תפריט עמוד

דרום הודו: מה כדאי לראות ולעשות

חופים טרופיים, עצי קוקוס, כפרי דייגים שלווים, מסיבות פרועות, תעלות מים, מטעי תבלינים, מפלים, מקדשים מרהיבים וארכיטקטורה מרתקת – המגוון של אזור דרום הודו הוא עצום. ליקטנו כאן את המיטב שיש לחלק הדרומי של תת היבשת ההודית להציע

בעוד שאזור צפון הודו פופולרי להפליא, דרומה של המדינה פחות מתויר. רבים מהמטיילים עוצרים בגואה ולא ממשיכים דרומה ממנה, לקרנטקה, לטמיל נדו ולקראלה. זה הפסד עצום כי מדובר באזור ירוק ופורה, עם חופים קסומים, יערות טרופיים, תעלות מים ונהרות, וגם המון מוקדי עניין תרבותיים – מכפרי דייגים שנדמה כי הזמן עצר בהם מלכת ועד למקדשים בודהיסטים והינדואים וארכיטקטורה מרשימה. כדי שלא תפספסו שום דבר, ריכזנו את מוקדי העניין המרכזיים בדרום הודו.

גואה – לא רק חופים ומסיבות
אזור גואה (Goa) מפורסם בשני דברים – החופים היפים והמסיבות הפרועות, שסמים מהווים כמעט תמיד חלק בלתי נפרד מהן. אבל למרות המוניטין השלילי שדבק בו, מדובר באזור יפהפה בו אפשר להינות מחופשה שלווה, גם אם מסיבות וסמים זה לא הצד החזק שלכם. חופים לבנים, עצי קוקוס, כפרי דייגים שלווים ושקיעות מרהיבות – מה יכול להיות רע?

החופים היפים ביותר נמצאים בקצה הדרומי המרוחק של גואה. חוף פאלולם (Palolem) הוא חוף יפהפה ועטור דקלים עם חול לבן, אך יש הטוענים שהוא סובל בשנים האחרונות ממסחור יתר. יש בו מבחר גדול של מסעדות ושפע של מקומות לינה, בעיקר בבקתות במבוק בסמוך לחוף. כדי למצוא שקט ושלווה כדאי להגיע לחוף פאטנם (Patnem) או לחוף אגונדה (Agonda), שעדיין נותרו שלווים ולא מאוד מפותחים. סצנת המסיבות מתרחשת בעיקר בקצה הצפוני של גואה, בחופים ואגאטור (Vagator) וצ'אפורה (Chapora).

חוף טיפוסי בגואה. חול לבן ועצי קוקוס | צילומים: אייסטוק

לגואה יש עוד הרבה מה להציע חוץ מחופים יפים. בירתה של גואה היא פאנאג'י (Panaji), ששוכנת על שפך נהר מנדובי (Mandovi). מן המאה ה-16 ועד לשנות השישים של המאה העשרים היתה גואה נתונה תחת שלטון פורטוגזי, והדבר עדיין ניכר היטב באדריכלות הקולוניאלית ברחובות פאנאג'י. בסמוך נמצאת גואה העתיקה שהיתה בירת הודו הפורטוגזית וננטשה במחצית השנייה של המאה ה-18 בשל מגפות. ב-1986 הוכרזה העיר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. לפני נטישת העיר היו בה כשישים כנסיות, שהקנו לעיר את הכינוי "רומא של המזרח". מהן נותרו היום רק שש כנסיות שהשתמרו במצב טוב, וכדאי מאוד לבקר בהן.

אסור להחמיץ גם ביקור בשוק של אנג'ונה (Anjuna) שבצפון גואה, שוק פשפשים שמתקיים בימי רביעי. השוק החל כשוק מטיילים היפי בשנות השבעים והיום יש בו תערובת מעניינת של מטיילים ותרמילאים, אנשי ניו אייג' שהשתקעו באזור, סוחרים טיבטיים וקשמיריים, נשים מכפרי הסביבה ועוד. בנוסף לעניין האנתרופולוגי, תוכלו למצוא פה דבר או שניים לקנות בין הדוכנים, שמציעים בגדים, תכשיטים, עבודות יד, פסלונים, תבלינים ועוד.


