תפריט עמוד
טרנד מלונות הבוטיק זכה למנות גדושות של תשומת לב בשני העשורים האחרונים, אבל בתי מלון מעוצבים היו תמיד, רק שהיה צריך לחפש אותם. "מלון בוטיק" נעשה מושג שגור בפי כל, ודי קשה להגדיר מהו בדיוק. אפשר לומר בהכללה שמדובר במלונות קטנים יחסית (אם כי יש כאלה עם 300 חדרים ויותר) שיש בהם דגש על עיצוב ואווירה. אלו מלונות שהיו יכולים להיות קונוונציונליים, אבל בעליהם הבינו לאן נושבת רוח התקופה, שלפיה עיצוב הוא חלק מסגנון חיים ואיכות חיים. גם התחרות בין בתי המלון הביאה את בעליהם להתאים אותם לעידן החדש והמעוצב.

כיום אין די בעיצוב לבדו. אחרי שהוכיחו שהם יכולים להיות יצירתיים, אקסצנטריים וחדשניים בכל מחיר, צריכים מלונות הבוטיק להוכיח שהם גם נוחים לשימוש, מעודכנים טכנולוגית ונמצאים במיקום טוב ונגיש. פינוקים כמו מסכי פלזמה, תפריט כריות, חיבור אלחוטי לאינטרנט ואוכל אורגני מפארים כמעט כל ברושור של מלון בוטיק.

בארצות הברית של שנות החמישים היתה המגמה הפוכה לגמרי. בעלי המלונות, ובעיקר בעלי הרשתות הגדולות, הניחו שאם אדם מרבה לנסוע לצורך עסקיו ונאלץ להשתמש בבתי מלון כתחליף לבית, הרי שיש לעצב את חדרי המלון בכל הרשת בצורה אחידה, וכך לתת לנוסע המתמיד תחושה דומה בכל מקום. אבל מאז הבינו שאת ההרגשה הביתית יוצרים בעזרת עיצוב אינטימי ולא בעזרת אחידות: בתי המלון נעשו קטנים יותר, החדרים שופעים חפצי נוי, תמונות, ספרים ואפילו מכונת אספרסו, הכל כדי לתת לאורח הרגשה נוחה ולא מנוכרת. היום ברור גם שהשהייה במלון היא חלק מחוויית הטיול, ושמלון הוא לא רק מקום להניח בו את הראש ללילה. המלון המעוצב הוא תפאורה לגיוון ולשינוי בחיי השגרה, ולכן אפשר להעז ולהגשים בו שלל פנטזיות כמוסות.

עם המעבר מאחידות לאינטימיות מעוצבת, נכנסו לתמונה מעצבים ששמם מוּכר ומוֹכר כמו פיליפ סטארק למשל. אבל תוכלו למצוא גם בתי מלון קטנים בבעלות משפחתית שהעיצוב שלהם נעשה באהבה ובתשומת לב בלי מעצב מפורסם, והחוויה העיצובית שהם מעניקים נעימה או מסעירה באותה המידה לפחות.

חובבי עיצוב שידם אינה משגת להתגורר בבתי המלון היקרים יכולים תמיד לסייר בהם. כל מה שצריך זה לשתות קפה בלובי או לבקש בנימוס רב לעשות סיבוב בחלקים הציבוריים.

Faena Hotel and Universe בבואנוס איירס בעיצובו של פיליפ סטארק

קחו מגבות הביתה
חנויות הספרים מלאות בספרי עיצוב של בתי מלון. אלו אינם ספרי מידע לבחירת המלון בחופשה הבאה שלכם, אלא ספרים עמוסים ברעיונות עיצוביים. המציאות מראה שעיצוב בתי מלון, חנויות ומסעדות הוא תמיד נועז ופורץ דרך בשימוש בחומרים וברעיונות חדשים, והבתים הפרטיים נוהרים בעקבותיהם ומאמצים בחום את הרעיונות החלוציים.

 

אנשים רבים ששהו במלון בוטיק חוזרים מהחופשה ומנסים להעתיק את מה שחוו במלון הייחודי. בתי מלון ברחבי העולם זיהו את התופעה, והם מאפשרים לאורחיהם לקנות מוצרים זהים לאלו שמוצבים בו, כך שבחופשה הבאה תוכלו לרכוש מנורות, כיור, מגבות, מצעים מכותנה מצרית משובחת או תמונות בדיוק כמו שהיו לכם בחדר.


