תפריט עמוד

סיור אדריכלי בברלין

מלחמת העולם השנייה והמלחמה הקרה שבאה אחריה הביאו להרס של לפחות שליש מבנייניה של ברלין (Berlin) ופערו חללים גדולים בעיקר במרכז השלטון של המשטר הנאצי ולאורך קו החומה. הסיור הארכיטקטוני שמוצע כאן מציג ניסיונות שנעשו בעיר לשלב בין בניינים ישנים ששרדו ובין בניינים חדשים שנבנו לידם. השילוב הוא אחד ההיבטים המעניינים ביותר באדריכלות של ברלין. משרד הבינוי העירוני קבע בזמנו חוקים נוקשים לבנייה החדשה, כחלק מגישה שמכונה "שחזור ביקורתי", שמטרתה למנוע יצירת ניגוד גדול מדי בין חדש לישן. חלק גדול מהאדריכלים עמדו במשימה בהצלחה, אחרים העדיפו להפנות עורף לעיר שמגבילה את החופש האמנותי שלהם. במהלך הסיור, שאורכו כיום, יוכל המסייר לגבש דעה באשר לגישת השחזור הביקורתי, וגם להכיר את הבניינים החשובים ביותר במרכז העיר.

לחופשות יוקרתיות בברלין לחצו כאן >>

יוצאים לדרך
אל הבניין הראשון בסיור – לשכת הנשיא – אפשר להגיע באוטובוס מספר 100 שיוצא מהרחבה שלפני תחנת הרכבת בגן הזואולוגי. לשם הוא גם חוזר בסיום מסלולו לאורך רחוב אונטר דן לינדן (Unter den Linden). צריך לרדת בתחנה שְלוֹס בֶּלֶווּ (Schloss Bellevue). מומלץ להצטייד במפה.

בונדספרזִידיאלאמט (Bundespräsidialamt)
לשכת נשיא גרמניה נבנתה כך שתתמזג עם הטבע שסביבה – פארק טירגארטן (Tiergarten) – ועם ארמון בלוו המשמש כמשכן הנשיא. לבניין החדש צורת אליפסה, והוא מצופה באבן גרניט שחורה מדרום אפריקה, שבה משתקף הפארק. אורך הלשכה ורוחבה זהים לגודל החצר שלפני הארמון, וגובהה זהה לגובה הארמון.

כתובת: Spreeweg 1
אדריכלים: גרובר (Gruber), קליינה־קראנבורג (Kleine-Kraneburg)
הוקם: 1996־1998

שלוס בלוו (Schloss Bellevue)
ארמון בלוו נבנה עבור הנסיך פרדיננד, אחיו הצעיר ביותר של פרידריך השני מלך פרוסיה. הארמון נבנה בסגנון בארוק מאוחר (סגנון מפואר, דרמטי וססגוני שהחל במאה ה־16 באירופה) עם השפעות של קלאסיציזם מוקדם (סגנון בעל מאפיינים רומיים ויווניים שהחל ברנסנס). מ־1993 משמש הארמון משכנו הקבוע של נשיא גרמניה, ולאחרונה עבר מתיחת פנים שהיטיבה עימו. מעברו השני של נהר שְפְרִי (Spree) אפשר לראות בניין דירות באורך 320 מטר שנבנה עבור עובדי הפרלמנט.

כתובת:Spreeweg 1
אדריכל: פיליפ דניאל באומן (Daniel Boumann  Philipp)
הוקם: 1785־1790

ארמון בלוו. הארמון נבנה בסגנון בארוק מאוחר  השפעות של קלאסיציזם מוקדם | צילום: אייסטוק

האוס דר קולטורן דר ולט (Haus der Kulturen der Welt)
כקילומטר מצפון מזרח לארמון, לצד הנהר, ניצב בית תרבויות העולם, המכונה "הצדפה המעוברת" בשל צורתו הייחודית. את המבנה הכתמתם בנתה ממשלת ארצות הברית במסגרת תערוכת האדריכלות הבינלאומית שנערכה בברלין – Interbau 1957. במבנה מוצגות תערוכות של צילומים וציורים.

