תפריט עמוד

מעיינות: טיולים קלילים וזורמים

מעיינות סלוקיה (עין עדן)
אתר מעיינות סלוקיה (עין עדן), השוכן בסמוך לקצרין, הוא אחת מפינות החמד המתוקות של הגולן. לפיתוחו וטיפוחו של המקום אחראית חברת "מי עדן", ששואבת מן המעיין שבמקום את המים לבקבוקים. הטיול במקום קצרצר וקליל, ומתאים במיוחד למשפחות עם ילדים קטנים ולאנשים המוגבלים בהליכה. ממול למגרש החניה (יש לחצות כביש) מתחיל שביל טיול קצר העובר לצד פלגי מים, מפלונים, אבני בזלת ובריכות עגולות ומטופחות. המים צלולים להפליא ומהווים בית גידול לסרטנים. מסביב יש שפע של צמחייה, שיחי פטל, נענע וצמחי תבלין. המסלול נמשך לכל היותר 20 דקות, אך ניתן לבלות במקום זמן רב יותר, בשכשוך במים ובפיקניק על הדשא. לא מדובר בטבע פראי אלא בפנינה יפה ומטופחת, אך למרות זאת לא רבים מכירים את המקום והוא לא עמוס במטיילים.

איך מגיעים? מעיינות עדן נמצאים על כביש 87, בין צומת יהודיה לצומת המפלים, כ-500 מטרים אחרי צומת קצרין דרום.

מעיינות סלוקיה. אבני בזלת, מפלונים ובריכות עגולות ומטופחות

פארק המעיין במטולה
בלבו של פארק המעיין היפה נובע מעיין שימיה הראשונים של המושבה מטולה סיפק מים לתושבים. אלה נהגו לרדת מדי יום אל המעיין, למלא פחי מים ולהובילם על גבי חמורים בחזרה למושבה. כדי להקל על התושבים, פקידות הברון הקימה במקום תחנת שאיבה, אולם זאת התגלתה כלא יעילה ולכן נבנתה בריכת אגירה קטנה למי המעיין.

במהלך עבודות של קק"ל במקום נחשפו הבריכה ותעלות הזרימה שהובילו את המים. האתר שופץ ושוקם, נבנו שבילים מרוצפים ומדרגות אבן המובילות אל הנביעה והוספו ספסלים ופינות ישיבה. לצד המעיין גדלים עצי תות, תאנה ורימון וטיול נינוח בפארק המקסים מאפשר ליהנות ממראה בתי המושבה ומנופים יפהפיים של בקעת החולה.

איך מגיעים? נוסעים בכביש 90 צפונה עד מטולה. הפארק נמצא ברחוב המעיין – נוסעים ברחוב הרקפת, משם ממשיכים לרחוב מצפה נפתלי ופונים ימינה לרחוב המעיין.

פינת חמד פארק המעיינות. לשכשך בבריכות המים היפות | צילום: דביר אלמוג

פארק המעיינות
למרגלות הגלבוע, לא רחוק מקיבוץ ניר דוד, משתרע פארק המעיינות היפה, שמציע נופים שלווים של שדות חקלאיים ובריכות דגים, מעיינות שופעי מים, נחל רחב ידיים ואתרים היסטוריים מראשית ההתיישבות בעמק. בשטח הפארק נובעים כמה מעיינות מקסימים, בהם עין עמל ועין חומה – מקורותיו של נחל הקיבוצים החוצה את הפארק – עין שוקק היוצר בריכה גדולה ויפה ועין מודע שמימיו נאספים לבריכה המוצלת בעצי איקליפטוס גדולים. הקמת הפארק ושיקום האזור באו לאחר שנים של הזנחה ונזקים שנגרמו ממכוניות אשר חנו על שפת הנחל, מחנות אוהלים מאולתרים שהוקמו בשטח ושרידי מדורות וערימות אשפה שהשאירו אחריהם המטיילים. אחרי עבודות שיקום ושיפוץ נרחבות, נפתח הפארק במתכונתו הנוכחית ונאסרה הכניסה למכוניות.

