תפריט עמוד

דבלין – טיול הליכה בעיר

למרות שהיא העיר הגדולה באירלנד, דבלין קטנה דיה כדי להגיע אל רבים מאתריה המפורסמים ברגל. הצעה לטיול רגלי בדבלין, שאפשר לעשותו ביום עמוס אחד או לחלקו לכמה ימים נינוחים

דבלין היא אמנם העיר הגדולה ביותר באירלנד, אבל לעומת ערי בירה אירופיות אחרות היא קומפקטית למדי ורוב אתריה החשובים נמצאים במרחק הליכה זה מזה. גם אם אתם שוהים רק זמן קצר בדבלין לפני שאתם יוצאים אל מרחבי האי הירוק, מסלול ההליכה המוצע כאן ייקח אתכם דרך כמה מהמקומות היפים והמעניינים בעיר. המסלול הזה מתאים ליום טיול עמוס, אם יש לכם כמה ימים, תוכלו לפרק אותו לחלקים ולהתעכב בכל אזור כדי להכיר דברים נוספים, שגם אינם נחשבים "אתרי חובה" הם יעשירו את ההיכרות עם דבלין ויוסיפו להנאת הטיול:

את הסיור שלנו נפתח בטמפל בר (Temple Bar). בלילה זהו איזור בילויים תוסס, עמוס בצעירים חוגגים (אם עברתם את גיל 30 תרגישו קשישים ממש), אבל ביום, כשאדי האלכוהול מתנדפים, נגלה יופיו של האזור העתיק הזה, ששוכן מדרום לנהר ליפי (River Liffey). נעים לשוטט ברחובות הצרים מרוצפי האבן ולהציץ על הבניינים העתיקים. אם זמנכם בידיכם ואתם חובבי צילום, אל תחמיצו ביקור בגלריה לצילום (The Gallery of Photography) שבמרכז האירי לצילום עכשווי. יש כאן תערוכות מרתקות של צלמים אירים מובילים. לצד הגלריה יש חנות ספרים וסמוך אליה נמצאים כמה מוסדות תרבות מובילים, בהם מכון הקולנוע האירי (הקרנות של סרטי איכות ובית קפה נחמד), גלריית מונסטר טראק (Monster Truck Gallery, תערוכות של אמנים צעירים ומבטיחים), ארכיון הצילומים הלאומי (The National Photographic Archive, עם תערוכות צילום של אירלנד לאורך השנים) ועוד. אם זמנכם קצר, דלגו על כל אלה והמשיכו מכאן היישר לנקודה הבאה במסלול.


טמפל בר, בלילה זהו אזור הבילויים של דבלין, ביום אפשר להשתרשם מרחובות מרוצפים באבן ובתים עתיקים

מטמפל בר רדו לאורך רחוב קראו (Crow Street) עד רחוב דאם (Dame Street) והמשיכו איתו לכיוון מזרח אל רחוב גרפטון (Grafton Street) ואחד האתרים המפורסמים ביותר של דבלין, טריניטי קולג' (Trinity College). המוסד החינוכי הוותיק, שהוקם ב-1592, נראה בדיוק כמו שאוניברסיטה מכובדת אמורה להיראות, עם בניינים רבי רושם מכוסים בקיסוס, מדשאות ירוקות שיזכירו לכם שאתם באירלנד ברוכת הגשמים וכיכרות נאות עמוסות בסטודנטים. בקיץ מתקיימים כאן סיורים מודרכים קצרים (כחצי שעה), שיוצאים לעיתים קרובות מהכניסה המקושתת. אין צורך להזמין מקום מראש, אפשר פשוט להצטרף לסיור הבא. אבל מי שמעדיף לשוטט באופן עצמאי ולהתרשם מהאווירה המיוחדת, יכול לעשות זאת בקלות.

טריניטי קולג', בניינים רבי רושם ואווירה נעימה

כך או כך, הסיור (המודרך או העצמאי) עובר ביעד הבא שלנו, שנמצא בלבה של האוניברסיטה – הספרייה העתיקה. שם נמצא בתצוגה אחד הספרים העתיקים בעולם, הספר של קלס (The Book of Kells). כתב היד, המכיל את ארבע הבשורות של הברית החדשה, נכתב ועוטר להפליא על ידי נזירים במאה השמינית (את שמו קיבל ממנזר קלס שבו נמצא במשך מאות שנים). האיורים מציגים בעלי חיים, יצורים מיתיים, בעלי חיים וסמלים קלטים מסורתיים, שנצבעו בצבעים שהופקו ממינרלים הנמצאים באדמת אירלנד.


