תפריט עמוד

אירוח ירוק בחמדתיה

במושבה ההיסטורית אילניה, בבית מ-1920, הקימו אלי ועתליה תרועה את מתחם האירוח חמדתיה. כאן מקיימים אורח חיים בר קיימא, עם הרבה אהבה לטבע, לאנשים ולסביבה, ובלי לחסוך פינוקים מהאורחים. אירוח אקולוגי אמיתי

בשנים האחרונות הטרנד האקולוגי מתפשט בארצנו, וצימרים ירוקים צצים כמו פטריות אחרי הגשם. חשוב לציין שצימרים רבים מגדירים את עצמם כירוקים, למרות שהדבר היחיד שירוק בהם הוא הטבע שמסביב. מקומות אחרים באמת עונים על סטנדרטים ירוקים, כמו מיחזור חומרים ומים, קומפוסט ובניה ירוקה. אחד המקומות בו העקרונות הירוקים מתקיימים עד לרמת הפרטים הקטנים, ולא רק במתחם האירוח אלא גם באורח חייהם של המארחים, הוא מתחם חדרי האירוח חמדתיה שבמושבה אילניה.

סיפורו של המקום מתחיל ב-1920, אז הוקמה במושבה ההיסטורית סג'רה נחלת האיכרים של משפחת מצליח.השטח כלל את בית המשפחה ובתי האיכרים, מבני משק ושדות. מאז 1948 היה הבית נטוש, ולפני כשבע שנים רכשו אלי ועתליה תרועה, תושבי המקום, את הנחלה והחלו לשחזר את המקום. כשקיבלו את המקום הוא היה מוזנח והמבנים היו לחורבות. עבודת השחזור והשימור נמשכה חמש שנים (ולמעשה עדיין נמשכת) כשמהלכה נשמרו בקפדנות כל כללי השימור. בתחילה שופץ בית המשפחה שבחזית, לאחר מכן ניטע כרם והוקם אוהל שכיום משמש להתכנסויות. בהמשך שופצו בתי האיכרים. בני הזוג מספרים שהמטרה היתה לשמר כל מה שאפשר, גם מבחינה ערכית היסטורית, גם מבחינה סביבתית וגם מבחינה אסתטית.

לאירוח אקולוגי בחמדתיה לחצו כאן >>

מיטות מים, ערסל ובריכת נוי אקולוגית. חצר קסומה ומלאה בהפתעות

לצורך השימור נעזרו השניים בעקרונות של הפרמקלצ'ר, שהיא, על פי אתר EcoWiki, "שיטת תכנון שעוסקת ביצירת מערכות יצרניות על בסיס בן-קיימא בסביבות המגורים והחקלאות תוך שימוש בחוקי הטבע". כשעתליה מדברת על פרמקלצ'ר עיניה נוצצות. היא מספרת שבבניית המקום הם הקפידו להשתמש בכל מה שהיה בסביבה: אדמה מקומית, אבן מקומית, קש, עצים ברזלים – בהכל נעשה שימוש. אפילו בגללי חמורים ששימשו לטיח. אבל זה לא הכל. משפחת תרועה מנהלת משק אוטרקי לכל דבר, כיאה למי שחי על פי הפרמקלצ'ר. גינות הירק מספקות ירקות וצמחי תבלין, הבוסתן מספק את הפירות, מכרם הגפנים הם מפיקים יין ודיר העזים מספק חלב וגבינות. גם כאן אלי ועתליה לא שוקטים על השמרים ומנסים ללמוד ולהשתפר כל הזמן. עתליה: "כל הזמן לומדים עוד ועוד דברים. למשל שטוב לגדל עגבניות ליד הבזיליקום כי אז יש להן ניחוח מיוחד. או שלכל הצמחים יש תועלת, בין אם לאכילה או שהם מושכים מאביקים או שהם מרחיקים מזיקים".