משאירים את האוטו במגרש החנייה בכניסה לפארק וממשיכים ברגל, על אופניים או ברכב גולף חשמלי שניתן לשכור בפארק. יש גם שאטל חשמלי שעובר ברחבי הפארק, ותמורת 20 שקל לאדם (ילדים מתחת לגיל 5 נוסעים בחינם) אפשר לעלות ולרדת ממנו בכל מקום שרוצים, לאורך כל היום. השבילים והדרכים מוליכים לנחל הקיבוצים, למעיינות שנובעים כל השנה, לאורך אמת מים מודרנית ובמעלה תל שוכה, גבעה רמה שמראשה נשקף נוף מרהיב על כל האזור. אפשר לשכשך בבריכות המים היפות, לעשות פיקניק בחורשה מוצלת, לצפות בציפורים הרבות שמגיעות לבריכות הדגים, לבקר בטחנת קמח עתיקה ובמגדל שמירה שבראש התל, ובעיקר – ליהנות מהנופים היפים בסביבה קסומה.

איך מגיעים? הכניסה לפארק המעיינות נעשית דרך כביש הכניסה לגן הלאומי גן השלושה (כביש 669). החנייה והכניסה לפארק ללא תשלום. אפשר לרכוב על אופניים שהבאתם מהבית או לשכור אופניים ורכבים חשמליים ליד הכניסה.

עין סטף. המים נובעים מתוך מערה | צילום:  Ori, cc-by-sa 3.0

הסטף
אזור הרי ירושלים עשיר בשפע של מעיינות. אחד המקומות הנגישים, המסודרים והאהובים מכולם הוא שמורת הסטף בהר איתן. במקום פזורים שרידיו של כפר ערבי נטוש, ויש בו בוסתן עצום של עצי פרי, טרסות חקלאיות יפות ושתי נביעות – עין סטף ועין ביכורה. בעבר סיפקו המעיינות מים להשקיית טראסות במדרון של נחל שורק, ועד היום הם משתמשים במימיהם לחקלאות. ביוזמת קק"ל טופח האתר ושוקמו מערכות המים והחקלאות שלו, ותושבי האזור יכולים לקבל, תמורת דמי חכירה סמליים, בעלות על כמה טרסות חקלאיות, בהן מגדלים ירקות.

זהו מקום אידיאלי לטיול קליל שמתאים לכל המשפחה – האתר מטופח ומסודר, יש בו מגרשי חניה מסודרים, חניונים שמתאימים לפיקניק וכמה מסלולי טיול בדרגות קושי קלות ובינוניות. העיקר הוא כמובן המעיינות. עין ביכורה נובע ממערה חצובה שבה נטיפים קטנים ויפים. מי המעיין המזרזפים מקירות המערה נקווים אל תעלה ברצפתה וממשיכים בנקבה אל בריכת אגירה. מן הבריכה נשלחים המים בתעלות אל הטרסות המפולסות. מעין ביכורה נמתח שביל רחב ויפה אל עין סטף. גם כאן המים נובעים ממערה ונמשכים בנקבה אל בריכת אגירה. לטיול בנקבות המים חשוב להצטייד בפנס ובנעליים שמתאימות להליכה במים.

איך מגיעים? וסעים על כביש ירושלים-תל-אביב (מס' 1) מזרחה עד מחלף הראל. במחלף פונים ימינה, לכיוון מעוז ציון. חוצים את הישוב וחולפים על פני המחצבות. כעבור שני קילומטרים לערך מגיעים לכיכר ופונים בה בפניה השנייה ימינה, לעבר הר איתן והסטף, עד מגרש החניה.

עין ירקעם. להתמזג עם היופי המדברי מסביב | צילום: רומי ישראלי, cc-by 2.5

עין ירקעם
טיול מדברי למעיין נסתר נשמע כעניין מסובך ואתגרי. אבל לעין ירקעם בלב המדבר אפשר להגיע בקלי קלות בהליכה קצרצרה של כעשר דקות, וליהנות ממים קרירים ושלווה מדברית מושלמת. גם בקיץ מצוקי הסלע מטילים צל ומרחיקים את שמש המדבר היוקדת. מחניון עין ירקעם, שם משאירים את האוטו, ויוצאים להליכה של כעשר דקות בשביל מסומן בירוק לאורך ערוץ הנחל. מתחת למפל יבש יש כמה גבי מים ובתחתית אחד מהם ישנה נביעה קטנה – עין ירקעם. אפשר לטבול רגלים במים הירקרקים או פשוט לשבת לצדם, לנשום עמוק ולהתמזג עם היופי המדברי.

איך מגיעים? מירוחם נוסעים בכביש 225 לכיוון מזרח. הכביש מתפתל אל תחתית המכתש הגדול וכשהוא יוצא ממנו הוא מצטלב עם כביש צומת רותם-אורון. פונים ימינה לכיוון אורון ולאחר כ-200 מ' יש שילוט לחניון עין ירקעם.

 

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...