תפריט עמוד

הכנות לטיול – איך להימנע מטעויות נפוצות

עונת הנסיעות בפתח אבל בקדחת ההכנות לטיול, קל ליפול למלכודות נפוצות. כדי לעזור לכם להימנע מטעויות שעלולות לפגום בהנאה, הנה עשר הדיברות למטייל הנבון

החופשה המיוחלת או הטיול שתמיד חלמתם עליו מתקרבים. פיניתם זמן, קניתם כרטיסי טיסה, כל מה שנותר לעשות זה לארוז מזוודה או תרמיל ולצאת לדרך. אבל רגע, לפני שאתם ממשיכים, קחו כמה דקות לוודא שאתם באמת מוכנים ושהאפשרות ליפול למלכודת כלשהי צומצמה למינימום. הנה עשר טעויות נפוצות ואיך אפשר להימנע מהן:

1. דרכון. הדבר הבסיסי ביותר לפני שיוצאים לטיול בחו"ל הוא לוודא שיש לכם דרכון בתוקף. ברוב היעדים בחו"ל נדרש דרכון תקף לשישה חודשים, ואם ביום הנסיעה גיליתם שתוקף הדרכון שלכם עומד להסתיים בעוד שבוע, מאוחר מדי לתקן את המצב. לכן, ברגע שהחלטתם לנסוע, בדקו שנותרו לפחות שישה חודשים לפני שתצטרכו לחדש את הדרכון או להוציא חדש.

טיפ נוסף: ספונטניות היא תכונה נפלאה, אבל במקרה הזה עדיף תכנון מוקדם – אם תטפלו בחידוש הדרכון מחוץ לעונת התיירות הבוערת (יוני-אוקטובר) תגלו שלא רק זמן ההמתנה קצר יותר, גם המחיר שיש לשלם נמוך יותר מאשר בשיא הקיץ.

2. ויזה. אל תסמכו על חברים שמכריזים בביטחון שלמדינה שאליה אתם נוסעים כבר לא צריך ויזה, תמיד עדיף להתעדכן בדרישות האשרה, במיוחד ביעדים פחות מוכרים – תוכלו למצוא את המידע הרלוונטי במדריך מסע אחר לכל מדינה (לחצו כאן וחפשו את המדינה אליה אתם רוצים לנסוע). יש מדינות שבהן מקבלים את הוויזה במעבר הגבול, תמורת תשלום קטן או בחינם, ויש מדינות שמחייבות הוצאת ויזה במדינת האם, כלומר בארץ, בתהליך שעלול לקחת זמן רב. קחו בחשבון את הזמן הנדרש להשלמת התהליך ואל תחכו לרגע האחרון. גם אם אתם מטיילים בטיול מאורגן, אל תהססו לוודא עם המארגנים שהם מטפלים בהשגת ויזה.

טיפ נוסף: אם אתם מתכננים לטייל בכמה מדינות (או שיש סיכוי כלשהו שתרצו לקפוץ לביקור קצר מעבר לגבול), אל תשכחו לבדוק לפני הנסיעה אם דרושה אשרת כניסה בכל אחת מהמדינות אליהן תרצו להיכנס.


כדי להימנע מעוגמת נפש, בדקו מראש אם נחוצה אשרת כניסה ליעד הנסיעה

3. מזוודה. חלפו הימים בהם כל נוסע בכל טיסה היה רשאי לקחת שתיים-שלוש מזוודות ענקיות, דחוסות בתכולת הארון הביתי. כיום בכל חברות התעופה יש הגבלות על מטען, גם בטיסות סדירות. בצמוד לכרטיס הטיסה שלכם תמצאו את מידות המזוודה והמשקל המקסימלי שלה (לרוב 20 ק"ג) – כל חריגה גוררת קנס, בסכומים שיכולים להגיע למאות שקלים ויותר. המגבלות חמורות אף יותר בחברות מוזלות (Low Cost), שברבות מהן מחיר הכרטיס כולל רק את תיק היד שאתם מעלים אתכם למטוס. רוצים לקחת מזוודה? תצטרכו להוסיף כסף, ולא מעט. הוספת מזוודה במשקל של עד 20 ק"ג תעלה לכם על פי רוב 30-20 אירו, מה שהופך את הדיל הנפלא שמצאתם לפחות אטרקטיבי. טיסות מוזלות, הנפוצות מאוד באירופה, יכולות להיות דבר נפלא לזוג שנוסע לסוף שבוע ויכול להסתפק בתיק יד. משפחה בת שש נפשות שנוסעת לטיול של שבועיים עלולה לשלם על מזוודות סכום המגיע לזה של כרטיס טיסה נוסף (או אפילו שניים) – בהחלט שיקול בבחירת חברת התעופה.