מעצבי צמרת

המגמה הבולטת ביותר היא של בתי מלון שעוצבו בידי מעצבי צמרת מהשורה הראשונה שתמיד זוכים לחשיפה גדולה. פיליפ סטארק היה מהראשונים שעיצבו בתי מלון כחלק מטרנד מלונות הבוטיק. סטארק חבר בזמנו למלונאי איאן שרגר, ויחד הם הקימו בתי מלון יוצאי דופן שעוררו הדים. אחרי שנים של עיסוק במלונות בוטיק, גם שלו וגם של אחרים, פתח שרגר מלון חדש ומפואר בניו יורק, שבו שוררת אווירה בוהמית־אמנותית.


פיליפ סטארק (Philippe Starck) ממשיך לעבוד במרץ ברחבי העולם (וגם בישראל), ואחד מבתי המלון המעניינים שעיצב בשנים האחרונות הוא Faena Hotel and Universe בבואנוס איירס שבארגנטינה. אין ספק שמדובר בתענוג צרוף של אקסצנטריות אסתטית.

המלון: Faena Hotel and Universe
מעצב: פיליפ סטארק
סגנון: ראוותני, אקסצנטרי, דקדנטי
מספר חדרים: 108 חדרים וסוויטות
כתובת: Martha Salotti 445, בואנוס איירס
מחיר: מ־500 דולר ללילה לחדר זוגי
טלפון: 140109000־1־54

מעצבי אופנה

תופעה חדשה יחסית היא של מעצבי אופנה ששולחים ידם בעיצוב בתי מלון. בבסיס התופעה עומדת הגישה שמעצב הוא מעצב הוא מעצב, או במילים אחרות, כל מעצב יכול לעצב כל דבר, בעיקר בזכות המותג שבשמו הוא פועל. עם מעצבי האופנה הידועים שנכנסו לתחום האדריכלות נמנים ג'ורג'יו ארמאני, דונטלה ורסצ'ה וכריסטיאן לקרואה (Christian Lacroix). רבים יסכימו שהמלון שעיצב לקרואה בפריז הוא פנינה אמיתית. בבניין מהמאה ה־17 עוצבו 17 חדרים שונים שמשלבים עבר, הווה והמון שיק.

המלון: Petit Moulin
מעצב: כריסטיאן לקרואה
סגנון: אמנותי
מספר חדרים: 17
כתובת: 29/31 Rue du Poitou, פריז
מחיר: 180־350 אירו ללילה לחדר
טלפון: 142741010־33

בתי אופנה

לא רק מעצבי אופנה שותפים לטרנד של עיצוב בתי מלון, אלא גם בתי

מלון Petit Moulin בפריז בעיצובו של כריסטיאן לקרואה

אופנה. בתי המלון של בתי אופנה הם עוד הצהרה בקו המנחה של עיצוב הרשת. חברת הבגדים Miss Sixty פתחה בעיר ריצ'יונה
(Riccione) שבאיטליה מלון לצעירים בלבד . החברה מגדירה את המלון כהתנגשות בין צבעים, צורות וחומרים (זכוכית, פלסטיק, מתכת ועוד). במלון יכולים צעירים מכל העולם להכיר, לבלות ולשוחח בחדרים ששינה הוא רק שימוש משני שלהם.

רשת Byblos היוקרתית מאיטליה פתחה סמוך לעיר ורונה מלון שכולו משדר צבעוניות, יצירתיות ויוקרה.

רשת הנעליים Camper השיקה בברצלונה מלון שעוצב ברוח צעירה ויצירתית, בדומה לנעליים שהיא מייצרת.

המלון: Casa Camper
סגנון: צעיר
מספר חדרים: 25
כתובת: Carrer Elisabets 11, ברצלונה
מחיר: 185־265 אירו לחדר ללילה
טלפון: 3426280־93־34

אדריכלים

אדריכלים אחראים בדרך כלל לתכנון המבנה ולא לעיצוב הפנים, אבל המלון Puerta America שבמדריד יוצא דופן מבחינה זו. 19 מגדולי האדריכלים בעולם חברו לעיצובו, וכל אחד קיבל לידיו עיצוב של קומה אחת. את המבנה תכנן ז'אן נובל. התוצאה מגוונת ומקורית מאוד.

