת חוף השרון מציע תצפיות ים מופלאות | צילום: אבישי טייכר

איך מגיעים? יורדים מכביש 2 (תל אביב-חיפה) במחלף שפיים, פונים מיד מתחת לגשר, חולפים על פני מרכז הקניות של שפיים וממשיכים מערבה לכיוון מלון שפיים ופארק המים. ממשיכים עד סוף הכביש, פונים ימינה ומיד שמאלה לדרך עפר שמובילה אל הכניסה לשמורה.

חומות ירושלים. בירושלים לא חסרות תצפיות נוף מלהיבות על העיר העתיקה, כנסיותיה ומסגדיה. לתצפיות מעניינת במיוחד כדאי לטרוח ולטפס על חומות ירושלים (הכניסה בתשלום). החומות המקיפות את העיר העתיקה נחרבו ונבנו מחדש כמה וכמה פעמים במהלך ההיסטוריה, ואלה שאנחנו רואים כיום נבנו על ידי הסולטאן העות'מאני סולימאן הראשון לפני כ-500 שנה. אפשר לטייל לאורכן בשני מסלולים שונים, ששניהם יוצאים משער יפו. המסלול הדרומי עובר לצד מגדל דוד, משקיף אל הרובע היהודי, חולף מעל הרובע הארמני וצופה אל כנסיית דורמיציון המרשימה. מהמסלול הצפוני אפשר לצפות אל בתי הרובע הנוצרי בעיר העתיקה, אל כנסיית הקבר ומנזר נוטרדאם, ובסיומו, בשער האריות, מתחילה דרך הייסורים, ויה דלורוזה, דרכו האחרונה של ישו. אין אפשרות לחבר בין שני המסלולים לטיול ארוך אחד. אפשר לטייל על החומות בכל יום, אבל בשבת אין מכירת כרטיסים ויש להזמין אותם מראש.

על חומות ירושלים | צילום: עיריית ירושלים

איך מגיעים? שני המסלולים, הדרומי והצפוני, יוצאים מאותה נקודה בשער יפו. אם הגעתם ברכב, תוכלו להשאיר אותו בחניון ממילא או בחניון קרתא. אפשר גם להגיע באוטובוס 20 או 60 מהתחנה המרכזית בירושלים.

מצפה מואב, ערד. אוהבי נופים מדבריים לא יכולים להרשות לעצמם לוותר על אחת התצפיות הכי יפות בדרום. מהטיילת, שאורכה כקילומטר וחצי, ומצפור הנוף שבסופה, נשקפים דרום מדבר יהודה, ים המלח, הרי מואב והרי אדום. כשתצליחו להסיר את העיניים מהנוף, תגלו את פסלו הסביבתי המרשים של יגאל תומרקין, שמספק נקודת עניין מרתקת. מהטיילת אפשר לרדת בשביל המסומן ירוק אל נחל כידוד.


הפסל של תומרקין (למעלה) והנופים הנשקפים ממצפה מואב | צילומים: ורד נבון

איך מגיעים? טיילת מואב היא המשכו של רחוב מואב בערד.

מרכז מבקרים וטיילת, מצפה רמון. מרכז המבקרים החדש במצפה רמון עוסק בשני נושאים שונים לחלוטין, ששם אחד מקשר בינהם: מכתש רמון והאסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון. במרכז מוקרנים סרטים ויש בו מוצגים שונים הקשורים לנושאים אלו. מהגג יש תצפית נפלאה על חלקו הצפוני של המכתש ועל הר ארדון, ומהמרכז יוצאת טיילת הנמתחת לאורך גדת המכתש ומשקיפה על נופיו המפעימים. לא נדיר לפגוש כאן יעלים מדלגות בקלילות ולעיתים אף נעמדות בעמידה מתוחה על רקע הנוף המדברי, כמו דוגמניות מנוסות המצפות לקליק המצלמה.


יעל על מעקה הטיילת מעל מכתש רמון | צילום: דודי הולצמן

איך מגיעים? נוסעים בכביש 40 (כביש באר שבע-אילת), בכניסה למצפה רמון עוקבים אחרי השילוט למרכז המבקרים, שנמצא בפאתי העיירה, על גדת המכתש.

מצפור שיזף, חצבה. את הנוף המדברי הצחיח הנשקף מראשה של גבעה ליד מושב חצבה שבערבה מומלץ במיוחד לראות בשעת השקיעה. רגע לפני שהשמש נעלמת מאחורי האופק והקרניים האחרונות צובעות את השמים ואת ההרים באדום ובכתום, נופי המדבר החדים מתרככים והופכים ענוגים ורומנטיים להפליא. אפשר לשבת כאן בדממה מוחלטת ולהתענג על שמורת שיזף הפרושה למרגלותיכם ולשכוח לחלוטין את שגרת החיים הלוחצת. במקום יש אנדרטה – סוכת אבנים פתוחה אל הנוף, לזכרו של אורן ליאור, שנפל בקרב עם מחבלים בגבעה ממול.


מצפור שיזף ואנדרטת הסוכה שמשקיפה על הנוף מסביב

איך מגיעים? מכביש 90 (כביש הערבה) פונים אל מושב חצבה, לפני הכניסה למושב פונים בעקבות השילוט, עוקפים את המושב מדרום, פונים ימינה בדרך עפר וממשיכים עד סופה אל המצפור.

לקריאה נוספת:

תצפיות הנוף היפות בעולם
תצפיות הנוף היפות בעולם
קניונים אדירים, מפלים שוצפים, מפרצים קסומים, פסגות מושלגות וגורדי שחקים שמזקרים אל על – העולם שלנו מרהיב ביופיו. לפניכם עשר תצפיות יפות כל כך עד שאפילו הקלישאות מתגמדות מולן

הצילומים בכתבה נלקחו מתוך אתר פיקיוויקי ומוויקיפדיה עברית

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...