תפריט עמוד

מדבר דנקיל – אש ותמרות עשן

בעולם שבו קשה למצוא פינה לא מתוירת, אוהבי הנופים הבתוליים והמרחבים הפתוחים יתקשו למצוא מקום פראי ולא נגוע, כזה שרגל טייל כמעט לא דרכה בו. אבל עדיין אפשר למצוא מקומות כאלה פה ושם, למשל, מדבר דנקיל באתיופיה, שמציע נופים טבעיים ואנושיים מרתקים מאין כמותם.


לבה רותחת בלוע הר הגעש ארטה עלי. לאורך המדבר פרושה שרשרת של הרי געש, המכונים "האלפים של דנקיל", שרובם כבויים, אבל שניים מהם עדיין פעילים

מדבר דנקיל (Danakil) נמצא בקרן אפריקה, בצפון מזרח אתיופיה, על הגבול עם אריתריאה וג'יבוטי. המדבר כולו נמצא בשטח אתיופיה, אם כי יש סכסוכי דמים על השליטה בחלקו הצפוני מול אריתריאה. בחלקו הדרומי זורם נהר האוואש לכיוון ג'יבוטי והאוקיאנוס ההודי, ולאורכו פרושות כמה נאות מדבר עם אוכלוסיה עירונית קבועה.


המדבר פרוש לאורך השקע הסורי-אפריקאי, ונמצא בגובה פני הים, למעט חלקים בצפונו, הנמוכים כ-100 מ' מתחת לפני הים. החלקים האלה היו מוצפים בתקופות הגיאולוגיות האחרונות על ידי מים מלוחים מים סוף, ולכן הם מרוצפים במשטחי מלח בוהקים.


גמלים שותים מבור מים. דנקיל הוא מדבר קיצוני עם מיעוט משקעים וטמפרטורות שמגיעות ל-50 מעלות ויותר

דנקיל הוא מדבר קיצוני, המאופיין במיעוט משקעים, ובעיקר בטמפרטורות גבוהות, שבקיץ יכולות להגיע ליותר מ-50 מעלות. למעשה, זהו האתר עם הטמפרטורות הגבוהות בעולם.

לאורך המדבר פרושה שרשרת של הרי געש הנקראים גם "האלפים של דנקיל", רובם כבויים, אבל שניים מהם עדיין פעילים: ארטה עלי (Erta Ale), שבתוך לועו מבעבעת לבה רותחת ועשירה באדי גפרית, ודלול (Dalol) שבתוך הלוע הרחב שלו יש התפרצות של תמיסות גפרית צבעוניות.


תמיסות צבעוניות של גפרית בהר הגעש דלול

בדנקיל אין יישובי קבע, אבל מתגוררים בו מוסלמים בני השבט אפאר, נוודים המתגוררים במשכנות ארעיים, מתפרנסים ממקנה, ובעיקר מחציבה של גושי מלח במלחות הגדולות של צפון המדבר. בני שבט האפאר חוצבים את גושי המלח בתנאי עבודה קשים מאוד, ומובילים אותו על גבי שיירות גמלים לרמה האתיופית. תנאי המחיה במדבר דנקיל הם מהקשים בעולם: בני שבט האפאר מתמודדים עם טמפרטורות קיצוניות, מיעוט בגשמים ומשטר של רוחות חזקות. בני השבט היו עוינים, ובעבר התפרסמו מקרים של רצח זרים שפקדו את המדבר, ולכן תיירים והרפתקנים לא ביקרו בו עד השנים האחרונות.


חוצבים מלח במדבר. תושבי דנקיל, בני שבט אפאר, מתפרנסים בעיקר ממקנה ומחציבה של גושי מלח במלחות הגדולות שבצפון

הרי הגעש הפעילים, אגמי המלח שלאורך השקע, נופי המדבר הפתוח והנוף האנושי המיוחד, כל אלה תורמים לייחוד של מדבר דנקיל. האזור נמצא מחוץ למסלולי התיירות השגרתיים באתיופיה, ואין בו כלל תשתיות תיירותיות, והביקור בו דורש הכרה וידע מעמיקים, ומערך לוגיסטי מורכב.

מדבר דנקיל במפת צילום לוויין של גוגל:


עוד מידע על טיול לאתיופיה

 

שבטים בעמק נהר האומו באתיופיה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאתיופיה

מסע משפחתי באתיופיה – חלק ב': דרום
מסע משפחתי באתיופיה – חלק ב': דרום

במהלך הטיול בדרום אתיופיה זכינו להכיר את הופי, בן לשבט המורסי שעזב את הכפר ועבר לגור ב"עיר". לשמחתנו הוא הזמין אותנו להצטרף אליו לביקור של משפחתו שנותרה בכפר. כפר שכוח-אל ולא מתויר, באזור שמאוכלס בכ-14,000 בני שבט המורסי, ...

מסע משפחתי באתיופיה – חלק א': צפון
מסע משפחתי באתיופיה – חלק א': צפון

לימור צדוק ערכה טיול משפחתי תרמילאי באתיופיה, שנולד כמתנת שחרור. מהכנסיות העתיקות היפות המסתתרות על האיים הגעשיים באגם טאנה, דרך המפלים הגועשים של הנילוס הכחול, המשך בטרק בהרי הסימיאן הגבוהים אל חגיגות הטימקט הצבעוניות בגונדר - שהשתבשו להם ...

"בונה" – טקס הקפה האתיופי
"בונה" – טקס הקפה האתיופי

יהודי אתיופיה אימצו באופן מסורתי את המשקה הלאומי, ואת טקס הקפה האתיופי המכונה "בונה". החוקר ניסים קריספיל מספר על תולדות הקפה באתיופיה ובתימן, ועל מבנה הטקס המיוחד. ומה אומרים באתיופיה כאשר רוצים להגיד "אין לי חברים שאפשר לסמוך ...