הספרייה העתיקה בטריניטי קולג', בה נמצא הספר של קלס

אחרי הביקור בטריניטי קולג' חוזרים בדרך בה הגענו לרחוב דאם וממשיכים איתו לכיוון מערב עד לבית העירייה (City Hall). הבניין, שנבנה בין השנים 1779-1769, הוא מופת לאדריכלות המאה ה-18. בתוכו יש תצוגת קבע על ההיסטוריה של העיר, אבל אפשר לדלג עליה ולהסתפק בשיטוט באולם הכניסה המרשים.

בסמוך ניצבת טירת דבלין (Dublin Castle), שחלקים נרחבים ממנה הם מהמאה ה-18, אם כי עדיין אפשר לראות סמוך לכנסייה מגדל אבן מהמאה ה-13. בטירה ממוקמים בעיקר משרדים ממשלתיים שונים, אולם גולת הכותרת הן דירות השרד המרהיבות, שנבנו למגורי אצילים רמי מעלה וכיום הן משמשות לאירועים רשמיים. בימים שהאולמות אינם תפוסים, אפשר לבקר בהם ולהתרשם מהריהוט המהודר. בקומפלקס הטירה נמצאת גם ספריית צ'סטר ביטי (Chester Beatty Library), עם אוסף מרהיב של כתבי יד מאוירים מאירלנד וממדינות שונות בעולם.


טירת דבלין. חלקים נרחבים הם מהמאה ה-18, אבל יש גם כאלה מימי הביניים

בשלב הזה של הטיול ודאי תרגישו צורך לקחת הפסקה קצרה מכל התרבות והאדריכלות. בדבלין ננהג כמנהג המקומיים, כלומר ננוח בחברת כוס של בירה גינס. מבשלת גינס (Guinness Brewery), בה מייצרים את הבירה המפורסמת מאז 1759, היא בגדר אתר חובה לכל חובב בירה (במיוחד אם טרם לגמתם מהמשקה השחור, שטעמו שונה לגמרי מזה של הבירות הבהירות הנפוצות במחוזותינו). המפעל המאסיבי בן שבע הקומות שופץ ונוסף לו אגף בצורת כוס בירה ענקית. הסיור המודרך (בתשלום) עובר תחנות שונות בייצור הבירה ומסתיים בבר שבקומת הגג, שם אפשר להתרווח עם פינט בירה (הכלול במחיר הסיור) ולהתענג על תצפית מרהיבה של 360 מעלות על העיר.


הבר בקומת הגג במבשלת גינס. בירה שחורה ותצפית על כל העיר

אל היעד הבא שלנו, קתדרלת סנט פטריק (Saint Patrick's Cathedral), נגיע דרך הקומב (The Coombe), רחוב שרוצף במאה ה-18 מעל נתיב מים ובתיו הצנועים נועדו לשכן את העובדים במטוויות הצמר. בניגוד דרמטי לבתים הקטנים, הקדרלה המפוארת, הגדולה בעיר, מציגה פסלים ופסיפסים, חלונות ויטראז' ודגלי אבירים. בימי ראשון מתקיימים כאן קונטרצים לעוגב. אחרי הביקור אפשר לתת מנוחה לרגליים בפארק הסמוך.


משחק כדורגל במדשאה שלפני קתדרלת סנט פטריק

אם אתם רוצים לבקר בכנסייה חשובה נוספת, קתדרלת כרייסט צ'רץ' (Christ Church Cathedral), שנייה בגודלה לסנט פטריק, אבל עתיקה ממנה. בכנסייה המרשימה, שבנייתה החלה בתחילת המאה ה-11, קבורים אנשי דת חשובים ולבו של אחד מהם, הארכיבישוף של דבלין, הוצג לראווה בתוך כלוב מתכת עד שנגנב בשנת 2012.


קתדרלת כרייסט צ'רץ'. לבו של הארכיבישוף של דבלין נגנב מכאן

מכאן תוכלו לחזור לנקודת ההתחלה של הסיור ולסעוד באחד הפאבים שבטמפל בר. עם ערב כדאי לטייל לאורך הנהר ולחצות אותו בגשר המכונה גשר הא'פני (Ha'penny Bridge), שנבנה ב-1816 מעל נהר ליפי – שמו מציין את המחיר שנדרש בעבר לשלם מי שרצה להשתמש בו. נעים לחצות אותו בכל שעה, אבל לעת ערב, כשאורות העיר מנצנצים במי הנהר – המראה יפה שבעתיים.


