תפריט עמוד

גלפגוס: פלא הבריאה

יותר מ-180 שנה אחרי שצ'רלס דרווין ביקר באיי גלפגוס ושאב מהם השראה לתורת האבולוציה, החי והצומח המופלאים שנמצאים כאן עדיין מעוררים השתאות ועניין, וגם דאגה לגורלם

ב-15 בספטמבר 1835 הגיעה הספינה "ביגל" לאיי גלפגוס שבלב האוקיינוס השקט. על ספינה היה חוקר טבע צעיר, צ'רלס דרווין, ובחמשת השבועות ששהה במקום הוא בחן את ההיבטים הגיאולוגיים והביולוגיים בארבעה איים בארכיפלג. התצפיות שדרווין ערך באיים היו חלק מרכזי מתיאורית הברירה הטבעית שלו, ששימשה בסיס לתורת האבולוציה כפי שהובאה בספרו המהפכני "מוצא המינים".

יותר מ-180 שנים לאחר ביקורו של דרווין, איי גלפגוס עדיין מעוררים עניין רב והשתאות, בעיקר בשל מגוון המינים של בעלי החיים הייחודיים למקום (אנדמיים). בין השאר אפשר חיים שם צבי גלאפגוס עצומי ממדים, שאורכם מגיע ל-1.20 מ' ומשקלם ליותר מ-300 ק"ג; פינגווין גלאפגוס, הפינגווין היחידי בעולם שחי באזור קו המשווה; קורמורן גלפגוס, הקורמורן היחיד שאיבד את יכולת התעופה שלו; איגוואנות ימיות ואיגוואנות יבשתיות (כולל מין שזוהה רק לפני כשנתיים והוא נמצא בסכנת הכחדה חמורה), מינים שונים של פרושים (ציפורים קטנות הדומות לפשושים), כולל פרוש הערפד שניזון מדמן של ציפורים אחרות. לצדם של בעלי החיים האנדמיים יש עושר רב של בעלי חיים שאינם ייחודיים, כמו דובי ים, אריות ים ואלבטרוסים. תופעה מעניינת נוספת היא חוסר הפחד של בעלי החיים בגלפגוס מפני האדם. הדבר נובע מהיעדרם של טורפים. באיים יש גם צמחייה ייחודית מעניינת מאוד.

אריות ים משתזפים בשמש, כשברקע ספינת תיירים. התיירות המאסיבית פוגעת בחי והצומח הייחודיים של גלפגוס | צילום: אייסטוק

איי גלפגוס נמצאים 972 ק"מ ממערב לאקוודור, לה הם שייכים, והם נמצאים תחת פיקוח רשות הפארקים הלאומיים שלה. בארכיפלג ישנם 16 איים מרכזיים ומספר דומה של איים קטנים וזעירים. האיים העתיקים נוצרו לפני מיליוני שנים, האיים הצעירים יותר עדיין נמצים בתהליכי התהוות. באפריל 2009 התפרץ הר הגעש לה קומברה שעל האי פרננדינה לאחר ארבע שנים בהן היה רדום. חלק מהאיים מיושבים, ובסך הכל גרים בהם כ-40,000 אלף תושבים, שעיקר פרנסתם מתיירות. הלינה על רוב האיים אסורה, והתיירים מגיעים לרוב בספינות מאקוודור, מסיירים באיים במשך היום וחוזרים ללון על הספינה.

כצפוי, האדם מהווה את האיום העיקרי על החי והצומח בגלפגוס. הבאת חיות משק כמו פרות, עזים, תרנגולות, סוסים וחיות בית כמו כלבים וחתולים מסכנת את החי המקומי, ועצי פרי כמו לימונים, אבוקדו ואחרים גורמים נזק לצמחייה הייחודית. דיג וציד לא חוקיים פוגעים בדגה ובאוכלוסיית אריות הים החיה בסביבת האיים. בנוסף, נזק לא מבוטל נגרם על ידי התיירות המאסיבית לאיים הזעירים – בשנה שעברה ביקרו בהם יותר מ-170 אלף תיירים. כל אלה הביאו את האו"ם לכלול את איי גלפגוס ברשימה של אתרי מורשת עולמית הנמצאים בסכנה חמורה. ארגונים של שמירת טבע עוסקים במרץ בחיפוש אחר פתרונות שישמרו את הטבע הייחודי בגלפגוס. בין השאר, בחודש דצמבר האחרון הועלתה הצעה לאסור על ספינות תיירות להוריד תיירים יותר מפעם אחת בכל אי במשך השהות באזור. בדרך זאת מקווים שאפשר יהיה להעשיר את חווית הביקור באיים, ובה בעת להפחית את הלחץ על אוכלוסיית בעלי החיים באיים הקטנים ביותר.

כתבות נוספות על גלפגוס

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.