תפריט עמוד

פוטסדאם: טיול יום מחוץ לברלין

ברלין היא עיר מרתקת, שלא מפסיקה להתחדש, עם הווה תזזיתי ועבר כאוב. הביקור בה מעלה המון מטענים ורגשות עבור המבקרים בעיר (ולא רק היהודים שבהם). למרות שאין בעיר רגע דל, ואולי דווקא בגלל זה, כדאי לכל מבקר בעיר לצאת ליום אחד מחוץ לעיר, לראות נופים אחרים, ובעיקר להתאוורר ולהשתחרר מן הכבדות שעוטפת את המקום.

נסיעה קצרה ברכבת מברלין תוביל אותנו לפוטסדאם (Potsdam), בירת מדינת המחוז ברדנבורג והעיר הגדולה ביותר בה. בניגוד למצופה מעיר גדולה היא מציעה אווירה כפרית ושלווה, ואתרי התיירות בה מרוכזים רובם במרחק לא גדול זה מזה.

הרחוב הראשי של פוטסדאם, Friedrich-Ebert Strasse, והרחובות הקטנים המסתעפים ממנו, מציעים שפע של חנויות יוקרה, מסעדות ובתי קפה. אם עוד לא אכלתם ארוחת בוקר, זה הזמן. אנחנו מצאנו בפינת הרחוב הראשי ואחד הרחובות שמסתעפים ממנו קונדיטוריה נהדרת, בה התענגנו על מאפה ממולא במרציפן, מומחיות מקומית. זוהי בהחלט זריקת כוח נהדרת לפני המשך הסיור, שיוביל אותנו למוקד העניין המרכזי בעיר – פארק וארמון סנסוסי (Schloss Sanssouci).

שער ברנדנבורג ובתי הקפה שבסביבתו

בדרך נעבור מתחת לשער ברנדנבורג המקומי, שעל אף היותו פחות מרשים מאחיו הברלינאי, הוא עתיק ממנו. ארמון סנסוסי (Schloss Sanssouci), אשר משמעות שמו בצרפתית היא "ללא דאגות", הוא ארמון הקיץ לשעבר של המלך הפרוסי פרידריך הגדול. הארמון מוקף בגנים מרהיבים ורחבי ידיים, אשר בשל דמיונם לגני ורסאי שליד פריז העניקו למקום את הכינוי "ורסאי הפרוסית". הארמון נבנה בשנים 1747-1745 במטרה לספק למלך פרידריך מקום מגורים פרטי שבו ינוח מהעומס שהיה מוטל עליו בארמון המלוכה שבברלין. הארמון המצועצע, בצבע צהוב, מעוצב בסגנון הרוקוקו, בהשפעת טעמו האישי של פרידריך הגדול. פרידריך עמד על כך שהארמון יהיה אינטימי ונוח, ולכן יש בו עשרה חדרים בלבד והבנייה היא בגובה פני הקרקע.

גן הטרסות והמזרקה בקדמת ארמון סנסוסי. עיצוב צרפתי מוקפד וסימטרי

גולת הכותרת של המקום היא הפארק והגנים המרהיבים המקיפים את הארמון. אל הארמון מטפסים ב-132 מדרגות אשר מצידיהן ישנו גן טראסות יפהפה עם מדשאות ועצים. למרגלות הטראסות יש בריכת מים עגולה שבליבה מזרקה וסביבה פסלי שיש של אלים מן המיתולוגיה הרומית. אזור זה של הפארק מעוצב בסגנון הגן הצרפתי, עם ערוגות פרחים צבעוניות, גדרות חיות, מזרקות מים, הקפדה על סימטריה וגיזום העצים בצורות גיאומטריות שונות. את הגן צרפתי עוטף פארק רחב ידיים בסגנון האנגלי, עם מרחבים גדולים, פלגי מים רוגעים עצי יער גבוהים אשר נותנים למטייל בהם תחושה שהוא נמצא בחיק הטבע. בשטח הפארק יש ארמונות ומבנים נוספים, ובהם הארמון החדש (Neues Palais) שבחלקו המערבי של הפארק, הבנוי בסגנון הבארוק ובו 200 חדרים; ארמון שרלוטנהוף (Schloss Charlottenhof), שנבנה על ידי המלך פרידריך וילהלם הרביעי בסגנון של וילה רומאית; וארמון אורנז'רי (Orangerie), אשר נבנה בתקופת שלטונו של פרידריך וילהלם הרביעי בסגנון הרנסאנס האיטלקי. מבנים נוספים בשטח הפארק הם גלריית התמונות, הבית הסיני, מקדש העתיקות, מקדש הידיות ועוד.