כתובת: John Foster Dulles Allee 10
אדריכלים: סטאבינס (Stubbins), דוטמן (Duettmann), מוקן (Mocken)
הוקם: 1956־1957

בונדסקנצלראמט (Bundeskanzleramt)
מבית תרבויות העולם ממשיכים לכיוון צפון מזרח לאורך הנהר ומגיעים ללשכה הענקית שנבנתה עבור קנצלר גרמניה לאחר האיחוד. הלשכה מורכבת משני גופי משרדים שבנויים בצורת מסרק, וביניהם ניצב משרד הקנצלר כקובייה ענקית עם חלונות עגולים עצומים בצדדיה. הבניין מרוחק מעט משני בניינים נוספים – היחידים ששרדו את ההרס של היטלר ושל אדריכלו האישי אלברט שפר: השגרירות השווייצרית ובניין הרייכסטאג – ואינו חורג בגובהו כדי שלא יאפיל עליהם.

לשכת הקנצלרית היא אחד מהבניינים שיוצרים את "קו האיחוד"; הם מחברים בין חלקה המזרחי של העיר לחלקה המערבי ויוצרים אנסמבל של בניינים מרשימים. כמו בבניינים נוספים בברלין, גם פה נשמר עיקרון השקיפות: עוברי אורח יכולים לצפות בעבודתם של פקידי הממשל.

השגרירות השווייצרית מ־1870 שוכנת ברחוב סמוך (.Otto von Bismarck Allee ), והיא דוגמה למבנה שלא זכה לחסד של הרמוניה בשילוב בין חדש לישן. התוספת חמורת הסבר מבטון חשוף צורמת ליד הקלאסיציזם המאוחר של הבניין הישן.

כתובת: Willy Brandt Strasse 1
אדריכלים: פרנק (Frank), שולטס (Schultes)
הוקם: 1997־2000

הלשכה שנבנתה עבור קנצלר גרמניה. גם פה נשמר עיקרון השקיפות: עוברי אורח יכולים לצפות בעבודתם של פקידי הממשל | צילום: מרקוס זיידל

דויטשר בונדסטאג (Deutscher Bundestag)
בניין הרייכסטאג לשעבר, שהיום הוא מושבו של הבונדסטאג (הפרלמנט הגרמני), הוא אולי הדוגמה הטובה ביותר לשילוב בין ישן לחדש במבנה אחד. האדריכל נורמן פוסטר לא ניסה לשחזר את הפומפוזיות של הבניין הישן מתקופת הקיסר וילהלם השני שניחן בטעם אנכרוניסטי. תחת זאת העדיף להשתמש בזכוכית שאמורה לסמל את השקיפות בפוליטיקה הגרמנית. הכיפה על גג הבניין הישן היא גולת הכותרת של הקונספט הפוסטרי. אפשר לעלות אליה ולצפות על העיר או לתוך אולם המליאה.

כתובת: Platz der Republik 1
אדריכלים: פול וולוט (Paul Wallot ) בנה את הבניין המקורי, סר נורמן פוסטר (Norman Foster) חתום על השיפוץ
הוקם: 1884־1894
שופץ: 1994־1999


ברנדנבורגר טור (Brandenburger Tor)
שער ברנדנבורגר, שהיה אחד משערי הכניסה לברלין הישנה, ניצב בכיכר פריז המרובעת שנבנתה מחדש מאז האיחוד. השער נחשב סמל של העיר ושל אחדותה. עד לפני כ־17 שנה שולב השער בחומה שהפרידה את מזרח העיר ממערבה, והיום מדובר באתר חובה.

