תפריט עמוד

גשר על מים סוערים

בין אם הם תלויים מעל התהום או חוצים מים רבים, גשרים הם לא רק עניין של קיצור דרך או פיתרון תחבורתי, אלא גם של יופי ועוצמה עיצובית. הנה חמישה גשרים מדהימים במיוחד שרק מלהביט עליהם הנשימה נעתקת

יש משהו מהפנט בגשרים שנמתחים לאורך קילומטרים על גבי קילומטרים, במיוחד כשהם עוברים מעל מקווה מים אדיר. רבים מהגשרים המודרניים נראים כה דקיקים וענוגים, כאילו נועדו רק ליופי ולא יעמדו במשקלה של רכבת או של משאיות עמוסות. אבל המראה העדין הוא רק תעתוע, ושנים רבות של תכנון ובנייה הושקעו כדי להעביר בבטחה אנשים וסחורות מצד לצד. הנה כמה גשרים מהיפים והמרשימים בעולם:

גשר Donghai, סין
במשך שלוש שנים, משנת 2005 ועד 2008, הגשר המדהים הזה (בתמונה הפותחת), המחבר בין שנחאי ליאנגשן, אחז בתואר "הגשר הימי הארוך בעולם". אלא שאז נבנה גשר סיני אחר שהדיח אותו, וגם מעמדו של היורש נמצא בסכנה שכן בשנים הקרובות יוקם גשר חדש, ארוך בהרבה, שיחבר בין מקאו והונג קונג למחוז גאונגדונג הסיני. ככה זה בסין, אין רגע דל.
אבל עם תואר או בלי תואר, דבר לא ייקח מגשר דונגאי את יופיו ועוצמתו – 32  ק"מ שכמו זוחלים על פני המים, משל היו נחש ים ארוך ומתפתל. חלקים מהגשר מונחים על גבי עמודים גבוהים יותר המאפשרים מעבר של אוניות.

גשר אקשי. מלבד יופיו, יש לו גם ייחוס: המִפתח המרכזי שלו הוא הארוך בעולם | צילום: Kim Rozel, GNU FDL

גשר Akashi, יפן
סיפור הקמתו של גשר אקשי נעוץ בטרגדיה: בשנת 1955 טבעו שתי מעבורות נוסעים בעת שחצו את מצר אקשי הידוע במימיו הסוערים. 168 ילדים קיפחו את חייהם באסון הנורא ובעקבות כך החליטה ממשלת יפן להקים גשר מעל המצר, בין העיר קובה (Kobe) לאי הונשו (Honshu). הגשר התלוי נפתח לתנועה בשנת 1998. מלבד יופיו, יש לו גם ייחוס: המִפתח המרכזי שלו (המרווח בין העמודים התומכים) הוא הארוך בעולם – 1,991 מטר. לשם השוואה, לגשר שער הזהב בסן פרנסיסקו (יצירה מדהימה בזכות עצמה) יש מפתח מרכזי בן 1,280 מטר.

גשר אורסונד. הגשר האדיר מכיל שתי מסילות רכבת וכביש בן ארבעה מסלולים | צילום: Søren Madsen / Øresundsbron

גשר Öresund, בין שוודיה לדנמרק
לגשר אורסונד, העובר מעל מצר אורסונד ומחבר בין שוודיה לדנמרק, יש עבר מלכותי מכובד. כחודש לפני שנפתח לתנועה באופן רשמי, בשנת 2000, נפגשו במרכזו מלכת דנמרק ומלך שוודיה, שכל אחד הגיע עליו ממולדתו, משם הם נסעו יחדיו על הגשר ברכבת לשוודיה וחזרו במכונית לדנמרק. כל הנסיעות הלוך ושוב הללו התאפשרו אודות לכך שהגשר העצום מכיל שתי קומות, באחת עוברות שתי מסילות רכבת, ובשנייה – כביש בן ארבעה מסלולים. ולא רק גשר עליון יש פה, אלא גם מנהרה תת ימית ואי מלאכותי המכונה "אי הפלפל", שביחד חוברים לאחד בין שתי המדינות הסקנדינביות. אלא שלכל זה יש מחיר, שנספר במילארדי דולרים. כדי לכסות את ההוצאות האדירות נקבעה אגרת מעבר יקרה במיוחד. המחירים אמנם הורדו מעט מאז בעקבות מחאות הציבור, אבל נכון לעכשיו עבור נסיעה במכונית רגילה תידרשו לשלם 46 אירו לכל כיוון ומעבר באופנוע יעלה לכם 24 אירו לכיוון. מחיר לא קטן, בהתחשב בכך שבאירופה אפשר להשיג טיסות זולות יותר. עוד על גשר אורסונד תוכלו לקרוא בכתבה הבאה.

גשר מיו. הגשר הגבוה בעולם נבנה על מנת לעקוף פקקי תנועה בדרום צרפת | צילום: Eiffage CEVM / Foster & Partners / D. Jamme

גשר Millau, צרפת
גשר מיו (Viaduc de Millau) בדרום צרפת לא רק נראה כמו ציור עוצר נשימה, הוא גם אוחז בתואר הגשר הגבוה בעולם – בשיאו הוא מגיע ל-343 מ', גבוה יותר ממגדל אייפל! בנוסף, זהו הגשר שעובר בגובה הרב ביותר  – 270 מ' מעל נהר טראן. הגשר נועד לפתור בעיה צרפתית טיפוסית: בכל שנה בחודש אוגוסט, כשהצרפתים יוצאים לחופשה ארוכה, נוצרו פקקי תנועה אדירים בכביש בין פריז למונפלייה שבדרום המדינה. כדי להקל על התנועה נבנה גשר מעל העמק והנהר שזורם בו. אבל מעבר לתועלת שהוא מביא, אין ספק שזהו אחד הגשרים המרשימים ביותר באירופה, אם לא בעולם כולו.

גשר סאנדייל. לא רק גשר אלא גם שעון שמש ענקי | צילום: chad_k / flickr

גשר Sundail, ארצות הברית
הגשר הצנוע הזה אינו נושא כל תואר – הוא לא הארוך ביותר, לא הרחב ביותר וגם לא הגבוה ביותר בעולם. הוא אפילו לא משמש לתנועת מכוניות או רכבות, אלא רק להולכי רגל ולרוכבי אופניים. גשר סאנדייל (שעון שמש באנגלית) ברדינג שבקליפורניה נכנס לרשימה שלנו מסיבות אחרות לגמרי: הוא נמתח מעל נהר סקרמנטו בדיוק מדרום לצפון, ובדרך זו הוא משמש שעון שמש ענקי. את הגשר המעניין הזה עיצב סנטיאגו קלטרווה, מי שעיצב שני גשרי מיתרים בישראל – האחד בפתח תקווה, ליד המרכז הרפואי רבין, והשני בכניסה לירושלים.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.