תפריט עמוד

גרנד קניון – מסלול רגלי מיוחד

מיליוני מבקרים מגיעים בכל שנה אל הגרנד קניון שבמדינת אריזונה. רובם משקיפים עליו מלמעלה, חלקם יורדים לתוכו על גבי פרדות ומיעוטם צועדים בשבילים המסומנים. מנחם מרקוס, איש שאוהב ללכת ברגל, מציע מסלול מאתגר ופחות מוכר

אל העיירה פלגסטף (Flagstaff) שבאריזונה הגעתי לאחר נסיעה מייגעת של למעלה מעשרים שעות מבייקרספילד (Bakersfield) שבקליפורניה. מהעיירה, המשמשת כתחנת יציאה אל הגרנד קניון, המשכתי בנסיעה קצרה יחסית של כחמישים קילומטר צפונה, לעבר כפר גרנד קניון (Grand Canyon Village), שם מרוכזים כל השירותים שלהם זקוקים המבקרים בפארק.

הייתי בדרכי לעוד טיול רגלי, למסע ניווט לאורך חלקו התחתון של הקניון. בכל שנה באים לגרנד קניון יותר מארבעה מיליון וחצי מבקרים. רובם מסתפקים בתצפית מלמעלה, חלקם יורדים אל הקניון כשהם רכובים על גבי פרדות, ומיעוטם צועדים באחד מן השבילים המסומנים.

כאשר מדובר במרחבים הבראשיתיים של הגרנד קניון (שאורך הקטע שלו העובר בתחומי הפארק הוא כ-450 קילומטר), הליכה היא הדרך החביבה עלי מכל צורות הטיול שבהן התנסיתי. בהליכה לבד כל החושים מתחדדים. כפיצוי למועקה, שהיא חלק בלתי נפרד מהצעידה לבד, מתפרצת עירנות כמעט חייתית. לא יהיה נחש שיזחל לידך ותפסח עליו, ולא תהיה ציפור שתרחף מולך ולא תבחין בה.

רפטינג בנהר הקולורדו בגרנד קניון | צילום: Mike Quinn, NPS

הגשר המרחף מעל הקולורדו
נקודת המוצא למסלול היא בכפר הממוקם על שפתו הדרומית של הקניון. יש כאן ריכוז ענק של חניוני לינה מסוגים שונים, מספר בתי מלון, בית חולים ומכלאת ענק לפרדות. במרכז המבקרים הנמצא כאן ניתן לקנות מפות טופוגרפיות משובחות, שבהן מסומנים כל החניונים והשבילים שבתחומי הפארק.

מן הכפר יוצא לכיוון מזרח ומערב כביש אספלט, שלאורכו כמה תחנות. חלק מהן משמשות נקודות תצפית על הקניון, ומחלקן יוצאים שבילי הליכה, היורדים אל קרקעית הקניון. שירות הסעה חינם (Shuttle) יוצא מהכפר בתדירות של אחת לכמה דקות, ומאפשר להגיע לכל נקודה ונקודה לאורך הנתיב. במרחק של כארבעה קילומטרים מזרחה מהכפר נמצאת נקודת התצפית יאקי פוינט (Yaki Point). הדבר הראשון המדהים המתגלה כאן הוא עומקו של הקניון – קילומטר וחצי של שכבות סלע (לשם השוואה, קניוני מדבר יהודה, העמוקים בקניוני ישראל, אינם מגיעים לעומק של יותר מ-400 מטר). החתך הגיאולוגי הנחשף בקירות הסלע מגוון: סלעי גיר בהירים בחלק העליון של המצוק, אבני חול אדומות כדם בחלקו התיכון, וסלעי גרניט בצד סלעים מטמורפיים (סלעים שלחץ וחום עז שינו את צורתם ואת הרכבם הכימי) אפורים-כהים בחלקו התחתון והצר.

החלק התחתון של הקניון מכונה "הנקיק הפנימי" (The Inner Gorge), ובקרקעיתו זורם נהר קולורדו. ממול, בעברו השני של הקניון, שרוחבו בשכבותיו העליונות מגיע עד עשרים קילומטר, אפשר להבחין בצורות אבן חול מונומנטליות, ובהן מקדש זורואסטר (Zoroaster Temple) ומקדש בודהה (Budha Temple). הן נותרו בשטח לאחר שפעולת סחיפה אינטנסיבית הסירה את שכבות הסלע העליונות שבשפת הקניון. כאן, בשביל המכונה נתיב קאיבאב הדרומי (South Kaibab Trail), נפתח המסע הרגלי.