תבלינים בשוק של אנג'ונה

חובבי הטבע ימצאו עניין בשמורת חיות הבר בונדלה (Bondla) שבצפון מזרח גואה, שמורה קטנה ויפה, עטורת צמחייה טרופית, שיש בה גן בוטני, גן ורדים, פארק צבאים וגן חיות. כדאי לבקר גם בשמורת הציפורים Dr. Salim Ali Bird Sanctuary. מדובר בביצה מוקפת בצמחיית מנגרובים ובה 400 מינים של ציפורים, בעיקר אנפות אפורות ולבנות אך גם קורמורנים, שלדגים, דיות ועוד. מפלי דודסגר (Dudhsagar), שגובלים בקרנטקה, הם אתר טבע נפלא נוסף. המפל, החמישי בגובהו בהודו, נופל מגובה של 310 מטר בינות לעצים וצמחייה טרופית, והמראה מרשים במיוחד בעונת המונסונים.

קרנטקה: ערים, מקדשים וטבע
מדרום-מזרח לגואה נמצאת מדינת קרנטקה (Karnataka), אשר בדומה לגואה מציעה חופים נפלאים ואתרי "רביצה", אך לצד אלה יש בה גם יערות עד, מקדשים וארמונות, ואפילו העיר השלישית בגודלה בהודו והעיר המפותחת ביותר במדינה, בנגלור, נמצאת בקרנטקה.

בנגלור (Bangalore) היא נקודת מוצא טובה לטיולים בקרנטקה, ועל אף שהיא מייצגת את כל מה שהמטיילים בהודו מעדיפים להימנע ממנו, מטיילים רבים שמחים להגיע ליום או ליומיים להתרעננות בעיר המערבית ביותר במדינה. בנגלור מהווה מרכז כלכלי חשוב בהודו, יש בה מפעלי תעשייה והיי טק רבים והיא נחשבת לעמק הסיליקון של הודו. אלה תרמו לכך שמדובר בעיר נקייה, מסודרת ומודרנית, עם מרכזי קניות, מסעדות יוקרה, ברים, מגדלים גבוהים ואנשי עסקים בחליפות. רחוב מהטמה גנדי נחשב לרחוב המסחר והבילוי של העיר וכדאי לטייל בו כדי לספוג הודו קצת אחרת. בעיר יש גם גנים ופארקים רבים ומומלץ לבקר בגנים הבוטניים היפים.


ארמון מייסור, שבנוי בסגנון הודי-מוסלמי

עיר גדולה נוספת שלא כדאי לפסוח עליה היא העיר הציורית מייסור (Mysore), שיש בה כמה מוקדי עניין, בהם ארמון מייסור היפהפה שבנוי בסגנון הודי-מוסלמי, שמואר באלפי נורות בימי ראשון בערב; השוק של מייסור וגבעת צ'מונדי (Chamundi) שבראשה מקדש ותצפית נהדרת על האזור.

בין בנגלור לבין מייסור נמצאת עיירת הנופש ההררית מדיקרי Madikeri. האזור סביב מדיקרי הוא יפהפה, ירוק ופורח, והעיירה מהווה נקודת מוצא מצוינת לטרקים באזור. במרכז מדיקרי נמצא כס הראג'ה (Raja's Seat), גן שממנו נשקפת תצפית נפלאה על האזור. בסמוך לעיירה נמצאים מפלי אבי (Abbey) היפים ששוכנים בתוך מטע קפה.

אחד ממוקדי המשיכה הפופולרים ביותר בקרנטקה הוא הכפר האמפי (Hampi), שבמרכזו עובר נהר שמחלק אותו לשניים. הכפר שוכן במיקום יפהפה, בין הרים, סלעי ענק אדמדמים, מטעי בננות וקוקוס ושדות אורז ירוקים. המיקום הוא רק סיבה אחת להגיע למקום. הסיבה השנייה היא שבעבר היתה האמפי בירתה העתיקה של אימפריית ויג'איאנגרה (Vijayanagara) ההינדואית. מקדשים וארמונות רבים מתקופה זו שרדו ואף העניקו לכפר מעמד של אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. המקדש המרשים ביותר הוא מקדש ויטאלה (Vitala) שנבנה במאה ה-15. גולת הכותרת של המקום היא עמודי האבן והפסלים המגולפים, בהם מרכבה מגולפת באבן. בנוסף לביקור במקדשים, אחת הפעילויות האהובות על המטיילים באזור היא רכיבה על אופניים לסכר ולאגם הסמוכים לכפר.

