תפריט עמוד

שבעת פלאי עולם הטבע – מי ומי בנבחרים

ארבע שנים לאחר פתיחת התחרות לבחירת שבעת פלאי עולם הטבע, הסתיימה ההצבעה בתאריך העגול 11.11.11. כמה שעות לאחר מכן הוכרזו שמות הזוכים: האמזונס, מפרץ האלונג, מפלי האיגואסו, האי צ'ג'ו, הפארק הלאומי קומודו, נהר הפורטו פרינססה והר השולחן. ים המלח, שהיה בין 14 המתמודדים האחרונים, לא זכה להיכלל בין שבעת פלאי עולם הטבע. עם זאת, חשוב לציין כי מארגני התחרות הודיעו שהתוצאות מבוססות על ספירה ראשונית, וכי ייתכנו שינויים לאחר החישובים הסופיים. ההכרזה הסופית תהיה בתחילת שנת 2012. לפחות נכון לעכשיו, הנה הם – שבעת המופלאים של הטבע:

האמזונס
יערות הגשם הטרופיים של האמזונס מכסים שבעה מיליון קילומטרים רבועים ועוברים בשטחן של תשע מדינות בדרום אמריקה, בהן ברזיל, בוליביה, קולומביה, אקוודור ואחרות. הם מהווים יותר ממחצית יערות הגשם הטרופיים בעולם ומשמשים בית הגידול הגדול והעשיר ביותר של מיני צמחים ובעלי חיים. נהר האמזונס, העובר בלבם של יערות הגשם, הוא גדול בעולם מבחינת נפח המים הזורמים בו – כחמישית מכלל המים בכל נהרות העולם. מעניין לציין כי אף גשר אינו חוצה את הנהר האדיר הזה לכל אורכו.

צילום לוויין של האמזונס. יותר ממחצית יערות הגשם בעולם | צילום: NASA

לקריאה נוספת:

אמזונס - שינויים בהרגלי הזרימה
אמזונס – שינויים בהרגלי הזרימה
נהר האמזונס האדיר זרם פעם מהאוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט, הפוך מכיוון זרימתו כיום, כך מגלה מחקר חדש. והוא שינה את כיוונו לא פעם אחת, אלא פעמיים!

מפרץ האלונג, וייטנאם
כאלפיים איים ואיונים מזדקרים ממי הים במפרץ האלונג בצפון וייטנאם. בחלקם יש מערות ענקיות, באחרים אגמים הכלואים באבן גיר, ויש גם כאלה התומכים בכפרי דייגים צפים. המפרץ, שמשתרע על שטח של כ-1,553 קמ"ר, הוא מקום מחייה ליותר מ-200 מיני דגים ו-450 מיני רכיכות. האזור, שהוכר כאתר מורשת עולמית מטעם אונסק"ו, הוא אחד ממוקדי התיירות המרכזיים של וייטנאם.

מפרץ האלונג. כאלפיים איים ואיונים מזדקרים מהים | צילום: juliansong, flickr

מפלי האיגואסו, ברזיל, ארגניטנה, פרגוואי
מפלי האיגואסו נמצאים במפגש הגבולות של ארגנטינה, ברזיל ופרגוואי והם בין המפלים הגדולים בעולם (ויש הסבורים שהם היפים מכולם). רוחבם של המפלים מגיע לכשלושה קילומטרים, והגבוה שבהם נופל מגובה של 80 מטר. הכמות האדירה של המים שנופלת בעוצמה רבה גורמת לרסס עז. המפלים מוקפים ביערות גשם, שבהם חיים מאות מינים נדירים של צמחים ובעלי חיים. כיוון שבצד הברזילאי יש יותר מפלים, נקודת התצפית המומלצת היא מהצד הארגנטיני.

מפלי האיגואסו. שלושה קילומטרים של מפלים מוקפים בצמחייה טרופית

לקריאה נוספת:

מפלי האיגואסו: אל המים הגדולים
מפלי האיגואסו: אל המים הגדולים
במפגש הגבולות ארגנטינה, ברזיל ופרגוואי שוצפים מפלי האיגואסו. זהו אחד מאתרי הנוף המרהיבים בעולם, וסיור באיזור עשוי להרחיב את הדעת לגבי עוצמתו של הטבע והחשיבות בשמירה על הסביבה

האי צ'ג'ו, קוריאה הדרומית
האי הגעשי צ'ג'ו נמצא כ-130 ק"מ מדרום לחופי קוריאה, והוא משתרע על שטח של 1,846 קמ"ר. זהו הגדול באיי קוריאה הדרומית, שמוקפת באיים ואיוניים רבים. במרכזו של צ'ג'ו נמצא הר הגעש הלה, שמתנשא לגובה של 1,950 מ' מעל פני הים – הגבוה בהרי קוריאה הדרומית – ומסביבו פזורים מאות לועות וולקניים נוספים.

גלי הים נשברים על האי הגעשי צ'ג'ו מדרום לקוריאה | צילום: Yoo Chung, GFDS

קומודו, אינדונזיה
הפארק הלאומי קומודו משתרע על שלושה איים גדולים – קומודו, רינצ'ה ופאדר – ומספר רב של איים קטנים, בשטח כולל של 1,817 קמ"ר (603 קמ"ר מתוכם יבשתיים). בפארק חיות לטאות אוכלות בשר ענקיות, הגדולות בעולם, שמכונות הדרקונים מקומדו. כמו כן ישנם בו מינים מוגנים נוספים, כולל של חיות ימיות.

דרקוני קומדו באי רינצ'ה. לטאות ענקיות האוכלות בשר | צילום: אייסטוק

לקריאה נוספת:

קומודו - הבא לי דרקון
קומודו – הבא לי דרקון
באיי קומודו שבאינדונזיה, אחד משבעת פלאי עולם הטבע, משוטטות 3,000 לטאות ענק המוכרות בעולם כולו כדרקונים גרגרנים וזוללי בשר

נהר הפורטו פרינססה, פיליפינים
בלבו של הפארק הלאומי פורטו פרינססה שבפיליפינים זורם נהר תת קרקעי, הארוך מסוגו בעולם. נהר הפורטו פרינססה נבלע בפתחה של מערה, שם הוא זורם לאורך של יותר משמונה קילומטרים עד שהוא נשפך אל ים סין הדרומי. בפתח המערה ישנה לגונה כחולה מוקפת בעצים עתיקים, שצומחים ממש על שפת המים. קופים, סנאים ולטאות חיים לצד הלגונה הצלולה.

הכניסה למערה שבה זורם הנהר התת קרקעי פורטו פרינססה

ההר השולחן, דרום אפריקה
אייקון דרום אפריקאי וסמלה של העיר קייפטאון. ההר, שראשו שטוח כשולחן, מתנשא לגובה של 1.086 מ' מעל פני הים והוא לא רק אתר תיירות מבוקש, אלא גם מקום מחייה למגוון אדיר של צמחים פורחים. יותר מ-1,400 מינים של צמחים גדלים בו, בהם מינים נדירים וכאלה שנמצאים בסכנת הכחדה. רכבל מוביל אל ראשו של ההר, משם נשקפים נופים יפהפיים.

לקריאה נוספת:

קייפטאון - הר השולחן
קייפטאון – הר השולחן
אם יש לכם זמן לעשות רק דבר אחד בקייפטאון, בקרו בהר השולחן. מפסגתו נשקפים נופים מרהיבים של הרים, ים, חופים רחבים ושכונות יוקרה של העיר. יופי שקשה לתארו במילים

ולסיום, עוד כמה תמונות משבעת פלאי עולם הטבע בסרטון הבא:

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.