תחילה יורדת הדרך ביער של עצי מחט, המורכב בעיקר ממיני ערער, אך בהמשך, ככל שנתקדם למטה, משתנה הצמחייה והופכת למדברית. הבדלי הטמפרטורה בין החלק העילי של הקניון לבין חלקו התחתי יוצרים כאן אזורים אקלימיים שונים, ובהתאם לכך גם חברות צומח שונות. לאחר כחמש שעות הליכה מגיע השביל אל נקודה המכונה Tipoff, הנמצאת על שפתו העליונה של נקיק הגרניט, בחלק התחתון של הגרנד קניון.

500 מטר למטה זורמים מי הקולורדו מתחת לגשר המרחף, שאליו מועדות פנינו. מ-Tipoff נותרו עוד כשעתיים של ירידה בקירות הגרניט של הנקיק התחתון, ולאחריה – חציית הגשר המרחף אל הגדה הצפונית של הקניון. הגשר, שאורכו כ-130 מטר, זכה לכינוי "המרחף" מאחר שהוא נישא על כבלי פלדה ומעוגן ביציקות בטון אל שתי גדות הנהר, ללא עמודים. כל חלקיו, ובהם כבלי הפלדה העצומים, הורדו לכאן בידי אנשים, ולא על גבי פרדות, שאינן מסוגלות לשאת מטענים כל כך כבדים.

מעברו השני של הנהר, מעט מערבה לגשר המרחף, נמצא נקיק Bright Angel, הנשפך כאן אל הקולורדו. במקום יש חניון לינה פשוט ונוח, ובו משטחים לאוהלים המוצנעים בצל חורשת עצי צפצפה גדולה, ברזיות ושירותים. שלא כמו בקולורדו, המים ב-Bright Angel צלולים וטובים לשתייה (מעט למעלה מכאן נמצאת "חוות פנטום" – Phantom Ranch). החניון הוא מקום מצוין לחניית לילה. זה גם הזמן לטקס ארוחת הערב: מרק, שארוחת שדה אינה שלמה בלעדיו, מנות מדודות של גבינה ונקניק (יש עוד יומיים וצריך לחשב), ותה עם חלב מרוכז לסיום (אין להבעיר מדורה בתחומי הפארק, ולכן יש להצטייד בכירת גז קטנה או בגזייה). אחרי הארוחה לא נותר אלא לזחול לֵאים אל שק השינה. באור הבוקר הנוף מסביב מקבל פנים אחרות.

תצפית נוף על הקניון, המצוקים והנהר. רוב המבקרים מסתפקים בחוויה הזאת | צילום: NPS

גן השבילים המתפצלים
מן החניון נמשיך מערבה, בשביל העובר בגדה הצפונית של הקולורדו. לאחר כ-500 מטר נגיע אל גשר הכסף (Silver Bridge) ונחצה אותו אל הגדה הדרומית. מכאן נמשך השביל מערבה, לאורך הגדה הדרומית של הנהר, בקטע מרהיב העובר בין קירות סלעי גרניט. לאחר כשני קילומטרים פונה השביל בחדות דרומה ועולה ב"ערוץ הגנים" – נקיק גרניט צר, ובו פלג מים צלולים שמשני עבריו עצי צפצפה וערבה ושיחי קנה. לאחר כשלוש שעות הליכה במעלה הנקיק הנהדר הזה נגיע אל "הגן האינדיאני" (Indian Garden), ובו חורשת עצי צפצפה, מים זורמים, שירותים ומכלאת פרדות. בסמוך עובר צינור, המזרים את המים הטובים של נקיק Bright Angel אל כפר גרנד קניון שמעל.

בגן האינדיאני מתפצל השביל לשניים: הנתיב המכונה Bright Angel Trail מעפיל צפונה, במעלה "ערוץ הגן", אל כפר גרנד קניון שלמעלה. השביל השני, נתיב טונטו (Tonto Trail), פונה בחדות צפונה, ולאחר מכן מערבה, לעבר ערוץ המלח (Salt Creek), ובו נמשיך את מסענו. השביל עובר ברמה ישרה כמו מגרש כדורגל, בין שיחי אגבה וקקטוס גבוהים. נחצה את ערוץ Horn Creek העמוק, ונגיע לאחר חמישה קילומטר (בהליכה נוחה למדי) אל ערוץ המלח. מהערוץ, נקיק גרניט עמוק ובו זרזיף מים, נמשיך עוד שלושה קילומטרים, למונומנט קריק (Monument Creek).

