תפריט עמוד

מדריד: עיר המוזיאונים

המלכים לבית הבסבורג ובורבון הותירו מאחוריהם אוספי אמנות מהגדולים באירופה, ואפשר לראותם בכמה מוזיאונים ברחבי מדריד, בהם מוזיאון הפראדו ומוזיאון תייסן בורנמיסה. מסיבה זו, מדריד היא קודם כל עיר המוזיאונים והאמנות. לא מפתיע שמוזיאון הפראדו הוא יעד הביקור מספר אחד בעיר, אולי קצת יותר מפתיע שמוזיאון הכדורגל של ריאל מדריד מדורג במקום השני המכובד. הצפייה בגביעים של קבוצת ריאל מדריד עולה יותר מזו ביצירות האמנות במוזיאון הפראדו, ועוד לא הזכרנו את הסכומים הלא מבוטלים שתשאירו בחנות המועדון היוקרתי. אפשר לבקר גם במסעדה של האצטדיון, שממנה יש תצפית טובה על מגרש הכדורגל המהולל.

גם זאת אמנות. סועדים משקיפים על איצטדיון הכדורגל של ריאל מדריד

מוזיאון פראדו: אוספי אמנות של בית המלוכה
מוזיאון פראדו (Museo del Prado) נחשב לאחד מעשרת המוזיאונים המובילים בעולם בתחום האמנות. זהו הבניין הראשון באירופה שעוצב כמוזיאון, כבר בסוף המאה ה-18. במקור המקום היה מתוכנן לשמש כמוזיאון למדע, אבל עם פלישת הצרפתים בשנת 1808 הוחלט להפוך אותו למוזיאון לאמנויות. מאז, הפראדו נמצא בתחרות מתמשכת עם מוזיאון הלובר בפריז. אחת התוצאות של התחרות הזאת הניבה בשנים האחרונות הרחבה משמעותית של מבנה המוזיאון (בדומה לזו שנעשתה במוזיאון הפריזאי). רוב היצירות בפראדו הגיעו מארמון המלך וממנזרים שנסגרו. מסיבה זו האוסף בפראדו אינו מאוזן או מייצג, אלא מהווה אוסף של ציורים שהתאימו לטעם של בית המלוכה. בין היצירות המפורסמות ביותר אפשר למצוא ציורים של פרנסיסקו גויה ודייגו ולסקס, לצד עבודות של מוריליו, גרקו וזורבאן, ומבחר מרשים של ציירים פלמיים דוגמת ואן דייק, רמברנט ורובנס. המחסנים העצומים שתחת למוזיאון מאחסנים אלפי יצירות נוספות, שלעתים מוצגות בתצוגות מיוחדות. יצירות נוספות הושאלו לגופים שונים והן מוצגות במבני ציבור ברחבי העיר.

האגף החדש במוזיאון הפראדו. תחרות מתמשכת עם מוזיאון הלובר בפריז

ביקור בפארדו הוא בגדר חובה לכל מי שרוצה להבין את ספרד בכלל, ואת מדריד בפרט, כמוקד לאמנות האירופאית במאות השנים האחרונות, וכמובן לכל מי שמתעניין באמנות ואוהב אותה. אפילו אנשים כמוני, שלרוב מתעייפים מהר מאוד במוזיאונים מסוג זה, יכולים ליהנות פה מאוד: ביקור ממוקד בן שעתיים, בלוויית מדריך שמיטיב לתאר את היצירות ולהסביר את נפלאותיהן, היה בגדר חוויה שלא תישכח במהרה. אם אתם מעדיפים לסייר בעצמכם, ללא מדריך, כדאי להצטייד בכניסה למוזיאון באוזניות עם הסברים באנגלית, שכן הטקסטים מתחת לתמונות הם לרוב רק בספרדית. אין טעם לרוץ מאולם לאולם, עדיף לחזור למחרת, רעננים ובכוחות מחודשים, לביקור נוסף (הכניסה אחרי השעה 18:00 היא בחינם).

