תפריט עמוד

טיולי רכבות מופלאים

להשקיף בנחת דרך החלון על הנופים המתחלפים, ללגום כוס שמפנייה בקרון האוכל, לטייל בקצב איטי, בלי למהר לשום מקום. הצעה לעשרה טיולי רכבת נפלאים ברחבי העולם, שמציעים נופים קסומים, ריגושים ופינוקים

לנסיעה ברכבת היתה מאז ומתמיד הילה רומנטית. רק ברכבת אפשר להתרווח במושב בנחת, להביט החוצה דרך החלונות הגדולים, להשקיף על הנופים הנפלאים (והנופים שנשקפים מחלונות הרכבת תמיד יפים יותר), ולעיתים ליהנות מכל אלה בזמן שמלצר חייכן מגיש לכם גביע שמפניה או סטייק משובח.

בחרנו עשר נסיעות רכבת מרגשות במיוחד ברחבי העולם: חלקן נמשכות שעות אחדות, אחרות אורכות כמה ימים; יש בהן שמעלות את האדרנלין, באחרות מפלס הפינוקים גבוה במיוחד. והכי חשוב – כולן מציעות נופים נפלאים.


רכבת הרוקי מאונטיינר חולפת מעל נהר פרייז'ר. המסילה עוברת בנופים מפעימים של פסגות מושלגות, יערות, מפלים ואגמים | הצילום באדיבות Rocky Mountaineer

1. Rocky Mountainer: מוונקובר לקלגרי בקנדה
זוהי אחת מנסיעות הרכבת הכי נופיות בצפון אמריקה. הנסיעה בת היומיים ברוקי מאונטיינר (Rocky Mountainer) נפתחת בוונקובר שבקולומביה הבריטית ועוברת דרך הנופים המרהיבים של עמק פרייז'ר וקניון פרייז'ר, עם תצפית נהדרת על מפל שער הגיהינום בנהר פרייז'ר. ברכבת אין קרונות שינה ובסופו של יום הנסיעה הראשון נשארים הנוסעים ללון במלון בקמלופס שבבריטיש קולומביה. ביום השני נוסעים דרך הנופים המרהיבים של הפסגות, הקרחונים והאגמים של הרי הרוקי עד לקלגרי שבמחוז אלברטה.

הנסיעה מוצעת בשלוש דרגות פינוק, כשהמפנקת מכולן היא GoldLeaf Service. הנוסעים שבוחרים בדרגה זו נהנים מנסיעה בקרונות קומותיים עם חלונות ענק (גם בתקרת הרכבת), ארוחת גורמה שמוגשות בחדר האוכל ומשקאות אלכוהוליים. מי שתקציבו דל יותר ייאלץ להסתפק בחלונות רחבים ובארוחות ארוזות שמוגשות למושב.
אתר הרכבת


ועוד מהנופים שבהם עוברת רכבת הרוקי מאונטיינר | צילום: Alan Light, flickr

2. Coast Starlight: מסיאטל ללוס אנג'לס
מי שמתקשה לשבוע מנופים של ים, ייהנה הנאה עצומה מנסיעת הרכבת הזו בחוף המערבי של ארצות הברית, בין סיאטל ללוס אנג'לס, שנחשבת לאחת מהנופיות בארצות הברית. בקצה האחד של הדרך נמצאת סיאטל, אחת הערים האמריקאיות המקסימות ביותר, בקצה השני של הדרך נמצאת לוס אנג'לס הנוצצת, ובאמצע – פסגות מושלגות, יערות עבותים, עמקים ירוקים וגולת הכותרת – האוקיינוס השקט.

כדי שאפשר יהיה להתרכז בנוף, דאגו בחברת הרכבות אמטרק לספק לנוסעים תנאים נוחים במיוחד – חלונות רחבים, כסאות נוחים במיוחד, קרונות שינה נעימים. הארוחות מצוינות ובתוספת תשלום יכולים הנוסעים ליהנות לאורך הדרך גם מטעימה של יינות בוטיק וגבינות בעבודת יד. ילדים, שקצת פחות מתעניינים בנוף, יכולים לבלות בחדר המשחקים ולשחק במשחקי וידאו.
אתר הרכבת


