תפריט עמוד

מוזיאונים שילדים הכי אוהבים

מדע וטבע, צעצועים, תחבורה וגם מוזיאונים מיוחדים שמאפשרים לילדים לגלות את העולם דרך שלל התנסויות חווייתיות - במהלך חופשה משפחתית באירופה אל תוותרו על המוזיאונים המצוינים האלו, שיגרמו הנאה לילדים בכל הגילים (וגם להורים)

בשנים האחרונות המוזיאונים הפכו לחלק בלתי נפרד מחופשה משפתית עירונית. אם בעבר הילדים היו משתרכים בשעמום אחרי ההורים במוזיאוני ענק כמו הלובר, הרי שבשנים האחרונות לכל מוזיאון שמכבד את עצמו יש אגף ילדים מיוחד עם תערוכות והפעלות  שנועדו לקרב את הדור הצעיר לעולם האמנות. אבל לא די בכך. מוזיאונים למדע ולטבע מתחדשים בתצוגות אינטראקטיביות מושכות שמלהיבות את הילדים, והמון מוזיאונים נפתחו תחת הכותרת "מוזיאון ילדים", ונראים כמו ההיפך הגמור של המוזיאון הקלאסי. כאן הילדים מוזמנים לרוץ, להשתולל ולגעת כמה שיותר במוצגים, וחלקם נראים ממש כמו לונה פארק קטן או גן שעשועים מקורה, אבל עם ערך מוסף – דרך הפעלות חווייתיות שונות הילדים אמורים להכיר טוב יותר את עצמם ואת סביבתם, ולהבין איך העולם  שלנו פועל. הבילוי המשפחתי במוזיאונים מהווה הזדמנות מצוינת להעשיר את הילדים בדרך מהנה גם כשהם בחופש, וזהו גם פתרון נהדר לימים גשומים, וכאלה יש באירופה בשפע גם בתקופת הקיץ. הנה כמה מוזיאונים מוצלחים במיוחד ברחבי אירופה, שיסבו הנאה רבה לכל בני המשפחה.

עיר המדעים והתעשייה ועיר הילדים בפארק דה לה וילט, פריז
עיר המדעים והתעשייה (La Cite des Sciences et de L'lndustrie) שבפארק דה לה וילט היא אחת האטרקציות החביבות על משפחות בפריז. זהו מוזיאון מדע ענקי (הגדול ביותר באירופה) עם עשרות תצוגות אינטראקטיביות במגוון נושאים כמו גוף האדם, גנטיקה, מתמטיקה, אקלים, תחבורה, אנרגיה, משחקי אור ועוד ועוד, כשהילדים מוזמנים לגעת במוצגים ולהפעילם. לא במקרה מכונה המקום "עיר" – מתחם המוזיאון כולל גם תערוכת חלל מרשימה, פלנטריום, קולנוע שבו מוקרנים סרטי תלת מימד ועוד. גולת הכותרת, עבור משפחות עם ילדים קטנים (12-2) היא עיר הילדים (Cite des Enfants) מוזיאון ילדים מקסים ומושקע בתוך מוזיאון המדע, שהכניסה אליו כרוכה בתשלום נפרד.

המוזיאון מחולק לשני מתחמים, אחד מהם מוקדש לגילאי שנתיים עד שבע והשני לגילאי חמש עד 12. מתחם הקטנטנים מחולק לכמה אזורים, שמוקדשים להיכרות של הילד עם גופו, פיתוח כישורים מוטוריים, היכרות עם רגשות, פיתוח כישורים חברתיים ועוד. אלה מושגים באמצעות תצוגות אינטראקטיביות ומשחקים מקסימים, כמו ביתן מראות, הליכה במסלול מכשולים, הפעלה של קרקס מריונטות, והדובדבן שבקצפת – מתחם הבנייה בו הילדים מתלבשים כמו בוב הבנאי ונדרשים לשתף פעולה עם חבריהם כדי לבנות בניין, כולל הסעת לבני בניין במריצה, שימוש במנופים ועוד.המתחם של הילדים הגדולים יותר מחולק גם הוא לשישה אזורים, ובהם גוף האדם, המפעל, תקשורת, משחקי מים ועוד. גם פה מצפות לילדים שלל הפעלות: שימוש בתכנת מחשב שמשנה את המראה שלהם, שמירה על שיווי משקל ברכיבה על אופניים מצחיקים,  צילום ושידור חדשות באולפן טלוויזיה מיוחד, בניית סכרים, מעקב אחר נמלים במושבת נמלים ועוד.

