תפריט עמוד

שלמה המלך, כך אומרים, היה החכם באדם. ב"שיר השירים" כתוב: "דודִי יָרַד לגנו לערוגות הַבושם לרעות בגנים וללקט שושנים". אם הוא מסתכל עלינו היום, אין ספק שמבטו מלא צער. אפשר להניח שהוא נד לנו בראשו ואומר שאנחנו לא עושים זאת מספיק – לא פוקדים את הגנים לעתים תכופות ולא תמיד זוכרים להקדיש להם את תשומת הלב הראויה. הרי אין המצאה נפלאה מזו.

אולי הכל טמון בגעגועים לאותו גן ראשון, ההוא שממנו גורשנו בגלל התנהגות לא הולמת וקוד לבוש קצת בעייתי. הגעגועים האלה לא מרפים מאיתנו, אף שהחיקויים, כמו תמיד עם חיקויים, לא מתקרבים כנראה למקור, זה שבו צמח "כל עץ נחמד למראה וטוב למאכל". ואף על פי כן, גנים עדיין גורמים לנו אושר. הם דורשים השקעה עצומה, טיפוח בלתי פוסק, ידע רב, אבל כל אלה זוכים לתמורה הולמת כאשר הגן פורח. ועכשיו, בדיוק עכשיו, באביב, הגנים פורחים.

תריסר הגנים המובאים כאן אינם דווקא הגדולים או המפורסמים בעולם. הם גנים איכותיים ומובחרים שמגיעים עם המלצה חמה, וכולם מעניקים שלווה ומרחיבים את הנפש. אבל כמה מהם עושים גם יותר מכך. אלה המוגדרים גנים בוטניים עושים גם עבודה מדעית, מחקרית וחינוכית מרתקת. הם מציגים לפני הקהל אוסף ממוין של צמחים, שמקצתם הובאו מקצווי תבל. פתאום גם הדיוטות גמורים ככותב שורות אלה זוכים להארה בדמות שמות כל העצים, הפרחים, השיחים ושאר צמחים המבצבצים מהאדמה. ביקור בגנים האלה מעניק למבקר את התחושה שיש עוד סיכוי לפלנטה טובה יותר. יש עוד סיכוי להסכם שלום בין האדם לטבע.

פרחים שנשרו צובעים בוורוד שביל בגן הבוטני בברוקלין | צילום: אייסטוק
האיטלקים היו הראשונים שהקימו גנים בוטניים. פדובה (Padova) ופיזה (Pisa), שתיהן ערים בצפון איטליה, מתחרות על הבכורה במאה ה-16. אמנם הגן הבוטני הראשון הוקם בפיזה, כבר בשנת 1544, אבל הוא הועתק ממקומו פעמיים מאז, ואילו הגן של פדובה, שנוסד ב-1545, עדיין פועל בדיוק באותו מקום, ואפשר לפקוד אותו גם היום. כך שהגן בפדובה נחשב לגן הבוטני הוותיק מכולם, וגם לאחד הגנים המרשימים בעולם. במהלך הקמתו נעזרו הגננים בספנות המפותחת ובקשרי המסחר הענפים של ונציה הסמוכה כדי להשיג מגוון אדיר של צמחים. יש בו שלוש חממות סגורות מהמאה ה-19 שמציגות כעשרים אלף מיני צמחים מרחבי העולם. חשיבותו של הגן בפדובה היא גם בכך שמשמרים בו היום אלפי מינים של צמחים הנמצאים בסכנת הכחדה. העץ העתיק ביותר בגן נשתל ב-1585. הוא מוכר היום בשמו "הדקל של גתה", מפני שהסופר הגרמני שאב ממנו השראה לחיבור שפרסם בסוף המאה ה-18 על התפתחות ואבולוציה של צמחים. הדקל המיוחס צומח עד היום בתוך חממת זכוכית הממוקמת בגן המרכזי.

