תפריט עמוד

צרפת – לאן כדאי לטייל?

הפסיפס הצרפתי כולל ערים יפהפיות, עיירות היסטוריות, חופים שטופי שמש, הרים מושלגים ונופי כפרי שלווים - כל אזור ואופיו המיוחד. מדריך לאזורי הטיול של צרפת

צרפת היא המדינה הכי מתויירת בעולם. ב-2011 ביקרו בה 79.5 מיליון תיירים, והיא השאירה מאחור מדינות כמו ארצות הברית, סין, ספרד ואיטליה. זה לא מפתיע, בהתחשב בכך שמדובר במדינה מגוונת להפליא, שמציעה משהו לכל אחד – עיר הבירה הרומנטית בעולם, מבחר עצום של פארקי שעשועים ואטרקציות לכל המשפחה, הרים מושלגים ואתרי סקי משובחים, חופים שטופי שמש ועיירות נופש יוקרתיות, כפרים ימי-ביניימיים מלאי אווירה, טירות עתיקות ושלל אתרי טבע נפלאים. איפה אפשר לעשות סקי? היכן נמצא ריכוז הטירות הגדול ביותר? ואיזה אזורים מתאימים במיוחד לחובבי הטבע? הכל בסקירה שלפניכם:

איל דה פרנס – פריז והסביבה
מה לא נכתב על פריז, עיר האורות, שנחשבת בעיני רבים לבירה הרומנטית בעולם? יש בפריז רשימה ארוכה של אתרי חובה, ובהם מגדל אייפל, שמתנשא לגובה 320 מטר ומראשו נשקפת תצפית נפלאה של העיר; שער הניצחון, שנבנה על ידי נפוליאון ב-1806 כדי להנציח את הניצחונות המפוארים של צבאו, וקתדרלת נוטרדאם, שבנייתה החלה ב-1163, ומראש מגדל הפעמונים שלה יש נוף נהדר של העיר. יש בעיר גם לא מעט מוזיאונים שאסור להחמיץ את הביקור בהם, כמו מוזיאון הלובר, אחד ממוזיאוני האמנות הגדולים בעולם, שכולל כ-400,000 יצירות אמנות שהמפורסמת מכולן היא המונה ליזה. מוזיאונים חשובים נוספים הם מרכז פומפידו, ששוכן במבנה עתידני עם צינורות חשופים ומציג אוסף מצוין וגדול במיוחד של אמנות מודרנית; מוזיאון אורסיי שמציג יצירות אמנות מ-1914-1848, עם דגש על יצירות של מונה, מאנה, סזאן, ואן גוך, מאטיס, רנואר ועוד; מוזיאון קלוני שמציג אמנות ימי ביניימית, ומוזיאון פיקאסו שבו האוסף הגדול בעולם של עבודותיו של האמן הספרדי הנודע, שחי רוב חייו בצרפת.


קפה פריזאי. דרך מצוינת להשקיף על החיים בעיר | צילום: Pat Guiney, flickr

למרות כל אלה, פריז היא הרבה יותר מאוסף של אתרים שכדאי לבקר בהם, והטיול בה מענג כל כך בשל האווירה השוררת ברחובותיה, בשל שפע בתי הקפה והביסטרו שנמצאים בכל קרן רחוב, בשל נהר הסן והגשרים היפים מעליו, בשל השווקים השכונתיים המקסימים, בשל נגני הרחוב ועוד. למרות היותה עיר רומנטית להפליא, פריז היא גם יעד נפלא לחופשה משפחתית, זאת בשל ריבוי האטרקציות לילדים – הגנים והפארקים הרבים שפזורים ברחבי העיר, מוזיאון המדע לה וילט, האקווריום המצוין, מופעי הרחוב הרבים ופארק השעשועים דיסנילנד פריז שמרוחק נסיעה קצרה מפריז.


תצפית על פריז ממגדל הפעמונים של כנסיית נוטרדאם | צילום: Moyan Brenn ©

בנוסף לדיסנילנד פריז, יש בקרבת העיר עוד כמה אתרים שכדאי לבקר בהם. המפורסם מכולם הוא ארמון ורסאי, ששוכן בעיר הנושאת את אותו שם, במרחק 25 קילומטר דרומית-מערבית לפריז. הארמון היה מעונם הרשמי של מלכי צרפת בסוף המאה ה-17 ובמהלך המאה ה-18. הוא מוקף בגנים מרהיבים בסגנון צרפתי קלאסי שבהם צמחייה מטופחת, פסלים ומזרקות.