צבעונים פורחים בפארק סנסוסי

לאחר הסיור בפארק סנסוסי, הגיע הזמן לגלות עוד קצת משכיות החמדה שיש לפוטסדאם להציע, ויש לא מעט כאלה. קחו לדוגמה את הרובע ההולנדי. בשנות ה-30 של המאה ה-18 הזמין פרידריך וילהלם הראשון בעלי מלאכה מהולנד כדי שייבנו את ארמונותיו בפארק סן סוסי. עבורם הוא הורה לבנות את הרובע ההולנדי, שבו 134 בתי לבנים אדומות בני שתי קומות, שלהם גגות עם גמלונים משופעים, ממש כמו באמסטרדם. בנוסף לארכיטקטורה הייחודית, יש ברובע ההולנדי מסעדות, בתי קפה, גלריות, חנויות לממכר עתיקות ועבודות יד ואפילו שוק איכרים. לא רחוק מהרובע ההולנדי נמצאת שכונה נוספת שהוקמה עבור מהגרים – שכונת אלכסנדרובה הרוסית. השכונה נבנתה במאה ה-19 בהוראת פרידריך וילהלם השלישי כדי לשכן בה זמרי מקהלה מרוסיה ובני משפחותיהם. השכונה נראית ככפר רוסי, עם בתי כפר, דאצ'ות, הבנויים עץ.

בית בשכונה הרוסית. נבנתה במאה ה-19 עבור זמרי מקלה מרוסיה ומשפחותיהם

חובבי הקולנוע ישמחו לבקר בפארק הקולנוע באבלסברג (Babelsberg Filmpark). פוטסדאם נחשבת לאחד ממרכזי תעשיית הקולנוע הגדולים באירופה. ברובע באבאלסברג שוכנים אולפני באבאלסברג, שנפתחו ב-1911. ברבות השנים צולמו בהם למעלה מ-3,000 סרטים והפקות טלוויזיה, המפורסמים שבהם הם המלאך הגדול ומטרופוליס. בסמוך לאולפני ההסרטה שוכן פארק הקולנוע, בו אפשר לצפות במופעי פעלולים ובמופעי חיות; ללכת בסטים של סרטים שונים, בהם רחוב בסגנון המערב הפרוע, כפר מימי הביניים, גן בסגנון מזרחי או צוללת סובייטית; להשתעשע בפארק שעשועים המעוצב כג'ונגל טרופי; לצפות בסרטי תלת מימד ואפילו לקחת בהפקת תוכנית טלוויזיה. מתאים במיוחד למשפחות עם ילדים. אטרקציה נוספת שמתאימה לילדים היא מוזיאון המדע אקסלופרטוריום פוטסדאם (Exploratorium Potsdam), ובו 100 תצוגות אינטראקטיביות שמאפשרות לילדים לקחת חלק בניסויים שונים.

Babelsberg Filmpark
כתובת: August-Bebel-Straße 26-53
אתר אינטרנט

Exploratorium Potsdam
כתובת: Wetzlarer Straße 46
אתר אינטרנט

אפשר להמשיך לטייל בפוטסדאם עוד שעות רבות, ואפילו ימים, כדי ליהנות מהמבנים המרשימים, הארכיטקטורה הייחודית, הפארקים, הארמונות והגנים הפורחים. אבל ברלין קוראת לנו בחזרה, ולמרות שהיא נמצאת במרחק של 40 דקות נסיעה מפוטסדאם, נראה שמדובר בעולם אחר לגמרי.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.