תפריט עמוד

ארצות הברית – מחוץ למסלול המוכר

רוב הישראלים המטיילים בארצות הברית מכירים היטב את ניו יורק, פלורידה וקליפורניה. אבל מה בדבר יוטה, טנסי וקולורדו? הצעה לביקור בשלוש מדינות מרתקות, עם טבע יפהפה ואורח חיים שונה לגמרי מזה שתפגשו ברחובות מנהטן או בגבעות של סן פרנסיסקו

רוב התיירים המטיילים בארצות הברית מתרכזים בערים הגדולות ובאטרקציות המרובות לאורך החוף המזרחי והחוף המערבי, עם גיחות קטנות לפנים הארץ. מדינות כמו פלורידה, ניו יורק וקליפורניה הן חלק קבוע מהמסלול הרגיל. אבל אלה רק שלוש מתוך 50 המדינות המרכיבות את ארצות הברית, שכל אחת מהן היא עולם ומלואו. כנגד שלוש המדינות המתוירות ביותר בחרנו שלוש פחות מוכרות לתיירים מבחוץ, שהגישה אליהן לא מסובכת והביקור בכל אחת מהן יאפשר לכם להיחשף לנופים ייחודיים, שמורות טבע מפתיעות ומפגשים עם אנשים ואורחות חיים שונים לגמרי מאלה שתראו ברחובות מנהטן, במרכזי הקניות של לוס אנג'לס או בסטריפ של לאס וגאס.

יוטה: דת, אגם מלוח וקסם המדבר
לאוהבי סדרת הטלוויזיה המצוינת של HBO "אהבה גדולה", העוסקת במשפחות פוליגמיות בארצות הברית של ימינו, ביקור ביוטה הוא כמעט בגדר חובה. אבל לא רק להם. פוליגמיה אמנם הוצאה אל מחוץ לחוק לפני שנים רבות, אולם ביוטה חיות עדיין משפחות מרובות נשים שנאלצות להסתיר את אורח חייהן מפני השלטונות ומפני הכנסייה המורמונית שאינה מקבלת אותן. וגם מורמונים "רגילים", אלו שחיים במשפחות סטנדרטיות, נראים למבקר מבחוץ שונים מאוד מהאנשים שיפגוש בניו יורק, בסן פרנסיסקו או בלוס אנג'לס. בסולט לייק סיטי, בירת יוטה, כמו גם בערים הקטנות ובפרברים יש משהו נקי, מצוחצח ומעונב, כמעט סטרילי, כאילו תושביהם עדיין חיים בשנות החמישים של המאה הקודמת. מעבר לעניין שמספק אורח החיים המורמוני, בשטחה של יוטה נמצאים כמה פארקים לאומיים מדהימים ביופיים ויש בה את אגם המלח הגדול, הגרסה האמריקאית לים המלח שלנו.

הכנסייה המורמונית בסולט לייק סיטי
הכנסיה המורמונית אדירת הממדים בסולט לייק סיטי

מה אפשר לעשות ביוטה?
סולט לייק סיטי, בירת יוטה והעיר הגדולה במדינה, היא מקום טוב להתחיל בו את הביקור. בהיותה מרכז של חברת התעופה הגדולה דלתא, טיסות רבות בין המזרח למערב עוצרות כאן. העיר הוקמה סמוך לימת המלח הגדולה, שעל שמה היא נקראת, Great Salt Lake, והיא מוקפת ברכסי הרים דרמטיים חרוצים בקניונים עמוקים. האתר המפורסם והמתויר ביותר בעיר הוא כיכר המקדש (Temple Square) שבה נמצאים המוסדות המורמונים החשובים ביותר, בהם הכנסייה הראשית אדירת הממדים והטברנקל ("אוהל מועד") המורמוני (Mormon Tabernacle). בכל יום ראשון מתקיים כאן קונצרט של שירה דתית בביצוע המקהלה המורמונית מרובת המשתתפים, המפורסמת בהרמוניות המדהימות של זמריה. בימי חמישי המקהלה מקיימת חזרות פתוחות לקהל הרחב, ובכל יום ב-12 בצהרים מתקיים קונצרט של מוזיקה כנסייתית לעוגב. פרטים נוספים על אירועים במתחם הטמפל באתר האינטרנט.

