תפריט עמוד

ברצלונה דרך המודרניזם

הסיור הכי מעניין בברצלונה הוא צעדה פשוטה ברחובות והתבוננות בבתים, בחצרות הפנימיות ואם אפשר גם על הגגות. 115 אתרים מופיעים על מפת "דרך המודרניזם" בברצלונה. הם אמנם פזורים ברחבי העיר, אבל כמה ריכוזים משמעותיים שלהם מאפשרים לתכנן ביקור שכולו הליכה בעקבות הסגנון המודרניסטי, הגרסה של ברצלונה לאר-נובו

הייחוד של ברצלונה טמון בכך שגם מי שאינו חובב מושבע של אדריכלות, או של בניינים בני מאה שנה, מוצא עצמו מתפעל ואפילו מתרגש מול האוסף העצום הזה של אתרים מרתקים, רבים מהם מוזרים, חלקם משעשעים להפליא. קל להבחין בהם, כדאי להשוות ביניהם. יש כאן סגנון מובחן, שגם הדיוטות מזהים בקלות ושואבים מן הזיהוי סיפוק והשראה.

מידע נוסף, כתבות והמלצות על ברצלונה, קטלוניה, ספרד

"דרך המודרניזם", יוזמה משותפת של העירייה ואגודת שימור ואדריכלות בעיר, תוכננה וסומנה לפני 11 שנים. בכל שנה ב-25 ביוני, כאשר חוגגים בברצלונה את יום הולדתו של אנטוני גאודי, נערכת צעדה חגיגית לאורכה של הדרך, אבל סיורים מודרכים ועצמאיים נערכים לאורכה מדי יום. כל שצריך הוא להצטייד במפת דרך המודרניזם (מודפסת בארבע שפות – קטלונית, ספרדית, אנגלית וצרפתית ומחולקת חינם בלשכות התיירות בעיר). קל לעקוב אחריה כיוון שהדרך מסומנת גם על המדרכות בעזרת סמל דמוי פרח אדום בעל ארבעה עלים מוקף בעיגול. חובבי מודרניסטה יכולים לרכוש ספר הדרכה שמעניק גם הנחות משמעותיות על כל מחירי הכניסה לבתים השונים לאורך הנתיב. מוכרים אותו בחנויות ספרים, בלשכת התיירות בכיכר קטלוניה ובקאסה אמלייר ברחוב גראסיה.

יש הכל לאורך ה"רוטה דל מודרניזם" – מן הכנסייה הענקית הסגרדה פמיליה, אחד הסמלים הנודעים של העיר, ועד ספסל צבעוני בפארק גואל, פנס רחוב או קרוסלה מסוגננת בפארק טיבידאבו. מהר מאוד מסתבר שגאודי הוא אמנם הנודע מבין האדריכלים המודרניסטים ששינו את פני העיר, אבל הענקים האחרים כלואיס דומנק אי מונטאנר, או פוג' אי קאדפאלק תרמו לא פחות לאוסף.

כיכר קטלוניה היא נקודת מוצא נוחה. עשרים וארבעה אתרי מודרניסטה מסומנים מדרום לכיכר. חמישים אתרים נוספים, הריכוז הגדול ביותר, פזורים במרחב הלא גדול של רובע אשאמפלה, מצפון לכיכר קטלוניה, לאורך רחוב גראסיה ושדרת הדיאגונל. למרות שמסמני הדרך טוענים בתוקף שאפשר לצעוד לאורכה במהלך יום אחד, כדאי לחלק את הביקור לפחות ליומיים. מי שרוצה לצמצם יכול להתרכז ברדיוס כמה מאות מטרים מכיכר קטלוניה.

כדי לעורר חשק להמשך הסיור כדאי להתחיל דווקא מאחד השיאים ולצעוד מכיכר קטלוניה לכיוון דרום מזרח, לרחוב סנט פרנצ'סק דה פאולה 2. כאן ניצב הפלאו דה לה מוזיקה קטלנה (ארמון המוזיקה הקטלונית), אולם קונצרטים שנחשב לפנינה אדריכלית. האדריכל דומנק אי מונטאנר בנה את יצירת המופת הזו בשנים הראשונות של המאה העשרים. הוא כינה את המקום "גן של מוזיקה", טשטש כמיטב יכולתו את ההבדלים בין חוץ לפנים, עשה שימוש רב בקרמיקה, זכוכית, פיסול ומתכת והתוצאה מרהיבה. מונטאנר אמנם זעם על שלא שילמו לו בזמן והחרים את הפתיחה החגיגית ב-1908 אבל זכה למונומנט נצחי. הביקור בסיורים מודרכים בלבד. באולם הכניסה יש קפה נעים, שמאפשר ליהנות בשקט מן האדריכלות ומן הויטראז'ים היפים.