הגנים המקיפים את ארמון ורסאי' סמוך לפריז | צילום: scot2342, flickr

נורמנדי ובריטאני
קרבתו הרבה של חבל נורמנדי (Normandie) לפריז מאפשרת לשלב חופשה של טבע ועיר – כמה ימים בעיר האורות ולאחריהם כמה ימים בנופים הכפריים הנפלאים של חבל נורמנדי. חבל נורמנדי מתאפיין בנופים של שדות חקלאיים, מטעי תפוחים, שטחי מרעה, כפרים ציוריים, צוקים תלולים וחופים פראיים. לצד הטבע גם להיסטוריה יש מקום נכבד בנורמנדי, וממנה ניתן להתרשם בערים העתיקות, בקתדרלות המרשימות, במנזרים הימי-ביניימיים, ולא פחות חשוב – בחופי הפלישה לנורמנדי, בהם נחתו כוחות בעלות הברית ב-6 ביוני 1944. החופים הללו ואתרי ההנצחה לפלישה לנורמנדי הם מהאתרי התיירות החשובים באזור. לצידם ישנם אתרים נוספים שאין להחמיץ את הביקור בהם, ביתו של הצייר קלוד מונה והגנים שמקיפים אותו בכפר ז'יברני, ומון סן מישל, אי קטן שבראשו מתנוסס מנזר בנדיקטני יפהפה ולמרגלותיו כפר קטן מוקף חומות וביצורים. בשל ההפרש העצום בין גובה פני הים בגאות ובשפל, האתר הוא לפעמים אי ולפעמים חצי אי.


הגנים בביתו של קלוד מונה בבכפר ג'יברני שבנורמנדי | צילום: Ref54, flickr

חבל נורמנדי גובל בחבל בריטאני (Bretagne), שהוא למעשה חצי-אי ששוכן בצפון-מערב צרפת. בחבל זה נמצאת רצועת החוף הארוכה ביותר בצרפת, והנופים בהתאם – חופים בתוליים, צוקים דרמטיים, מפרצים קסומים מגדלורים וכפרי דייגים, לצד אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים. העיר סן מאלו (St. Malo) היא מאתרי התיירות הבולטים באזור. העיר שוכנת על שפך הנהר ראנס, על חוף האוקיינוס, ויש בה חומה שנשארה בשלמותה וטירה יפהפייה. זהו גם אחד המקומות הטובים ביותר לצפייה בתופעת הגאות והשפל הדרמטית האופיינית לאזור. אתרים חשובים נוספים בבריטאני הם נאנט (Nantes), העיר הגדולה ביותר בחבל, שהאטרקציות המרכזיות בה הן טירת דוכסי בריטאני וקתדרלת סן פייר; ואן (Vannes), עיר עתיקה ויפהפייה שבה נשתמרו קטעי חומה קדומים; וכן המגליתים הענקיים שפזורים ברחבי בריטאני, שהגדולים שבהם מרוכזים בעיירה לוקמאריאקר (Locmariaquer) ליד קארנאק (Carnac).


מון סן מישל, נורמנדי. משחקי גאות ושפל | צילום: אייסטוק

עמק הלואר
עמק הלואר, ששוכן בלב צרפת נהנה גם הוא מקרבה לפריז, ומהאפשרות לשלב את הטיול בו עם הביקור בבירת צרפת. העמק, המשתרע לאורכו של הקטע המרכזי של נהר הלואר, נהנה מנופים פסטורליים של שדות, כרמים והרבה ירוק, אבל מפורסם יותר מכל בטירות שבו. ברחבי העמק פזורות כ-300 טירות עתיקות מתקופות היסטוריות שונות, מרביתן מהמאות ה-15 וה-16, אז מלכי צרפת קבעו את עמק הלואר כבירתם ובנו בו טירות למכביר. מתוך המבחר העצום, יש כמה טירות שאסור להחמיץ, ובהן טירת שאמבור (Château de Chambord), של המלך פרנסואה הראשון שנחשבת לאחת מהדוגמאות הנפלאות ביותר של אדריכלות הרנסאנס, וטירת שנונסו, המרהיבה ביותר מבין טירות העמק, ששוכנת בליבו של נהר השר ומוקפת בגנים נפלאים.


