אורלנדו ארץ הילדים

פארקי השעשועים של אורלנדו מציעים את המיטב שבתעשיית הפנטזיות - אפשר לשהות כאן שבוע שלם ועדיין לא להספיק לבלות בכולם. מסע של משפחה ישראלית אחת בשישה פארקים ומפגש עם הוריקן (אמיתי לגמרי)

"כולם מוכנים ליהנות?" "כככןןןן!", "כולם רוצים לראות את מיקי?" "כן! כן! כן!", משיב כל הקהל בקריאה רמה. על פנינו מפציע חיוך נבוך, אבל איננו מניחים להפעלה החביבה של הסדרנית בכניסה לדיסני וורלד (Disney World) להקהות את חושינו המחודדים; אנחנו ערניים מאוד, נכונים להסתערות. אשתי ואני מעבירים לילדים תדרוך אחרון: אם הולכים לאיבוד, נעצרים מיד, עומדים בצד הדרך במקום גלוי, ומחכים להורים. אין לחפש את ההורים, וודאי שאין ללכת עם מבוגר זר.

לבסוף הונמך החבל שחצץ בינינו ובין מחוז חפצנו, ובאנו סוף־סוף בשעריו של הפארק. מיד נמסו להן שאריות המבוכה והתנדפו הדאגות הקטנות. פתאום הבנו איך יכולים המוני מבקרים, רבים מהם מבוגרים, להפוך בִן רגע לאוסף של ילדים מצווחים. צעד קטן אחד, ואנחנו נשאבים לתוך עולם של פנטזיה. זהו מעבר חד ומיוחד מטרדות העולם הזה אל ריגושיו של עולם אחר, שכל ייעודו להסב לנו את מרב ההנאה.

תהלוכת האגדות בממלכה הקסומה. בשביל מקומות טובים יש להגיע שעה קודם

ההכנות למסע התענוגות
כבר בכניסה נפתח המרוץ אל האטרקציה הראשונה, כשמולנו מתחרים עוד עשרות מבקרים שהתכוננו היטב. מתברר שאנחנו לא היחידים שקראו את שפע ההמלצות ל"סיור נכון" בפארקים, תכננו מסלולים ועיינו במפה עיון מדוקדק. באזור אורלנדו (Orlando) יש פארקי שעשועים רבים, ובכל פארק אפשר לבלות לפחות יום שלם בעשרות מתקנים, מופעים ותערוכות, ולכן רק תכנון נכון ערב היציאה לשטח יבטיח מיצוי איכותי של הזמן. אפשר להפקיד בידי הילדים את מפות הפארקים ולתת להם להחליט באילו אטרקציות לבקר. הניווט בין האטרקציות בעזרת המפה שסימנו בעצמם – היא הפעלה בפני עצמה.

בעצם, כל הטיול בפלורידה דורש תכנון והכנה. את ההכנות שלנו התחלנו כבר חודשים אחדים לפני הנסיעה. פשוט אין בררה. אם חשקה נפשכם בחודש מסוים או בבית מלון שחברים טובים המליצו עליו, יש להתארגן מראש. פלורידה לא מחכה רק לכם. בהיותה ארץ החופשה המשפחתית האולטימטיבית, היא מושכת אליה משפחות מכל קצווי תבל. הדבר נכון בייחוד באורלנדו על עשרות הפארקים שבה, המציעים את המיטב שבתרבות הפנטזיות. לכאן מגיעים מבוגרים וילדים להתרגש מתיאטרון בובות מושקע, ליהנות מצפייה בפעלולים, להזרים אדרנלין בנסיעה ברכבת הרים ולהתלהב ממופע זיקוקין מרהיב לעת ערב.