מקדש ויטאלה. גולת הכותרת של המקום היא הפסלים המגולפים

כמו בגואה, גם בקרנטקה ישנם חופים יפים, שתרמילאים רבים, בוחרים להישאר בהם תקופה ממושכת. עם זאת, החופים בקרנטקה שקטים ושלווים יותר. אום ביץ' (Om Beach) הוא חביב הישראלים (ולא רק הם), חוף יפה ומבודד עם הרבה בונגלוס ללינה על החוף לצד מסעדות זולות. בעיר גוקרנה ((Gokarna, הקדושה להינדים, יש מקדשים אחדים, אווירה טרופית וכמה חופים יפים ומבודדים.

טאמיל נדו: מרכזים רוחניים ומקדשים מרהיבים
מדינת טאמיל נדו (Tamil Nadu) שוכנת בדרום-מזרח הודו וגובלת בקרנטקה, בקראלה ובאנדרה פרדש. טאמיל נדו היא ערש התרבות הדראווידית, והאזור שופע מקדשים מרשימים ואתרי עתיקות, אשר שוכנים בתפאורה יפהפייה של הרים מיוערים ורצועת חוף ארוכה ויפה. הביקור באזור הוא חוויה תרבותית, ובילוי נפוץ במקום הוא צפייה במופעים של מוזיקה הודית קלאסית ומחול מסורתי. זהו גם אזור אידיאלי להשתתפות בסדנאות יוגה, מדיטציה, נגינה ועוד.

בירת טאמיל נדו היא צ'נאי (Chennai), אשר נודעה בעבר בשם מדרס. זוהי העיר הרביעית בגדולה בהודו, ויש בה כמה מוקדי עניין חשובים, בהם בית המשפט העליון המרשים, המוזיאון הממשלתי ואולפני הקולנוע הגדולים.

מקדש סרי מינאקשי. אחד המקדשים המרשימים בהודו

עיר חשובה נוספת היא אורווויל, עיר בינלאומית שהוקמה ב-1968 על ידי מירה אלפסה ("האם"). זהו יישוב שיתופי אקולוגי עם אוריינטציה רוחנית, בו חיים כ-2,000 אנשים מהודו וממדינות נוספות. העיר מורכבת ממספר רב של קומונות קטנות הפזורות בהתאם לתוכנית אב כללית. במרכז העיר נמצא ה"מטרימנדיר" (המקדש של האם), מבנה המיועד להתבוננות ומדיטציה. המבנה מעוצב ככדור זהב ענק המוקף בגנים. בתוך כדור הזהב ישנו אולם בגובה של כ-30 מטר שקירותיו לבנים. באמצע האולם ממוקם כדור הקריסטל המלאכותי הגדול ביותר בעולם, דרכו עוברת קרן שמש אחת שמאירה את כל החלל.

פונדיצ'רי (Pondicherry) היא עיר חוף יפה שהיתה מושבה צרפתית בעבר ושמרה על צביונה הצרפתי. זוהי עיר מטופחת ונקייה עם אווירה נעימה, כנסיות מרהיבות, אדריכלות אירופית, טיילת חוף יפה ומרכזים רוחניים, בהם אשראם סרי אורובינדו (Sri Aurobindo).

המקדשים הרבים הם הסיבה העיקרית להגיע לטאמיל נדו. אחד המקדשים המרשימים ביותר במדינה, ובהודו כולה, הוא מקדש סרי מינאקשי (Sri Meenakshi) העצום והצבעוני שבעיר מדוראי (Madurai), אותו פוקדים המוני עולי רגל לצד תיירים. לא כדאי להחמיץ גם את מקדש סרירנגאם (Srirangam), מקדש ענק השוכן על אי בנהר בעיר טירוצ'יראפאלי (Tiruchirappalli). במקדש, שמוקדש לאל וישנו, יש שבע חומות שנמצאות אחת בתוך השנייה ו-21 מגדלי כניסה.

עיירת הנופש אוטי. נופים מרהיבים

אחד מכפרי החוף הפופולאריים ביותר בטאמיל נדו הוא ממלאפורם (Mamallapuram), המפורסם בפסלים חצובים באבן הפזורים ברחבי הכפר. מדובר בכפר רגוע ונעים, שמסעדות הדגים ופירות הים המשובחות שבו ידועות בכל האזור. מטיילים רבים מגיעים לכפר לנופש רגוע שכולל גם השתתפות בסדנאות שונות כמו יוגה או נגינה.