המלון: Puerta America
מעצבים: נורמן פוסטר, ארטה איסוזקי, זאהה חדיד, רון ארד (אדריכל ומעצב ישראלי שפועל באנגליה זה שלושים שנה), ז'אן נובל ועוד
מספר חדרים: 342
כתובת: Avenida de America 41, מדריד
מחיר: מ־200 אירו לחדר ללילה
טלפון: 7445400־91־34

אמנים צעירים

כחלק מתנופת העיצוב, בתי מלון נועזים מפקידים את מלאכת העיצוב בידי אמנים צעירים ומבטיחים. כך מתקבלת בכל חדר תוצאה יוצאת דופן שהיא מעין יצירת אמנות. את בתי המלון שמתפקדים במידת מה כמוזיאונים אפשר למצוא בקופנהגן, בבנגקוק, בציריך, באמסטרדם, בברלין ובערים נוספות ברחבי הגלובוס. מלון Fox בקופנהגן שבדנמרק

אמנים צעירים עיצבו את החדרים במלון Foxשבקופנהגן

הוא דוגמה לפרויקט כזה: חדריו מגוונים מאוד, ונעשה שימוש בכל סוגי החומרים והסגנונות, מקלאסי ועד מודרני, דרך השוליים הנועזים. באתר האינטרנט של המלון מבטיחים: עוד לא ראיתם דבר כזה.

המלון: Fox
מעצבים: 21 אמנים צעירים מתחומי יצירה שונים
מספר חדרים: 61
כתובת: Jarmers Plads 3, קופנהגן
מחיר: 125־215 אירו לחדר ללילה
טלפון: 33133000־45

שימור ושילוב בסביבה

אמנם נדמה שמלון מעוצב הוא מלון שאמן, מעצב או אדריכל היו מעורבים בתהליך הקמתו, אך זה לא תמיד כך. בתי מלון ששומרים על הסגנון, האווירה והמאפיינים המסורתיים של האזור הם אתרים נעימים מאוד לשהות בהם, וגם בהם יש ממה להתפעל. לאחר שנים של ניסיונות הבינו יזמים רבים את החשיבות של אפיון מקומי בצד הרצון להשתלב בגלובליזציה. בתי מלון שקורצים לכפר הגלובלי יאופיינו בקו מינימליסטי, היי־טקי, מנוכר ואוניברסלי, ואילו בתי מלון שמשמרים את המסורת המקומית יהיו חלק מהמארג המקומי שבו הם שזורים.

במרוקו למשל יהיו אלה מבנים בסגנון בנייה מרוקאי, עם קשתות ופיתוחים בעץ, באבן ובברזל, מלאי פרטים קטנים, בנויים סביב חצר פנימית ומחופים טיח בגוונים חמים, כחלק מהנוף המדברי. בתאילנד יהיו אלה מבני עץ טיק בנויים בסגנון אדריכלות הלאנה המקומית ובעלי מאפיינים אוריינטליים. בספרד יהיו אלה הפרדורים, מבנים היסטוריים ששימשו כמבצרים, מנזרים או ארמונות ונמצאים בדרך כלל במקומות יוצאי דופן. בפרובנס יהיו אלה בתי כפר פשוטים מוקפים בשדות לבנדר.

המלון המרוקאי Kasbah Tamadot שבלב הרי האטלס שייך לאוסף הפרטי של המיליארדר ריצ'רד ברנסון, והוא דוגמה למלון שמשמר את המסורת המקומית ומעוצב לפי ערכיה ולפי תנאי הסביבה.

המלון: Kasbah Tamadot
סגנון: מרוקאי עם טאץ' מודרני
מספר חדרים: 17 חדרים וסוויטות
כתובת: כ־45 דקות נסיעה ממרקש; במלון ממליצים להתקשר מהדרך לקבל הנחיות.
מחיר: מ־290 אירו לחדר ללילה
טלפון: 4368200־2־212

בלי לפשוט רגל

מלון מעוצב לא חייב להיות יקר. המלון Suk 11 התאילנדי הוא דוגמה אחת מיני רבות למלון מעוצב ואותנטי, עם חדרים פשוטים מאוד וחללים ציבוריים מלאי אווירה ויצירתיות. המלון מתאים לצעירים ולתרמילאים שאוהבים עיצוב גם בטיול מסוג זה.

המלון: Suk 11
סגנון: בית אותנטי מעץ טיק, עיצוב פנים בסגנון אישי
כתובת: 1/33 Sukhumvit 11, Sukhumvit Road, בנגקוק
מחיר: 14־18 דולר (480־650 באהט) לחדר ללילה
טלפון: 2535927־2־66

מלונות בוטיק מומלצים בישראל

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.