היום הראשון: אולפני יוניברסל
מתוך שפע הפארקים של אורלנדו בחרנו בשישה, ומתוכם זכו אולפני יוניברסל (Universal Studios) להיות המארחים הראשונים שלנו. בדיעבד אנו יודעים שזו היתה בחירה טובה, משום שהאולפנים היו הצלחה מסחררת ופתיחה נהדרת לטיול שלנו. בהתאם להמלצות שקיבלנו, הגענו לאולפנים חצי שעה לפני הפתיחה, וכך מצאנו חניה קרובה לכניסה (כשגומאים בכל יום מרחקים אדירים בהליכה, גם דבר פשוט כמו חניה קרובה הוא צ'ופר גדול). באולפנים חשפו בפנינו פעלולים רבים שבוצעו בסרטים. היה מפעים לראות איך מצלמים סופת טורנדו ולחוש את הרצפה רועדת תחת רגלינו (מעין הכנה לאירועי מחר…). אחר כך רכבנו על אופניים בשמים עם אי.טי החביב, ראינו את מופע הרחוב המקפיץ עם האחים בלוז וצפינו בסרט בתלת ממד עם שרק, ואלה רק מעט משפע הפעילויות שהאולפנים מציעים. כך עבר יום שלם שכולו עוסק בתעשיית הקולנוע, והוא נע בקצב נוח ומרתק. אחרי הצהריים נסגר הפארק, ואנשים נשלחו לבתיהם להתכונן לסופה המתקרבת.

רכבות הרים בעולם הים עוברת במים ומעצימה אפילו יותר את חוויית המהירות

היום השני: הוריקן מאיים על חופשתנו
בחרנו לטייל בפלורידה בסוף ספטמבר ובתחילת אוקטובר, כי רצינו לחסוך מעצמנו את הצפיפות בפארקים ואת מזג האוויר המהביל של חודשי הקיץ. אבל לכל בחירה יש מחיר, ואנחנו שילמנו אותו כשפגשנו סופת הוריקן מקרוב. בישראל אנחנו מסתפקים בתחזית מזג אוויר ליומיים הקרובים, אם בכלל, אבל בטיול הזה הבנתי למה יש ערוץ טלוויזיה המוקדש כולו למזג האוויר: כשהוריקן מאיים לגזול ממך את ביתך, או אפילו רק את חופשתך, אתה נצמד למרקע וגומע בשקיקה כל דיווח על התקדמות הסופה. עוד לפני שהגענו לפלורידה עברו בה שלוש סופות שהטביעו בה את חותמן. ידענו שאחת נוספת צפויה לפקוד אותה בתאריכים של חופשתנו, אך טרם נצפה לה מועד מדויק. קיווינו, התפללנו, וזה כנראה פעל, כי הסופה התעכבה בכמה ימים, והספקנו לנחות בפלורידה לפני שהמרחב האווירי שלה נסגר (המרחב נסגר בדרך כלל יום אחד לפני הגעת הסופה). אבל ההוריקן רק איחר קצת, הוא לא התבטל.

הסופה שלנו היתה אמורה להגיע לאזור אורלנדו לפנות בוקר. אין להקל ראש בכוחה של סופת הוריקן. סופות אלה גובות לעתים קורבנות בנפש ומותירות אחריהן תמיד נזקים קשים לרכוש. אף על פי שהמלון שבּוֹ לנו התכונן לסופה, החלטנו להצטייד במזון שיספיק לשהות של יומיים בחדרנו. שוב גילינו שגם אחרים חשבו על הרעיון הגאוני שלנו, ושעוד משפחות רבות דחו את ביצועו לרגע האחרון: שעה וחצי ארכה ההמתנה בתור לקופה של הסופרמרקט הקרוב למלון.

כשהגענו למלון נסענו סביבו שעה ארוכה כדי למצוא מקום מוגן לחנות בו, וטוב עשינו, כי למחרת תפסו עצים גדולים את מקום החניה הקבוע שלנו, ומתחתם נחו כמה מכוניות מרוסקות. לאורך דלתות החדרים הונחו שקי חול למניעת חדירה של גשם, ולחלונות הגדולים הוצמדו קורות עץ. בטלוויזיה הודיעו שמשעה עשר בלילה ועד להודעה חדשה מוכרז עוצר, ושמי שיפר אותו יישלח למעצר. אווירת החופשה קיבלה מפנה, אך הסקרנות שהתעוררה בנו מלהיות פעם אחת בעין הסערה חיפתה על הכל.

