תפריט עמוד

גם בעיר מוכרת ומתוירת כניו יורק יש עוד המון פינות נסתרות ומקומות סודיים שמוכרים בעיקר לתושבים הוותיקים. אבל אין סיבה שיישארו בגדר סודות,  ומי שמוכן לרדת, ולוּ לזמן קצר, מהמסלול המוכר יגלה פנינים אמיתיות. הנה כמה צדדים אחרים של העיר הגדולה:

מדריך מסע אחר לניו יורק – כאן

חופי הכרך

ניו יורק אמנם לא נהנית מסצנת חוף תוססת כשל קליפורניה או מחופי זהב כשל פלורידה, אבל בקיץ החום והלחות הם חלק בלתי נפרד מהחיים בעיר, והבילוי בחופי העיר וסביבתה הקרובה יכול להיות כיף גדול. המים אמנם קרים, בדרך כלל, אבל שווה להגיע בשביל נופי הים ובשביל הנוף האנושי. סוג הבילוי הזה מצריך יציאה מגבולות מנהטן.

החוף הכי מפורסם באזור הוא החוף של קוני איילנד (Coney Island) שבברוקלין, ועדיין, הוא לא נמצא על סדר היום של מרבית התיירים בעיר. עד שנות החמישים היה חצי האי קוני איילנד אזור השעשועים המועדף על תושבי ניו יורק, אך עם השנים הפופולאריות שלו דעכה. בשנים האחרונות מארגנת עמותת התיירות של קוני איילנד אירועים רבים שנועדו להחזיר את ימי הזוהר של המקום, כמו תהלוכת בנות הים שמתקיימת באי מדי קיץ. גם כשאין אירוע מיוחד תענוג להסתובב בטיילת של קוני איילנד, להתרגש בלונה פארק המפורסם שנשאר בו טעם של פעם, לצפות במופעים של בולעי חרבות ונערות גומי, לבקר באקווריום ולאכול נקניקיה בלחמנייה בדוכן המיתולוגי Nathan's שקיים כאן מ-1916 (בתמונה הפותחת).

חוף אורצ'רד בברונקס החביב על משפחות | צילום: WalkingGeek, flickr

ברובע קווינס נמצא חוף רוקאווי (Rockaway) היפה והשקט, שאהוב במיוחד על גולשי גלים. בחוף יש גם כמה מגרשי משחקים מה שהופך אותו לאידיאלי גם לבילוי משפחתי. גם ברובע ברונקס יש חוף מוצלח במיוחד, חוף אורצ'רד (Orchard), רצועת חוף ארוכה (כקילומטר וחצי) שמושכת אליה משפחות, שחיינים, ספורטאים, וגם חובבי בטן גב. בטיילת שלאורך החוף יש חנויות, מגרשי משחקים, אזורי פיקניק ומגרשי ספורט.

הבתים הפתוחים של ניו יורק
בניו יורק, כמו בערים גדולות נוספות בעולם (בשנים האחרונות גם תל אביב וירושלים הצטרפו ליוזמה), מתקיים מדי שנה סופשבוע של בתים פתוחים. במהלך סוף השבוע הזה, שמתקיים בניו יורק בחודש אוקטובר, אפשר להיכנס, בחינם, למאות בתים ומבנים מעניינים בעיר שבדרך כלל סגורים לקהל הרחב. חלק מהבתים האלה הם פנינים ארכיטקטוניות, לחלקם יש סיפור מיוחד, באחרים אפשר לראות אמנים יוצרים ובחלקם אפשר פשוט לפתוח בשיחה עם בעלי הבית ולהכיר מקרוב את החיים בעיר שטוענת לכתר "בירת העולם". בין האתרים בפותחים את שעריהם אפשר למצוא כנסיות, בתי קברות, מבנים מסחריים, פארקים וגינות, בתים פרטיים ועוד. במסגרת האירוע מתקיימים גם סיורים מודרכים, הרצאות ומופעים. אתר אינטרנט

גינה על גג מרכז רוקפלר | צילום: David Shankbone, GFDL
גינה על גג מרכז רוקפלר | צילום: David Shankbone, GFDL