עוד בסביבה: בפריז יש עוד הרבה מוזיאונים שמתאימים לביקור משפחתי, כמו מוזיאון האוויר והחלל, המוזיאון הימי, מוזיאון הקסמים ומוזיאון הטבע שבו תצוגה מרשימה של שלדי דינוזאורים.
כתובת: 30 avenue Corentin-Cariou


פועלת בניין צעירה בעיר הילדים   | צילום: Theory, flickr

מוזיאון נמו, אמסטרדם
מרכז המדע נמו (Science Center NEMO) נחשב, ובצדק, לאחד ממוזיאוני המדע הטובים בעולם. המוזיאון ידידותי מאוד לילדים ומכיל הרבה תצוגות אינטראקטיביות מרתקות שגורמות לילדים להתעניין באמת ובתמים בעולם המדע. אפשר לגעת בכל המוצגים במוזיאון, ולקבל תשובות להרבה שאלות שתמיד מסקרנות ילדים, כמו "איך אראה בעוד שלושים שנה?" או "איך פועל האור?" התצוגות במוזיאון מפעילות את כל החושים, והילדים מבינים איך העולם עובד דרך חוש הראייה, חוש השמיעה, חוש הריח וחוש המישוש. חלק מהתצוגות מוקדשות לגוף האדם, כמו התצוגה המרתקת שמוקדשת למוח, או תצוגה שמוקדשת לדי.אן.איי ובה אפשר לראות איך ניראה בעוד שלושים שנה. התערוכה Phenomena מסבירה, איך חוקי הטבע, כמו חוק המשיכה, פועלים.  באמצעות התנסות חוייתית כמו ניפוח בועות סבון ענקיות המבקרים לומדים על תופעות יומיומיות לצד תופעות יוצאות דופן.  יש גם תצוגה תצוגה שמוקדשת למבנים מדהימים כמו גשרי ענק וגורדי שחקים, תצוגות שמוקדשות לחשמל ולמים, מופע אינטראטיבי שמסביר על תגובות שרשרת ועוד. עבור המתבגרים יש תצוגה מיוחדת שמסבירה להם (ולא פחות חשוב – להורים שלהם) איך המוח שלהם עובד, מה קורה לגוף שלהם ולמה הרגשות שלהם קיצוניים כל כך. בגג המוזיאון יש מתקני משחקים לילדים, משחקי מים, שני ארגזי חול ותצפית נהדרת על העיר.


התנסות חווייתית במוזיאון המדע נמו | צילום: Henk-Jan van der Klis, flickr

עוד בסביבה: המוזיאון הטרופי של אמסטרדם הוא מוזיאון אנתרופולוגי שמציע מסע חווייתי בין תרבויות שחיות באזורים טרופיים ברחבי העולם. במוזיאון יש אגף שהכניסה אליו מותרת רק לילדים בגילאי 13-6 (למבוגרים מותר להיכנס רק אם הם מלווים ילד בגילאים המתאימים), ובו תערוכות מיוחדות לילדים והפעלות שונות.

כתובת: Oosterdok 2, אמסטרדם, אתר אינטרנט

מוזיאון התחבורה בלוצרן, שווייץ


רכבת עתיקה במוזיאון התחבורה בלוצרן | צילום: roger4336, flickr

המבקרים מקבלים בכניסה קוריקנטים שאיתם אפשר לנוע ברחבי המוזיאון (ואולי זו הסיבה שלמרות שהמוזיאון גדול לא רואים פה ילדים עייפים על כתפי הוריהם, העייפים לא פחות). המבקרים צופים בדגמי רכבות ובקטרים עתיקים, משתתפים בנסיעת מבחן של מכונית, כולל התנגשות מדומה, צופים בדגמי ספינות וסירות עתיקות, נכנסים לתוך צוללת שיצאה משימוש, טסים בסימולטור טיסה ובסימולטור של הליקופטר, רוכבים על אופניים מסוגים שונים בפארק האופניים (כולל אופני טנדם, אופניים חשמליים ואופני ילדים) ועוד. המבקרים הצעירים נהנים להשתתף בסלילת כבישים ובתיקונם, עם שימוש במחפרים ובאתים שמותאמים למידותיהם, והם גם מאוד אוהבים לנסוע במכוניות פדלים קטנות במסלול מיוחד שמאפשר להם ללמוד את חוקי התנועה. כתובת: Lidostrasse 5, לוצרן, אתר אינטרנט

מוזיאון הטבע בלונדון
בלונדון נפתחו בשנים האחרונות לא מעט אטרקציות חדשות ומלהיבות, אבל אחת האטרקציות שממשיכה לשבות כבר שנים ארוכות את לב הילדים והוריהם היא דווקא המוזיאון הוותיק להיסטוריה של הטבע (Natural History Museum), ששוכן בבניין ויקטוריאני מרשים בדרום קנסינגטון.