התעוררתי לפנות בוקר כדי לצפות באחת מתופעות הטבע המרשימות ביותר. בחוץ שרר חושך, גשם זלעפות ניתך ארצה, והרוח שרקה וכופפה תחתיה עצים כאילו היו גבעולים. את יום המחרת העברנו בצפייה בערוץ מזג האוויר שסקר את נזקי הסופה, ורק אחרי הצהריים שככה הרוח ונחלש הגשם, ויצאנו לראות את ההרס במו עינינו. בכל פארק שביקרנו מיום זה ואילך היו מתקנים אחדים שניזוקו בסערה ונסגרו. אבל גם לסופת הוריקן אכזרית יש יתרונות. היא הבריחה רבים מהנופשים, והתורים התקצרו לאין שיעור. תורים שהיו אמורים לארוך לפחות שעה (כך לפי השמועות) ארכו עשר דקות. לכן המלצתנו החמה היא פשוט להגיע לאורלנדו יום אחד אחרי שעבר בה הוריקן…

המטאטאים הסוררים של שוליית הקוסם בבממלכה הקסומה של דיסני וורלד

היום השלישי: הממלכה הקסומה
ביום שלאחר הסערה ביקרנו בפארק הראשון של דיסני וורלד, הממלכה הקסומה (Magic Kingdom). במרכז הממלכה מתנשאת טירה ענקית ויפהפייה, ומסביבה פזורים המתקנים השונים שמטרתם אחת: לענג את המבקרים ולרגש אותם עד אין קץ. בממלכה מסתובבות בובות של הדמויות האהובות מסרטי וולט דיסני, והן מתחבקות ומצטלמות עם כל דורש. כל היום טיילנו בין סיפורי אגדות, ובשעת ערב מוקדמת יצאה תהלוכה מקסימה של כל הדמויות המככבות בהן. אני ממליץ לתפוס מקום ישיבה על המדרכה ברחוב הראשי לפחות חצי שעה לפני שהתהלוכה מתחילה, ואם חשוב לכם לראות אותה על רקע הטירה היפה, הגיעו לכיכר המרכזית לפחות שעה לפני כן (בררו בתחילת היום את שעת פתיחת התהלוכה). כך תבטיחו לעצמכם מקום בשורה הראשונה והנאה מושלמת ממופע הזיקוקין החותם את הערב. מומלץ להגיע לכל הפארקים בנעלי הליכה קלות וטובות. אמנם קצת חם בכפות הרגליים, אבל אחרי כמה ימים של שיטוטים תגלו שנעל ספורט נוחה היא הבחירה הנכונה.

מיקי, גופי ופלוטו מתענגים על דיג רגוע. עולם של פנזיה קם לתחייה

היום הרביעי: ממלכת החיות
ממלכת החיות (Animal Kingdom) של דיסני וורלד מציעה נגיעה של ממש בעולמן של חיות הבר, חגיגה אמיתית לכל אוהבי החיות. פתחנו בסיור ספארי קליל, ובמהלכו ראינו (ולפעמים גם ליטפנו) פילים, ג'ירפות, תנינים, עכבישים נדירים, עטלפים ענקיים וגורילות שתופפו על חזותיהן בגאווה. אל תיבהלו אם מתרחש פתאום אירוע לא צפוי, והנהג מציל את חייכם בתושייה. זוהי מסורת בפארקים, עוד דרך משעשעת לעורר בכם ריגוש.

הספארי הוא הפתיחה המוצלחת ביותר לטיול בממלכה, אבל כולם יודעים זאת ועטים עליו מיד כשהפארק נפתח. מי שרוצה להיכנס אל הפארק לפני כולם יכול להזמין את ארוחת הבוקר המוגשת בתוכו שעה לפני מועד הפתיחה הרשמי. הארוחה יקרה, ויש להזמין מקום מראש. אחרי הספארי צפינו בסרטים תלת ממדיים שבהם נדמה שהחיות נוגעות בנו, תחושה מצמררת ונפלאה. ביקרנו גם בפארק הדינוזאורים, ונסענו ברכבת הרים מפחידה שעברה בחללים חשוכים, שמהם הגיחו דינוזאורים מאיימים.