קו הרקיע של סולט לייק סיטי, בירת יוטה
קו הרקיע של סולט לייק סיטי על רקע ההרים הדרמטיים המקיפים את העיר

• ימת המלח הגדולה, שלצדה הוקמה סולט לייק סיטי, היא הגדולה מסוגה בחצי כדור הארץ המערבי. זהו אגם רדוד, בשטח של כ-4,400 קמ"ר, התחום מכל צדדיו. בשל מימיו המלוחים וסביבתו הצחיחה, וגם בגלל הקדושה של ארץ ישראל למורמונים, הוא מכונה "ים המלח האמריקאי", אבל בניגוד לים שלנו, זהו מקום שוקק חיים, עם מגוון עצום של ציפורים ועופות מים הניזונים מהסרטנים החיים במימיו. אפשר לבוא לכאן כדי לצפות בציפורים, לשוט על האגם ולהתפעם משקיעות מרהיבות.

ארובות סלע אדומות בפארק הלאומי ברייס קניון שבמדינת יוטה
ארובות סלע בפארק הלאומי ברייס קניון

יוטה בורכה בכמה פארקים לאומיים מרהיבים ביופיים, המתוירים הרבה פחות מפארקים אחרים במערב ארצות הברית. בדרום-מזרח המדינה נמצאים הפארקים קניונלנדס (Canyonlands National Park) וארצ'ס (Arches National Park) המציעים נופים מדבריים פראיים, מנוקדים בעמודי אבן, מחטי סלעים וקשתות טבעיות שהרוחות והמים חצבו באבן האדומה. בארצ'ס יש יותר מאלפיים קשתות כאלה; בקניונלנדס נהר הקולורדו חתר קניון עמוק, המזכיר את הגרנד קניון, ויש בשטחו גם כמה אתרים ארכיאולוגיים מרתקים.

בדרום-מערב המדינה נמצאים עוד שני פארקים עוצרי נשימה: הפארק הלאומי ברייס קניון (Bryce Canyon) מתאפיין באזורים נרחבים של ארובות סלע, תופעה גאולוגית הנפוצה גם בקפדוקיה שבתורכיה, בצבעי אדום, צהוב ולבן; והפארק הלאומי ציון (Zion National Park) שמציע נופי קניונים מדהימים.

פרטים נוספים על טיולים ואטרקציות ביוטה באתר האינטרנט.

נופים קניוניים בפארק הלאומי ציון שבמדינת יוטה
נופים קניוניים בפארק הלאומי ציון

לקריאה נוספת:

המורמונים בארה"ב
מורמונים בארצות הברית
בראשית דרכם סבלו המורמונים השפלה ורדיפות. הנביא המייסד שלהם נחשב כופר, נכלא ונרצח בלינץ', והם נאלצו לנדוד ברחבי ארצות הברית עד שהתיישבו ביוטה, אז מקום נידח ושומם. הקהילה המורמונית כיום היא ארגון אדיר, עשיר כקורח ובעל השפעה כלכלית ופוליטית עצומה על כל מדינת יוטה וגם הרחק מעבר לגבולותיה

 

קולורדו: פסגות מכל עבר
עבור האמריקאים קולורדו מתקשרת עם חופשות סקי חורפיות, אבל המדינה ההררית והיפהפייה הזאת מציעה הרבה יותר ממדרונות מושלגים. קולורדו היא המדינה הגבוהה ביותר בארצות הברית: הנקודה הנמוכה ביותר, ליד הגבול עם קנזס, היא בגובה של כ-1,000 מ' מעל פני הים; הפסגה הגבוהה ביותר, זו של הר אלברט (Elbert), מיתמרת לגובה של 4,400 מ'. לא פחות מ-54 פסגות של רכס הרוקי נמצאות בשטחה, אבל בקולורדו יש גם אזורים מישוריים פוריים, שטחים מדבריים צחיחים וריכוזים עירוניים, שהגדול בהם כולל את דנבר, בירת המדינה, ערי לווין מסביבה.