גנים בניו יורק
• הגן היפני בברוקלין

כמה עשרות מטרים מהשער, המבקר מבין שנקלע לעולם אחר. ההמולה שבחוץ נעלמה. השביל מוביל אל סוכת עץ שניצבת על גדת בריכה גדולה. מסביב נפרש הגן היפני, חלקו העיקרי של הגן הבוטני של ברוקלין, מוקף בעצי דובדבן פורחים. הנשימה נעתקת. דגי זהב שוחים בבריכה וניו יורק נראית רחוקה מאוד. אישה צעירה מצוידת במגרפה אספה עלים צהובים, וגם לו הופיע באותו הרגע על השביל נזיר בודהיסטי עוטה גלימה, הוא היה מתקבל כדבר מובן מאליו. יש בגן אזור למדיטציה, שבילים צרים ומתפתלים ופינות נפלאות שסנאים מדלגים ביניהן.
עוד מידע: הגן היפני הוא חלק מהגן הבוטני של ברוקלין, שנמצא בכתובת 1000 Washington Avenue בברוקלין. אתר אינטרנט

הגן היפני בברוקלין. הלב מתרחב והנשימה נעתקת | צילום: אייסטוק

• הגן הבוטני של ניו יורק

הגן הבוטני של ניו יורק (New York Botanical Garden) משתרע על פני שטח עצום בברונקס. הגן נוסד ב־1891 והוא נחשב לאחד מאוספי הצמחים הגדולים בעולם. הוא משלב ביקורי תיירים עם פרויקטים מחקריים.

עוד מידע: 200th Street  פינת Kazimiroff Boulevard, ברונקס. הכי נוח להגיע במטרו North Railroad; הנסיעה מתחנת Grand Central במנהטן אורכת עשרים דקות. אתר אינטרנט


עצים פורחים בגן הבוטני של ניו יורק | צילום: משה גלעד

גנים ביפן
• גן ריקוגיין, טוקיו
השם "ריקוגיין" (
Rikugien) פירושו "ששת העקרונות", בהשראת שש הקטגוריות של שירת ה"ואקה" היפנית – ששירי ההייקו הקצרים הם הדוגמה המוכרת ביותר שלה. גן זה מכונה "גן השירה היפנית", ומספרים שהוא משקף נופים שנזכרו בשירת הוואקה. הדבר הבולט ביותר לעיני המבקר הוא שאף שהגן רחב ידיים, הצבע הירוק שולט בו לחלוטין. בכל היקף הבריכה יש כתם צבע ורוד בולט אחד בלבד.

בבית התה הקטן בפינה מרוחקת ישב זוג על מחצלות שכוסו בבד אדום. הם שתו תה ירוק בספלי חרס קטנים והתבוננו בשתיקה בגשם שירד על הבריכה. שני רמקולים ניגנו בבית התה מוזיקה חרישית. צעירה בקימונו אספה את הכלים. במרחק מאה מטרים משם התנהלה לה טוקיו, אחת הערים הסואנות בעולם. שום דבר בריקוגיין לא העיד על כך שהמאה ה־18 הסתיימה במפתיע.

עוד מידע: Honkomagome 6-16-3, Bunkyo-ku. הגן נמצא במרחק שבע דקות הליכה מתחנת Komagome, אתר אינטרנט

גן ריקוגיין בטוקיו. הצבע הירוק שולט פה לחלוטין | צילום: משה גלעד

• גן קנרוקואן, קנזאווה

קנרוקואן (Kenrokuen) מסומן בכל המדריכים כ"אחד משלושת הגנים היפים ביותר ביפן". לאור ההמלצות, נסיעה של שעתיים וחצי ברכבת מקיוטו נראית מחיר נמוך תמורת החוויה. קנרוקואן הוא גן גדול ומורכב. יש בו נופים שונים, גבעות, גשרים, בריכות וכמה עצים עתיקים ש"קביים" יפים מעץ תומכים בענפיהם המטים לנפול. שיטה זו של טיפול בעץ בולטת בגנים רבים, אבל היא מפותחת במיוחד בקנרוקואן. סביב אחד מעצי האורן ספרנו 18 מוטות תומכים. אחד הגננים קשר קב חדש תחת ענף כבד וליפף בד כותנה רך שימנע חיכוך בין הקב לענף. הריכוז על פניו הבהיר שמדובר בעניין חשוב.