גשר הא'פני החוצה את נהר ליפי

מה עוד כדאי לראות?
לנשארים לתקופה ארוכה יותר בדבלין, הנה עוד כמה דברים שכדאי לראות בעיר:

• לחובבי אמנות: הגלריה הלאומית של אירלנד (The National Gallery of Ireland) – מוזיאון האוצר אמנות איריות לצד יצירות של אמנים אירופים נחשבים דוגמת ואן גוך, פיקאסו, ורמיר ואחרים. הכניסה לתצוגות הקבועות חופשית.
כתובת: Merrion Square West, Dublin 2

• לחובבי גנים: הגנים הבוטניים הלאומיים (The National Botanic Gardens), שהוקמו ב-1795 בגדה הדרומית של נהר טולקה (אחד משלושה נהרות החוצים את דבלין) מציעים מקום של רוגע ויופי רב, עם ערוגות פורחות, עצים ענפים, מקווי מים וחממת זכוכית ענקית ומרשימה. כנהוג בגנים מסוג זה, לצד המראות הירוקים, אפשר גם ללמוד על הצמחים השונים השתולים כאן.
כתובת: Glasnevin, Dublin 9


פינת חמד בגנים הבוטניים הלאומיים

• לחובבי היסטוריה: המוזיאון הלאומי של אירלנד (National Museum of Ireland), שפתח את שעריו בסוף המאה ה-19, מאגד כמה מוזיאונים בתחומים שונים (לא כולם נמצאים בדבלין). המוזיאון המוקדש לאכיאולוגיה מכיל מוצגים מעברה של אירלנד, מתקופת הברזל ועד ימי הביניים והוא כולל כתבי יד עתיקים, עבודות של בעלי מלאכה, עבודות זהב מרהיבות ועוד. לצד אלה יש גם ממצאים ממצרים העתיקה ומרומי. כתובת: Kildare St, Dublin 2

ומשהו אחר לגמרי, שיקסום גם לחובבי סרטים וסדרות טלוויזיה על בתי סוהר: ביקור בכלא קילמינהם (Kilmainham Gaol) עצום הממדים, שהיה פעיל בין השנים 1796 ל-1924. רבים מהמתנגדים לשלטון הבריטי נכלאו כאן והיו גם כאלה שהוצאו להורג בין כתליו. הביקור בכלא מאפשר הצצה מצמררת לחייהם של האסירים ולמאבק העקוב מדם לשחרורה של אירלנד. נראה שלז'אנר הזה יש ביקוש, שכן התורים, בעיקר בקיץ, ארוכים מאוד. אפשר לבקר בכלא רק במסגרת סיור מודרך, כרטיסים לסיור נמכרים בכניסה.
כתובת: Inchicore Road, Kilmainham , Dublin 8


האגף המזרחי בכלא קילמינהם

• למשפחות: גן החיות של דבלין (Dublin Zoo) ממוקם בפארק פיניקס, הפארק הגדול בעיר (מומלץ לביקור בכל מקרה). זהו אחד מגני החיות הוותיקים בעולם, אולם הוא מודרני בעיצובו וביחסו לבעלי החיים, הנמצאים במתחמים פתוחים שמדמים את הסביבה הטבעית. תפגשו פה פילים, ג'ירפות, היפופוטמים, שימפנזים, גורילות ובעלי חיים רבים אחרים. כתובת: Phoenix Park, Dublin 8

המרכז המימי הלאומי (National Aquatic Centre) הוא קומפלקס ענק עם בריכות שחייה אולימפיות, בריכת קפיצות ועוד, שמשמש לאימונים ולתחרויות שחייה של ספורטאים אירים. אבל גם הקהל הרחב יכול ליהנות מהמקום המושקע והמטופח, ואם אתם מטיילים עם ילדים הם יאהבו בעיקר את האזור הנקרא AquaZone ובו מגלשות, בריכת גלים ועוד. כתובת: Abbotstown, Dublin 15

למפת המסלול:

לחצו להגדלה

צילום תמונה פותחת: Giancarlo Liguori / Shutterstock, צילומים מפליקר: Wojtek Gurak, informatique, Sean Munson, Iker Merodio, Marco83, Juergen Jauth

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.