נוף הררי בקולורדו, המדינה הגבוהה ביותר בארצות הברית
נוף הררי מרהבי בקולורדו, המדינה הגבוהה ביותר בארצות הברית

מה אפשר לעשות בקולורדו?
ברחבי קולורדו פזורים עשרות פארקים, עם נופים מגוונים והרבה עניין לחובבי טבע. הפארק הלאומי הרי הרוקי נשלט על ידי פסגות מרשימות להפליא; קו פרשת המים שעובר במרכזו אחראי לנופים שונים מאוד בשני חלקיו: הצד המזרחי יבש וצחיח עם קרחונים בפסגות, הצד המערבי מיוער וירוק. ברחבי הפארק פזורים עשרות אגמים ויש בו מאות קילומטרים של מסלולי הליכה בנופים שיעצרו את נשמתכם, תרתי משמע.

איילים באזור הטונדרה של פארק הרי הרוקי

נופים מפעימים מסוג אחר תמצאו בפארק החולות הגדול (Great Sand Dunes), שבו דיונות ענקיות, הגבוהות בצפון אמריקה, אגמים מעוטרים בהרים מושלגים ובעלי חיים רבים. עוד פארק שלא כדאי להחמיץ הוא מסה ורדה (Messa Verde), בדרום-מערב המדינה, הכולל שרידים מרשימים להפליא של עיר אינדיאנית קדומה, שבתי העיר וארמונותיה נחצבו בגובה רב, מתחת לצוקים ובין קניונים מרשימים – הישג אדריכלי מעורר השתאות.

פארק החולות הגדול בקולורדו
פארק החולות הגדול בקולורדו. הדיונות הגבוהות ביותר בצפון אמריקה

למי שרוצה להרחיק עוד יותר בעבר מומלץ לצאת בעקבות הדינוזאורים שפעם חיו כאן בהמוניהם. אפשר לצאת במסלול דינוזאורים, שעובר באזורים שבהם יש ריכוז גדול במיוחד של עקבות דינוזאורים, מרבצים עם מאובני דינוזאורים, מוזיאון דינוזאורים ואתרים נוספים שירתקו וילהיבו את חובבי הענקים הנכחדים.

חובבי אקשן ישמחו לצאת לרפטינג במים לבנים (סוערים במיוחד) על נהר הקולורדו או אחד מיובליו הרבים.


רפטינג במים לבנים בקולורדו. לאמיצים בלבד

מידע נוסף על טיולים ואטרקציות בקולורדו באתר האינטרנט.

לקריאה נוספת:

קולורדו - אנשים עם תקוות גדולות
קולורדו – אנשים עם תקוות גדולות
ההרים של קולורדו מגמדים את כל מה שנמצא למרגלותיהם. אבל אם במקום בפסגות מתמקדים באנשים, מתגלה פסיפס אנושי מיוחד. יובל בן-עמי, שליח מסע אחר לקולורדו, פגש כורי זהב, מהמרים, ואיש שבנה אימפריה מתוך האוטובוס שבו גר

 

טנסי: הדרום הירוק
מי שמורגל לחלוקה של צפון ירוק מול דרום נטול צמחייה, יופתע לגלות עד כמה ירוק הדרום יכול להיות. האזור הצפוני והמזרחי של מדינת טנסי, השוכנת בדרום-מזרח ארצות הברית, הוא מקום קסום, עם הרים מיוערים, צמחייה עשירה ושפע של מים. רכס האפלצ'ים (Appalachian Mountains) עובר כאן, כמו גם הרכס הכחול, הבלו רידג' (Blue Ridge) והרי הסמוקי הגדולים (Great Smoky Mountains). במערב המדינה זורם נהר המיסיסיפי האדיר, הרביעי בגודלו בעולם. תוסיפו לכל אלה את המבטא הדרומי המתגלגל, האוכל המטוגן והטעים כל כך ומוזיקת הקנטרי שזהו ביתה – ותקבלו מסע מרתק במקום ובזמן.