טיפ נוסף: כיוון שכל נוסע יכול לקחת עמו רק מזוודה אחת, נצלו היטב את הנפח שלה. למשל, גלגלו את הגרביים ודחסו אותם לתוך הנעליים, נעצו את תיק כלי הרחצה ברווח שנותר בין הבגדים לדופן המזוודה וכן הלאה. עוד טיפים לאריזת מזוודה.


לפני שאתם אורזים את כל הבית, בררו מה מגבלות המטען בטיסה שלכם

4. תיק יד. כמו בעניין המזוודות, גם כאן התקנות הוחמרו מאוד בשנים האחרונות. אם פעם היו מעלימים עין מתיק יד נוסף או מתיק גדול מדי, כיום אין סיכוי לעלות למטוס עם מטען חריג. מעבר לכך, גם תכולת התיקים נבדקת בקפידה (בנמלי תעופה רבים, הבדיקות של תיקי יד מחמירות בהרבה מאלו של המזוודות), והאיסור לעלות נוזלים למטוס יכול לעלות לכם בעוגמת נפש לא קטנה. אלכוהול וקוסמטיקה מהדיוטי פרי, שנארזו במיוחד, יורשו להמשיך הלאה, אבל בקבוקי השתייה שזה עתה קניתם בשדה התעופה במחיר מופקע יזרקו במהלך הבדיקה הביטחונית, וכך גם השמפו המיוחד של התינוק וקרם הגוף היוקרתי. לכן חשוב לארוז את כל הסבונים הנוזליים ודומיהם במזוודה שנשלחת לתא המטען של המטוס, ולהקפיד שתכולת תיק היד תהיה על טהרת המוצקים. ואל תחלמו אפילו לקחת איתכם למטוס פצירת ציפורניים או מספריים למניקור ספונטני במהלך הטיסה. במקרה הטוב, תידרשו להשאיר אותם מאחור. במקרה הרע, תמצאו את עצמכם נחקרים בחדר קטן וחסר חלונות הרבה אחרי שהטיסה יצאה לדרכה בלעדיכם.

טיפ נוסף: ארזו בתיק היד כמה פרטי לבוש חיוניים למקרה שהמזוודה שלכם תלך לאיבוד בדרך (הדבר חשוב במיוחד בטיסות לא ישירות, כשהסיכוי של המזוודה להיעלם גבוה יותר).

5. בחירת טיסה. בעולם מושלם תמצאו ללא קושי טיסה ישירה בתאריכים המתאימים ובמחירים נוחים. אבל בעולם האמיתי, רוב הסיכויים שתגלו שהדרך היחידה או הזולה ביותר להגיע ליעד, במיוחד אם הוא מרוחק או פחות תיירותי, היא בטיסת המשך. כאן חשוב להקפיד שהזמן בין הטיסות לא יהיה ארוך מדי וגם לא קצר מדי. אל תתפתו למחיר זול מאוד שמצריך כמה עצירות ביניים או עצירה אחת ארוכה במיוחד. חופשה ביעד אקזוטי וחלומי יכולה בקלות להפוך לסיוט אם הדרך אליה אורכת 50 שעות, רבות מהן על כיסא פלסטיק בטרמינל נידח. בעיה הפוכה, כאמור, היא זמן קצר מדי בין טיסות המשך. רצוי להשאיר שעה וחצי לכל הפחות בין שתי הטיסות: קחו בחשבון שתצטרכו לעבור בדיקת דרכונים (כולל עמידה בתור הארוך, זה שמיועד לזרים) ובדיקה ביטחונית לפני הטיסה הבאה – הדבר נכון גם לגבי נחיתה ביעד אירופי והמשך ממנו ליעד אירופי אחר. מעבר לכך, טיסת ההמשך יכולה לצאת מטרמינל אחר ויש לקחת בחשבון את זמן המעבר (בדקו לפני היציאה היכן הטיסה הראשונה נוחתת ומאיפה יוצאת הטיסה הבאה), וכמובן – צריך להשאיר זמן למקרה של עיכוב בשעת הנחיתה.