כתובת: Pariser Platz
אדריכל: קארל גוטהארד לנגהאנס (Carl Gotthard Langhans)
הוקם: 1791

בנק די צט (DZ Bank)
סמוך לשער ברנדנבורגר ניצב הבניין המעניין ביותר בכיכר. המבנה הלא שגרתי תוכנן על ידי פרנק גרי עבור בנק DZ. גרי היה חייב להתחשב בחוקי הבינוי הנוקשים  ולתכנן חזית מאופקת באבן חול בהירה וחלונות זכוכית גדולים, ורק בתוך הבניין יצר בסגנונו הייחודי שני גגות זכוכית שמזכירים קשקשי דג, וביניהם אולם ישיבות מצופה פלדה. רק אם תיכנסו לתוך הבניין תוכלו להתרשם מהיצירה.

כתובת: Pariser Platz 3
אדריכל: פרנק גרי (Farnk Gehry)
הוקם: 1997־1999

שער ברנדנבורג בכיכר פריז הוא סמל לעיר המאוחדת | צילום: לואיס אלוורז

מזרחה מכאן
לאורך אונטר דן לינדן ניצבים הבניינים שהם המרכז המלכותי של ברלין – הפורום פרידריציאנום (Forum Fridericianum) – שהקים פרידריך השני באמצע המאה ה־18. הפורום כולל את שטאצאופר (Staatsoper, האופרה הממלכתית), את קוניגלישה ביבליוטיק (Königliche Bibliothek, הספרייה המלכותית לשעבר), את דומגמאינדה סאנט הדוויג (Domgemeinde St. Hedwig, קתדרלת הדוויגה הקדושה) ואת אוניברסיטת הומבולט (Humboldt  Universität) שנבנו בסגנונות הבארוק והקלאסיציזם מ־1741 ואילך.

נויה ואכה (Neue Wache)
בית המשמר החדש בסגנון קלאסיציסטי של האדריכל שינקל הפך לאחר איחוד גרמניה לאתר הזיכרון המרכזי של גרמניה לזכר קורבנות המלחמות ומשטרי העריצות.

כתובת: Unter den Linden 4
אדריכל: קארל פרידריך שינקל (Karl Friedrich Schinkel)
הוקם: 1816־1818

צויקְהאוס (Zeughaus)
הנשקייה המלכותית הוא מבנה בארוק מפואר באונטר דן לינדן ששרד את המלחמה והפך לאחר האיחוד למוזיאון ההיסטורי הגרמני. האדריכל פאי שיפץ את הבניין הישן של המוזיאון, בנה מאחוריו בניין חדש עבור תערוכות מתחלפות, ובכך יצר את אחת הפנינים האדריכליות בעיר. לפי חוקי הבינוי השתמש פאי בבניין המינימליסטי בעל השפעות הבאוהאוס באבן טבעית, אך הצליח לשלב גם זכוכית ומתכת. על גרם המדרגות השבלולי ממתכת וזכוכית משתקפים הבניינים הישנים שמסביב, מחווה של האדריכלות המודרנית לקלאסית.

כתובת: Unter den Linden 2
אדריכלים: נרינג (Nering), גרונברג (Grünberg), שלוטר (Schlüter), היציג (Hitzig), דה בוט (De Bodt), פאי (Pei), אלר ואלר (Eller and Eller)
הוקם: 1695־1706
שופץ: 1877, 1988־2004

מוזיאומסאינזל (Museumsinsel)
ליד הקתדרלה של ברלין (ברלינר דום, Berliner Dom) משתרע קומפלקס של חמישה מוזיאונים המכונה "אי המוזיאונים". המוזיאונים חדלו לפעול עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, ואף נפגעו. האוספים שהיו בהם הועברו לבונקרים. מבצע השיקום באי עתיד להסתיים ב־2015, אז יחוברו המוזיאונים זה לזה במעבר תת קרקעי.

