איסלנד – קמפינג בארץ בראשית

איסלנד מחוץ לעונת התיירות התגלתה כארץ יפהפייה וריקה להפליא: תשכחו מפקקי תנועה, עמידה בתורים ואפילו מפגשים עם מטיילים אחרים. במקום זה מקבלים מרחבים פראיים, יופי בראשיתי וחוויות חד פעמיות. ויש גם טיפ למקלחת המושלמת באתרי הקמפינג המקומיים

מרחבי בראשית פראיים, קרחונים עצומים לצד הרי געש, פיורדים שרגל אדם כמעט ולא דרכה בהם, סיפורי אגדות על ויקינגים וטרולים. אם כל אלה עושים לכם צמרמורת של סקרנות, איסלנד היא המקום בשבילכם.

טיילנו באיסלנד בספטמבר 2009, לאחר תקופת השפל הכלכלי ולפני התפרצויות הרי הגעש שהביאו לביטולי הטיסות באירופה. הקרונה כבר צנחה אז ביותר מ-60 אחוז, מה שאפשר שמירה על רמת הוצאות סבירה. שכרנו רכב רגיל לכל תקופת הטיול, הקפנו את האי, כולל הפיורדים המערביים, ומדי פעם נכנסנו לפנים האי – בהתאם למגבלות הרכב. רוב תוואי הטיול היה על כביש 1 הטבעתי והכבישים של הפיורדים המערביים. הרכב, שהזמנו מראש דרך האינטרנט, אפשר לנו להביא איתנו ציוד רב מהארץ ולהתנייע בקלות בתקופה שאחרי עונת התיירות.

קשה להאמין, אבל גילינו שמתחילת ספטמבר הכל שומם: אין מכוניות בכבישים, אין כמעט אוטובוסים, למעט קווים מסוימים ובשעות מסוימות. כדאי לברר לפני היציאה לטיול על אופציות התחבורה, ומהבחינה הזאת כנראה שעדיף לטייל ביולי-אוגוסט. בנוסף, חלק מהאטרקציות נסגרות אחרי 1 בספטמבר – כמו למשל רכיבה על אופנוע שלג או טיול מאורגן לאזור אסקיה. גם על הטרק המפורסם לנדמנלוגר נאלצנו לוותר בשל מזג אוויר לא יציב. קצת מבאס לחובבי טרקים ואדרנלין, אבל לפעמים צריך לוותר.

כביש מס' 1 המקיף את איסלנד. במשך ימים שלמים לא נתקלנו בו במכוניות

המקלחת המושלמת
כדי לחסוך בעלויות השינה הגבוהות ולחוות את הטבע מקרוב יותר החלטנו לישון בקמפינג לאורך כל הטיול. הקור הצפוי דרש היערכות מיוחדת – הבאנו איתנו שקי שינה, שמיכות ואוהל – חשוב לקחת אוהל עם מוטות תמיכה חזקים מספיק לעמוד ברוחות; שלנו קרס אחרי כמה ימים ונזקקנו להדבקות, שיפצורים ועזרה מלמעלה… רוב הזמן היה קר, אבל לא קור נוראי – בסביבות 8-7 מעלות ביום, וסביב האפס בלילה.

אזורי הקמפינג מאוד מפותחים באיסלנד – בכל מקום יש דשא, אור, שירותים ומקלחות. האתרים נטולי המקלחת ממוקמים לרוב ליד הבריכה העירונית, ואפשר (ומקובל) להתקלח במלתחות שם. השימוש במקלחות בקמפינג הוא לרוב בתשלום נפרד: משלשלים מטבעות של 50 קרונות – 200 קרונות הקנו לנו חמש דקות של מקלחת (על השעון), שמתחילות בשנייה ששמים את המטבע האחרון. מיום ליום השתכללנו לניצול זמן מקלחת מרבי: מורידים בגדים, שמים שמפו על יד אחת, ביד השנייה מכניסים את המטבע האחרון לתוך המכונה ומזנקים למקלחת. הבעיה היא לצאת מהמקלחת החמה אל הקור המקפיא בחוץ. לבעלי שיער ארוך – כובע מחמם חובה. ועוד דבר על המים: ברוב המקלחות באתרי הקמפינג המים החמים הם מי גופרית. אל תיבהלו מתחושת השמנוניות ומהריח המוזר, גם לזה מתרגלים.

רמת הניקיון באיסלנד מדהימה, ואתרי הקמפינג אינם יוצאי דופן. במקלחות יש מגב, וכל אחד דואג לנקות אחריו, אף אחד לא מכבס את הבגדים בכיורים או חופף בהם שיער. גם במקומות נידחים ביותר, שבהם לא פגשנו נפש חיה, גילינו נייר טואלט וסבון, כנראה שטרול חביב דאג לתחזק את המקום רק בשבילנו. יתרון חשוב נוסף באתרי הקמפינג המקומיים הוא שאפשר להיכנס עם הרכב לתוך איזור הדשא ולהקים את האוהל ממש לידו, כך נהנים מעוד תמוכה כנגד הרוח ואפשרות להחליף בגדים בתוך האוטו המחומם. על קמפינג שילמנו בממוצע 800-700 קרונות ללילה לאדם, ועוד 200 קרונות למקלחת.