מידע נוסף: הגן נמצא בעיר קנזאווה (Kanazawa), ליד טירת קנזאווה. אתר אינטרנט


גנים בצרפת

• הגן של מונה בז'יברני
גני ביתו של הצייר קלוד מונה נפתחים בכל שנה בחודש מרס, כשהם בשיא תפארתם, ומושכים אליהם חצי מיליון מבקרים בעונה. מונה חי בבית הזה במשך 43 שנים ומת כאן בשיבה טובה בגיל 86. הוא צייר ללא הרף את נופי הכפר, ובעיקר את גינת ביתו, והעניק למקום פרסום רב.

 

הגנים ססביב ביתו של קלוד מונה בכפר ז'יברני | צילום: שארל בריסקו נייט

סמוך לבית נמתחות ערוגות ארוכות של פרחים צבעוניים. באביב פורחים כאן בעיקר נרקיסים, אירוסים, צבעונים ושושני אלפים. בכל שנה שותלים גנני המקום מאה אלף פרחים עונתיים בחלק זה של הגן. כך נוצרת תערובת מדהימה של צבעים וריחות. חלק גדול מהקסם טמון בכך שהגן לא מאורגן או גזום מדי. מעבר לכביש משתרע גן נוסף, שצומח סביב בריכת נימפיאות. הבריכה ירקרקה, ובמים הרגועים פזורים עשרות צמחים ופרחים ורודים ולבנים. באביב פורחים מסביב גם צמחי ויסטריה ענקיים. לדברי הגננים, את הוויסטריה שתל בעל הבית המפורסם בעצמו.

מידע נוסף: הגנים נמצאים בכפר ז'יברני (Giverny), כ-80 ק"מ מפריז.
אתר אינטרנט


• ז'רדן דה פלאנט בפריז

הגנים הבוטניים ז'רדן דה פלאנט (Jardin des Plantes) שוכנים בלב העיר, והכניסה אליהם חופשית. בלב הגן ניצבות שתי חממות המחקות שני אזורי אקלים – החממה המקסיקנית מטפחת צמחי מדבר, והחממה הטרופית מדמה תנאים של יער גשם עם עצי בננה. לצד החממות יש גן אלפיני המציג לפני המבקרים אלפיים צמחים ממורדות האלפים, הפירנאים וההימלאיה. בסמוך לחממות פועלים גן החיות ומוזיאון הטבע.

עוד מידע: הגנים נמצאים ברובע החמישי, בין הרחובות Cuvier ,Buffon,
Geoffroy-Saint-Hilaire ו־place Valhubert
אתר אינטרנט


ז'רדן דה פלאנט השוכנים בלב פריז | צילום: כריסטופרי מרקו


גנים במדריד

• הגן בתחנת אטוצ'ה

זה אמנם לא הגן הגדול או המרשים במדריד, אבל ללא ספק הוא המעניין ביותר. יש כאן שילוב מרתק בין אדריכלות לגננות. המבנה הישן של תחנת הרכבת אטוצ'ה (Atocha) הפך בשנים האחרונות לגן טרופי מקורה ענקי ומטופח, עם תאורה מלאכותית עזה, בתי קפה, מסעדות והרבה מאוד ספסלי ישיבה שמזמינים את הקהל ליהנות מהצמחייה העבותה ומצבי המים המשוטטים סביב הבריכה.

 

• הגנים הבוטניים המלכותיים

בקצה הדרומי־מערבי של פארק אל רטירו (El Retiro) שוכנים הגנים הבוטניים המלכותיים (Real Jardín Botánico), שאפשר לבלות בהם כמה שעות נעימות ומרתקות. בגנים נערך מדי יום סיור מודרך בעקבות העצים שנזכרו בספר "דון קישוט". מפה מיוחדת מצביעה על העצים האלה. בגן כולו נמתחים שבילים מסודרים בין ערוגות שערוכות על פי צבעים ועל פי עונות הפריחה שלהן. באביב יש בכל שבוע פריחה בצבע אחר שמשתלטת על רוב ערוגות הגן.