המשך המסלול מוביל לשדרת הראמבלס המפורסמת. לאורכה פזורים כעשרים אתרים של הדרך המודרניסטית. דוגמא נאה לאחד מהם הוא בית דוקטור ג'נובה (רמבלה 77, צמוד לתחנת הרכבת ליצ'יאו) שבנה האדריכל אנריק סאנייה ב-1911. ממערב לרמבלה, בסמטת סנט פאו מספר 11 ניצב מלון אספנייה. בחדרים אין אמנם זכר לפאר של האר-נובו אבל באולם הכניסה ובמסעדה נותר האורח משתאה. האדריכל מונטאנר עיצב ב-1911 את אולמות הכניסה וחדרי האוכל בעזרת כמה מטובי האומנים של התקופה. כמה צעדים הלאה משם בסנט פאו 36 ניצב מלון פנינסולאר, בו יש חצר פנימית מקורה בזכוכית וגלריות יפות מתחילת המאה העשרים.

החזית המעוגלת של בית באליו מזכירה לדברי המדריכים דרקון

הליכה קצרה מובילה אל פלאו גואל (נואו דה לה רמבלה 3), יצירתו החשובה הראשונה של גאודי. הבניין נבנה עבור פטרונו של האדריכל, אוסבי גואל והוא מעיד על ההתפתחות העתידית של הסגנון כולו. הביקור בסיור מודרך בלבד והחלק המרתק ביותר הוא גג הבניין, שם ניצב יער ארובות משעשעות, מעוטרות בפסיפסים.

שיאי האדריכלות של סגנון המודרניסטה ניצבים מצפון לכיכר קטלוניה, לאורך פסאיג דה גראסיה. בקטע אחד מן הרחוב, בין מספר 35 למספר 43 אפשר לראות דוגמאות נהדרות לבניינים שהקימו שלושת האדריכלים הגדולים של התקופה. במספר 35 ניצב קאסה ליאו מוררה, המבנה המפואר ביותר שתכנן דומנק אי מונטאנר. חלק מן הקומה הראשונה אמנם נהרסה לפני שבעים שנה, בשיפוץ מטומטם וחסר התחשבות בערך הבניין, אבל גם עתה אפשר עוד לראות בלובי ובקומות העליונות את הפאר המסוגנן.

שלושה בתים משם ניצב קאסה אמאלייר שתכנן פוג' אי קאדפאלק. כאן בולטים אולם הכניסה המעוטר בעמודים וגרם מדרגות מואר מלמעלה בויטראז' גדול. צמוד אליו ניצב קאסה באליו (Casa Batllo) שגאודי תכנן מחדש ובנה ב-1906. החזית המעוגלת מזכירה לדברי המדריכים דרקון. החלונות מעידים כבר מבחוץ על התדהמה שמצפה בפנים. קשה למצוא קיר אחד ישר במבנה כולו. התחושה היא של ביקור בטירה אגדית, שתוכננה בחלומותיו של גאון. בשנה שעברה, כאשר חגגו מאה שנים להקמתו של בית באליו, הסתיימה עבודת שיפוץ רבת היקף וכיום הוא פתוח לביקורים. לא כדאי להחמיץ את ההזדמנות. שיאו של הביקור על הגג. יש מכאן נוף נהדר של העיר, עשרות ארובות וכמה מבנים מעוגלים ומכוסים קרמיקה שאי אפשר להתבונן בהם מבלי לחייך באושר.

באזור פזורים עוד עשרות אתרי מודרניסטה יפים. כאשר ממשיכים מעט צפונה, במספר 92 ברחוב גראסיה ניצב קאסה מילה, המוכר יותר בכינויו לה פדררה (המחצבה). גאודי בנה את בית הדירות הזה במשך חמש שנים (1905-1910). אין בבניין שתי דירות זהות. אפשר לבקר בעליית הגג ועל הגג עצמו. המשך ההליכה צפונה מוביל לרחוב דיאגונל ובו קאסה דל לס פונצ'ס, בית היתדות המוזר שתכנן פוג' אי קאדפאלק.

הרוצים להמשיך בחיפוש גם באזורים אחרים של העיר מוזמנים לעשות שני דילוגים בעזרת תחבורה ציבורית: האחד לפארק גואל, הגן המופלא שתכנן גאודי ב-1900, או לחלק המערבי של העיר, כאן, לא רחוק מן האצטדיון של ברצלונה קמפ נואו ניצב "הפאביליון של גואל" (רחוב פדראלבס 7). זה אחד האתרים הפחות מוכרים שעיצב גאודי. פטרונו יזם ב-1883 עיצוב מחודש של אחוזה שרכשה המשפחה. גאודי תכנן את השערים, הגן וחלק מן האורוות. הבית שימש את משפחת גואל כמעון קיץ ושייך כיום לאוניברסיטה של ברצלונה.

• למידע נוסף על דרך המודרניזם לחצו כאן »

ברצלונה – למידע נוסף

 

קטלוניה: מסע תרבותי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.