גינה על הגג
גגותיהם של כמה מהמבנים המפורסמים בעיר מתהדרים בגינות סודיות ונהדרות שבמבט מלמטה אי אפשר לדעת שהן שם. על גגות כמה מהבניינים במרכז רוקפלר, למשל, נמצאות חמש גינות כאלה, גבוה מעל כולם. הגנים של מרכז רוקפלר תוכננו בין השנים 1936-1933 על ידי אדריכל הנוף הבריטי ראלף הנוק, על מנת שאלפי העובדים בבניינים של המרכז יוכלו ליהנות מהם. הגנים המטופחים כוללים מדשאות, צמחייה ירוקה, פרחים, בריכות מים ומזרקות. הגנים האלה סגורים לקהל הרחב כבר עשרות שנים, אבל אפשר ליהנות מתצפית עליהם ממרפסת התצפית Top of the Rock שבמרכז רוקפלר. במשך כמה שנים הגנים נפתחו לסופשבוע אחד לקהל הרחב במסגרת אירוע הבתים של ניו יורק, ויש לקוות שבשנים הקרובות יוחלט לפתוח אותן שוב במסגרת האירוע.

גינה נוספת, יותר מפורסמת, היא Iris and B. Gerald Cantor Roof Garden, שנמצאת על גג מוזיאון המטרופוליטן. מן הגינה נשקף נוף נפלא של העיר ושל הסנטרל פארק. מדי קיץ מארחת גינת הגג הזו תערוכת פיסול של אמן יחיד ונחשב בתחומו.

פארק היי ליין. צמחייה ירוקה ושבילי טיול בלב אזור תעשייתי | צילום: MikeDotta / Shutterstock.com

פארק היי ליין
פארק היי ליין (High Line) שונה בתכלית מהתדמית שיש לרובנו על פארקים בניו יורק, וניזונה בדרך כלל מהתמונות של הסנטרל פארק. הפארק, שהוא למעשה טיילת ארוכה, נבנה לאורכה של מסילת רכבת עילית ששימשה להעברת סחורות לבתי החרושת באזור המיטפאקינג דיסטריקט (Meatpacking District). עם השנים הופסקה תנועת הרכבות באזור לחלוטין והוא הפך לנטוש ושומם. בשנים האחרונות, לאחר עבודות שיקום ושיפוץ נרחבות, האזור הפך לפארק מקסים, עם הרבה צמחייה, כולל עשב ופרחי בר שצומחים בין פסי הרכבת הישנים; פינות ישיבה ושבילי טיול. כבונוס מיוחד מקבלם תצפית נהדרת מלמעלה על צ'לסי ועל נהר ההדסון. זהו לא פארק מטופח ומושקע עם בריכות מים מלאכותיות ומשטחי החלקה על הקרח, אלא פיסה של טבע שנראית כניגוד גמור לסביבה התעשייתית בה היא שוכנת, וזה סוד קסמה.

מוזיאון ברוקלין. השני בגודלו בניו יורק

מוזיאונים סודיים
לצד מוזיאונים גדולים ומפורסמים כמו המטרופוליטן, גוגנהיים, מומה או ויטני, יש בניו יורק הרבה מוזיאונים מצוינים שלא צריך לעמוד בתור ארוך בכניסה כדי להיכנס אליהם. יש בהם מוזיאונים קטנים וייחודיים, אבל לא בהכרח – מוזיאון ברוקלין (Brooklun Museum), למשל, הוא השני בגודלו בניו יורק, ואחד הגדולים בארות הברית כולה. במוזיאון, שנפתח ב-1897, יש אוסף מרשים ומגוון של כ-1.5 מיליון יצירות. אוספי המוזיאון כוללים אמנות מצרית עתיקה, אמנות יוונית, אמנות רומית ואמנות מודרנית. יש גם תצוגות מתחלפות מעניינות. (כתובת: 200 Eastern Parkway, ברוקלין, אתר אינטרנט).