מידע נוסף: הגנים נמצאים ב-Plaza de Murillo 2, תחנת Atocha ברכבת התחתית. אתר אינטרנט

הגנים הבוטניים המלכותיים במדריד | צילום: קרידד דה אוגרטה, RJB

גנים בצ'כיה
• לדניצה

העיר הקטנה לדניצה (Lednice) קרובה מאוד למפגש הגבולות של צ'כיה, סלובקיה ואוסטריה, והיא מציעה למבקרים את הגן היפה בחבל מורביה. זו למעשה חצר אחורית של טירה שנושאת את שם העיר, אבל במקרה הזה החצר מוצלחת הרבה יותר מהבית. יש שם שביל מעגלי שמקיף אגם, חוצה כמה גשרי עץ, עובר בסבך ירוק ומוליך למגדל בקצה הגן. 300 מדרגות ספירליות עולות לראש המגדל, ומהמרפסת שבראשו נשקף נוף נפלא.

מידע נוסף: לדניצה נמצאת כ-50 ק"מ מדרום לעיר ברנו (Brno)

גן הפרחים בקרומריז', צ'כיה | צילום: משה גלעד

• גן הפרחים בקרומריז'

העיר קרומריז' (Kromeríž) במזרח צ'כיה, כחמישים קילומטרים מברנו, ידועה בזכות הארמון המפואר מהמאה ה־14 וגן הפרחים. במשך יותר מ־300 שנה מטפחים כאן בחריצות גן גדול בסגנון צרפתי שמזכיר את גני ורסאי. ערוגות הפרחים הסימטריות, תכנון הצבעים, הפריחה והצורות מרשימים. במקום נבנתה אכסדרת עמודים באורך 240 מטרים, ומהגג שלה נשקף מראה יפה של הגן. מיעוט המבקרים מאפשר לבלות כאן כמה שעות שלוות. הגן נמצא בקצה המערבי של העיר.

גנים באנגליה

• פרויקט עדן
פרויקט עדן (Eden Project) נפתח בשנת 2000 בחבל קורנוול בדרום־מערב אנגליה. במרכזו שלוש חממות ענק מעוצבות כבועות מסרט מדע בדיוני. אורכה של החממה הגדולה, שלטענת אנשי הפרויקט היא הגדולה בעולם, הוא 240 מטרים, רוחבה 110 מטרים וגובהה חמישים מטרים. יש בה יותר מאלף מיני צמחים, ומקימי האתר גאים בקצב הגידול המהיר. רמת הלחות הגבוהה נשמרת בעזרת מזרקות ומפלי מים מלאכותיים. הטמפרטורה בחממה זו נשמרת תמיד בין 18 ל־35 מעלות צלזיוס, כאשר מידת החום עולה ככל שמטפסים גבוה יותר בחממה. צמחי החממה מציגים את נוף יערות הגשם באיי האוקיינוס השקט, במלזיה, במערב אפריקה ובמרכז אמריקה.


פרויקט עדן בדרום מערב אנגליה | צילום: מארק בולטון

מידע נוסף: פרויקט עדן נמצא ממזרח לעיר סנט אוסטל (St. Austell). הדרך לשם משולטת היטב מהכבישים A30 ו־A390. יש גם אוטובוס ורכבת ממקומות שונים באנגליה. אתר אינטרנט

• הגנים הבוטניים המלכותיים בקיו
גני קיו (Kew Gardens), השוכנים על הגדה הדרומית של נהר התמזה, נוסדו במאה ה־18 והוסבו לגן בוטני לאומי במאה ה־19. את עיקר הפרסום הביא להם סר ג'וזף בנקס, שהיה אחד ממלוויו של קפטן קוק במסעותיו באוקיינוס השקט ואחר כך מנהל הגנים בקיו. בנקס הפעיל אספנים שהביאו צמחים, מקצתם לא מוכרים במערב, מכל רחבי העולם. בכל אביב מציגים כאן תערוכה גדולה של סחלבים וצמחים טרופיים, והניגוד בין החורף האנגלי הקודר לפרחים הטרופיים והאקזוטיים מושך מבקרים רבים.

גני קיו, אנגליה | צילום: אמה הלמווד

מידע נוסף: הגנים שוכנים בין השכונות ריצ'מונד וקיו, כעשרה קילומטרים מדרום־מערב ללונדון. ברכבת התחתית נוח לנסוע ב־District Line (הקו הירוק הנוסע לריצ'מונד), שמגיע לגנים בכל עשר דקות. אפשרות נוספת, במזג אוויר נאה, היא להגיע או לחזור בשיט על התמזה. אתר אינטרנט

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.