כתובת: Paseo del Prado
מטרו: Atocha
שעות פתיחה: שני עד שבת 10:00 – 20:00, ראשון 19:00-10:00
אתר אינטרנט

רגע של מנוחה ליד מוזיאון הפראדו. ביקור במוזיאון הוא חובה לכל אוהב אמנות

מוזיאון ראינה סופיה: הספרדים המודרנים
מוזיאון ראינה סופיה (Reina Sofia), ששימש בעבר כבית חולים, מאכלס תערוכות קבועות וזמניות של אמנות ספרדית מודרנית מהמאה העשרים. אחת היצירות המפורסמות ביותר היא גרניקה (Guernica), ציורו המפורסם של פיקאסו, שנוצר בעקבות מלחמת האזרחים והפצצת העיר גרניקה בחבל הבסקים על ידי הנאצים. לפני מותו פיקאסו ציווה שהציור יישאר בניו יורק עד שספרד תהיה מדינה דמוקרטית, ואכן לאחר מות פרנקו הציור עצום הממדים שב למדריד. ציורים של סלבדור דאלי, חואן גריס, חואן מירו ורבים וטובים מוצגים בשתי קומות המוזיאון. למרות שהקרבה לפראדו מפתה, ביקור בשני המוזיאונים באותו יום יעשה עוול לאחד מהם. בקרו באחד, וחזרו רעננים למחרת אל השני.

ברחבת המוזיאון נמצאת מסעדת Arola, אחד המסעדות המדוברות בעיר, שבעליה, Sergi Arola, הוא אחד השפים המובילים בעולם (כתובת המסעדה: Argumosa st. 4). מי שהתייאש מרשימת ההמתנה האינסופית בסניף בברצלונה, יכול לקצר את תקופת ההמתנה מחמש שנים לדקות ספורות, וליהנות ממטבח בינלאומי משובח. מילת אזהרה: על ארוחה תשלמו פה לא פחות מ-60 אירו לאדם.

כתובת: Calle Santa Isabel 52
מטרו: Atocha
שעות פתיחה: שני עד שבת 10:00 – 21:00, ראשון 10:00 – 14:30, סגור בימי שלישי
אתר אינטרנט

הגרניקה, יצירתו המרגשת של פאבלו פיקאסו, חזרה לספרד יחד עם הדמוקרטיה

מוזיאון תיסן-בורנמיסה: 500 מאות שנות אמנות
התעשיין הגרמני תיסן תרם את הבסיס למוזיאון תיסן-בורנמיסה (Museo Thyssen-Bornemisza), שבו מוצגות יצירות בעלות מוניטין עולמי מסוף המאה ה-15 עד סוף המאה ה-20. בשלוש קומות המוזיאון אפשר לראות יצירות מייצגות של אמנות ספרדית, איטלקית ופלאמית, רנסאנס גרמני, אימפרסיוניזם, אקספרסיוניזם ואמנות פופ. זוהי הזדמנות נדירה לראות תחת קורת גג אחת את התפתחות האמנות ב-500 השנים האחרונות.

כתובת: Palacio de Villahermosa, Paseo del Prado 8
מטרו:
Banco de España
שעות פתיחה: שלישי עד ראשון 10:00 – 19:00, שני 16:00-12:00
אתר אינטרנט

מוזיאון ראינה סופיה. למרות הקרבה לפראדו, לא כדאי לבקר בשניהם ביום אחד

מוזיאון האקדמיה המלכותית: פיקאסו למד כאן
האקדמיה המלכותית (Real Academia de las Bellas Arets San Fernando), שהייתה ממוקמת בעבר בפלאזה מאיור, עברה בסוף המאה ה-18 למיקומה הנוכחי. גדולי האמנים הספרדים, דוגמת פיקאסו ודאלי למדו כאן, גויה אמנם לא התקבל ללימודים, אך לימים הפך למנהל האקדמיה. באמצע המאה העשרים הסטודנטים עברו למתחם של אוניברסיטת מדריד, וכיום המבנה משמש לא רק לתערוכות של בכירי הבוגרים, כמו פיקאסו וצייר המלך באיאו (Bayeu), אלא גם של ציירים כמו רובנס, מנגס ורבים אחרים. מרתקים במיוחד הדפסי נחושת של גויה, שבהם תיעד את זוועות מלחמת ספרד-צרפת.

כתובת: Calle Alcala 13
מטרו:
Sevilla או Sol
שעות פתיחה: שלישי עד שישי 9:00 – 19:00, שבת וראשון 9:00 – 14:30; סגור בימי שני. בשעה 11:00 ברוב הימים מתקיימים סיורים מודרכים (בספרדית)
אתר אינטרנט
(בספרדית)


קטלוניה: מסע תרבותי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.