מכל הטוב הזה ניתן ליהנות בצימרים של המשפחה. המתחם כולל חמש יחידות אירוח בתוך בתי האיכרים ששופצו, והן סובבות גן נהדר ומלא הפתעות. לכל יחידה יש גינה אורגנית קטנה משלה, בה גדלים ירקות וצמחי תבלין. העקרונות האקולוגיים מיושמים אחד לאחד גם במתחם הצימרים – מחזור מים ושימוש במים אפורים להשקיה, שימוש באנרגיה סולארית ככל שהדבר מתאפשר ואפילו שירותי קומפוסט (שניצבים בחדרים בנוסף לשירותים רגילים). למרות אופיו הירוק של המקום, חדרי האירוח והמתחם כולו מפנקים מאוד ומאובזרים בכל מה שצריך (כולל אח, מערכת סטריאו וטלוויזיה עם מסך LCD למי שלא יכול בלי). החדרים מרשימים ביופיים, עם אמבטיה יפהפייה, רצפות מצוירות ופרטים ארכיטקטוניים מקסימים, וניכרת בהם הקפדה גם על הפרטים הקטנים, כמו סבונים איכותיים משמן זית, דיסקים וכיבוד הכולל יין שמיוצר במקום, מיץ, חלב, פירות, שוקולדים וחטיפי תמרים ואגוזים.

בריכת השכשוך הבנויה מאבן

בחצר הפנימית יש כל מה שצריך בשביל לתפוס שלווה: ערסלים, נדנדות, מיטות שיזוף ומזרוני מים פזורים בין העצים ומזמינים רביצה כשברקע מנגנים פעמוני הרוח. לצד אלה יש בריכות נוי עם צמחיית מים ודגים. על כל אלה אפשר להשקיף מבריכת השכשוך המקסימה הבנויה אבן ונראית כבריכה טבעית. במבנה נפרד ואינטימי מצוי ג'קוזי רחב ידיים הבנוי גם הוא מאבן.

ארוחת הבוקר הנהדרת מוגשת במבנה ששימש כבית המשפחה, מה שמאפשר לתפוס שיחה עם המארחים המקסימים, וללמוד עוד על המקום המיוחד, על פרמקלצ'ר ועל בניה ירוקה. הארוחה, כמתבקש ממקום שכזה, לא שגרתית, וכוללת מגוון סלטים מיוחדים, לחם, גבינות, גלילות חצילים במילוי גבינה, מאפים במילוי גבינה ועשבי תיבול, ריבות, עוגה, גרנולה ועוד. הכל תוצרת בית, כולל הירקות שנקטפו מהגינה וגבינות מהחלב של הדיר המשפחתי.

ארוחת הבוקר העשירה והלא שגרתית בחמדתיה

הסביבה הקרובה מספקת שפע של אפשרויות טיול, ברגל ובאופניים (וגם ברכב, אם אתם ממש מתעקשים). אפשר לסייר בסג'רה או ליהנות מהטבע ביער בית קשת. להשלמת החוויה של המקום, מומלץ להצטרף למארחים בחליבת עיזים, במסיק זיתים או בבציר ענבים ודריכתם. אפשר גם לזרוע ולשתול, או פשוט לקטוף וליהנות מהירקות ועשבי התיבול הגדלים בגינת הירק. אבל האחת האפשרויות המפתות ביותר היא פשוט להישאר בחצר וליהנות מהאווירה הקסומה שמציע אחד הצימרים הכי מיוחדים בארץ.

חמדתיה
מושב אילניה
טלפון: 054-5331033
אתר אינטרנט

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל התחתון

מבוא לנדודים 47: ערבים רוקדים
מבוא לנדודים 47: ערבים רוקדים

צעדים ספורים מובילים מבית הקרוואן שלי בחצרה של עדינה אל המצפור של הר כמון, הגבוה בהרי הגליל התחתון. במבט דרומה אני צופה אל בקעת סכנין. נוף ירוק של חורש ים תיכוני עוטף את הבקעה ואת הגבעות התמירות שבה. ...

מבוא לנדודים 46: גליל תחתון – חלק ראשון
מבוא לנדודים 46: גליל תחתון – חלק ראשון

בשלהי האביב הגיע רונן רז עם הג'יפ והקרוואן אל היישוב כמון השוכן על הפסגה הגבוהה ביותר של רכסי הגליל התחתון. "הגעתי עם כוונה להכיר את הגליל התחתון על הרכסים והבקעות שביניהם", הוא מספר. בדרך בין הנופים והכפרים חיפש ...

נצרת וציפורי – טיול גלילי רב קסם
נצרת וציפורי – טיול גלילי רב קסם

נצרת מספקת למטיילים בה אינספור חוויות, מפגשים מרתקים, טעמים נהדרים ומקומות לינה ייחודיים. ואחרי הטיול העירוני, אפשר לקפוץ למושב ציפורי הסמוך, ולהירגע עם יין מיקב בוטיק, שמני זית איכותיים מבית בד אורגני או טיול סוסים על גבעות ירוקות. ...