הרי לכם בריאה: עם דייקן, מסודר, חובב נוחות והמצאות, יצר אמצעי תחבורה בצלמו ובדמותו. השינקנסן נראית כמו חללית וטסה מהר כמעט כמוה, התחושה בה היא של מטוס עם שירות של מחלקת עסקים, היא מגיעה למרכז העיר כמו מונית ספיישל, אבל הנהג קפדן ומהימן. מערכת המסילות לרכבת המהירה חוצה את הונשו (Honshu) וקיושו (Kyushu), שני האיים המרכזיים ביפן. מיליוני יפנים יכולים לעבוד במקומות מרוחקים מביתם בזכותה של השינקנסן שנוסעת במהירות 300-240 קילומטרים בשעה. בחודש אוקטובר 1964 נפתח לנסיעה הקו הראשון של השינקנסן, בתזמון מדויק עם אולימפיאדת טוקיו. הרכבת הראשונה נסעה במהירות של 210 קילומטרים בשעה. מאז נמצאת רשת המסילות המיוחדות לרכבת בהרחבה מתמדת, כמו גם דגמי הרכבות המתחדשים שמהירות נסיעתם עולה ממודל למודל. למידע נוסף:
לא מתפתלת
הפעם היחידה שבה ירדה השינקנסן מהפסים אירעה בעת רעידת האדמה שאירעה באוקטובר 2004. שמונה קרונות נפלו מן המסילה ליד תחנת נגוקה (Nagaoka). איש מ-154 נוסעי הרכבת לא נפצע. כדי למזער את הסכנה לנוסעים, קיימת מערכת זיהוי מיוחדת העוצרת את הרכבת במהירות ברגע שהיא מאתרת רעידת אדמה. עד היום, לא מת אף אדם כתוצאה מתאונה בשינקנסן, רק נוסעים שקפצו מרכבת נוסעת או עליה. היפנים אוהבי נוחות – והרכבת בנויה בהתאם. העובדה שיפן היא מדינה הררית לא משפיעה על תוואי הנסיעה של הרכבת. היא אינה מתפתלת סביב הרים ועמקים, אלא חוצה בקו ישר מנהרות וגשרים באזורים הרריים, היישר אל מרכזי הערים. הנסיעה בה עולה בערך כמו טיסה, אך עדיפה על טיסה שכן אין צורך להיגרר אל שדה התעופה שמחוץ לעיר. וחוץ מזה, הרכבת יוצאת תמיד בזמן. המִחזור קדוש קודם כל, כולם עולים לרכבת עם "בנטו", קופסת קרטון מעוצבת ובה ארוחה ארוזה, טייק אוויי, שאותה הם קונים בדוכנים בתחנת הרכבת. אם חלילה לא רכשתם בנטו למפרע, תוכלו לעשות זאת בזמן הנסיעה מהדיילת שתטייל עם עגלה עמוסה בכל טוב לאורך הקרונות. אחרי שהיפנים יסיימו את הארוחה, הם יארזו את הקופסה יפה וידאגו להשליך אותה אל פח הזבל שבמעבר בין הקרונות. את העיתון הם ישליכו אל פח הניירות, את פחית השתייה אל פח הפחיות. המִחזור קדוש גם בנסיעה ברכבת. צפו לביקור הכרטיסן. כשהדלת האוטומטית תיפתח והוא יתייצב בפתח, הוא יקוד קידה עמוקה, יומר מילות נימוס וברכה ויעבור לבדוק את הכרטיסים. לפני צאתו מן הקרון הוא שוב יפנה אל הנוסעים ויחזור על הטקס. גם אם אתם, שאינכם דוברים יפנית, תהיו הנוסעים היחידים בקרון, הוא לא יגרע מילה מהצהרת הנימוסים הזאת.
אם אין לכם טלפון נייד יפני (שום מכשיר זר איננו פועל ברשת היפנית) וגם אתם רוצים לדבר – לא תתאכזבו. במעברים שבין הקרונות מוצבים טלפונים ציבוריים לשירותכם, כולל אוטומט למכירת כרטיסי חיוג. ויש עוד יתרונות: לעולם לא תיאלצו לשבת נגד כיוון הנסיעה. כל הכיסאות ניצבים על ציר שמאפשר לסובב אותם מצד לצד. את השעון שלכם תוכלו לכוון לפי שעת יציאת הרכבת, ותוכלו לישון בהנאה בכיסא המרווח עד תחנת היעד; ממילא יהיה לכם קשה ליהנות מהנוף – הוא יחלוף מול עיניכם במהירות של 300 קילומטרים בשעה. |