תפריט עמוד

חשיפה דרמטית: הורדוס לא סיים בניית הכותל המערבי

מי בנה את כותלי הר הבית? הדעה הרווחת היא כי הורדוס, מלך יהודה, הוא שהיה אחראי על בניית חומות בית המקדש. אולם מחפירות ארכיאולוגיות הנערכות בימים אלו באזור הכותל המערבי עולה כי הורדוס אמנם החל בבנייה, אולם היא הושלמה זמן רב לאחר מותו. יוסף בן מתתיהו, ההיסטוריון היהודי בן תקופתו של הורדוס, מספר כי מלך יהודה החל במפעל ההרחבה של מתחם הר הבית בשנה ה-18 למלכותו (שנת 22 לספירה), ומגדיר אותה כ"מפעל הגדול ביותר ששמעו עליו בני אדם מעולם".


מטבעות שהתגלו בחפירות. תוארכו לתקופה שאחרי מותו של הורדוס

החפירות, בניהולם של הארכיאולוג אלי שוקרון מטעם רשות העתיקות ופרופ' רוני רייך מאוניברסיטת חיפה, נעשו באזור תעלת ניקוז מימי בית שני, אשר עברה מבריכת השילוח ועד הר הבית. באזור היו בעבר, עוד לפני הקמת הכותל המערבי, מקוואות טהרה, ועל פי הערכות, הבונים סתמו בעפר ובאבנים גדולות את המקוואות כדי שיוכלו לבנות מעליהם את הכותל.

במהלך החפירות התגלו במקום חרסים, שברי נרות ומטבעות ברונזה, שתוארכו לשנים 18-17 לספירה. מכאן ניתן להסיק כי חלקים מהכותל המערבי נבנו לפחות 20 שנה אחרי מותו של הורדוס. הממצא הדרמטי הזה מאשש לראשונה את דבריו של יוסף בן מתתיהו שסיפר כי בניית כותלי הר הבית הסתיימה בימיו של המלך אגריפס השני, נינו של הורדוס.

לקריאה נוספת:

הכותל המערבי - תעלומה ופתרון
הכותל המערבי – תעלומה ופתרון
זאב ענר
מדוע לא חרב גם הכותל המערבי? אילו צמחים מבצבצים בין אבניו? פרק מתוך ספרו של זאב ענר "לטייל עם ההיסטוריה – תעלומות ומסתורין בארץ ישראל"
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.