טירת שאמבור בעמק הלואר | צילום:
Giraud Patrick, GFDL

לא רק טירות מרהיבות יש בעמק הלואר אלא גם ערים עתיקות יפהפיות, כמו העיר טור שהיתה בירת הממלכה החל מהמאה ה-15 למשך עשרות שנים. היום מדובר בעיר אוניברסיטאית תוססת שבה כנסיות מרשימות (וברובן הקתדרלה של טור), מבנים רנסאנסיים וניאו קלאסיים, מוזיאונים מעניינים, גנים יפים, שווקים ולא מעט בתי קפה ומסעדות. ערים נוספות שכדאי לבקר בהן הן בלואה ואמבואז. בנוסף לכל אלה האזור אידיאלי לטיולים רגליים, טיולי רכיבה על אופניים, שייט בנהר ואפילו טיסה בכדור פורח. האזור נחשב גם לאחד מאזורי היין המובילים בצרפת וסיור יקבים וטעימות יין הוא חלק בלתי נפרד מהביקור בעמק.

פרובאנס
חבל פרובאנס (Provence) שבדרום מזרח צרפת הוא אחד החבלים היפים ביותר בצרפת. כשאנחנו חושבים על פרובאנס אנחנו רואים בדמיוננו שדות לבנדר אינסופיים, גבעות ירוקים, שמש נעימה שמשכה לאזור ציירים כמו ואן גוך וסזאן, קניונים עמוקים, כפרים שתלויים על מצוקים, ועיירות ימי ביניימיות מקסימות שבכיכרותיהן מתקיימים שווקי איכרים. כל זה נכון, אבל זה לא הכל – פרובאנס היא גם ביתה של הריבריירה הצרפתית, אותה רצועת חוף צרה ויפהפייה ששוכנת בין הים להרים ויש בה עיירות נופש יוקרתיות, ערים נוצצות כמו ניס וגם כפרי דייגים קטנים.


שדה לבנדר, אחד מסימני ההיכר של פרובנס | צילום: אייסטוק

חלק מסוד הקסם של פרובאנס טמון בטיול הנינוח בין הכפרים והנופים, ובכל זאת, יש בפרובאנס כמה אתרי חובה שלא כדאי לפסוח על הביקור בהם. בין עריה היפות של פרובאנס נמנה רק כמה, שמומלץ במיוחד לבקר בהן: אקס-או-פרובאנס, עם ארכיטקטורה מרשימה מהמאות ה-17 וה-18, שפע המזרקות המפוארות, והשווקים הנהדרים; ארל, שהשתמרו בה מבנים רומיים רבים, ובמיוחד אמפיתיאטרון מהמאה הראשונה לפני הספירה; אביניון עתירת הגנים, שארמון האפיפיורים הגותי שלה שימש כמקום משכנם של האפיפיורים במאה ה-14, ויש בה אתרים חשובים נוספים כמו קתדרלת אביניון וגשר סן בנזה. אל תחמיצו גם את הכפר אזה, שתלוי על מצוק תלול ומשקיף לנוף עוצר נשימה של ים כחול, והכפר לה בו דה פרובאנס, ששוכן בראש צוקים לבנים ומשקיף לעמקים ירוקים, כרמי ענבים ומטעי זיתים. אבל פרובאנס היא לא רק כפרים ציוריים וערים עתיקות. לאורך הים התיכון תמצאו את עיר הנמל הגדולה מרסיי, הערים הזוהרות והאופנתיות ניס וסן טרופה ואת חופיה המושכים של הריביירה הצרפתית. לחובבי הטבע מומלץ לטייל בשמורת הביצות קמאראג, ובקניונים המרשימים ורדון וארדש.