נוף לאוקיינוס בקואסט סטארלייט | צילום: Kelly Hart, flickr

3. El Tren A Las Nubes: מסלטה לסן אנטוניו בארגנטינה
מאחורי השם המסתורי הזה, הרכבת אל העננים (El Tren A Las Nubes), מסתתרת אחת מנסיעות הרכבת המרגשות ביותר בדרום אמריקה. לא סתם הרכבת נקראת כך – הרכבת שנוסעת מסלטה שבצפון ארגנטינה לעיירת הכורים העתיקה סן אנטוניו היא אחת משלוש הרכבות הגבוהות בעולם, והיא מטפסת מגובה של 1,200 מטר לגובה 4,200 מטר בנקודת השיא שלה. ב-217 הקילומטרים שבדרך עוברת הרכבת דרך 21 מנהרות, 29 גשרים מרשימים, ואינספור פיתולים וזיגזגים שמקפיצים את האדרנלין. לאורך הדרך נשקפים נופים הרריים ומדבריים מרהיבים, ואפשר גם לפגוש כמה מן החיות המקומיות, כמו גואנקו וקונדור. אל תצפו שהרכבת תדהר במהירות על פני הנופים היפים – מהירותה הממוצעת של הרכבת היא 35 קמ"ש, והנסיעה הלוך חזור בקו נמשכת 15 שעות.
אתר הרכבת


הרכבת אל העננים בארגנטינה. נופים מדבריים | צילום: Clara & James, flickr

4. הרכבת מאוסלו לברגן בנורווגיה
מעט מאוד רכבות יכולות להתחרות בריגושים ובנופים שמציעה הרכבת שמחברת בין שתי הערים המרכזיות בנורווגיה. בנסיעה בת שבע השעות, שעוברת דרך רמת הרדאנגר, הרמה הגבוהה באירופה, נגלים לעיני הנוסעים נופים עוצרי נשימה של פיורדים, קרחונים, פסגות מושלגות, אגמים, מפלי מים, נהרות ויערות. לריגוש תורמים גם מאות הגשרים והמנהרות שלאורך הדרך. קו הרכבת, אגב, חגג ב-2009 יום הולדת מאה.

מי שזמנו בידו ומעוניין בריגוש נוסף יכול לעצור בדרך בעיירה מירדל (Myrdal) ולנסוע ברכבת לכיוון פלאום (Flaum). מדובר בנסיעה של 12 קילומטרים, שבמהלכה הרכבת יורדת בתלילות לעמק הירוק, באחת מהנסיעות התלולות והיפות באירופה (הנסיעה כה תלולה עד שבחלק מסוים של הדרך הרכבת נוסעת לאחור). לאחר מכן אפשר לחזור למירדל ולהמשיך בנסיעה לכיוון ברגן.
אתר הרכבת


הרכבת לפלאום, סטייה מרהיבה בנסיעה מאוסלו לברגן | צילום: Jeff, flickr

5. West Highland Line: מגלזגו למאלייג בסקוטלנד
ברחבי בריטניה יש לא מעט נסיעות רכבת נופיות, אחת היפות מכולן היא הנסיעה בנופים הפראיים והחשופים של סקוטלנד, ברכבת מגלזגו לפורט ויליאם ולמאלייג. אחרי היציאה מגלזגו הרכבת נוסעת ליד אגם לומונד, שנחשב ליפה שבאגמי סקוטלנד, וממשיכה לאורך של כ-135 קילומטרים של נופי מפלים, שרידי טירות עתיקות, הרים וביצות. וזה עוד לא הכל: הנסיעה עוברת בכמה נקודות שוברות שיאים בממלכה הבריטית: את הרכבת מלווה חלק ניכר מהדרך נופו של הר נביס, הגבוה ביותר בבריטניה; היא עוצרת בתחנת הרכבת המערבית ביותר בבריטניה, תחנת אריסייג (Arisaig); עוברת בסמוך לאגם המים המתוקים העמוק ביותר בבריטניה, אגם מוראר; ובסמוך לנהר הקצר ביותר בבריטניה, נהר מוראר; ומסתיימת בסמוך לאגם מי הים העמוק ביותר באירופה, אגם נביס. הנסיעה מסתיימת בכפר הדייגים הציורי מאלייג. במהלך הנסיעה הרכבת עוברת בגשר קשתות גבוה, שאם הוא נראה לכם מוכר, זה כנראה בגלל שראיתם אותו בכמה מסרטי הארי פוטר. בחודשי הקיץ אפשר ללכת בעקבות הארי פוטר ולנסוע את קטע הדרך מפורט וויליאם למאלייג ברכבת הקיטור The Jacobite שכיכבה בסדרת הסרטים.
משך הנסיעה מגלזגו לפורט וויליאם שלוש שעות וארבעים דקות, ומפורט וויליאם למאלייג שעה ועשרים דקות.
אתר הרכבת