בקומת הקרקע של המוזיאון הישן (אלטס מוזיאום, Altes Museum) מוצג אוסף הפסלים מיוון ומרומא, ומעל נמצא האגף המצרי הכולל את פסלה של המלכה נפרטיטי. הגלריה הלאומית הישנה (אלטה נאציונלגלרי, Alte Nationalgalerie) מציגה ציורים אירופיים מהמאה ה־19. מוזיאון פרגמון (Pergamon Museum) מציג ממצאים ארכיאולוגיים מדהימים מפרגמון, בבל, יוון, רומא ועוד. מוזיאון בודה (Bode Museum) נפתח לאחרונה לאחר שיפוץ של שנים ומציג אוסף ענקי של פסלים ומטבעות.

כתובת: המוזיאונים מרוכזים ברחובות Am Kupfergraben ו־Bodestrasse

הקתדרלה של ברלין | צילום: אייסטוק

איהמאליגס שטאצראצגבוידה דר די.די.אָר
(Ehemaliges Staatsratsgebäude der DDR)
מהמוזיאון הישן חוצים את אונטר דן לינדן וממשיכים ישר לכיוון דרום. ממול רואים את בניין מועצת הרפובליקה הגרמנית הדמוקרטית לשעבר. המבנה הוא דוגמה מעניינת לשינוי שחל באדריכלות המזרח גרמנית לכיוון של מודרניות בתחילת שנות השישים.

הכניסה לבניין היא החלק היחיד שהקומוניסטים לא פוצצו מארמון המלכים הפרוסים בן 500 השנה שעמד על המגרש הענקי והריק שממול. שער של הארמון זכה לשרוד את הפיצוץ המכוון, מכיוון שממרפסתו המוזהבת הכריז קרל ליבקנכט ב־1918 על הקמת הרפובליקה הסוציאליסטית הגרמנית. חודשיים אחר כך נרצחו הוא ורוזה לוקסמבורג, מנהיגה סוציאליסטית נוספת, בידי אנשי צבא אנטי קומוניסטים.

כתובת: Schloss platz 10
אדריכלים: קורן (Korn), בוגאצקי (Bogatzky), פאצמן (Pätzmann)
הוקם: 1962־1964

על הדרך
עוד כמה מבנים מעניינים: הבניינים של משרד החוץ הגרמני (בונדסמיניסטריום, Bundesministerium), שם נוצרה חצר פנימית ששומרת על ריחוק נאות בין הישן לחדש; כדאי לבקר בכנסיית פרידריכסוורדרשה קירכה (Friedrichswerdersche Kirche) שתכנן האדריכל שינקל בסגנון ניאו־גותי; הדום הצרפתי (פראנצוזישר דום, Französischer Dom), הדום הגרמני (דויטשר דום, Deutscher Dom) ובית הקונצרטים (קונצרטהאוס, Konzerthaus), שנבנו בסגנון קלאסיציסטי ויוצרים במרכז העיר אנסמבל נפלא שנקרא שוק ז'אנדארמנמארקט (Gendarmenmarkt); בניין גלרי לאפייט ( Galerie Lafayette. Friedrichstrasse 75) הוא יצירה מוצלחת של ז'אן נובל; בניין חברת GSW Hauptverwaltung 22a) Kochstrasse) הוא שילוב מפתיע בין חדש פחות לחדש יותר.

שתי הדוגמאות האחרונות לשילוב בין ישן לחדש נמצאות בכיכר פוצדאמר (Potsdamer Platz): בבניין של חברת סוני (Sony Center) חויב האדריכל הלמוט יאן להשאיר חלק ממלון Esplanade הישן. הוא בנה כמעטפת סביבו בניין דירות חדש שחלקו העליון תלוי מזרוע פלדה עצומה כדי שלא ימחץ את המלון, וציפה את קירותיו הקטועים הפנימיים של המלון בזכוכית. בקומפלקס של דיימלר־קרייזלר (Daimler-Chrysler Areal) הסמוך שרד רק בניין אחד, והאדריכל רנצו פיאנו שילב אותו בשורת הבניינים החדשים באופן שלא ייבלע.

לחופשות יוקרתיות בברלין לחצו כאן >>

__

תודת המערכת לסנדרה קונסטלר

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.