לגונת הקרחונים. כשמטיילים מחוץ לעונה מזג האוויר עלול להיות הפכפך

ירקות יקרים, דגים זולים
את האוכל בישלנו בעצמנו, עם כלים שהבאנו מהארץ מטעמי כשרות, וכך חסכנו הרבה כסףן (אבל לעולם לא נדע מה טעמו של המאכל הלאומי – כריש רקוב). למען האמת, כמעט שלא ראינו מסעדות מחוץ לערים. בכמה תחנות דלק מכרו נקניקיות, אבל ברוב תחנות הדלק, שאינן קרובות למקום ישוב, אין בכלל אנשים, שלא לדבר על קיוסקים או מזנונים. פשוט מתדלקים, משלמים בכרטיס אשראי ונוסעים הלאה.

מחיר האוכל בסופרמרקט דומה לזה שבמרכולים היקרים בארץ. קנינו בהם בעיקר פסטות, אורז, חלב, ביצים וקורנפלקס. הירקות, כך גילינו, יקרים מאוד ורובם מיובאים (באחת החנויות מצאנו בזיליקום מגוש קטיף!), הדגים לעומת זאת היו מאוד זולים, כ-20 שקל לקילו – יש הרבה דגים כשרים, ועוד הרבה מאוד שלא… אנחנו הצטיידנו פעם או פעמיים בשבוע במצרכי מזון, או במילים אחרות, בכל פעם שראינו סופרמרקט גדול. את בעיית הקירור פתרנו בקלות: הטמפרטורות בתוך האוטו היו בסביבות 5 מעלות ביום ואפשר לומר שנסענו בתוך מקרר נייד – תא הכפפות שמר לנו על קרטון ביצים, את החלב שמנו במידנית במושב האחורי (הוא נשמר כך חמישה ימים), ומתחת למושבים אחסנו קופסאות עם אוכל שבישלנו יום קודם וחיממנו בצהריים.

למטיילים ברכב, ההתמצאות באיסלנד קלה – כביש מספר 1 מקיף את האי, וקשה לטעות בסימון שלו. אולם חלקים ממנו לא סלולים, ובגשם שוטף וערפל הנהיגה הופכת למאתגרת, במיוחד בכבישים הפנימיים. כאמור, אנחנו שכרנו רכב רגיל, מה שלא אִפשר לנו להיכנס לאתרים מעניינים במרכז האי, שם הנהיגה מאתגרת יותר מבחינת תוואי השטח ודורשת גם חציית נהרות. מי שמתכנן לנסוע בחורף צריך לבדוק כל הזמן באינטרנט אם הכבישים פתוחים, משום שהם יכולים להיות מוצפים ובלתי עבירים.

ממראות הדרך להופן. ארץ יפהפייה, שלווה וריקה מאנשים

המפגשים שלא היו עם המקומיים
אפילו בערים הגדולות כל החנויות והבנקים נסגרים בשש בערב, לכן עדיף להחליף כסף בשדה התעופה, מה גם שהשער שם לא בהכרח טוב בבנקים. בערים הקטנות הבנקים לא תמיד פתוחים בכל יום, וגם כשהם פתוחים קשה לצפות את השעות המדויקות. כמעט בכל מקום ישוב שהגענו אליו היה שילוט ברור שכיוון לתחנת המידע לתיירים. נעזרנו מאוד בתחנות האלו במציאת מסלולים באזור. את השפה האיסלנדית לא הצלחנו לקלוט כמעט בכלל, אין לנו מושג אפילו איך אומרים שלום באיסלנדית, ונדמה שכל מילה היא צירוף רנדומלי של בין 10 ל-14 אותיות בהגייה בלתי אפשרית. מזל שכל מי שפגשנו בדרך דיבר אנגלית. המילים הבסיסיות שהצלחנו לקלוט: מפל = Foss, קרחון = Jokull, לגונה = Sarlon, פיורד = Furdur. הרבה שמות של מקומות מורכבים מהצירופים האלה.

אבל עוד יותר מוזר מהשפה היתה העובדה שכמעט לא פגשנו איש במהלך הטיול. באיסלנד אמנם חיים 300 אלף תושבים, אבל לא ממש פוגשים אותם בטיול. בטיולים אחרים שלנו בעולם התרגלנו לתקשר עם המקומיים ולספוג את התרבות, וגם באיסלנד ציפינו לפגוש אנשים בתחנות דלק, בקמפינג, בשמורות. אבל כלום, אפילו לא החתימו לנו את הדרכונים בשדה התעופה. זאת היתה חוויה מאוד שונה, וכשכבר כן נפגשנו עם מקומיים זה היה מאוד מיוחד. לטייל באיסלנד זה לטייל במקום בו לאדם אין דריסת רגל. הטבע מסתדר בעצמו, ואולי מכאן הייחודיות של הארץ היפהפייה הזאת.

המסלול המפורט של הטיול באיסלנד בכתבה הבאה:

איסלנד - להקיף את האי
איסלנד – להקיף את האי
שלושה שבועות עם רכב שכור ואוהל קטן שרק בקושי החזיק מעמד ברוח, במדינה שנופיה עוצרים נשימה ביופיים ושוממים כמעט לגמרי מאדם. טיול קמפינג באיסלנד – המסלול