תפריט עמוד

שטפונות במדבר יהודה – נקודות תצפית

רוב נחלי הארץ אכזבים ולכן לא אחת גם מאכזבים את המבקרים בהם. אך בימי החורף באותם נחלים החרבים בדרך כלל מתרחש הפלא שנקרא שיטפון. נקודות מומלצות לצפייה בשיטפונות במדבר יהודה

באזורים המדבריים של הארץ השיטפונות הם תופעה מדוברת ומוכרת. מדבר יהודה אומנם אינו אזור משופע במשקעים, אך נקודת המוצא של רוב נחליו היא קו פרשת המים הארצית, אזור הרי ירושלים והרי חברון הגשומים פי כמה. אחרי גשמים חזקים מתנקזים המים אל הערוצונים הקטנים, נאספים אל הנחלים הגדולים וגודשים את ערוציהם בשאון. כשמדובר בנחלי מדבר יהודה, מדובר גם על הפרשי גבהים של כ-1200 מ' בין נקודת המוצא שלהם לשפך לים המלח, מה שמגביר מאד את הזרימה. מכיוון שעיקר איבוד הגובה מתרחש בקו מצוק ההעתקים עצמו, התוחם את השבר הסורי אפריקני (בקע ים המלח) ממזרח, בעת שיטפון ניצפים לאורכו מפלים עצומים, ביניהם המפל הגבוה ביותר בארץ. הזרימה העזה מפתיעה לא רק בעוצמתה הרבה, אלא גם בעכירותם של המים שסוחפים איתם כל הנקרה בדרכם ובהיותם ניגוד עז לצחיחות שסביב.

עוד טיולים בעקבות שטפונות ברחבי הארץ >

זה המקום לשוב ולהזהיר כי הצפייה בשיטפונות בטוחה רק מנקודות הגבוהות מהערוץ עצמו וממרחק בטוח. גם חצייתם של ערוצים זורמים עם רכב היא מסוכנת. מידי שנה אנו עדים לכך שאנשים מעריכים את עוצמת המים הזורמים באופן מוטעה – מנסים לחצות את הערוץ שעלה על גדותיו ברכבם או ברגל ומוצאים את עצמם נסחפים בזרם. ראו הוזהרתם! – כשמדובר בשיטפון, מוטב להיסחף עם הזרם בעיניים בלבד!!! צאו לראות את הנפלאות הללו, אך תנהגו בזהירות ושובו בשלום.

ואדי קלט – נחל פרת

בירידה מירושלים לכיוון ים המלח על כביש מס' 1, פונים צפונה בצומת כפר אדומים, ונוסעים צפונה מעט אחרי הישוב אלון. ואדי קלט (נחל פרת) עובר מתחת לכביש ובעת שיטפון המראה משובב נפש (הכניסה לשמורה מכאן בתשלום).

נחל אוג

נחל אוג זורם במקביל לכביש אדומים-ים המלח. אפשר לצפות בו זורם מהגשר על הכביש הנוסע דרומה לכיוון נבי מוסא, כ-4 ק"מ אחרי הקבר.
הנחל יוצא ממצוק ההעתקים דרומה לקיבוץ אלמוג. מצומת אלמוג נוסעים דרומה עד הכניסה לקיבוץ שם יש מגרש חניה ותצפית. אפשר לרדת קרוב לנחל אך בעת שיטפון (או חשש לשיטפון) לא ניתן לעלות בשביל לכיוון המפלים.

נחל תמרים

עד לאחרונה היה נחל תמרים חסר שם ולצדו לא היה אף סימון שבילים. ברבות הזמן הכירו אותו אוהבי המדבר והעניקו לו שם עממי שהשתרש (אם כי עדיין מופיע במרכאות במפות סימון השבילים). נחל תמרים נקרא על שמם של מטעי התמרים הסמוכים לשפך שלו אל ים המלח. ככל הנחלים במדבר יהודה, גם נחל זה מתחתר בתוואי תלול מזרחה, לעבר ים המלח. מקורותיו של הנחל בעומק מדבר יהודה, מזרחית לבית לחם, מבטיחים סיכויים טובים שכשיורדים גשמים בגב ההר תהיה בו זרימה.

