תפריט עמוד

האיים הסודיים של יוון

הייתם כבר ברודוס, כרתים וסנטוריני? הנה כמה איים יווניים נפלאים לא פחות, אבל שלווים הרבה יותר. אידיאלי למחפשים חופשה שקטה על אי יווני, הרחק מהמוני התיירים

כבר שנים שאיי יוון הם יעד פופולרי במיוחד לחופשה, ואין פלא: מזג האוויר המצוין, החופים הנהדרים, הטברנות התוססות, שירותי התיירות המפותחים – כל אלה אחראים לנהירה של המוני תיירים מכל רחבי אירופה וגם מישראל. אבל לא חייבים ללכת עם הזרם, אפשר גם אחרת. הנה חמישה איים שלווים להפליא, שאמנם לא תמצאו בהם חנויות מזכרות ומינימרקטים שמוכרים מזרוני ים לצד סופגניות שמנוניות, אבל זהו בדיוק סוד קסמם. למחפשים שקט מופלא, כפרים אותנטיים וחופים ריקים מאדם הנה כמה המלצות:

גאבדוס: הקצה הדרומי של אירופה
האי הקטן גאבדוס (Gavdos) שוכן בלב הים הלובי, מדרום להורה ספקיון בכרתים, בנקודה הדרומית ביותר באירופה. העובדה הזו מביאה לאי מדי קיץ תיירים סקרנים, שמגדילים באופן משמעותי את אוכלוסיית האי, שבמרבית ימות השונה מונה כחמישים תושבים. התיירים לא פוגעים בתחושת האותנטיות, והאי נותר בתולי ולא נגוע. חלק מסוד קסמו של האי נעוץ דווקא בשירותי התיירות הבסיסיים למדי, שמסתכמים בטברנות אחדות וכמה חדרים להשכרה. מרבית התיירים באי בוחרים לעשות קמפינג על החוף, אין באי כספומט ובקיץ ראש המועצה משמש גם כנהג של האוטובוס היחיד באי,  שאוסף את התיירים מהנמל לחוף סרקיניקו (Sarakiniko), שמשמש גם כאתר קמפינג פופולרי.


האי גאבדוס. חופים נהדרים וריקים מאדם | צילום: Vassilis stath

החופים באי נהדרים וחוץ מחוף סרקיניקו כדאי לפקוד גם את חוף אגיוס יואנינוס (Agios Ioannis), שמוקף בדיונות חול נהדרות. הבידוד של גאבדוס, והסיכוי הגבוה לא לפגוש נפש חיה על החוף, הופכים את האי לאתר נופש נטוריסטי פופולרי ורבים מהמשתזפים בחופים בוחרים לוותר על בגד הים.

מה לראות? העיקר בגאבדוס הוא החופים היפים, השקט והשלווה. אם צריך לבחור אתר אחד, הרי שמדובר בחוף טריפיטי, הנקודה הדרומית ביותר באירופה, שבו יש מצוקים דרמטיים, תצורות סלע מרשימות ומערות.

איך מגיעים? מכרתים אפשר להגיע במעבורת שיוצאת פעמיים מפליחורה שבדרום האי. השייט נמשך כארבע שעות.

איפה לישון? אם אתם לא רוצים לישון באוהל, מבחר האפשרויות מצומצם למדי. Gavdos Studios מציעים דירות סטודיו בבתי אבן לבנים בחוף Sarakiniko שבצפון-מזרח האי. הדירות פשוטות אבל יש בהן כל מה שצריך. במקום יש טברנה שמתמחה במאכלי דגים טריים. ניתן לשכור אופניים במקום ויש גם שירות הסעות לאזורים אחרים באי.


סמטה בקסטלוריזו | צילום: Carl Welsby, flickr

קסטלוריזו: חיים בסרט
האי הקטן קסטלוריזו (Kastellorizo) הוא כה נידח עד כי יש מפות רבות של יוון בהן הוא כלל לא מופיע. זהו האי היווני המזרחי ביותר (למעט כמה איים סלעיים לא מיושבים), ולמעשה הוא קרוב הרבה יותר לחופי תורכיה מאשר לאיי יוון (הוא מרוחק כ-125 קילומטר מרודוס ושני קילומטרים בלבד מחופי תורכיה). שטחו של האי לא עולה על עשרה קמ"ר והוא הקטן ביותר מבין איי הדודקאנס.

