תפריט עמוד

חולות סמר: ירבוע נדיר התגלה באזור המיועד לכרייה

במהלך מבצע להעתקת ערכי טבע מהאזור בחולות סמר המיועד לכריית חול, התגלתה נקבת ירבוע גדול, מין נדיר הנמצא בסכנת הכחדה. "אני מקווה שההיגיון ינצח והכרייה תופסק", אמר האקולוג המוביל את מבצע ההעתקה

לאחר שהמחאות נגד כריית חול בחולות סמר נכשלו, ולאור הכוונה להתחיל בכריית החול כבר בימים הקרובים, רשות הטבע והגנים פתחה במבצע לפינוי ערכי טבע מוגנים מהאזור. בשלב זה ההעברה נעשית בדונם אחד מתוך 700 הדונמים ששווקו לכרייה על ידי מנהל מקרקעי ישראל, אלא שכבר בדונם הזה חיכתה למעתיקים תגלית מרעישה: בין עשרות המלכודות שהוצבו בשטח נלכדה נקבת ירבוע גדול, מין בסכנת הכחדה שזוהי רק הפעם השנייה שהוא נצפה באזור. נקבת הירבוע שנלכדה הועתקה לאזור אחר של החולות שזכה להגנה כשמורת טבע מאושרת (שטרם הוכרזה), כקילומטר וחצי מצפון לשטח המיועד לכרייה.

העתקת ערכי טבע מחולות סמר | צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים

לפני שנים אחדות נלכד ירבוע גדול ופונה משטח שעמד להיות מוכשר לחקלאות, סמוך לקיבוץ אליפז, פחות מקילומטר מהמקום בו נלכד הירבוע הנוכחי. הדבר מעיד כי בחולות סמר מצויה אוכלוסייה קטנה של המין הנדיר.

"זוהי תגלית מתוקה-מרה", אמר בני שלמון, אקולוג מחוז אילת של רשות הטבע והגנים, שמוביל את מבצע ההעתקה. הוא הוסיף כי מאמצי ההצלה ימשיכו עד הרגע האחרון, "אני מקווה שההיגיון ינצח ושהכרייה תופסק. עדיין ניתן להציל את הדיונה הנדירה והחשובה הזו".

לקריאה נוספת:

חולות סמר: ציור בחול
חולות סמר, גוש החולות המשמעותי האחרון שנותר בערבה, הולך ונהרס על ידי כרייה, שפכים וחקלאות. רגע לפני שהדחפורים יעלו על החולות, כדאי להסתכל על הצילומים היפהפיים של הצלם דורון הורוביץ כדי להבין מה אנחנו עומדים להפסיד

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.