יתרונו של הנחל הוא בהיותו צפוני יחסית. כדי להגיע אליו מצפון ים המלח יש לחצות רק שני נחלים גדולים (נחל קומרן ונחל קדרון) ולכן הסיכויים להיתקע עם הרכב בקטע כביש שבין שני נחלים שעלו על גדותיהם הוא קטן יחסית. הכניסה אל הנחל נמצאת בין קילומטר 265 ל- 266 על כביש ים המלח. במקום סימון שבילים ירוק המטפס בערוץ הנחל עצמו עד למפל ובו בפירוש אסור ללכת בימים מועדים לשיטפונות. בסמוך לכביש ישנה פנייה שמאלה, לשביל מסומן אדום המוליך אל נקודות תצפית על ערוץ הנחל. ניתן ללכת בשביל זה או לטפס על הגדה הצפונית בדרך לא מסומנת.
(מפת סימון שבילים מס' 8, צפון מדבר יהודה וים המלח, או אתר עמוד ענן)

במהלך שיטפונות נוצר סביב שפך הנחל לים המלח כתם חום גדול

מפל נחל בוקק

נחל בוקק הוא אחד הנחלים הדרומיים ביותר במדבר יהודה. ההגעה אליו פשוטה גם בימים גשומים כיוון שהיא אינה דורשת אף חציית ערוץ נחל שיכול לעלות על גדותיו ולחסום את הדרך.
ניתן לצפות בזרימה בנקודה הסמוכה לשפך הנחל לים, מגשר כביש ים המלח שעובר מעליו בסמוך למלונות ים המלח, אולם יפה פי כמה לצפות בזרימתו של המפל הגדול.

כדי להגיע אל המפל יש לנסוע מערד לעבר ים המלח בכביש מס' 31. כ- 9 ק"מ בקרוב אחרי צומת חתרורים ישנו שלט המורה שמאלה לעבר צוק תמרור וסימון שבילים ירוק. מכאן מתחיל מסלול הליכה בן קרוב לחמישה קילומטרים אל שפת המפל. השביל מטפס אל צוק תמרור, שמקצהו תצפיות יפות על כל האזור וגולש במורד נחל בוקק. בקטע זה הערוץ רחב וכשהוא זורם הזרימה בו חלשה, אך למרות זאת יש להיזהר מאד מחציית הנחל. השביל מגיע אל המפל המהווה את הנפילה הגדולה של המים אל ים המלח. בבת אחת נפתח הנוף ומתאפשרת תצפית אל הערוץ עטור הצמחייה שמתחת (עין בוקק) והלאה במורדו. כשבמקביל נעתקים המים העכורים ממקומם ומזנקים בשאון משפת המצוק הביקור במקום הופך לחוויה בלתי נשכחת.
(מפת סימון שבילים מס' 11, דרום מדבר יהודה וים המלח)

נחל חבר

נחל חבר הוא אחד הנחלים הגדולים במדבר יהודה. שפכו לים המלח נמצא כחמישה קילומטרים דרומית לקיבוץ עין גדי. בנחל עצמו אין שביל מסומן וגם לא נקודות תצפית מובהקות. ביציאתו מבין המצוקים לעבר ים המלח מתפצל הערוץ לכמה וכמה יובלים היוצרים מעין דלתא. מרשים לראות שגם לאחר שמתחלק הזרם בין כמה ערוצונים קטנים הוא עדיין חזק ומרשים. התוואי הטופוגרפי באזור השפך מאפשר הגעה עד קו החוף של ים המלח. ניתן לרדת מכביש ים המלח אל החוף ולצפות מקרוב מאד במראה המרשים של המים החומים הזורמים בגעש אל ים המלח.

לא אחת, במהלך שיטפונות נוצר סביב שפך הנחל לים כתם חום גדול שנפרד בקו חד וברור מאזורי המים הצלולים. כתם סחף זה מתפוגג ושוקע בהדרגה. חסרונו של נחל חבר הוא מיקומו באמצע כביש ים המלח. פעמים רבות בימים המועדים לשיטפונות שבהם הוא זורם נחסם הכביש בכמה נקודות והנסיעה בו הופכת בעייתית. מצד שני, עבור מי שמהמר על שיטפון באזור ובוחר מראש להמתין לו בעין גדי – זהו יעד מצוין וקרוב.
(מפת סימון שבילים מס' 11, דרום מדבר יהודה וים המלח)

לקריאה נוספת:

טיולי שטפונות – להיסחף בזרם
רוב נחלי ארצנו יבשים או שהזרימה בהם דומה יותר לטפטוף. אך עם בוא החורף רבים מהם מתמלאים ושוצפים. הנה עשרה מקומות מומלצים במיוחד לצפות בהם בזרימת חורף ח …
יותם יעקבסון

 

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.