תפריט עמוד

המכונית השכורה חונה במפרץ סלול קטן. מרפסת תצפית עם גדר אבן נמוכה מגיעה עד שפת התהום. הנוסע יוצא מן המכונית, מתמתח ונושם עמוק. נוף רחב ויפה נשקף מאופק לאופק. בשביל רגע כזה כדאי לנסוע שעות. אם בצד החניון ניצב קרון קטן בו מוכרים קפה ועוגה טרייה, או כריך מעניין אפשר כבר להסתכן ולהשתמש במילה אושר. 

התוויית מסלולי הנסיעה היפים ביותר באירופה היא תחרות שאינה מסתיימת. היבשת צפופה ומרושתת בעשרות אלפי קילומטרים של כבישים מתפתלים. אלפי קילומטרים מסומנים במפות כקו ירוק, כלומר "דרכים נופיות" או "דרכים שכדאי לטייל בהן בזכות הנוף היפה שרואים במהלך הנסיעה". בדרך כלל ההמלצה הזו מצדיקה עצמה, אם כי לא מעט פעמים תהינו באכזבה מה עלה על דעתם של מסמני המפה כאשר מתחו כאן קו ירוק? 

במהלך השנים נוצרה הסכמה די רחבה לגבי חלק ממסלולי הנסיעה היפים ביבשת. לצד הרשימה הזו, שמכילה כמה מן הדרכים היפות ביותר, ומורכבת מצירוף של רשימות שונות שהתפרסמו במדריכים ובאתרים רבים, מובאות כאן כמה הצעות נוספות, פחות מוכרות ולא בהכרח פחות יפות, למסלולי נסיעה מרהיבים. כל אחד מן המסלולים מצדיק תכנון נסיעה. הצפיפות היא אחת המכשלות היחידות שעלולות לאיים על ההנאה מן המסלולים האלה. זה לא תענוג גדול לצאת למסלול חלומי ולהיתקע בפקק תנועה. בחלק מן הכבישים הצרים שמוזכרים כאן זו אפשרות סבירה, בייחוד בחודשי הקיץ ובמהלך החופשות. אין דרך להימנע מכך. אפשר אולי להתנחם מעט בידיעה שאם נתקעים בפקק מוטב כבר שזה יקרה בכביש יפה.

רונדה, ספרד. שיאה של דרך הכפרים הלבנים | צילומים: שאטרסטוק

דרך הכפרים הלבנים באנדלוסיה
הקצה הדרומי של ספרד אינו מציע נופים דרמטיים במיוחד, אבל יש בו קסם עצום. הכביש המחבר בין מלגה על חוף הים התיכון, לעיר רונדה, ומשם לקאדיז על חוף האטלנטי נמתחת על פני 350 קילומטרים. החלק היפה ביותר הוא המרכזי – באזור רונדה. כדאי לפקוד בעיקר את שלושת הכפרים על כביש 372A: סטניל דה לאס בודגאס, גראזאלמה, וארקוס דה לה פרונטרה (Setenil de las Bodegas, Grazalema, Arcos de la Frontera). שלושתם מייצגים באופן היפה ביותר את הבנייה הכפרית הבוהקת והצחורה של האזור. 

כאשר מתבוננים בגושי הבתים של "הפואבלוס ביאנקוס", חלקם ישנים מאוד אבל שמורים במצב מצוין, אפשר להבין איך בונים כפר "נכון". הכבישים רחבים וטובים והתנועה בדרך כלל זורמת במהירות.

דרך הריביירה. משמרת את קסם הריביירה לפני שהפכה אבן שואבת למפורסמים

דרך הריביירה, דרום צרפת
אורך הקטע בין מונקו, סמוך לגבול איטליה לבין סן טרופז כמאה ועשרים קילומטרים בלבד, והוא ללא ספק אחד הכבישים היפים והמפורסמים בעולם. בחלק מן המסלול יש שני נתיבים – גבוה ופנוי יותר ונמוך וסבוך יותר. הגבוה מאפשר לראות נופים יפים יותר של הים התיכון. הנמוך מאפשר להריח את הדגים. 

אפשר אמנם לנסוע באוטוסטרדה 8A אבל הכביש היפה הוא הכביש הצר 98N שמוביל לאורך החוף וחולף בערים ובכפרים הקטנים, שמשמרים עדיין את הקסם של הריביירה היפהפייה הזו לפני שהפכה אבן שואבת למפורסמים. פיקאסו, מאטיס וגרייס קלי הן רק כמה דוגמאות לדיירי עבר מפורסמים לאורך הדרך.

 
 דרך הדולומיטים. נוף מרתק מצדיק את הנהיגה המאתגרת 

דרך הדולומיטים, צפון איטליה
הנהיגה לאורך הנתיב ההררי והמפותל של הדולומיטים אינה קלה, אבל הנוף המרתק מצדיק את המאמץ. אם באים מדרום, מכיוון העיר ורונה, נוסעים באוטוסטרדה 22A לאורך אגם גארדה עד אמצע הדרך בין טרנטו לבולצאנו. כאן פונה ימינה כביש מספר 48 שמוביל למעבר סלה (Sella) ולוואל גארדנה (Gardena). הכביש ממשיך מזרחה דרך עוד כמה מן המעברים היפים ביותר בדולומיטים עד לעיר הנופש קורטינה ד'אמפצו. אורך הקטע בין האוטוסטראדה לקורטינה כמאה ועשרים קילומטרים. ההרים בקטעים הגבוהים חשופים, נטולי עצים ומאיימים. הכפרים בעלי אופי טירולי, כלומר בנויים עץ, משופעי גגות ועמוסים באדניות גרניום אדום.