העיירה היחידה באי היא אגיוס סטפנוס, ובה מתגוררים כמה מאות תושבים בלבד. זה לא היה כך תמיד – בימי הזוהר של האי אוכלוסייתו מנתה כ-15,000 תושבים, אך רבים מהם נטשו במהלך המאה העשרים. סביב הנמל יש בתי אבן צבעוניים עם מרפסות עץ, שלא מעידים על הבתים הנטושים הרבים שנמצאים בפנים העיירה. קסטלוריזו הוא אי הררי, עם מצוקים דרמטיים שיורדים בתלילות אל הים וכרמי ענבים וזיתים. אם נופי האי נראים לכם מוכרים, זה כנראה בגלל שראיתם אותם בסרט האיטלקי זוכה האוסקר מדיטראנו שצולם באי. מי שמחפש חולים חוליים לחופשת בטן גב לא ימצא באי את מבוקשו, אבל האי אידיאלי לכל מי שאוהב נופים יפים, מים צלולים שמתאימים לשחייה ולשנירקול והרבה שקט ושלווה.


הנמל הציורי של קסטלוריזו | צילום: Carl Welsby, flickr

מה לראות? בנוסף לעיירה אגיוס סטפנוס, שבה כמה מבנים מעניינים, כדאי לבקר בשרידי הטירות העתיקות שבאי ובמערה הכחולה שבדרום-מזרח האי, שאור השמש שמשתקף במימיה יוצר אור כחלחל. בנמל הקטן של קסטלוריזו יש הרבה מסעדות דגים נפלאות.

איך מגיעים? ניתן להגיע בטיסה מרודוס, שנמשכת כ-25 דקות, או במעבורת מרודוס, בשייט שנמשך 3.5-2.5 שעות.

איפה לישון? מלון Megisti שוכן ממש על המים בקצה הנמל של קסטלוריזו, במרחק שתי דקות הליכה מהמסעדות ומהכיכר הראשית. במלון 15 חדרים וארבע סוויטות, בכולם מרפסות עם נוף לים הכחול. אתר אינטרנט

איקריה: איזו מן שלווה

האי איקריה (Ikaria) ששוכן במזרח הים האגאי, לא רחוק מהאי סאמוס, זכה לעיקר פרסומו בשל מחקרים שמצביעים על כך שתושבי האי זוכים לאריכות חיים מופלגת ומגיעים לגיל מבוגר בבריאות ובצלילות דעת. מה יש באיקריה שגורם לתושביו להאריך ימים? התשובה עדיין לא ברורה, אבל כנראה שמדובר בשילוב של תזונה ים תיכונית, יין משובח (היין שמייצרים באי נחשב לטוב ביותר ביוון), קשרים קהילתיים הדוקים ואורח חיים רגוע להפליא – התושבים לא עונדים שעונים, ומושג הזמן שונה מזה הנהוג במקומות לחוצים כשלנו.


בתים גולשים אל הים באיקריה | צילום: Stelios Kiousis, flickr

וגם אם זה לא הוכח מדעית, סביר להניח שגם הנופים היפים משחקים תפקיד – מפרצים חבויים, כפרי דייגים, הרים מיוערים ואגמים קטנים – כל אלה מיטיבים עם הגוף והנפש. השלווה המקומית מחלחלת מהר מאוד גם לתיירים המזדמנים. אין צורך לכוון שעון, כדאי לאמץ את מנהג המקומיים, לקום מאוחר, לצאת לטיול קצר באי, לחזור לשנת צהריים ולבלות את הערבים באכילה, שירה וריקודים בטברנות המקומיות. כל מה שצריך לחופשה שלווה ורגועה להפליא.

מה לעשות ולראות? אוהבי החופים ייהנו באיקריה ממגוון רחב של חופים נקיים להפליא עם מים צלולים. בצפון האי מרוכזים החופים החוליים, הפופולריים יותר, ובדרום האי אפשר לבלול בחופים סלעיים מבודדים. באי יש כמה אתרים ארכיאולוגיים, כמו טירת קוסקינה. גולת הכותרת היא הטבע הנהדר – יש באיקריה מסלולי הליכה רבים בחיק הטבע, ואחד המסלולים היפים באי הוא בקניון איקריה, שבו בריכות מים צלולות. באי יש מעיינות חמים, חלקם בלב הטבע וחלקם מסודרים ומאורגנים כמו בעיר תרמה. אסור כמובן לוותר על ביקור בכפרים הקטנים הפזורים באי ועל מפגשים עם התושבים המקומיים.

איך מגיעים? בטיסה מאתונה לסאמוס ומשם ממשיכים לאי במעבורת בשייט שנמשך כשלוש שעות. אפשר להגיע גם במעברות מפיראוס (9-7 שעות) או בטיסה מאתונה.

איפה לישון? Villa Dimitri שוכנת על גבעה ממערב לכפר ארמניסטיס, ממש מעל חוף סלעי מבודד. הווילה בנויה בסגנון ים תיכוני ומוקפת בגן פורח. לכל אחת מהדירות יש מרפסת פרטית עם פינת ישיבה מול הים.