הרכבת מגלזגו למאלייג נוסעת על גשר קשתות מרשים | צילום: 96tommy, flickr

6. Pride of Africa: מקייפטאון לדאר א-סלאם
אחת מנסיעות הרכבות המסעירות ביותר באפריקה היא "גאוות אפריקה" של חברת הרכבות Rovos. המסע נמשך שבועיים והוא עובר דרך חמש מדינות – הוא מתחיל בקייפטאון שבדרום אפריקה, חוצה את הגבול לבוצוואנה וזימבבווה, ממשיך לזמביה ומסתיים בדאר א-סלאם שבטנזניה. מחלונות הרכבת נשקפים נופי טבע מרהיבים לצד חיות בר רבות. בדרך עוצרים בכמה מאתרי הטבע המרהיבים ביותר שבדרומה של היבשת, כמו הרי דרקנסברג, מפלי ויקטוריה ונהר הזמבזי, ומבקרים בכמה שמורות טבע פרטיות בהן אפשר לערוך טיולי ספארי.



סוויטה ברכבת גאוות אפריקה

מי שזמנו מוגבל, תקציבו אינו מוגבל והוא רוצה ליהנות מהמיטב של הטבע הדרום אפריקאי בתנאי נוחות מקסימליים, עם קסם של פעם ושירות מהאגדות, ימצא את נסיעת הרכבת הזו מענגת עד מאוד. חלק מהרכבות הן רכבות קיטור ישנות מסוף המאה ה-19, שהתנאים בתוכן מפנקים להפליא. הסוויטות המרווחות והמפוארות לא היו מביישות מלון יוקרתי במיוחד, וקרונות האוכל מעוצבים בסגנון ויקטוריאני. החבילה כוללת שלוש ארוחות גורמה ביום, מלוות ביינות דרום אפריקאיים משובחים, ותה מנחה אחר הצהריים.

אתר הרכבת


גאוות אפריקה. טבע, פינוקים ושירות מהאגדות

7. The Ghan: מאדלייד לדארווין באוסטרליה
כמעט בלתי אפשרי לחצות את אוסטרליה מדרום לצפון בשלושה ימים, אלא אם כן עושים את זה ברכבת The Ghan, שנוסעת מאדלייד שבדרום לדרווין שבצפון. קשה לחשוב על דרך טובה יותר לערוך היכרות עם המגוון הנופי המרשים של היבשת. הנסיעה בת 2,927 הקילומטרים מתחילה באזור אדלייד הירוק והפורה, ממשיכה דרך המרחבים המדבריים העצומים של הלב האדום של אוסטרליה, באזור אליס ספרינגס; ומסתיימת בדארווין עם הנופים הטרופיים של יערות הגשם. כרמים, מדבריות, הרים, יערות, קניונים וגם הרבה קנגורו הם חלק ממה שרואים לאורך הדרך.


הרכבת מאדלייד לדארווין. לחצות את אוסטרליה | צילום: Ben Houdijk, flickr

בניגוד לחלק מנסיעות הרכבת שמופיעות ברשימה הזו, לא מדובר בנסיעה לעשירים בלבד והתנאים לא יוצאי דופן. את המזגן, למשל, מכבים בלילה, מה שהופך את הנסיעה בחודשי הקיץ החמים והלחים למאתגרת למדי.
אתר הרכבת

8. The Northern Explorer:  מאוקלנד לוולינגטון בניו זילנד
The Northern Explorer היא רכבת שנוסעת באי הצפוני של ניו זילנד, מאוקלנד שבצפון ועד וולינגטון שבדרום, מרחק של 681 קילומטר. לאורך הדרך נשקפים נופים נפלאים, כיאה לניו זילנד: מהנופים החקלאיים שבצפונו של האי; דרך הנופים הגעשיים של מרכז האי, כולל הר טונגרירו והר רואפהו; ועד לבתי החווה ולנופי הים הדרמטיים שבדרום האי הצפוני. בדרך רואים גם יערות עתיקים, נהרות גועשים, הרים מושלגים ועמקים ירוקים. כדי שאפשר יהיה ליהנות בצורה הטובה ביותר מהנופים שלאורך הדרך, קרונות הרכבת מצוידים בחלונות פנוראמיים שמאפשרים תצפית מקסימלית על הנוף. בנוסף, יש קרון תצפית מיוחד עם גג נפתח.