אחרי המגוון העצום של מוזיאון ברוקלין, מעניין לבקר במוזיאון נוגוצ'י (The Noguchi Museum), המוקדש כולו לאמן יחיד – איסמו נוגוצ'י. נוגוצ'י היה פסל, ארכיטקט תפאורה ומעצב רהיטים, והמוזיאון שלו, ששוכן באזור תעשייתי משהו ברובע קווינס, נחשב לאחד המוזיאונים הקטנים הטובים בעיר. יש בו פסלים אבסטרקטיים, תפאורות שעיצב עבור מרתה גרהאם, פסלי גרניט ובזלת ואפילו רהיטים שעיצב. המוזיאון מוקף בגן פסלים יפה ושליו. (כתובת: 9-01 33rd Road (at Vernon Boulevard), Long Island City, אתר אינטרנט)

מוזיאון ראוי נוסף הוא מוזיאון הסטודיו בהארלם (Studio Museum in Harlem), שמתמחה באמנים אפרו-אמריקאיים בני זמננו. ההשראה של השכונה בה שוכן המוזיאון, התנועה לשחרור השחורים ותרבות ההיפ הופ ניכרת ברבות מהיצירות. (כתובת: 144 West 125th Street, אתר המוזיאון).

לא רק מוזיאונים לאמנות יש בעיר. בשכונת אסטוריה שברובע קווינס נמצא המוזיאון לאמנות הקולנוע והטלוויזיה (American Museum of the Moving Image), שבו אפשר ללמוד על האמנות, ההיסטוריה, הטכניקה והטכנולוגיה שמאחורי הסרטים. יש בו תצוגה ענקית של תלבושות, מסכות, אביזרים וכרזות מסרטים ידועים, מערכות תפאורה שלמות והרבה הפעלות. (אתר אינטרנט).

מוזיאון מסוג אחר הוא New York Transit Museum שנמצא בברוקלין וחביב במיוחד על משפחות. המוזיאון, ששוכן בתחנת רכבת תחתית נטושה, מוקדש להיסטוריה של התחבורה הציבורית העירונית ומאפשר היכרות מעמיקה עם מערכת הרכבות המורכבת של העיר. במוזיאון יש  תצוגה מרשימה של קרונות רכבת מתקופות שונות לצד תצוגות אינטראקטיביות שונות וסדנאות. (מיקום: at the corner of Boerum Place and Schermerhorn Street, Brooklyn Heights, אתר אינטרנט).

בתמונה הפותחת: דוכן הנקניקיות המפורסם של נייתן בטיילת של קוני איילנד | צילום: Julien Hautcoeur / Shutterstock.com

 

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מניו יורק

ניו יורק: השכונות הכי שוות מחוץ למנהטן
ניו יורק: השכונות הכי שוות מחוץ למנהטן

מנהטן הוא אחד הרבעים המסעירים בעולם, אבל בשנים האחרונות גם הרבעים ברוקלין, קווינס וברונקס נמצאים בפריחה ומציעים מוזיאונים משובחים, גלריות לאמנות, אמנות רחוב, פארקים ירוקים, חנויות תקליטים ווינטג', בתי קפה והמון מסעדות מצוינות, והכל באווירה מקומית ובמחירים הרבה ...

בתי הקפה הכי שווים בניו יורק
בתי הקפה הכי שווים בניו יורק

תשכחו מהדימוי המוכר של קפה אמריקאי דלוח, תתעלמו ממאות סניפי סטארבקס הפזורים ברחבי ניו יורק. במקום זה, קבלו המלצות לבתי קפה ניו יורקים נהדרים, שבכל אחד מהם תיהנו מחוויית קפה איכותית במיוחד

המסעדות הכי משתלמות בניו יורק
המסעדות הכי משתלמות בניו יורק

ניו יורק מציעה מבחר כמעט אינסופי של מסעדות, ממסעדות אתניות מכל סוגי המטבחים ועד מסעדות ביסטרו טרנדיות. חלקן זולות ולא בהכרח איכותיות, באחרות תשלמו הון עתק. כדי שלא תיפלו בסעיף האיכות או המחיר, קבלו המלצות למסעדות ניו יורקיות ...