תפריט עמוד

עוצמת רעידת האדמה ביפן עודכנה ל-9 בסולם ריכטר

גיאולוגים ביפן העלו את עוצמת רעידת האדמה באוקיינוס השקט, כ-130 ק"מ מהעיר סונדאי, מדרגה 8.9 בסולם ריכטר לדרגה 9. סולם ריכטר מודד את כמות האנרגיה שמשתחררת במוקד רעידת האדמה, והוא מציג את עוצמת הרעש על פי סקאלה לוגריתמית. כלומר, עוצמתה של רעידה שמדורגת 8 גדולה פי עשרה מרעידה שמדורגת 7. בתמונה העליונה, שפרסם המשרד הלאומי האמריקאי לחקר אוקיינוסים (NOAA), אפשר לראות את השפעת רעידת האדמה הנוכחית על כל האוקיינוס השקט: התמונה מראה כיצד גלי הצונאמי מתפשטים ברחבי האוקיינוס השקט עד חופי צ'ילה. הצבעים השונים מייצגים את גובה הגלים – מ-20 ס"מ (צהוב) ועד 10 מטרים (סגול עז).

הרעידה ביפן היא הרביעית בעוצמתה בעולם, מאז החלו למדוד רעשי אדמה על פי הסולם שפיתח הגיאולוג צ'רלס ריכטר מהמכון הגיאולוגי בקליפורניה בשנת 1935. הרעידה העזה ביותר היתה בשנת 1960 בצ'ילה, בדרגה 9.5. בעקבותיה התרוממו גלי צונאמי לגובה של 25 מטרים, שפגעו בכל איי האוקיינוס השקט והגיעו עד אוסטרליה ומזרח יפן. ארבע שנים מאוחר יותר התרחשה רעידת אדמה באלסקה בדרגה של 9.2, שנזקיה הורגשו גם בקנדה ובצפון-מערב ארצות הברית. הרעידה השלישית בעוצמתה, בדרגה של 9.1, התרחשה בשנת 2004 באוקיינוס השקט סמוך לאינדונזיה, וגלי צונאמי שטפו איים ואזורי חוף במדינות רבות בדרום אסיה. באסון הצונאמי של שנת 2004 נהרגו יותר מ-250,000 אנשים.

יפן נמצאת ב"טבעת האש" באוקיינוס השקט, אזור שבו יש פעילות וולקנית רבה. על אף היותה ה למודת רעידות אדמה, יפן מעולם לא חוותה רעידת אדמה בעוצמה כזאת, ועל פי אומדנים, המחיר בחיי אדם עלול להגיע ליותר מעשרת אלפים. בתמונה הבאה אפשר לראות את מיקומה של יפן בין לוחות טקטוניים שונים:


מיקומה של יפן באזור של פעילות ססמית מוגברת | צילום: NASA

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.