תפריט עמוד

• עונה מומלצת: סתיו, חורף ואביב

• התאמה: כל המשפחה

• קושי מסלול: בינוני

• משך מסלול: כ- 3 שעות

• הגעה מהמרכז: נוסעים דרומה בכביש מס' 40 עד לצומת הנגב. בצומת הנגב פונים ימינה לעבר ירוחם, כביש מס' 224. בצומת ירוחם פונים ימינה ובכיכר העגולה שמאלה (כביש מס' 225), דרך אזור התעשייה של ירוחם אל המכתש הגדול.

• הקפצת רכב לסוף המסלול: מחניון החולות הצבעוניים נמשיך בכביש מס' 225 מזרחה אל מחוץ למכתש. בצומת T נפנה ימינה ונחנה כעבור 500 מטרים במגרש שלידו שילוט המכוון לעין ירקעם.

כעבור מספר דקות נסיעה מירוחם נמצא את עצמנו בלב אזור מדברי יפהפה, אולם זוהי רק ההתחלה. עם השילוט הכתום שמאלה לעבר הר אבנון, נוכל לפנות בדרך עפר קצרה שתוביל אותנו אל מגרש חניה וממנו בהליכה קצרה נגיע אל עמדת תצפית אל עבר המכתש כולו. בהמשך הנסיעה בכביש מס' 225 נגלוש אל המכתש עצמו. מצד ימין יתגלו נופים מרשימים של המצלעות, כינוי למצוקים הסוגרים עליו סביב סביב.

חולות צבעוניים במכתש הגדול, מספקים תעסוקה מהנה לקטנים ולגדולים

"מכתש" זוהי תופעה ייחודית לארץ ישראל. היא קיימת בשלושה מקומות בלבד (ועוד שניים לא מפותחים ביותר בהר עריף): מכתש רמון, מכתש גדול (חתירה) ומכתש קטן (חצרה). מסיבה זו זכתה התופעה לכינוי בינלאומי בעברית. לא בכדי רשום על השלטים Machtesh ולא Crater. תיאור התופעה הוא אגן קעור בנוף, המנוקז על ידי נחל הזורם ממנו החוצה דרך פתח יחיד. סברות רבות קיימות לגבי אופן היווצרותם של המכתשים. ההצעה הרווחת כיום היא שבתקופה קדומה שקעה במקום אבן חול רכה ומעליה גיר קשה. בהמשך התרומם האזור והוצף בים. הים "כרסם" את ראש הקמר העשוי גיר וסחף את החול הרך. במקביל השקיע הים חומר נוסף על דופנותיו החיצוניות של הקמר. כשנסוג הים החל תהליך בליה מואצת בו נשטף החול והגיר שמעליו התמוטט. חומר המילוי נסחף דרך נחל אחד ראשי שפרץ את דופן ההר.

נחצה את המכתש בנסיעה עד לעברו האחר, אל אתר החולות הצבעוניים. האתר נמצא בסמוך ליציאה מהמכתש משמאל לדרך. שילוט ברור ושני עצים גדולים מסמנים את הנקודה. נחנה את הרכבים ונחצה את הכביש. השביל המסומן שחור מטפס בגאיון קטן במעלה קיר המכתש. במהלך הטיפוס, אם רק נעצור ונתבונן, נוכל להבחין בהשתנות סוג המסלע. פנים המכתש עשוי כולו אבן חול רכה, בעוד שוליו עשויים שכבות אבן גיר קשה. כשנעלה עוד, נוכל לראות על פני הסלעים מרבדים של קונכיות מאובנות.

ממרומי המצוק נשקף נוף מרהיב לעבר המכתש. מנקודה זו נוכל להבחין בנטייתן של כל השכבות מעלה, אל עבר נקודה דמיונית הנמצאת גבוה מעל מרכז המכתש. בנקודה זו, שכיום תלויה באוויר, היה בעבר, לפני התהוות המכתש, ראש הר.

מנקודת התצפית נוכל לשוב ולרדת במסלול שסימונו ירוק בחזרה אל אתר החולות הצבעוניים ואל הרכבים. השביל גולש במורד ערוץ הזורם בין מצלעות המכתש אל הפתח דרכו מתנקז המכתש כולו. בהגעה לכביש יש לחצותו בזהירות, לפנות שמאלה וללכת כברת דרך קצרה לאורך ערוץ הנחל. בסוף המסלול מומלץ לשוב אל אתר החולות הצבעוניים. זהו מקום חביב לערוך בו הפסקת אוכל. לילדים, הקטנים והגדולים שבנינו, תהיה שפע תעסוקה במילוי בקבוקים שקופים ריקים (ויבשים לחלוטין מבפנים, אחרת הכל נדבק) שהבאנו מהבית בחול רב גוונים.

נוכל גם לערוך מסלול הליכה ארוך יותר, אך לשמו תידרש הקפצת רכבים אל נקודת הסיום. מנקודת התצפית נמשיך במסלול המסומן שחור, המטפס עוד ואחר שב ויורד. בחצייתו את מצלעות המכתש הוא עולה ויורד כמה פעמים. מהצד עשוי המראה להזכיר את מראהו המשונן של סנפיר דג, ומכאן שמו של השביל "סנפיר גדול". מהמצלעה האחרונה יורד השביל התלול אל מרגלות קמר המכתש. לאחר הליכה קצרצרה בערוץ נצטרך לעבור במנהרה תחת מסילת הרכבת להובלת פוספטים ממפעלי "אורון" צפונה, ולצאת אל הכביש המקביל לה ממזרח.


לחצו להגדלה

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהר הנגב

סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי
סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי

שדה בוקר ומדרשת בן גוריון מציעים כל מה שצריך לסופשבוע מדברי גדוש בנופים, טבע, הרפתקאות ואפילו קצת היסטוריה. הצעה לסופשבוע קצר עם תצפיות נוף, טיולים רגליים, טיםוס קירות, ספארי לילה, אוכל טוב והמון יעלים

מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר
מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר

נסענו בנוף מטורף של שלושה הרים חרוטיים שליוו את נחל סרפד. שורות של אבנים פילסו חלקות חקלאיות והעידו על נוכחות אנושית בצפיפות היסטורית. שפע של מאגורות נחפרו בסלעי הקירטון ותעלות חפורות הזינו אותן במים. השעה מתאחרת, השמש שוקעת, ...

מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים
מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים

רונן רז נודד בעקבות חלום ילדות – להקים חווה לטיולי גמלים. בחאן בארותיים שבאזור עזוז הוא פוגש את עופר וגלי שהגשימו את חלומו בעשר אצבעותיהם, מטייל במדבר עם הג'יפ ופוגש גמלים צעירים, עדויות מרשימות לנוכחות הנבטים – מערכות ...