אין נביא בעירו, אמר פעם מישהו. מישהו שכנראה לא הכיר את אנטוניו גאודי. שמו של האדריכל והאמן שחי, יצר ומת בברצלונה קשור בה לעד. אי אפשר לדמיין את העיר הזאת בלעדיו. גם חיי האהבה שלו היו כנראה עניין לא קל, וידוע רק על רומן אחד, שלא עלה יפה. בסופו של דבר, היתה לו רק אהבה אחת גדולה, ולה הקדיש את כל חייו: הארכיטקטורה. מגיל צעיר נהג גאודי לשוטט בטבע הפתוח. מטעמי בריאות, לא יכול היה להשתתף במשחקיהם של בני גילו. את מרצו השקיע בטיולים, ואלה אפשרו לו התבוננות מעמיקה בסביבה. הוא התקרב לטבע, ובהשפעתו דגל בתהליך המכונה "בנייה אורגנית", שלפיו רעיון מצטרף לרעיון, רעיון צומח מרעיון ומשתנה תוך כדי צמיחתו. מהתבוננותו בטבע הסיק גאודי כי הקווים השולטים בו מתפתלים כצמחים מטפסים ומתעגלים כגלי הים (ואמנם גם בהתבוננות מדעית בטבע, מתברר שמעטים בו הקווים הישרים). את הטבע הזה הוא הביא לעבודתו. למראה יצירותיו של גאודי, מעוררת דרך ראייתו את הסביבה התפעמות והשתאות. תפישתו המרחבית החלה להתפתח בעודו ילד, כאשר התבונן באביו, שעסק בבניית דודי הסקה וצנרת מנחושת, מלאכה שחייבה תכנון נפח ומרחב. גם כאשר נזקק לקווים ישרים במבנים שתכנן, למשל בקירות, השתמש גאודי בטכניקות לעידון החדות ולשבירת המישוריות המרובעת. הוא עשה זאת על ידי הקניית עקמומיות לרצפות, לתקרות ולגגות, שילוב תבליטים, קביעת חלונות במסגרות מעוגלות, בניית ארובות עקלתוניות, עיצוב סורגי ברזל מפותלים וכמובן – על ידי שימוש בצבעים. גם את הרהיטים, את המעקות ואת גרמי המדרגות הנהדרים שלו תכנן עם שוליים עגלגלים, פיתולים או רגליים מקושתות.
יצירת חייו הגדולה הכנסייה אדירת הממדים היא המבנה המייצג ביותר את התפתחותו של גאודי כאמן, וגם המבנה המורכב והמסובך ביותר שהקים; תחילה, על בסיס תוכניותיו של האדריכל וילאר, ובהמשך על פי תפישתו. בסך הכל עבד על הכנסייה במשך 43 שנה, 12 מהן הוקדשו לה בלעדית. בשנת חייו האחרונה אף עבר להתגורר בתחומה. בניית הכנסייה טרם הסתיימה, והסוף עדיין רחוק. את חייו סיים אנטוניו גאודי ב-1926 כאחד העם. הוא נדרס על ידי חשמלית, ושלושה ימים התענה בבית החולים, מבלי שאיש ידע כי הקשיש בן ה-74הוא גאון האדריכלים של ברצלונה. הולכים בעקבות גאודי הדרך השנייה, העדיפה בעיני, היא במסגרת סיורים בשכונות העיר: לבקר באתר גאודי מסוים במהלך טיול ברובע שבו הוא נמצא. ההתמצאות בברצלונה קלה, וכל מטייל יבחר את הדרך המתאימה לו.
פנסי הרחוב: פונקציונליות מקושטת גן העיר: עבודה סטודנטיאלית בית קאלווט: זוכה הפרס מכל עבודותיו של גאודי, זהו המבנה הקונבנציונלי ביותר, והיחיד שעליו קיבל גאודי פרס כלשהו – פרס עיריית ברצלונה לבניין היפה ביותר (1900). את חזיתו הבארוקית מעדנות מרפסות עגולות, וקשתות מעטרות את קו הרקיע שלה. גאודי תכנן גם את רהיטי הבית ואת סורגי המעלית, ונתן דעתו על עיטורים רבים, בעלי משמעות סמלית עבור בעלי הבית. המבנה הוא בית פרטי ואינו פתוח לקהל, אך אפשר וכדאי לטרוח כדי לראותו מבחוץ.