עיר נופש נוספת היא אוטי (Ooty), השוכנת בגובה של כ-2,200 מטר. הנופים מסביב מרהיבים וכוללים שדות תה, פסגות ואגמים. זוהי נקודת מוצא מצוינת לטרקים בסביבה.

לחובבי הטבע כדאי להגיע לפארק הלאומי מודומאלאי (Mudumalai) שלמרגלות גבעות הנילגירלס. בשמורה המיוערת יש סיוכיים גדולים לפגוש חיות בר, בהן נמרים, פנתרים, צבאים, ביזונים, פילים ועוד. ניתן לבקר בשמורה במסגרת סיור מאורגן.

קראלה: חיים על המים
מדינת קראלה (Kerala) שבקצה הדרומי של הודו נחשבת לאחת המדינות היפות ביותר והרגועות ביותר, בתת היבשת. צמחייה טרופית, תעלות מים, חופים זהובים, ים צלול, כפרי דייגים קטנים ותושבים מסבירי פנים – כל אלה הופכים את קראלה לגן עדן לתיירים. למרות זאת, לא רבים התיירים שמרחיקים עד קראלה ולכן האזור שומר על אופי שליו ולא ממוסחר.

קוף מקוק בשמורת הטבע פריאר

טריבנדרום (Truvandrum), עיר הבירה של קראלה ששוכנת על שבע גבעות בסמוך לים, בקצה הדרומי של קראלה. אין בעיר אטרקציות מיוחדות, אבל זוהי עיר נעימה שמהווה נקודת מוצא טובה לטיול במדינה. מדרום לעיר נמצא חוף קובלם (Kovalam), חוף יפהפה עם עצי קוקוס, שמגרעתו היחידה היא מסחור יתר – החוף הוא מוקד התיירות המרכזי של המדינה ויש בו שפע של בתי מלון ומסעדות. כדאי להתרחק מעט ולהגיע לחופים שקטים יותר, בהם ניתן להתרשם מהדייגים הפורשים רשתות במים, מראה אופייני לקראלה. מצפון לטריבנדרום נמצאת העיר ורקאלה (Varkala). העיר מפורסמת בצוק אבן החול האדומה שמתנשא לאורך החוף היפה ובשקיעות מרהיבות.

אחד מסימני ההיכר של קראלה הוא ה-Backwater – אזור של לגונות רדודות של מים מתוקים, ביניהן מחברת מערכת של נהרות ותעלות. זהו אזור ירוק ויפהפה, שופע צמחייה, בו ניתן לשוט ביו הלגונות ולהתרשם מחייהם של המקומיים שמתגוררים ממש על המים. עיר השוק קילון (Quillon) מהווה את שער הכניסה הדרומי לאזור זה, ושווה ביקור בפני עצמה הודות להיותה מרכז סחר בתבלינים ובאגוזי קשיו.

רשתות דייגים סיניות בקוצ'ין

מצפון מזרח לקילון שוכנת שמורת הטבע פריאר (Periyar), שבה יערות, מטעי תבלינים, אגמים ופלגי מים, לצד עולם חי עשיר שכולל, בין היתר, קופי מקוק, איילים ויעלים, לוטרות, ציפורים ואפילו טיגריסים.

העיר קוצ'ין (Cochin), ששוכנת על חוף הים, מהווה את המרכז העסקי והמסחרי של מדינת קראלה. זוהי עיר מרתקת עם היסטוריה עשירה ואפילו עבר יהודי מפואר. מרבית אנשי הקהילה היהודית של קוצ'ין עלו לישראל אבל עדיין נותרו בה מעט יהודים. מעניין לסייר ברובע היהודי שנמצא בעיר העתיקה והמעניינת של קוצ'ין, ולבקר בבית הכנסת המיוחד שנבנה במאה ה-16. לאורך קו המים, בסמוך לעיר העתיקה, פרושות רשתות דיג סיניות, והצפייה בדייגים מרתקת.

עוד מידע על טיול להודו

לקריאה נוספת:

הודו - שיקום פילים בטאמיל נאדו
שיקום פילים בטאמיל נאדו, הודו
שמעון לב, שליח "מסע אחר", ביקר במחנה שיקום לפילים במדינת טאמיל נאדו שבהודו. הוא למד על בעיית עודף המשקל של הפילים, על היחסים בינם ובין מטפליהם ועל הקשר בין החיות האדירות לפוליטיקה המקומית

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.