דרך חוף אמאלפי, דרום איטליה
הצירוף הייחודי של האזור הוא כביש צר ומתפתל על צלע ההר, מצוקים גבוהים ותלולים עשרות מטרים מעל המים, צמחייה ירוקה, חופים נפלאים ואדניות פורחות בבתים שנבנו תוך התגרות בחוקי הפיזיקה ותלויים באוויר מעל הצוק והים. אלה הקנו ללשון היבשה שמזדקרת מדרום לנפולי שם עולמי כאחד הכבישים היפים והמסוכנים בעולם. דעתם של הנהגים בכביש 145 מוסחת בגלל הנוף, הכביש צר באופן מפחיד והנשימה נעתקת פעם בגלל היופי ופעם בגלל האוטובוס שבא ממול. אורך הקטע מפומפיי לאמאלפי, שמקיף את הלשון דרך סורנטו ופוזיטאנו, רק כשישים קילומטרים. חובבי נהיגה מפותלת ודגים צלויים יגשימו כאן את חלומם.

דרך אמאלפי. מצוקים תלולים, צמחייה ירוקה וחופים נפלאים 

הדרך הרומנטית, גרמניה
אורך הכביש המחבר בין הערים וורצבורג ופוסן בבוואריה כשלוש מאות קילומטרים. מדריכי "פרומר" מכנים את הקטע הזה "אחד הכבישים היפים בעולם ואחד האתרים השחוקים בגרמניה". לגבי השם "רומנטי" הדעות מעט חלוקות. הכביש חולף בערים קטנות שהוקמו בימי הביניים, טירות, נהרות ואגמים. יש כאלה שזה משרה עליהם רומנטיקה. התחנה האחרונה (כשבאים מצפון) לאורך הדרך הרומנטית היא הטירה המרשימה נוישווינשטיין ששימשה כהשראה לטירות בפארקים של דיסני. קל להגיע לדרך הרומנטית מפרנקפורט על האוטוסטרדה 3A.


דרך טבעת קרי, אירלנד
מסלול Ring of Kerry נחשב לנתיב הטיול היפה ביותר באירלנד. אורך הדרך המעגלית 170 קילומטרים והיא מקיפה אזור לא גדול בדרום מערב האי. הנופים כוללים תצפיות מרהיבות אל ההרים, כמה אגמים ובעיקר אל האוקיינוס האטלנטי. הכבישים בהם עושים שימוש הם 70N, 71N, 562R. נקודת ההתחלה היא בדרך כלל העיר קילארני. רוב המטיילים לאורך טבעת קרי חולפים בקנמאר, סנים, ווטרויל וקילורגלין. כדאי לדעת שכל טיולי האוטובוסים באזור נוסעים במעגל בכיוון הפוך מכיוון השעון, כדי שלא ייווצרו בעיות בכבישים הצרים. לאור זאת לנוסעים במכונית פרטית כדאי לבחור לנסוע דווקא בכיוון השעון.

הדרך מאוסלו לברגן, נורווגיה
זה אמנם המסלול היקר ביותר באירופה אבל נופי ההרים, היערות והפיורדים מצדיקים כל מחיר. שיאו של המסלול הזה בעיר פלאם (Flam) על גדת אאורלאנדספיורד, שלוחה של סוניהפיורד הארוך שנחשב למפרץ הכחול היפה ביותר בנורווגיה כולה. אפשר לבחור כאן בשני נתיבים צפוני ודרומי, ורוב המדריכים ממליצים דווקא על השני. אורך הדרך כ-500 קילומטרים ודרושים לפחות יומיים כדי ליהנות ממנה בנהיגה איטית ונינוחה.


ועוד שלוש דרכים נפלאות:
מפראג לצ'סקי קרומלוב בדרום צ'כיה: דרך זו לאורך נהר הוולטאבה, בעיקר בקטע הדרומי, מציעה נופים מיוערים ויפם וכמה מן הטירות היפות ביבשת. 

מרייקה לדוברובניק בקרואטיה: נסיעה שנמתחת על פני יותר משש מאות קילומטרים מרהיבים של חופי הים האדריאטי. המפרצים והאיים של קרואטיה מתחרים בכבוד עם כל חוף אחר ביבשת. 

מאתונה לנאפפליו בדרום יוון: הדרך שחוצה את תעלת קורינתוס, פוקדת כמה מפרצים יפים ואתרי עתיקות חשובים מסתיימת באחת הערים היפות והנעימות ביוון. אורכה כמאתיים קילומטרים.

בתמונה הראשית: דרך טבעת קרי באירלנד | צילום: לשכת התיירות של אירלנד Ireland Tourism

 

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.