טיפ נוסף: תמיד בדקו את תאריך הטיסה. זה נשמע טריוויאלי, אבל טיסה שיוצאת חמש דקות לפני חצות תופיע בתאריך אחד, בעוד שטיסה שיוצאת עשר דקות מאוחר יותר תופיע בתאריך של יום המחרת. הבנת היום המדויק שבו אתם טסים, במיוחד בטיסות הסמוכות לחצות, תבטיח שלא הגעתם לטיסה יממה מוקדם או מאוחר מדי. הדבר חשוב במיוחד בטיסות לא ישירות, שבהן אי הבנה עלולה לעלות לכם בפספוס של טיסת ההמשך.


האם כרטיס זול מצדיק טיסה עם כמה עצירות ביניים?

6. נחיתה ביעד. לפני שאתם סוגרים את עסקת הטיסה בדקו באיזה שדה תעופה אתם אמורים לנחות. בערים גדולות, כמו לונדון, פריז וניו יורק, יש יותר משדה תעופה בינלאומי אחד. חלק משדות התעופה נמצאים במרחק רב מהעיר והנסיעה מהם יקרה יותר, ויש גם שדות תעופה קטנים ונידחים שהתחבורה הציבורית מהם ואליהם מוגבלת. בעת הזמנת כרטיס הטיסה היעד יופיע בשם העיר, אבל יש הבדל תהומי בין נחיתה בשדה מרכזי ושוקק חיים, עם רכבת מהירה למרכז העיר, לבין שדה זעיר הנמצא במרחק 100 ק"מ מהעיר, עם שירות אוטובוסים שנפסק בשעה 20:00. אם אתם נוחתים במהלך היום ולא אכפת לכם לנסוע זמן רב יותר מהשדה לעיר, הבחירה בשדה קטן ומרוחק יכולה לחסוך לכם כסף. אבל אם אתם נוסעים בהרכב משפחתי מלא, כולל ילדים קטנים, ונוחתים בשעה מאוחרת, עדיף לשלם יותר ולנחות בשדה תעופה מרכזי.

טיפ נוסף: באיזה שדה תעופה שלא תבחרו, אם אתם ממשיכים באותו יום ליעד נוסף, וודאו שהטיסה הבאה שלכם יוצאת מאותו שדה תעופה בו נחתה הטיסה הראשונה. ממש לא מומלץ להיתקע בפקקי תנועה בין שדות תעופה מרוחקים.

7. מלון. בין אם אתם מתייחסים למלון רק כאל מקום להניח בו את הראש בסוף היום, או שהעיצוב, רמת השירות והפינוקים שהמלון מציע חשובים לכם – יש לא מעט מלכודות שאפשר ליפול לתוכן אם לא נזהרים. למשל, אם גיליתם מלון נהדר של ארבעה או חמישה כוכבים במחיר נמוך בהרבה ממלונות אחרים בקטגוריה, אל תקפצו על המציאה לפני שאתם בודקים את הסיבה האפשרית. ברוב המקרים, מלונות יוקרתיים במחיר מצוין נמצאים ליד שדה התעופה או באזור עסקים ותעשייה, עשרות קילומטרים ממרכז העיר. הם מתאימים מאוד לנוסעים שצריכים להעביר לילה לפני שימשיכו בטיסת המשך או לאנשי עסקים שמבלים את היום בפגישות ובערב מעדיפים לסעוד במלון ולהתפנק בספא. אבל אם אתם רוצים לטייל ברחובות עירוניים, לבקר במוזיאונים, לעשות שופינג, לנסות מסעדה שונה בכל ערב ולסגור את הלילה במועדון מקומי – מהר מאוד תגלו שאת הכסף שחסכתם על המלון, תוציאו בריבית כפולה ומכופלת על מוניות אל העיר וממנה.


מלון בשדה התעופה – נהדר בין טיסות, פחות מתאים לחופשה או טיול

טיפ נוסף: לא מספיק לבחור מלון במקום טוב באמצע, בדקו האם הוא ממוקם על כביש סואן במיוחד או באזור מוזנח ולא נעים. בעזרת גוגל ארת' וגוגל סטריט ויו, תוכלו לראות כיצד נראה האזור במציאות, לא רק מתמונות באתר האינטרנט של המלון.