איקריה. להידבק מהרוגע המקומי | צילום: SpirisK, flickr

סמוטרקי: גן עדן לאוהבי הטבע
האי ההררי סמוטרקי (Samothraki), ששוכן בצפון הים האגאי, הוא אחד מהאיים הפחות מוכרים ביוון, למרות שהוא יפהפה ומלא הפתעות. האי מתאים למטיילים אוהבי הליכה, שמחפשים יותר מחופשת בטן-גב. חלקו הדרומי נראה כמו איים יווניים רבים, עם חופים יפים ומטעי זיתים. אבל בצפון יש יערות ערמונים ואלונים, מעיינות, נחלים, מפלים ואגמים קטנים. גם האוכל בסמוטרקי שונה מהאוכל הטיפוסי לאיי יוון. מסעדות דגים ופירות ים, על אף שהן קיימות, פחות נפוצות, ומרבית המסעדות מתמחות דווקא בתבשילים מסורתיים של בשר כבש ועז.

מי שלא מוכן לוותר על הים בחופשה היוונית שלו, ייהנה מחוף Pachia Ammos, חוף חולי יפה בדרום האי שמעליו מזדקרים צוקים דרמטיים, ומחוף Kipos הפופולרי.


חוף Pachia Ammos בסמוטרקי | צילום: אייסטוק

מה לראות ומה לעשות? בירת האי, Hora, היא עיר קטנה ויפה עם היצע נאה של מסעדות ומקומות בילוי. כפר פופולרי נוסף הוא Kamariotissa – כפר קטן ותוסס שמהווה את מרכז חיי הלילה של האי. מרבית המבקרים בסמוטרקי מעדיפים דווקא להתרחק מחיי לילה ומגיעים בשביל הטבע הנהדר. כדאי לבקר בנהר פוניאס (Fonias) השוצף, שבטיול לאורכו מתגלים כמה מפלים, לטםס על הר פנגרי (Mount Fengari), שמתנשא לגובה 1,611 מטר, לרחוץ במעיינות החמים בתרמה (Therma) ולצאת לשייט לאורך חופי האי.

איך מגיעים? בטיסה מאתונה לקאבאלה (Kavala) או לאלכסנדרופולי (Alexandroupoli) ומשם במעבורת לסמוטרקי.

איפה לישון? Archondissa הוא מלון קטן ונעים, ובו עשר דירות פשוטות אך מצוידות בכל מה שצריך, שממוקם ממש על החוף ב-Therma. המלון טובל בירוק ומציע נוף יפה לים ולשקיעות מרהיבות. פרטים נוספים באתר האינטרנט.

אגיסטרי: הסוד השמור של האתונאים

האי אגיסטרי (Agistri), שמשתייך לאיים הארגו-סרוניים שליד אתונה, אמנם אינו סודי כמו האיים האחרים ברשימה – למעשה מדובר באחד מאתרי הנופש האהובים ביותר על תושבי אתונה – אבל מעטים התיירים הזרים שמגיעים אליו. יתרונו הגדול בכך שההגעה אליו נוחה להפליא והוא מאפשר למצוא שקט ושלווה במרחק של שעה מאתונה. יש באגיסטרי כל מה שאפשר לצפות לו בחופשה באי יווני – חופים חוליים עם מים צלולים (ובהם כמה חופי נודיסטים), חורשות אורנים, כפרים ציוריים, טברנות עם אוכל משובח ווגם חיי לילה, למי שמתקשה לוותר על אלה בחופשה שלו. למרות כל אלה, האי נותר שליו ורגוע והוא לא מוצף בהמוני תיירים.


אגיסטרי. שלווה מבורכת במרחק קצר מאתונה | צילום: Ireme_v, flickr

מה לראות ומה לעשות? הבילוי העיקרי באי הוא שיזוף, רחצה ושנירקול בים. חופים יפים במיוחד הם חוף מרזה (Mareza), חוף אפוניסוס (Aponissos) וחוף דרגונרה (Dragonera). כדאי גם לצאת להליכה בין המפרצים הקסומים. יש באי גם כנסיות יפות רבות שכדאי לבקר בהן, כמו Agioi Anargiroi. מן האי ניתן לצאת לטיול יום באתונה השכנה, וכן לשוט לאיים הסמוכים כמו אגינה, הידרה וספצס.

איך מגיעים? מנמל פיראוס יוצאות מדי יום כמה הפלגות לאגיסטרי, במעבורת (השייט נמשך כשעתיים) או בקטמרן (Flying Dolphin) בשייט שנמשך 55 דקות.

איפה לישון? Rosy's little Village הוא מלון ששוכן בסקירי, כ-30 מטר מחוף ים סלעי ויפה, עם חורשות אורנים שמגיעות ממש עד קו המים. המלון בנוי ככפר יווני מסורתי שבתיו צבועים לבן, ויש בו חדרים זוגיים ומשפחתיים ממזוגים עם נוף יפה לים. במלון יש מסעדה קטנה ומתקיימות בו סדנאות גופנפש כמו יוגה, שיאצו, ציור ועוד. פרטים נוספים באתר.

המנזרים התלויים של מטאורה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.