המוזיאון מציג מוצגים שקשורים למדעי החיים ולמדעי כדור הארץ. האוסף כולל כשבעים מיליון מוצגים שונים, כשגולת הכותרת היא אוסף שלדי הדינוזאורים המאובנים, שכולל, בין היתר, את שלד הדיפלודוקוס המפורסם שבכניסה, ודגם רובוטי של טירנוזאורוס רקס המשחזר כיצד נראה ונשמע כשהיה חי. מוצגים מרתקים נוספים הם ארצ'י התמנון, תמנון ענק שאורכו שמונה מטרים, ודגם עצום של הלווייתן הכחול, בעל החיים הגדול ביותר בכדור הארץ. יש גם אוסף מרשים במיוחד של סלעים, מינרלים ואבני חן. הכניסה למוזיאון בחינם, למעט התערוכות המתחלפות שהכניסה אליהן כרוכה בתשלום.


שלד הדיפלודוקוס בכניסה למוזיאון הטבע בלונדון | צילום: Ballista, GFDL

עוד בסביבה: בלונדון יש המון מוזיאונים מצוינים שגם אם אינם מיועדים במיוחד לילדים, אין ילד שלא ישמח בהם. הנה כמה דוגמאות: מוזיאון המדע, מוזיאון הילדות, מוזיאון התחבורה של לונדון, מוזיאון הבנק של אנגליה, מוזיאון לונדון שמספר את אתפתחותה של העיר, המוזיאון הימי הלאומי ועוד ועוד.

כתובת: Cromwell Road
אתר אינטרנט

מוזיאון הילדים זום, וינה
מוזיאון זום (Zoom) הוא מוזיאון ילדים שמציע מגוון רחב של תצוגות אינטראקטיביות וסדנאות לילדים שמפעילות את כל החושים. המוזיאון מחולק לכמה אזורים לפי קבוצות גיל. הקטנטנים (מגיל שמונה חודשים ועד גיל 6) יכולים לבלות במתחם האוקיינוס, אזור צבעוני של משחק והרפתקאות, עם אטרקציות כמו מבוך מראות ומזרני מים, שנועד, לדברי המתכננים, לגרות את הכישורים המוטוריים ולפתח את היכולות החברתיות והקוגניטיביות. הסטודיו מיועד לגילאי 12-3, ובו הילדים יכולים לעצב, לצייר וליצור, בחומרים שבדרך כלל לא משתמשים בהם בבית, ובהנחיה של אמנים מקצועיים. לבני ה-14-8 מחכה במקום סטודיו לסרטי אנימציה, בו הם יכולים להתנסות בטכנולוגיות חדשות וליצור בעצמם סרטים מצוירים. בנוסף מתקיימות במקום תערוכות מתחלפות. עד ספטמבר 2013 מוצגת במקום תערוכה חוייתית שמוקדשת לימי הביניים, במסגרתה הילדים מתנסים בהטבעת מטבעות, לומדים על חיי היום יום בחווה ימי ביניימית, מתנסים בכתיבה עם דיו ונוצה ועוד.


תערוכת ימי הביניים במוזיאון הילדים זום | צילום: © ZOOM Kindermuseum/Katsey.org

עוד בסביבה: בווינה יש כמה מוזיאונים נהדרים שמתאימים לילדים, כמו מוזיאון הטבע, מוזיאון הבובות והצעצועים, מוזיאון המדע ומוזיאון המוזיקה המצוין.

