תפריט עמוד

אגם קונסטנץ: טיול קולינרי

את הגבול בין גרמניה, אוסטריה ושווייץ החליטו להניח במקום רגוע: בלב אגם קונסטנץ (Konstanz), הנקרא גם בודנזֶה (Bodensee). אף שזהו אחד האגמים הגדולים באירופה, ולמרות מזג האוויר הנינוח שלו ויפי האזור, הוא נותר איכשהו רחוק מעיני רוב התיירים, חצי סודי. מטיילים בו בעיקר תיירים מאירופה, והם נמנעים מלצבוא על גדותיו בהמוניהם.

סביב האגם שוכנים כפרים נאים ועיירות ציוריות, שברובם לא יותר מכיכר, כמה חנויות קטנות של מוצרים מקומיים, כנסייה אחת, חוות הפזורות מסביב ושקט עדין.

בהמשך מתברר שאגם קונסטנץ הוא אוצר גם לחיך: דגה עשירה הנשלית ממימיו הקרירים והצלולים, ענבי יין הגדלים במורדות הרים שגולשים למים, ופירות וירקות בטעם של פעם, ובמבחר שקשה יותר למצוא ברוב אירופה, אך כאן הם גדלים לתפארת בזכות אופיו הממוזג יחסית של האזור.

תושבי האזור מכינים את מאכליהם כמעט רק ממוצרים מקומיים. בשר חזיר, למשל, כמעט אין כאן, פשוט משום שלא מגדלים באזור חזירים. הגידולים המקומיים נטולי תוספים, אנטיביוטיקה או הנדסה גנטית, והתוצאה ניכרת: לכל דבר יש טעם. אמיתי.

יין וגבינות, מזרח ומערב

באזור שבו כל פינה מזכירה את היידילנד, הנוף נראה כמו מתוך לוח שנה והפרות ניזונות רק מעשב טבעי וחציר – חובה לטעום ממבחר הגבינות המעולות. גם יין הרוזה זוכה פה לרנסנס: אדום עדין, ורוד אקזוטי, צבע סלמון ואפילו זהב עתיק הם רק כמה מהתיאורים שנותנים המקומיים ליינות שלהם. כוס צוננת של רוזה מתאימה להפליא כאפריטיף או כליווי למנת דג מהאגם או לתבשיל עגל חלב. מסביב לאגם תמצאו מספר רב של יקבים המוכרים את תוצרתם.

כדאי לבקר גם במבשלות הבירה: מאות המבשלות, המכינות סוגים שונים של בירה לפי מתכונים בני מאות שנים, העניקו לאגם את כינויו "אגם הבירה". אוהבי בירה יגלו טעמים חדשים שלא טעמו בשום ארץ אחרת. המשחק בין הלתת, השמרים, מי המעיינות ושאר החומרים הטבעיים יוצר את ההבדלים בצבעים ובטעמים.

את המאכלים המקומיים אפשר לטעום במסעדות מפוארות, בחוות אירוח (gasthof) או בבתי אוכל עממיים, אך התפריטים משתנים מדי עונה ומשקפים את התבואה והאסיף של התקופה. במסעדות רבות נראה בתפריט את שם החווה ואת שם העגל שחלקים ממנו מונחים על הצלחת. היכרות מקומית זו מביאה את הסועדים להתגבר על החשש ממחלת הפרה המשוגעת ולהתענג על מעדנים מחלקי הפנים של הבקר, הנחשבים לבעייתיים מבחינה זו. גם בשר ציד אהוב מאוד באזור, ובחוות שנמצאות בהרים הגבוהים מסביב לאגם דוהרים עדרי צבאים שאותם מגדלים למאכל. חובבי עופות יאכלו תרנגולות, שלווים וברווזים שגדלו במרעה חופשי.

ההפתעה היא השפעתם המתחזקת של המטבח הים תיכוני ושל טעמים מן המזרח הרחוק, שהצליחו איכשהו לחדור מבעד לשלווה ולעורר את התיאבון המקומי. לכן אל תתפלאו אם תגלו במטבחים מקומיים לא רק חמאה ושמנת, אלא גם שמן זית, סויה, קארי ותבלינים אקזוטיים אחרים.

שפהאוזן, עיירה ציורית על גדות האגם בצד השוויצרי

שפהאוזן, עיירה ציורית על גדות האגם בצד השוויצרי | צילום: Denis Linine / Shutterstock.com

שווייץ

בחלק השווייצרי כדאי לבקר בעיירה הציורית שטיין אם ריין (Stein am Rhein), במפלי המים המרהיבים בשפהאוזן (Schaffhausen), בעיר סנקט גאלן (Sankt Gallen) ובאזור אפנצל (Appenzell) – ומשם לעלות על פסגת הסנטיס (Santis). המקומות הקולינריים שכדאי לעבור בהם כוללים מסעדות יוקרה ומסעדות עממיות יותר, יקבי יין ומבשלות בירה, מגבנות, בתי קפה ומקומות המתמחים בשוקולד שווייצרי, שעל המוניטין שלו אין צורך להכביר מילים. הנה כמה מהמקומות המומלצים.