גאודי, עם 16 שנות ניסיון כארכיטקט (הבניין שופץ בשנים 1906-1904), ועם תפישה וסגנון מגובשים, נתן דרור לדמיונו היוצר. במבנה זה כמעט שאין קווים ישרים. חזית הבניין מצופה בפסיפס צבעוני, הגג מצופה בחזיתו בקרמיקה בגוני כחול וירוק ובעורפו הוא מעוטר בצבעים עליזים. במעקות המרפסות יש הרואים צורת מסכות מפלצתיות או לועות פעורים חושפי שיניים או כל דבר אחר שהדמיון מעלה על הדעת. אין פלא שניתנו לחזית זו פרשנויות שונות. אחת הפופולריות שבהן טוענת כי החזית מביעה את המוטיב הנוצרי של ג'ורג' הקדוש, קוטל הדרקון (שהוא גם מוטיב לאומי קטלאני). לפי פרשנות זו, אריחי הגג הם קשקשי שריונו של הדרקון, והצריח שבראשו צלב הוא פגיונו של הקדוש. הבניין, מפניניה היפות ביותר של ברצלונה, ניצב באחת השדרות המפוארות בעיר. לאורכה נמצאים רבים מאתרי המודרניסמה, כמו בית אמטלר (Casa Amattller), הצמוד לבית באטלו, שנבנה על ידי האדריכל ז'וזף פואיג אי קדפאלך בשנים 1900-1898. גם זה בית פרטי ולא מתירים לתיירים להיכנס, אך חובה לראות את הבניין מבחוץ. בית באטלו בית אמטלר בית מילה: קן צרעות או פסגת היצירה? הקומפלקס מורכב משני בניינים המחוברים זה לזה בחזית חיצונית מעוגלת וסוגרים על שתי חצרות פנימיות. גאודי תמך את המבנה בעמודים ובשלד מתכת, ולא בקירות, וכך אִפשר גמישות בתכנון המרחבים הפנימיים. לפני שנכנסים אליו, כדאי לצפות בו מעבר לכביש. יש הרואים בחזיתו את גלי הים, ואחרים רואים בה הר שמעליו ענן. מכל מקום, זוהי דוגמה מובהקת להשראה שקיבל גאודי מהטבע. בתוך המבנה מומלץ לעלות בגרמי המדרגות המפתיעים אל עליית הגג עם עשרות הקמרונות, שתוכננה במקורה כקומת עבודה. יש בה אוסף נהדר של דגמי יצירותיו של גאודי, כולל סרטון וידיאו קצר על כל דגם. משם עולים לגג הבניין עם הארובות המסתלסלות, אל אחת החוויות היפות של הביקור בברצלונה: מראה פנורמי של העיר. מלמעלה ניתן גם להביט אל הפאטיו המרכזי. בירידה, מוביל גרם המדרגות לחדרי המגורים של משפחת מילה ומאפשר הצצה אל עולמם הפרטי של עשירי המאה הקודמת. בית ויסנס: ארמון אגדי בעבר הובילה יציאה מיוחדת לגן יפה. ארבעים שנה לאחר בנייתו, נערכו בבניין השינויים הראשונים, ולאחר מכן, בתהליכים האורבניים, נעלמו הגן וחלקים מהמבנה. בכך ניטל הרבה מפארו של הבית בימי הזוהר שלו. אין כניסה לבית, אך כדאי מאוד לראות מבחוץ. פארק גואל: במקום שכונת יוקרה ממשיכים על גרם מדרגות יפה העובר ליד דרקון אבן ומזרקות ומוביל לאולם עמודים רחב ידיים (Sala Hipostila), שתקרתו מעוטרת בקמרונות ובמדליונים מקרמיקה. באולם 84 עמודים, והוא היה אמור לשמש שוק לשכונת הווילות שלא הוקמה. מעליו נמצאת הכיכר המרכזית, שמקיף אותה "הספסל המתפתל" היפהפה. המעקה שלו, כמו דרקון האבן, מעוטר בקרמיקה צבעונית, מעשה ידי האדריכל ז'וזפ מריה ז'וז'ול, תלמידו של גאודי. מהרחבה שליד הכיכר יוצאים שבילים לכל עבר, אחד מהם מוביל לביתו של גאודי. הבית, שמשמש היום מוזיאון, חושף בפנינו מעט מחייו הפרטיים של גאודי, אשר כגודל כשרונו כאמן – כך צניעותו והסתפקותו במועט. כדאי להקדיש זמן לשוטטות בגן. כל שביל והפתעותיו. גרם של 216 מדרגות מוביל לתצפית, שמניחה את ברצלונה על כף היד. תחבורה: אוטובוס, קו 25 מאיזור כנסיית סגרדה פמיליה, קו 24 מכיכר קטלוניה. לבניין תוכננו 12 צריחים, המסמלים את 12 השליחים הנוצרים (עד כה נבנו שמונה), צריח מרכזי ענקי המתנשא לגובה 170 מטר, וסביבו ארבעה צריחים המציינים ארבעת המבשרים (טרם הוקמו). חזיתות הבניין עמוסות סמלים נוצריים ועיטורים. כתובת: Plaça de la Sagrada Familia, הכניסה היא מרחוב סרדניה (Sardenya). סגרדה פמיליה בגוגל ארת'
לחצו להגדלה |