8. כסף. גם אם יש ברשותכם כרטיס אשראי בינלאומי, תמיד מומלץ להצטייד בכסף זר לפני היציאה מהארץ, עדיף עוד לפני שאתם מגיעים לנתב"ג. כך תוכלו להשוות עמלות ושערי המרה ולהשיג את העסקה הטובה ביותר. בנסיעה למדינה אירופית, לפני שאתם ממהרים להחליף שקלים באירו, בדקו אם זהו אכן המטבע במדינה אליה אתם נוסעים. יש מדינות החברות באיחוד האירופי, אבל מסיבות שונות הן ממשיכות להשתמש במטבע המקומי. הדוגמה הבולטת ביותר היא בריטניה, חברה ותיקה באיחוד ששומרת בקנאות על הלירה שטרלינג. אבל יש מקרים נוספים, דוגמת הזלוטי בפולין והקרונה בשוודיה. ועוד בענייני כסף: כדאי לקחת יותר מכרטיס אשראי אחד (זכרו לוודא שהוא כרטיס בינלאומי), למקרה שכרטיס אחד לא מתקבל – תמיד תוכלו לשלוף אחר.


אירו, לירה שטרלינג או זלוטי? לא כל החברות באיחוד האירופי משתמשות באירו

טיפ נוסף: תמיד טוב להכין מראש כסף קטן לשעות הראשונות ביעד. לא נעים להיתקע עם שטר של 500 אירו כשלנהג האוטובוס משדה התעופה אין עודף או שאתם מתים מצמא אבל אין לכם מטבעות לקנות שתייה ממכונה אוטומטית.

9. תכנון הטיול. מפתה להספיק כמה שיותר בטיול, במיוחד ביעד מרוחק שלא תגיעו אליו שוב בקרוב. אבל לפני שאתם דוחסים את כל האתרים והאטרקציות לתוך כמה ימים, חשבו האם סדר יום עמוס כל כך באמת נחוץ. הרבה פעמים, ההנאות הקטנות הן שעושות את הטיול למוצלח, וכדאי להשאיר מספיק זמן פנוי, ללא תוכניות או התחייבויות. ותרו על כמה מאתרי החובה (בינינו, אתם בחופשה, וזאת לא באמת חובה) לטובת ישיבה נינוחה בבית קפה, שיטוט ארוך על חוף הים, הצצה בחנות קטנטנה ושיחה עם בעל המקום, קריאת ספר על ספסל בפארק עירוני. המראות, הצבעים, האנשים – כל אלה יקרבו אתכם אל המקום בו אתם מטיילים הרבה יותר מאשר סימון של עוד V לצד אתר כזה או אחר.

טיפ נוסף: היו כנים עם עצמכם. אם אתם אוהבים שופינג, לא יקרה אסון אם תוותרו על מוזיאון לטובת רובע קניות מוצלח, או אם אתם חובבי גינון, ביקור בגן בוטני בהחלט יכול לבוא על חשבון כנסייה שבה קבורים כמה מלכים אנגלים מהמאות ה-16 וה-17.

10. מלכודות תיירים. המלכודת האחרונה שלנו כשמה כן היא: כזאת שבה נופלים בעיקר תיירים (המקומיים כבר יודעים להיזהר). יש כל מיני מקומות שנוצרו במיוחד כדי למשוך תיירים – ואת הכסף שלהם. למשל, מסעדות הסמוכות לאתר מפורסם או כאלה שהתפריט שלהן מורכב מצילומים של מנות בינלאומיות. הזכירו לעצמכם שלא הגעתם עד נפאל כדי לאכול המבורגר, וטוסט גבינה יש גם בבית, בפריז עדיף להתנסות במשהו קצת יותר צרפתי. גם בתחומים אחרים רצוי להימנע ממה שכולם מכירים לטובת גילויים חדשים ומפתיעים. מובן שבביקור ראשון בפריז תרוצו למגדל אייפל ומי שמגיע ללונדון בפעם הראשונה לא יוותר על הביג בן. אבל זהו, עכשיו אפשר להמשיך הלאה, לשכונות פחות מרכזיות, לרחובות קטנים שאינם עמוסים בחנויות מזכרות, למסעדות אותנטיות שבהם הקהל מורכב ממקומיים ולא רק מתיירים.

שאלו את עצמכם: מה הסיכוי שהאוכל במסעדה שתמיד עומדת ריקה יהיה טרי?

שאלו את עצמכם: מה הסיכוי שהאוכל במסעדה שתמיד עומדת ריקה יהיה טרי?

טיפ נוסף: מסעדה מוצלחת היא כזאת שאנשים אוהבים לאכול בה. לעולם אל תיכנסו למסעדה ריקה, כשהמסעדות האחרות מסביב עמוסות בסועדים. עיצוב נפלא, מחירים נוחים, תפריט עם מיני מאכלים מעניינים – אל תתפתו לכל אלה. מה הסיכוי שהדג יהיה טרי אם איש לא אכל כאן מאז שלשום? או שהשף באמת יהיה מוכשר, אם המטבח שלו לא נדרש להוציא מאכלים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.