תפריט עמוד

לאכול בחושך

סימן השאלה בשם המסעדה ?Dans le Noir אינו מקרי: הארוחה פה נועדה לעלות תהיות על הקשר בין ראייה לאוכל ועל היחס שלנו לעיוורים. וגם בישראל יש מסעדה שבה הסועדים יושבים בחושך ונעזרים במלצרים עיוורים

אומרים שכאשר חוש אחד נפגע, החושים האחרים מתחדדים. במסעדה הנקראת  ? Dans le Noir (סימן השאלה הוא חלק מהשם, ועל כך בהמשך) אפשר לבחון עד כמה הדבר נכון: הסועדים נכנסים לתוך חלל חשוך לגמרי, וכך, כשהם למעשה עיוורים לחלוטין, הם מונחים אל שולחנות וצלחות גדושות באוכל מוגשות להם. בעזרת החושים האחרים – מישוש, ריח, טעם ושמיעה – הם מתנסים בחווית אכילה מסוג חדש ולא מוכר.

? Dans le Noir, לאכול באפלה בצרפתית, מעלה על פני השטח תהיות ושאלות בכמה רמות (וזוהי גם הסיבה לסימן השאלה בשם המסעדה): האמנם החושים האחרים מתחדדים כאשר חוש מרכזי כל כך כמו חוש הראייה מנוטרל? האם אנשים שמוצאים את עצמם בחוסר אונים מוחלט יפנו ליושבים לצדם, שעד לפני רגע היו זרים מוחלטים, וייצרו עמם קשרים חברתיים כדי להתגבר על החוויה המטלטלת? והרובד השלישי, ואולי המשמעותי ביותר, קשור באמפתיה עם השונה: כל המלצרים במסעדה, שמכונים "מדריכים", הם עיוורים או לקויי ראייה, ועצם האכילה פה מביאה להיפוך תפקידים – העיוורים שולטים בסביבה ומבינים אותה, בעוד שהסועדים שראייתם נלקחה מהם הופכים לחסרי אונים ותלויים באחרים.

הרעיון להביא אנשים רואים למקום שבו ראייתם נלקחת מהם, ועל מנת להבין מה קורה סביבם הם זקוקים להדרכה צמודה של עיוורים וכבדי ראייה, התממש בדרכים שונות בשנים האחרונות, למשל בתערוכה "דיאלוג בחשכה" שמוצגת בערים שונות ברחבי העולם, וגם אצלנו במוזיאון הילדים בחולון. לפני עשר שנים החלו לארגן, תחילה בצרפת ובגרמניה ולאחר מכן במדינות נוספות, אירועי אוכל חד פעמיים בחשכה מוחלטת. בשנת 2004 נפתחה מסעדת Dans le Noir בפריז, ומאז נפתחו לה סניפים גם בברצלונה, במוסקבה ובלונדון. בערים נוספות בעולם, בהן סן פרנסיסקו ולוס אנג'לס, יש מוסדות דומים בבעלות שונה.

המסעדה בלונדון. כשחוש הראייה מנוטרל לומדים לסמוך על החושים האחרים

החוויה נפתחת בכניסה המוארת של המסעדה, בה האורחים מקבלים הסבר על הצפוי להם בהמשך ופוגשים לראשונה את המדריך-המלצר שלהם. הסועדים, שרובם נפגשו בפעם הראשונה לפני דקות ספורות, מתבקשים לעמוד בשורה ולשים יד על הכתף של האדם לפניהם. בראש הטור צועד המדריך העיוור, שמוביל את שורת הסועדים לחדר אפל לגמרי. שם הם מונחים לשבת ליד שולחן והאוכל מתחיל להגיע. באופן מפתיע, במטבח מושם דגש רב על סידור המזון על הצלחת. כמקובל במסעדות גורמה, גם כאן נבנים מגדלים קטנים ומוקפדים – הדג או הבשר מונחים בחנניות על מצע של פירה תפוחי אדמה או אורז מבושם, עלים מסולסלים או עשבי תיבול מפוזרים פה ושם, זילופים של רוטב מקשטים את המנה ואת שולי הצלחת. לוּ האור היה נדלק לפתע, הסועדים היו מרוצים מאוד ממראה המנה שקיבלו. וזה בדיוק העניין: אין פה רצון ליצור גימיק או להצחיק, אלא להגיש את האוכל הטעים ביותר בצורה היפה ביותר, גם אם הסועדים אינם יכולים לראות את הצלחת, ממש כפי שעיוור יצפה לקבל במסעדה מנות נאות ולא ערימת תבשילים.

מלצרים במסעדה בלונדון. היפוך התפקידים מלמד להכיר את עולמו של האחר

 

בכל מסעדות הרשת יש תפריטים קבועים, כשהמחיר נקבע על פי מספר המנות  – אפשר להזמין מנה עיקרית וקינוח ואפשר להוסיף גם מנה ראשונה. יש תפריטים בשריים, תפריטי דגים ותפריטים לצמחונים, והמחירים נעים בין 44-33 אירו לאדם. סועדים שרוצים לקחת את ההתנסות צעד אחד קדימה יכולים לוותר מראש על התפריטים הקבועים וללכת על "הפתעת השף" – תפריט מסתורי שבו הדרך היחידה להבין מה קיבלתם היא לסמוך לחלוטין על החושים האחרים שלכם.

גאווה ישראלית: בלקאאוט וקפיש
גם אצלנו בישראל אפשר להתנסות בחוויה המרגשת של אכילה בחושך בסיוע ובהדרכה של מלצרים עיוורים. מסעדת בלקאאוט, במרכז "נא לגעת" בנמל יפו, מציעה שתי ארוחות, חמישה ימים בשבוע: ב-18:30 מוגשת ארוחה בת שתי מנות, מנה עיקרית וקינוח, וב-21:00 יש תפריט עשיר יותר שמאפשר בחירה של מנה שלישית. הסועדים יכולים לבחור מתוך תפריט קבוע הכולל מנות צמחוניות ודגים או לסמוך על השף אריק לופו ולהזמין "ארוחת הפתעה". יש גם תפריט יינות גדול ומבחר נאה של קוקטלים מיוחדים כמו מרטיני תות שדה או קיר רימונים. בנוסף, מדי פעם מתארחים במסעדה שפים אורחים, בהם השף מאיר אדוני ממסעדת כתית.
אבל זה לא הכל, במרכז המופלא הזה יש תאטרון שבו מעלים הצגות עם צוות שחקנים שכולם חירשים או עיוורים, מתקיימות סדנאות שונות, ואפשר פשוט לשבת על כוס קפה עם כריך, קיש או עוגה בקפה קפיש, בית קפה מקסים שבו כל המלצרים חירשים. טעים, נעים ומרגש.

מרכז נא לגעת
כתובת: רציף העלייה השנייה, נמל יפו
טלפון:
03-6330808

?Dans le Noir
בפריז:
51 Rue Quincampoix
מטרו: Les Halles, Hotel de ville, Etienne Marcel
בלונדון: 30-31 Clerkenwell Green
טיוב: Farringdon , Chancery Lane
אתר אינטרנט משותף למסעדות הרשת

האדריכלות המפוארת של לונדון

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.