הבלו רידג', הרכס הכחול, בשעת שקיעה

מה אפשר לעשות בטנסי?
בתחומי הפארק הלאומי הרי הסמוקי הגדולים (Great Smoky Mountains) יש 16 פסגות שגובהן מעל 1,800 מ', יותר מאלף ק"מ של שבילי הליכה (כולל קטע באורך מאה ק"מ של שביל האפלצ'ים המפורסם), נחלים ואגמים, תצפיות נוף ואתרים היסטוריים. בפארק יש בעלי חיים רבים, כולל אוכלוסייה גדולה של דובים שחורים. אם זמנכם אינו דוחק, מומלץ מאוד לטייל גם בחלקו של רכס הבלו רידג' מעבר לגבול – במדינת וירג'יניה השכנה. בתחומי הפארק הלאומי שננדואה (Shenandoah National Park), עוברת אחת מדרכי הנוף היפות בארצות הברית – סקייליין דרייב (Skyline Drive). מהדרך, שמתפתלת לאורך 165 ק"מ על קו הרכס, נשקפים נופים מרהיבים, בעיקר בסתיו כשהעצים נצבעים בצבעי שלכת. בשטח הפארק יש גם מפלים רבים, וכמה אתרי קמפינג הפתוחים בין אפריל לאוקטובר.


ריצת בוקר בפארק הרי הסמוקי

אחרי ששבעתם מהטבע, אפשר ליהנות ממעשי ידי האדם. אגודת השימור Tennessee Overhill Heritage Association מציעה מסלולי טיול מיוחדים בדרום-מזרח המדינה, בהם מסלול חקלאי שעובר בין גנים וחוות, יקבים וירידים מקומיים.


עיטם לבן ראש ושלל שתפס בנהר המיסיסיפי

נאשוויל, בירת טנסי, היא גם בירת מוזיקת קאנטרי, וחובבי הז'אנר ימצאו בעיר ובסביבתה מועדונים רבים שבהם אפשר לשמוע את המוזיקה הכה אמריקאית הזו. בסופי שבוע אפשר ליהנות ממופעים של הגרנד אול אופרי (Grand Ole Opry), שמארחת זמרי קאנטרי ובלו גראס מובילים. פרטים על מופעי הקרנד אול אופרי באתר האינרטנט. מי שזוכר למלך הרוקנרול, אלביס פרסלי, את חסד נעוריו (גם של המלך וגם את הנעורים הפרטיים) יכול לבקר באחוזתו של פרסלי, גרייסלנד, שבממפיס ולהתרועע עם המוני המעריצים שלא שוכחים את נשוא הערצתם ולוּ לרגע – גם אחרי כל השנים שעברו.

מידע נוסף על טיולים ופעילויות בטנסי באתר האינטרנט.

לקריאה נוספת:

אלביס קבור בממפיס וחי בלב כולם
אלביס קבור בממפיס וחי בלב כולם
ב-16 באוגוסט 1977 הלך לעולמו מלך הרוקנרול אלביס פרסלי. המעריצים הרבים לא שוכחים ומתקבצים מדי שנה באחוזתו בגרייסלנד כדי להנציח את זכרו. כל מה שרציתם לדעת על שיגעון אלביס בממפיס, טנסי

 

צילומים: אייסטוק, שירות הפארקים הלאומיים nps

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מארצות הברית

המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח
המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח

אגם מונו שבקליפורניה סימן את המסע החמישי של נועם בדין לאגמי-מלח ברחבי העולם ב-17 שנים האחרונות. האגמים הללו, החבויים באגנים סגורים, הם סמלים לחוסן ושבריריות. הם מקבלים מים מתוקים ממקורות שונים אך אין להם מוצא לאוקיינוסים או נהרות. ...

חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה
חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה

בדרכם לפסטיבל כדורים פורחים בצפון מדינת ניו יורק, אורית ורפי ניפגשו עם להקת אופנועני הארלי דייוידסון מדוגמים להפליא, קשוחים למראה. ליד אגם ג'ורג' הם חיכו וחיכו לבלונים, אך מזג האוויר למרבה האכזבה הפריע ומנע את החגיגה. הם ניסו ...

חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי
חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי

מדור חדש: אנחנו אורית ורפי, בני זוג מכרכור, בני חמישים וקצת. שנינו מצלמים, והצילום הוא חלק בלתי נפרד, ואפילו משמעותי, מהטיול שלנו. בטיול המתואר להרי הסמוקי בארה"ב היינו עוד לפני גיל 50, והוא היה אחד מהטיולים הרבים למדי ...