מסעדת יוקרה: Taverne zum Schaefli
כמה קילומטרים מהאגם עוברת בין כפרים ציוריים דרך שמגיעה למסעדה בבית איכרים – מקום שהפך מקדש ומוקד עלייה לרגל. וולפגנג קוכלר מכין שם מנות מדהימות. אל תחמיצו את הסרטן המוגש על מצע כוסברה ועגבניות חמצמצות, ואת חזה היונה עם מרקחת החצילים, העשויה מבשר חציל, חומץ בלסמי ועשבי תיבול. אנשים מכל אירופה מגיעים בשביל המרקחת הזאת.
כתובת: Oberdorfstr. 8, Wigoltingen, טלפון: 7631172־52־41מסעדה: Restaurant zum Schiff
ניקול בודס מגישה את מאכליה בגינה על חוף האגם, בצִלם של עצים בני מאות שנים. בתפריט סלטים טריים מירקות העונה, פילה דג מהאגם בחמאה מתובלת, תפוחי אדמה מאודים ותרד בשום, ולקינוח – גלידת הבית עם פירות העונה. פשוט ונהדר.
טלפון: 6951040־71־41


שוקולד ובית קפה: Konditorei Mohn
קונדיטוריה שמייצרת עוגות ושוקולדים מחומרים טבעיים בלבד. מומלץ: "גלי האגם" (Bodenseewellen) – טראפל וויסקי ממולא בשוקולד.
כתובת: Obere Kirchstrasse 11, Berg, טלפון: 6991345־71־41

מקומות נוספים:

גרמניה

בחלק הגרמני של שפת האגם כדאי לבקר באי רייכנאו (Reichenau), שהוכרז כאתר מורשת תרבות היסטורית על ידי אונסק"ו, ובאי הפרחים מיינאו (Mainau). באי לינדאו (Lindau) ייפרשו מול עיניכם רחובות צרים וציוריים ונמל קטן עם כניסה מרשימה: מצד אחד של המזח ממוקם המגדלור, ומצדו השני – פסל מונומנטלי של אריה. להלן כמה מהמקומות שמומלץ לאכול ולשתות בהם.

כנסיית סנט ג'ורג' מוקפת בכרמים באי רייכנאו שבחלק הגרמני של האגם

כנסיית סנט ג'ורג' מוקפת בכרמים באי רייכנאו שבחלק הגרמני של האגם

מסעדת יוקרה: Flohr’s Restaurant
כאשר ג'ורג' פלור הגיע לכפר זינגן איברלינגן (Singen Überlingen) ורצה להפוך בית חווה למסעדה, תושבי המקום לגלגו עליו. היום, כשרולס רויסים ומכוניות מירוץ אופנתיות מביאות את האורחים, נשכח חוסר הפרגון. ג'ורג' פלור משלב את מטעמי האזור המסורתיים עם המטבח הים תיכוני: דג מהאגם מוגש עם טבעות קלמארי, מאפה בשר ארנבת עם קוסקוס, מעדן מקומי של כיס בצק ממולא במחית דג, ולקינוח מוגשים סופלה עגבניות ורוזמרין ברוטב עגבניות ירוקות וגלידת קרם זיתים. אתר אינטרנט

מסעדה: Landhaus Malereck
מה צריך יותר מלשבת על גדות האגם עם בקבוק יין רוזה צונן, פילה דג מהאגם במעטפת אורז ירוק וירקות מוקפצים? שום דבר. אתר אינטרנט

שוקולד ובית קפה: Strand Café Lang
בית הקפה ממוקם על קו המים. אל תחמיצו את העוגות ואת מעדני השוקולד, ובעיקר את "דג" השוקולד הממולא בקרם שקדים. אתר אינטרנט

מקומות נוספים:

אוסטריה

בחלק האוסטרי כדאי להגיע אל העיר ברגנץ (Bregenz) ולטייל בכל אזור היער הברגנצי. מעניין גם לבקר במוזיאון היהודי השוכן בווילה של משפחת רוזנטל בעיר הוהנמס. היהודים קיבלו היתר להשתכן בעיר כבר ב־1617, והקימו בה קהילה מפוארת ופעילה, שהוכחדה במלחמת העולם השנייה. המוזיאון מספר את תולדות הקהילה ומתחקה אחרי קורות המשפחות עד היום.