היום החמישי: פארק אפקוט
פארק אפקוט (Epcot) הוא פארק נוסף של דיסני וורלד המחולק לשני חלקים. החלק הראשון הוא עולם העתיד (Future World) העוסק בחידושים טכנולוגיים וכולל גם ביקור מרתק מתחת למים, שבמהלכו יורדים לתוך צוללת במעלית מיוחדת. המעלית מיטלטלת קלות, ומבעד לדופנותיה השקופות רואים את המים הסוגרים עלינו מסביב. כשחוזרים, המעלית שוב מיטלטלת ממעמקי הים עד שדלתותיה נפתחות לאוויר העולם. רק במקרה גילינו שהמעלית כלל אינה עולה ואינה יורדת, אלא היא חלל קטן שמכניס את הנוסעים שבו לאווירת הים בלי לזוז ממקומו. אופס, הרסתי לכם חוויה. לא נורא, יש עוד עשרות אחרות, למשל תחרות ריצה וירטואלית, שבה המתחרים רצים וקופצים במקום, ותנועותיהם נקלטות בחיישנים אלקטרוניים ומשודרות למסך גדול של מסלול מכשולים.

בשעות הצהריים יצאנו לסיור בכל העולם בחלקו השני של פארק אפקוט, היריד העולמי (World Showcase). למעשה, רק הלכנו מסביב לאגם גדול שעל גדותיו שוכנות בשלום עולמי כל המדינות, ובכל מדינה נהנינו מאטרקציה מרכזית אחת. במרוקו שוטטנו בשוּק מדהים, בנורווגיה שטנו דרך יער טרולים, ובסין צפינו במופע של ילדים אקרובטים. המסע נשמע קל, אבל אחרי המדינה השביעית כבר עייפנו, האטנו את הקצב ושיווענו לכוס קפה ולמנוחה קלה. את היום קינחנו שוב במופע אורקולי יפהפה בליווי זיקוקין ומוזיקה הנערך על גדות האגם. כדאי מאוד לתכנן את הסיור כך שיישאר לכם די זמן לתפוס מקום טוב לצפייה במופע.

עולם הים. כמו להיות בתוך אקווריום ענקי של כרישים ושאר יצורים ימיים

היום השישי: עולם הים
יום חדש עולה, ואנו בשערי עולם הים (SeaWorld), פארק העוסק בבעלי חיים ימיים ובכאלה שחיים ליד מקורות מים. שמחנו לשמוע שנתח מרווחי הפארק מושקע בעזרה לחיות אלה. בפארק יש כמה מופעים מרכזיים ששעותיהם ומיקומם מפורטים בדף שמקבלים בכניסה. גם כאן כדאי להקדיש דקות אחדות לתכנון הסיור לפי הדף הזה. בתוך הפארק התרשמנו כל כך מהמופע הגדול של הלווייתנים הקטלנים, עד שחזרנו למחרת רק כדי לצפות בו שוב. נהנינו למדי גם מן הצפייה באריות ים, בכלבי ים, בדולפינים, בתנינים, בדובי קוטב ובעוד חיות רבות. הילדים זכו לחוויה מיוחדת במינה כשליטפו חתולי ים (מחבטנים) ענקיים בבריכה.

רכבת הרים בעולם הים. להתרגש, לפחד ולהזרים אדרנלין

היום השביעי: הבית ההפוך
את היום האחרון פתחנו בפארק הקרוי WonderWorks. פארק זה הוא בניין הנראה כאילו נבנה הפוך, ובו חווינו ארבע שעות של משחקים. כדי להיכנס לבניין יש לעבור על גשר המצוי בתוך צינור ענקי שמסתובב במהירות עצומה. אבל אם גייסתם די אומץ כדי לעבור את זה, אתם כבר מחושלים מספיק כדי ליהנות משלל המתקנים שבתוך הבניין. רבים מהמתקנים בבניין מדמים תחושות ותופעות כמו רכבת הרים, מיטת מסמרים ורעידת אדמה. בחדרים אחרים הפרחנו בועות סבון בגודל אדם ואף נכנסנו לתוכן, והשתוללנו בחדר שמתרגם את תנועותינו לצלילים. כשהגענו למתקן שמדמה הוריקן, קפצנו לתוכו בשמחה, אבל אנחנו כבר חווינו את הדבר האמיתי…

הבית ההפוך ב-Wonderworks. לפני הכל צריך לצלוח את הכניסה המאתגרת

בכך תם ונשלם סיור הפארקים שלנו, ועזבנו את אורלנדו אל הפארק הלאומי אוורגליידז, שבו חיות הבר אינן גדלות בכלובים ואינן מאולפות לשעשע קהל.