תפריט עמוד

נחל עורבים – טיול בשיפולי הגולן

• עונה מומלצת: חורף, כשזרימת המים בעיצומה; אביב – עונת הפריחה

• התאמת המסלול: לכל המשפחה

• קושי המסלול: בינוני

• אורך המסלול: כחמישה קילומטרים

• משך ההליכה: כארבע שעות

• מפה: מפת סימון שבילים מס' 1 "החרמון, הגולן ואצבע הגליל"

• הגעה מצומת עמיעד: מצומת עמיעד ממשיכים בנסיעה צפונה בכביש מס' 90. בצומת מחניים פונים ימינה בכביש מס' 91, לעבר גשר בנות יעקב ורמת הגולן. לאחר שחולפים על פני משמר הירדן פונים שמאלה בכביש מס' 918 המקביל לשוליו המזרחיים של עמק החולה. בצומת גונן פונים ימינה (מזרחה) לעבר רמת הגולן. כעבור 7.4 קילומטרים מגיעים אל צומת ציר הנפט. פונים בציר חולפים על פני בתי המושב החדש יחסית מצוק עורבים), עד שמגיעים לשער ברזל מימין לדרך שעליו שלט חלוד "מפל עורבים".

• נקודת סיום המסלול: על הכביש כ-1.3 קילומטרים במעלה מצומת גונן, במפגש עם דרך עפר המגיעה משמאל (צפון).

• שימו לב: המסלול אינו מעגלי, יש צורך בהקפצת רכבים או בתיאום איסוף מנקודת הסיום. יש להקפיד על הליכה בשבילים המסומנים בלבד (סכנת הידרדרות!). במצוקים מקננים עופות רבים, יש להימנע מהטרדתם.

מתוך הבזלת השחורה של מורדות הגולן עולים בחורף נבטים מוריקים ורעננים, שהופכים את זיכרון יובש הקיץ לנשכחות. בין הצמחים הפורצים עולים גם עליו של התורמוס הארצישראלי, עלים מאוצבעים, שעירים וכסופים. מבין העלים צומח באביב שרביט לתפארת, הנושא שיבולת תפרחת שכולה סגול עז. מראה מרבד שכזה הגולש במדרון הוא מראה משובב נפש – ובמיוחד כשברקע נראית פסגה מלבינה משלג ושאונו של מפל נשמע. מראות מסוג זה מצפים לנו משך כל הנסיעה בכביש מס' 918 בין להבות הבשן לשמורת עין א-טינה (עיינות נוטרה). בנקודות רבות ניתן לחנות בשולי הדרך ולצאת לסיורים קצרים בשבילים המסומנים. כדאי לצאת באביב ואחרי גשמים בחורף (יש להיזהר מהחלקה!) ולטייל בנחל עורבים – מסלול לא מתוייר בשיפולי רמת הגולן, מעל קיבוץ גונן. מנקודת ההתחלה נצא בשביל רחב וברור, החוצה שטחי מרעה של בקר (לכן חשוב להקפיד ולסגור היטב את השער מאחורינו!).

השביל גולש מעט במדרון כשמימינו ערוץ קטן ומתון ובמהירה מתעקל ימינה וחוצה ערוץ גדול יותר – זהו ערוץ נחל עורבים, שבסמוך אליו נפגוש סימון שבילים בצבע אדום. בנקודה בה חוצה השביל את הערוץ אפשר לראות בבירור את המעבר מ'מסיל' – ערוץ שגדותיו נמוכות ומתונות (דבר המאפיין את כל נחלי הגולן בראשיתם), ל'קניון' – ערוץ עמוק, גבה גדות ומרובה מצוקים ומפלי מים, צורה המאפיינת את נחלי הגולן בחלקיהם התחתונים. כבר עתה נוכל להבחין במפל הראשון (נחל עורבים הוא נחל אכזב, זרימה ישנה רק בחורף ובראשית האביב, במיוחד לאחר גשמים) ולא רחוק אחריו – המפל השני, הגדול ממנו בהרבה. ככל הנראה שמו של הנחל ניתן לו על שם להקות עורבים שקיננו בעבר בפרסה המצוקית החובקת את המפל הגבוה. הדרך נמשכת כמה מאות מטרים במקביל לדרך העפר. בסמוך לנקודת התצפית על מורד הנחל, פונה הדרך שמאלה במורד הגדה התלולה. השביל מתפתל ומוביל אל עבר פרסת הסלע שבה נחבא מפל עורבים ומשם ממשיך במורד.

בקטע זה מתגלות בבירור שכבות סלע המשקע הימי הבהירות, שברוב חלקי הרמה מכוסות כיום בשכבת בזלת עבה. בינות לצמחייה שבמקום מתפתלים שבילים צרים של בעלי חיים (בעיקר חזירי בר) – עדות לחיי הבר השוקקים במקום. עם קצת מזל ייתכן ונצליח לפגוש את דיירי המקום, שמפאת אימת הצייד סביר מאוד שפשוט יימלטו מהמקום. השביל המסומן עובר בתחתית הערוץ ומאפשר מבט יפה על המצוקים סביב. באחת הנקודות הצרות ביותר (הנמצאות בדיוק מתחת לעיקול החד בכביש העולה לרמת הגולן), נמצאים שרידי נגמשים צה"ליים, עדות לאסון שקרה כאשר מוביל עמוס סטה מהדרך. בסופו של הקניון נפתח הנוף, ומראות עמק החולה על הרי הגליל שמעבר להם נפרשים לפנים. כאן ניפרד מהערוץ עצמו – הדרך המסומנת ממשיכה שמאלה (דרומה) לעבר הכביש (עם רכב שטח ניתן להיכנס עד נקודה זו ולחסוך את ההליכה).

מפת נחל עורבים והסביבה:


לחצו להגדלה

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגולן וחרמון

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...

מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים
מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים

"מתחת לחורשה המשקיפה לכנרת בה חונה הקרוואן שלי כבר חמישה חודשים תמימים, לא רחוק מעין תאנה ומעל נחל סמך, מתנוססת גבעה זעירה חסרת שם, מוקפת בחומה קיקלופית קדומה, שורה של אבני שדה גדולות, עד שלושה נדבכים גובהה. הקיקלופים ...

מצפה השלום – נוף בלי סוף
מצפה השלום – נוף בלי סוף

כפר הנופש מצפה השלום מציע את הנוף הכי יפה בארץ, מסלולי טיול במרחק הליכה מהבקתה, ארוחות מפנקות וטיפולי מים מרגיעים להשלמת חוויה. באמת שלא צריך יותר מזה לחופשה רגועה