ברגנץ, בחלק האוסטרי של האגם | צילום: שאטרסטוק

ברגנץ, בחלק האוסטרי של האגם

המקומות שכדאי לפקוד בחלק האוסטרי הם:

מסעדת יוקרה: Mangold
זהו בית מקסים בעיירה לוכאו (Lochau) ובו חדרים קטנים ספוני עץ וגן גדול. השף מיכאל שוורצנבאכר משתמש בתוצרת האזור, אך לא נמנע מלהגניב גם מעט מטעמי המזרח. למנה ראשונה מומלצים פאטֶה טונה, נתחי טונה ברוטב סויה או קרפצ'ו טונה עם ווסאבי. עוד כדאי לאכול שם מרק צח עם כופתאות מח עצם וביצי שליו עלומות. אל תחמיצו את המנה של שקדי עגל חלב על מצע ריזוטו וארטישוק, ואת פילה הצבי ברוטב יין אדום מרוכז. אתר אינטרנט

מסעדה: Alte Mühle
במסעדה הקטנה, השוכנת בעמק חבוי, יגישו לכם סלט ירוק עם פטריות שַנְטֶרֶל, נתח בשר צבי על מצע פולנטה עם פטריות יער, ולקינוח כופתאות מישמש מגולגלות בפירורי לחם, חמאה וקינמון. אתר אינטרנט

שוקולד ובית קפה: Cafe Götze
מאז שנת 1887 מייצרים כאן 36 סוגי פרלינים שונים. לטעמנו, טראפל השמפניה הוא המובחר מכולם.
כתובת: Kaiserstrasse 9, Bregenz, טלפון: 44523־5574־43

מגבנות: דרך הגבינות
בצד האוסטרי עוברת "דרך הגבינות" (Käsestrasse), שלאורכה מאות חוות ויצרנים קטנים. מומלץ להיכנס ולקנות ממבחר הגבינות, שטעימות במיוחד על לחם כפרי טרי. אחד המקומות המומלצים בדרך הגבינות הוא מגבנת Metzler Käse Molke. אתר אינטרנט

מסלולים: הולכים ואוכלים
את האגם מקיף מסלול המיועד להליכה ולרכיבה על אופניים, ומסלולים מסומנים נוספים עוברים מסביב לחוות ובמרחק קצר מהעיירות. בנוסף לשיט על האגם ולטיולי אופניים לאורך גדותיו, אפשר לעלות ברכבות ההרים לפסגות שמסביב ולהגיע לגובה של כ־2,000 מטר. בחורף, שלג מכסה חלקים ניכרים מן האזור וערפל עוטה הכל. בקיץ נפרשים שדות של פרחים, ולקראת סופו אפשר ללקט תותי בר, אוכמניות ופטל, כאלה שלא עברו שיבוט ושאר תהליכים חודרי גֵנים ומסלקי טעם. האזור שופע גם פטריות, אם כי עדיף להימנע מללקט אותן אם אינכם מכירים היטב את הסוגים השונים. וכמובן, במהלך הטיול אפשר תמיד לעצור לקפה, עוגה והר של קצפת.

מקומות נוספים:

צילומים: שאטרסטוק

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משווייץ

ממתק שוויצרי: לוצרן
ממתק שוויצרי: לוצרן

עידית אלנתן ביקרה בלוצרן וגילתה שגם בעיר הזאת, בירתו של קנטון לוצרן השוכנת במרכז שווייץ, הכול מתוזמר בצורה מושלמת – נופים גלוייתיים של אגם תכלת והרים אלפיניים, אדריכלות עתיקה המשומרת להפליא, תחבורה ציבורית שאפשר לחלום עליה ומוזיאונים ופסטיבלים ...

קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה
קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה

"שלושת הימים הטובים ביותר של השנה" כך מכנים תושבי באזל את ימי הקרנבל השנתי הנחגג בסוף פברואר במהלכו  העיר הידועה ברוחה התרבותית זונחת לשלושה ימים את השגרה האלגנטית והמאופקת ומגלה פן שונה  של הומור משוחרר ושמחה מתפרצת באמצעות, ...

שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית
שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית

אפשר לסמוך על השוויצרים שלא רק יספקו למטיילים נופים יפים להפליא, אלא גם ידעו לשלב בתוכם רכבת שיכולה לעבור באופן חלק ומהיר בין מסילה צרה למסילה ברוחב סטנדרטי, בלי שהנוסעים ירגישו בכך. שליחת מסע אחר אונליין הצטרפה לנסיעת ...