הנוף שנשקף מהכפר אזה בחבל פרובאנס | צילום: Synn Wang, flickr

אקיטן
חבל אקיטן (Aquitaine), שבדרום מערב צרפת, ששוכן לאורך האוקיינוס האטלנטי והרי הפירנאים, פחות מוכר ומתויר על ידי התיירים הישראלים. למרות זאת, יש באזור כמה פנינים תיירותיות נפלאות שלא כדאי להחמיץ. עיר הנמל בורדו היא העיר הגדולה באזור, והיא מוכרת בעולם כולו כבירת היין. אחד האתרים החשובים ביותר באזור כולו הוא אתר מערות לאסקו שבמחוז דורדון, שמפורסם בציורי הסלע המרהיבים שצוירו על ידי האדם הקדמון לפני למעלה מ-17,000 שנה . מחוז דורדון שבו שוכנות המערות הוא אזור ירוק ופורה עם נהרות שוצפים, צוקים דרמטיים ועיירות ימי ביניימיות.

מוקדי משיכה נוספים בחבל אקיטן: עיירת הנופש היוקרתית ביאריץ שידועה בחופיה היפים, אתר המרחצאות יוג'ין לה בן, עיירת היין העתיקה סנט אמיליון ועוד.


חבל דורדון הירוק והפורה | צילום: Bas van Gaalen, flickr

אלזס

חבל אלזס (Alsace) שבמזרח צרפת, שגובל בגרמניה ובשווייץ ועבר פעמים רבות בין גרמניה לצרפת, מתגלה בשנים האחרונות על ידי תיירים רבים שנמשכים לנופים הכפריים היפים עם העיירות המתוקות להפליא. גם שתי הערים המרכזיות של החבל, קולמר ושטרסבורג, ראויות לביקור. קולמר מכונה "ונציה של אלזס" ויש בה מערכת של תעלות שמפתלות בין הרחובות הצרים, כיכרות מקסימות ובתים עתיקים, וגם מוזיאונים נהדרים כמו מוזיאון אונטרלינדן שבו אוסף דיוקנאות מרשים. שטרסבורג, בירת אלזס, ידועה בעיר העתיקה היפה שלה שהוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ובה בניינים עתיקים, תעלות יפות וגשרי אבן ציוריים, וגם קתדרלה מרשימה שהיא אחת מהגבוהות בעולם. באלזס אין להחמיץ טיול בדרך היין, שלאורכה כרמים, יקבים ועיירות ציוריות.


תעלת מים בעיר קולמר, המכונה "ונציה של אלזס" | צילום: Olivier Peltier, flickr

בורגונדי
חבל בורגונדי (Burgundy) שבמזרח צרפת הוא אחד האזורים השלווים והיפים ביותר במדינה. זהו אזור ירוק של נחלים, נהרות ותעלות מים; יערות אלונים, כרמים ויקבים, עיירות היסטוריות וטירות עתיקות. זהו אזור אידיאלי לשייט תעלות נינוח ואפילו לטיול בכדור פורח. בירת בורגונדי היא העיר דיז'ון, שמוקפת בשדות של פרחי חרדל. נעים לטייל ברחובות העתיקים של העיר, שבה כמה אתרים חשובים כמו ארמון הדוכסים וכנסיית נוטרה דם. בבורגונדי יש גם הרבה טירות עתיקות ויפות כמו טירת רושפו הימי-ביניימית המרהיבה, טירת בזוש הציורית, על שלל צריחיה ומגדליה ועוד. החבל הוא גם גן עדן לחובבי הגסטרונומיה עם ריכוז גבוה של מסעדות משובחות, רבות מהן עטורות בכוכבי מישלן, ולא מעט יקבים מצוינים.


נוף טיפוסי בחבל בורגונדי | צילום: אייסטוק

שמפיין-ארדן
חבל נוסף שחביב במיוחד על אוהבי החיים הטובים הוא חבל שמפיין-ארדן (Champagne-Ardennes) שבצפון צרפת. החבל שופע יערות, נחלים, אגמים, ערים היסטוריות וכרמים, והוא מפורסם יותר מכל בהיותו מולדת השמפניה. חובבי היין והאוכל הטוב ייהנו מביקור וטעימות ביקבים הרבים שבאזור, ומארוחות גורמה במסעדות הרבות שבאזור. העיר החשובה ביותר בשמפיין היא ריימס (Reims), בה נמצאת קתדרלת נוטרדאם – קתדרלה גותית מפוארת מהמאה ה-13, עם ויטראז'ים מרהיבים, ששימשה במשך מאות שנים כמקום הכתרתם של מלכי צרפת. גם העיר טרוא (Troyes) היא יעד ראוי לביקור. זוהי עיר עתיקה ומלאת אווירה עם כנסיות עתיקות, מבנים היסטוריים ומוזיאונים מצוינים, שהתפרסמה כעיר הולדתו ומגוריו של רש"י.