הנורת'רן אקספלורר בנופים הירוקים של ניו זילנד | צילום: kawe.kaweroes, flickr

הרכבת יוצאת מאוקלנד מדי בוקר, למעט ימי רביעי, בשעה 7:50, ומגיעה לוולינגטון בשעה 18:25 בערב.
המחיר מתחיל ב-158 דולר ניו זילנדי.
אתר הרכבת

9. Darjeeling Himalayan: מניו ג'לפאיגורי לדרג'ילינג בהודו
רכבות הצעצוע הן רכבות הודיות עתיקות שנוסעות לאורך מסילות היסטוריות בהודו. מהיר זה לא – חלק מהרכבות הללו נוסעות במהירות של 12 קמ"ש – אבל האווירה המיוחדת והנופים שנשקפים בדרך יגרמו לכם לרצות שהרכבת תיסע אפילו עוד יותר לאט. אחד מקווי רכבת הצעצוע המפורסמים ביותר הוא הקו שנוסע מניו ג'לפאיגורי לדרג'ילינג שבהימלאיה ההודית. בנייתה של הרכבה הושלמה ב-1881, מה שהופך אותה לאחת מהעתיקות ביותר בהודו, וגם לאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, והרכבת נוסעת עד היום על מנוע קיטור. במהלך הנסיעה, שנמשכץ 86 קילומטרים, הרכבת מטפסת מגובה של כ-100 מטר מעל פני הים בסיליגורי עד לגובה של כ-2,200 מטר בדרג'ילינג. הנסיעה, שנמשכת כשמונה שעות, עוברת דרך מטעי תה ויערות טיק עבותים, ועם קצת מזל אפשר לראות גם את הרי ההימלאיה המושלגים.
אתר הרכבת


רכבת הצעצוע לדרג'ילינג | צילום: R-P-M, flickr

10. Eastern and Oriental Express: מסינגפור לבנגקוק
את נסיעת הרכבת הזו רק ישראלים מעטים יכולים לעשות, שכן חלק ניכר ממנה עובר במלזיה שהכניסה לה אסורה לישראלים. למרות זאת, בחרנו להזכיר אותה פה כי מדובר באחת מנסיעות הרכבת האגדתיות ביותר באסיה, ומכיוון שהיא מתקיימת ברכבת אגדית לא פחות – האוריינט האקספרס. מדובר בארבעים ושמונה שעות של נסיעה בנופים הטרופיים של דרום-מזרח אסיה, בין יערות גשם, מטעי גומי, שדות אורז, כפרים שלווים, מקדשים, חופים יפים וכמה ערים נפלאות. הרכבת יוצאת לדרך מסינגפור, חוצה את הגבול למלזיה, עוצרת בבירה קואלה לומפור וממשיכה לפנאנג. אחרי שהרכבת חוצה את הגבול לתאילנד היא נוסעת על הגשר שעל נהר קוואי וממשיכה לכיוון בנגקוק, התחנה האחרונה של הרכבת.


סוויטה באיסטרן אנד אוריינטל אקספרס | צילום: Simon Pielow, flickr

זהו אחד המקרים בהם מה שמתרחש בתוך הרכבת מעניין לא פחות ממה שמתרחש מבעד לחלון. מדובר באחת מהרכבות הרומנטיות בעולם, שמי שנכנס אליה מרגיש כאילו נכנס למכונת זמן שלוקחת אותו כמאה שנה אחורה. תאי הלינה מהודרים, ספוני עץ, ומעוצבים בסגנון ויקטואריאני עם נגיעות מהמזרח. המיטות מכוסות במצעי משי והאורחים נהנים משירות של דייל צמוד. מחוץ לקרונות השינה הנוסעים נהנים במיוחד ממהמסעדות שמגישות ארוחות גורמה, מקרון התצפית הפתוח ומהפיאנו בר שבו אפשר להתרועע עם נוסעים אחרים על כוס משקה אלכוהולי משובח כשברקע מתנגנת מוזיקת פסנתר נעימה.
אתר הרכבת

טיולי רכבות נוספים, נפלאים לא פחות:

טיולי רכבות: בין שני פסים מקבילים עובר חופש גדול
טיולי רכבות: בין שני פסים מקבילים עובר חופש גדול
יש רכבות שעשו היסטוריה, ויש מסילות שרק עכשיו הגלגלים החלו לשקשק עליהן. בין אם זו האוריינט אקספרס הרומנטית, יפנית הייטקית או ענתיקה מקסיקנית, נסיעה ברכבת היא מסע בפני עצמו. הנה 11 רכבות נבחרות ברחבי העולם

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.