כתובת: Museumsplatz 1, וינה
אתר אינטרנט

מוזיאון הילדים לבירינט בברלין
מוזיאון הילדים לבירינט (Labyrinth Kindermuseum) הוא מוזיאון עטור שבחים שמיועד לילדים בגילאי 12-3. המוזיאון שוכן במפעל גפרורים לשעבר, ובמרכזו מבוך גדול עם המון תחנות משחק אינטראקטיביות. כדי לצאת מהמבוך הילדים נדרשים להשתמש בחושיהם בשלל משימות, כמו בנייה, הרכבת פזלים או קריאה בכתב ברייל. חלק נכבד מן המוזיאון מוקדש לתערוכות מתחלפות, בנושאים שונים, כמו אגדות ילדים או בריאות. התערוכה הנוכחית, שתוצג במוזיאון עד מרץ 2014, מוקדשת לתרבויות העולם, ומציגה לילדים את יי היום יום בתרבויות שונות ומרוחקות. במטבח העולמי הילדים מריחים תבלינים ממקומות שונים בעולם, ורואים איך אנשים אופים ומבשלים במדינות שונות, בשוק הם מודדים בגדים ממקומות שונים בעולם, בבית הספר הם לומדים כתבי יד שונים וביורט המונגולי הם לומדים על סוגים שונים של בתים. בנוסף, מתקיימות במקום סדנאות יצירה. כדאי להצטייד בנעלי בית מכיוון שבכניסה למוזיאון יש לחלוץ נעליים.


מוזיאון הילדים לבירינט. הילדים נדרשים להפעיל את כל החושים בשלל משימות | צילום: Fan of Tasia, flickr

עוד בסביבה: בברלין יש עוד כמה מוזיאונים שמתאימים לילדים, כמו מוזיאון הטבע העצום בגודלו, מוזיאון השעווה, המוזיאון הגרמני לטכנולוגיה, מוזיאון לבובות תיאטרון ושני מוזיאוני ילדים נוספים.

כתובת: Osloer Straße 12
אתר אינטרנט

מוזיאון הצעצועים בפראג
במתחם המצודה של פראג, ליד סמטת האלכימאים, נמצא מוזיאון הצעצועים (Museum Hracek), שמוכיח שלא חייבים תצוגות משוכללות בשביל לשבות את ליבם של הילדים. המוזיאון מכיל את אוסף הצעצועים השני בגודלו בעולם, שני רק למוזיאון הצעצועים בברנסון שבמיזורי, ארה"ב. בשבעה אולמות תצוגה מוצגים צעצועים מכל העולם, החל מצעצועים מיוון העתיקה ועד לצעצועים מהמאה ה-21.


מוזיאון הצעצועים בפראג. מנה גדושה של נוסטלגיה | צילום: Sarah_Ackerman, flickr

המוזיאון מפורסם בתצוגה גדולה במיוחד של בובות ברבי, שכוללת את הבובות הראשונות שיוצרו ב-1959 לצד הבובות הכי חדשות, ומאפשרת לא רק להתרשם מהבובות אלא גם לעקוב אחר ההתפתחויות התרבותיות והאופנתיות במהלך השנים הללו. יש גם תצוגה מיוחדת של כלי תחבורה – מכוניות, אופניים, מטוסים ורכבות צעצוע מתקופות שונות. אחד מאגפי המוזיאון מוקדש לאוסף של אמן האנימציה איוון שטייגר, אוסף של צעצועי אגדות שעשויים מעץ ומפח. יש גם אוסף של צעצועים מסורתיים מבוהמיה ומצ'כיה, אוסף של דובוני צעצוע, צעצועים מכאניים, דמויות של דיסני, משחקי הרכבה, רובוטים, חיילי פח, בובות עתיקות ועוד. מתאים לילדים אוהבי צעצועים (ומי לא, בעצם?), ולא פחות מכך להורים שנהנים פה ממנה גדושה של נוסטלגיה. ילדים מתחת לגיל 15 נכנסים בחינם.

לקריאה נוספת:

מוזיאונים למדע זה משחק ילדים
מוזיאונים למדע זה משחק ילדים
במוזיאוני מדע גם ילדים צעירים יכולים ללמוד עקרונות מדעיים בדרך של משחק ושעשוע. הנה שישה מוזיאונים שכאלה, בארץ ובחו"ל, בהם ההנאה מובטחת
מוזיאונים פתוחים באירופה
מוזיאונים פתוחים באירופה
המוזיאונים הפתוחים הפזורים ברחבי אירופה מאפשרים להציץ על חיי היום יום באירופה הכפרית בימים עברו, לפני שהטכנולוגיה היתה חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. הנה כמה מוזיאונים פתוחים מוצלחים במיוחד שכדאי לשלב ביקור בהם במהלך חופשת הקיץ באירופה

 

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.