כאן, בחניון הלינה הנסתר בין שיחי אשלים וקנה, על פלג המים המתוקים שבערוץ הנחל, נבלה את הלילה השני. אפשר לרחוץ כאן במי הפלג, אבל לפי תקנות הפארק, אסור בתכלית האיסור להשתמש בסבון. בשעת בין ערביים, כאשר נרבוץ על שפת הפלג ונרים את מבטנו אל מצוק אבן החול האדומה שבקירו הדרומי של הקניון, נבחין במראה שייחרט בזיכרון: מלבד צבעו הנהדר, גובהו ועוצמתו של קיר הסלע הם דבר שישראלים אינם מורגלים בו, ושנופי המכתשים שבנגב מתגמדים לעומתו.

צמד של Bighorn sheep על קצה מצוק בפארק | צילום: Mark Lellouch, NPS

בעקבות אלים ונזירים
ממונומנט קריק נמשיך בשביל מערבה. נעבור לרגלי עמוד הסלע הענק, ונחלוף על פני הנתיב המסתעף מן השביל הראשי והיורד לכיוון אפיק הקולורדו, אל אשדות הגרניט (Granit Rapids). מן השביל, נתיב טונטו, נשקף מראה נהדר של נקיק הקולורדו התחתון ושל פסלי הסלע האדירים שבצד הצפוני של הקניון. הפסלים האדומים והזקופים קרויים מקדש איזיס (Isis Temple), מקדש אוזיריס (Osiris Temple) ומקדש הורוס (Horus Temple), על שם האלים המצריים.

לאחר כשניים וחצי קילומטרים חוצה השביל אוכף טופוגרפי קטן, ואחריו הוא מסתעף לשני נתיבים: נתיב טונטו, הממשיך מערבה, ונתיב הנזיר (Hermit Trail), הפונה בחדות בכיוון דרום-מזרח ומטפס אל שפתו הדרומית של הגרנד קניון. הטיפוס בנתיב הנזיר הוא חוויה נהדרת, הנמשכת שש עד שבע שעות. השביל עולה במצוקי גיר ואבן חול אדומה, וככל שנעפיל בו נבחין בכך שהצמחייה שעל הצוקים והמדרונות הולכת ומתעשרת. מומלץ לעצור ולהביט סביב: מבט ימינה, אל הנקיק הנהדר של נתיב הנזיר, ומבט אחורה, אל המונומנטים הגיאולוגיים האדירים.

לאחר כארבע וחצי שעות של טיפוס מגיע השביל אל מעיין סנטה מריה (Santa Maria), שמימיו טובים לשתייה. נותרו כשעתיים של עלייה, עד שנגיע לראש השביל, אל השפה הדרומית (South Rim) של הקניון הגדול. כאן נמצאים גם הקצה המערבי של הנתיב שבו עובר ה-Shuttle.

• דרוש היתר (Permit) ליציאה למסע הרגלי ולשינה באתרי הקמפינג לאורכו. פרטים באתר הפארק או בטלפון: 1-928-6387888.


לחצו להגדלה

למידע נוסף על הגרנד קניון>>

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מפארקים בארצות הברית

חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי
חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי

מדור חדש: אנחנו אורית ורפי, בני זוג מכרכור, בני חמישים וקצת. שנינו מצלמים, והצילום הוא חלק בלתי נפרד, ואפילו משמעותי, מהטיול שלנו. בטיול המתואר להרי הסמוקי בארה"ב היינו עוד לפני גיל 50, והוא היה אחד מהטיולים הרבים למדי ...

טיול מהבית: סיורים וירטואליים בפארקים לאומיים
טיול מהבית: סיורים וירטואליים בפארקים לאומיים

גם בתקופות שבהן אין מגבלות על טיולים, טיול בשמורות הטבע האמריקאיות מצריך תכנון רב, במיוחד בשמורות המרוחקות והפחות מוכרות. אז עד שאפשר יהיה לחזור ולטייל בחופשיות, וגם לאחר מכן, כדאי לצאת לסיורים וירטואליים בכמה מהפארקים הלאומיים הכי מיוחדים ...

טרקים בארצות הברית
טרקים בארצות הברית

הדרך הטובה ביותר להכיר את נופיה המגוונים של ארצות הברית היא בטרק רגלי. בין אם אתם בוחרים בטרק יומי או רוצים לצאת למסע ארוך ומאתגר, יש לנו כמה הצעות מצוינות עבורכם. רק אל תשכחו להתכונן מראש