כרמים באזור שמפיין-ארדן | צילום: vanbinh, flickr

האלפים הרוניים
אזור האלפים הרוניים (Rhone-Alpes) הוא אחד מאזורי הנוף היפים ביותר בצרפת – הרים מושלגים, נהרות ואגמים צלולים, ובין ל אלה משובצות עיירות מקסימות שכמו נלקחו מתוך גלוית נוף. אחת העיירות המקסימות באזור היא אנסי, שמכונה "ונציה של האלפים" ושוכנת למרגלות הרכס ולגדות אגם יפהפה. העיר העתיקה והמטופחת של אנסי השתמרה היטב ובתיה העתיקים משתקפים במים הצלולים של התעלות שחוצות אותה. בירת האלפים הרונים היא ליון, העיר השנייה בגודלה בצרפת. העיר העתיקה של ליון היא מבוך של רחובות צרים וציוריים, מנוקדים במבנים מרשימים מימי הביניים ומתקופת הרנסנס, כנסיות עתיקות, חצרות פנימיות יפהפיות, גלריות וחנויות לממכר עתיקות. אזור האלפים הרונים הוא גם יעד מועדף על חובבי הסקי ויש בו תנאי גלישה מצוינים וכמה עיירות סקי נהדרות, בהן שאמוני, ששוכנת למרגלות המון בלאן, ההר הגבוה במערב אירופה, ומושכת בחורף גולשי סקי ובקיץ מטפסים וחובבי הליכה; קורשבל,ששוכנת ב"שלושת העמקים" , אזור הסקי הגדול ביותר באירופה; ומגב, כפר הסקי הציורי והרומנטי ביותר בצרפת.


רכס הפירנאים בקרקס גברני | צילום: Stephan Peccini, flickr

הפירנאים הצרפתיים
אזור הררי נוסף הוא רכס הרי הפירנאים שוכן בגבול צרפת וספרד ומשותף לשתי המדינות. זהו אזור מרהיב ביופיו, רווי בנופים הרריים, נחלים, אגמים ומפלים. הפירנאים הצרפתיים הם יעד פופולרי בכל עונות השנה – בחורף מגיעים אליהם כדי לגלוש, ובקיץ כדי לערוך טיפוסי הליכה וטיפוס ולעשות רפטינג במים הגועשים של האזור. אין להחמיץ טיול בפארק הלאומי הפירנאים שבו יש נופי הרים דרמטיים, אגמים קרחוניים ועמקים קרקסיים מרשימים, כמו קרקס גווארני. בנוסף לטבע עוצר נשימה האזור משופע בכפרים קטנים וציוריים ועיירות ימי-ביניימיות מקסימות כמו מון לואי, וילפראנש דה קונפלן, סרה ואחרות.

בתמונה הפותחת: טירה בעמק הדורדון

מפת צרפת (לחצו עליה להגדלה):


לחצו על המפה להגדלה

 

טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצרפת

פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית
פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית

הפעם אביטל ענבר מציג אתרים לא מאוד מוכרים בפאריס השוכנים על הגדה הימנית של הסן. הואיל והנהר זורם מערבה, במפה היא "מעל" הנהר. מתחיל באתרים שבמרכז העיר, ומרחיק קילומטרים שבגבול פאריס. בצפון מערב, פרבר סן-דני. בדרום-מערב, בולוניה-ביאנקור

פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית
פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית

בספרו החדש, פאריס של כולנו, מספר הסופר אביטל ענבר על פאריס שהוא מכיר זה 65 שנה. במסע אחר הוא בחר להציג פנים מוכרות פחות של העיר, מקומות שרוב התיירים אינם מכירים. כאן התמקד בגדה השמאלית, כלומר, פאריס שמדרום, ...

מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני
מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני

תרבותו של עם צומחת בעיקר מהסביבה הפיזית ומההיסטוריה שלו, מהאירועים שעברו עליו וההשפעות שהוא קיבל מאומות אחרות לאורך השנים. ביקור בחבלי הארץ של נורמנדי ובריטאני הוא ביקור בהיסטוריה של צרפת בזעיר אנפין, כמעט כל חלק ממנה מיוצג כאן ...