תפריט עמוד

החרמון בחורף – יוצאים לסקי

יש לנו רק אתר סקי אחד בארץ וגם הוא לא פתוח כל החורף, אבל שיורד שלג וההר מתכסה בלבן, אין כמו קפיצה קטנה לסקי בלי שצריך לטוס למרחקים

בכל שנה, כשכלי התקשורת מודיעים על שלג בחרמון, מתייצב עם ישראל בהמוניו באתר החרמון, מוכן ומזומן לגלוש או לפחות להזין עיניים ולמשש את הלבן הלבן הזה. ואכן, אין כמו החרמון לטעום את טעמה של אירופה, לשאוף אוויר פסגות ולגלוש במורדותיו כשהרוח שורקת באוזניים. אבל אם נרצה או לא נרצה, ישראל אינה שוכנת באלפים אלא במזרח התיכון, ורצוי להתאים את רמת הציפיות למציאות. כך למשל, אם עונת סקי ממוצעת באתר סקי אירופי עשויה להימשך עד חצי שנה, מנובמבר עד אפריל, בחרמון מדובר בכחודשיים-שלושה במקרה הטוב, מינואר עד מרץ. ואם אתר סקי באירופה מציע לעתים מאות מסלולי גלישה, באתר החרמון יש כעשרה מסלולים, ובסך הכל האתר מציע כיום כחמישים קילומטר של גלישת סקי. אך בחיסרון טמון גם יתרון: מכיוון שהאתר אינו גדול, ההתמצאות בו קלה, ואין סכנה שתסיימו את הגלישה בכפר שווייצרי קטן המרוחק עשרות קילומטרים מהרכבלים, או גרוע מכך, תמצאו את עצמכם לפני מצוק אדיר ותיאלצו ללכת את כל הדרך חזרה. שלא לדבר על מפולות שלגים – סכנה אמיתית באתרי סקי רבים באירופה ובעולם, שבחרמון לא שמעו עליה.

המסלולים
באתר החרמון כ-45 ק"מ של מסלולי גלישה ו-1 רכבלים ומעליות טי-בר. סלולי הגלישה מס' 2 (ואדי תחרות) ומס' 3 (ואדי חתול), מוכרים כמסלולים תחרותיים על ידי התאחדות הסקי הבינלאומי F.I.S.

מבין הרכבלים והמעליות שעומדים לרשות הגולשים, התחתון בגובה של 1,600 מטר, העליון בגובה של כ-2,100 מטר – מסלול שיאון הוא האתגרי והמקצועי ביותר (גם במונחים אירופיים), ונחשב "מסלול אדום" – מסלול קשה המיועד לגולשים עם ניסיון של לפחות כמה שבועות. יתרונו של מסלול שיאון בכך שהוא ממוקם על מדרונו הצפוני של החרמון וככזה הוא אינו סופג מידה רבה של קרינת שמש, והשלג שבו נשאר יבש. המסלולים הדרומיים, שהם אתגריים פחות, נתונים יותר לקרינת השמש, ולכן השלג שבהם נעשה לעתים רטוב משעות הצהריים ואילך, דבר המקשה על הגלישה. גולשים מקצועיים וגולשי סנובורד נוהגים לגלוש במסלול העובר מתחת לרכבל העליון, הנחשב "מסלול שחור" (הקשה ביותר).


גולש בחרמון. 45 ק"מ של מסלולי גלישה, מתוכם שניים ברמה תחרותית | צילום: שאטרסטוק

חרמון למשפחות
שטחו של אתר החרמון כ-5,000 דונם. פרט למסלולי גלישה, בתקופת השלגים יש מתחם מיוחד למשפחות שבו ילדים בני ארבע-חמש יכולים לגלוש במזחלות הפלסטיק, לבנות אנשי שלג וליידות כדורי שלג זה בזה. ילדים בוגרים יותר ודאי יעדיפו את מזחלת האקסטרים – קרוניות שנוסעות לאורך מסלול של כמעט קילומטר המתפתל בנופי ההר. אפשר להגיע למהירות של עד 45 קמ"ש (המהירות בשליטת הגולש). בנוסף, אפשר לעלות לתחנה העליונה של הרכבל וליהנות מהנוף הנשקף מכאן.

טענות שכיחות
צפיפות: יש שבתות שבהן תור המכוניות העושות את דרכן לאתר משתרך על פני כמה קילומטרים, שלא לדבר על התורים הארוכים לרכבלים, לשכירת הציוד ולמסעדה.
מצוקת חניה: מי שמגיע במכונית פרטית לאתר בשיא העונה עלול לבלות זמן רב בחיפושים אחר מקום חניה. עצתנו היא להקשיב לדיווחי הרדיו, ולהימנע מלהגיע כשהנהלת האתר מודיעה שהוא מלא.
מחירים גבוהים: המחירים באתר החרמון (ראו בהמשך) דומים לאלה הנהוגים באתרי סקי באירופה ואף יקרים במעט, אלא שלסקי באירופה יש להוסיף כמובן את מחיר הטיסה.
ציוד מיושן: לדברי כמה גולשים מקצועיים שעמם שוחחנו, הציוד המוצע לשכירה באתר – כמו נעלי סקי, מגלשיים ומקלות – מיושן לעומת הציוד האירופי. מנהלי האתר אומרים כי בכל שנה מחדשים את הציוד במקום וכי המגלשיים המוצעים באתר הם מסוג קארבינג, הנחשב משוכלל וחדיש.

השמחה שבמפגש עם שלג | צילום: אלי אטיאס

עצות מעשיות
מתי כדאי להגיע: עדיף לא להגיע בשבתות אלא באמצע השבוע, כשהאתר אינו עמוס וכשהסיכוי לגלוש בלי להיתקל בגולשים אחרים גבוה, ואפשר גם ליהנות מהנוף הנפלא ומהשקט. העצה הזאת נכונה לכולם, ובעיקר לגולשים מקצועיים.
שעות פתיחה: האתר פתוח כל יום בשעות 16:00-8:00, כניסת כלי רכב אחרונה בשעה 15:00. חשוב לשים לב לשעות פעילות הרכבלים: עלייה אחרונה ב-15:20, ירידה אחרונה ב-15:45
איך להגיע: אפשר כמובן במכונית פרטית. האפשרות הזאת טובה למשפחות עם ילדים השוקלות לנצל את השהייה באזור גם לטיולים בסביבה. גולשים מקצועיים וכאלה המגיעים ליום אחד עשויים להעדיף את שירות ההסעות היומי שמציע מועדון הסקי הישראלי לאורך כל עונת הגלישה במשך השבוע. ההסעות המתבצעות באוטובוסי תיירים יוצאות מתל אביב בחמש בבוקר, עוצרות בכמה תחנות איסוף בדרך, מגיעות לאתר עם פתיחתו ועוזבות בארבע וחצי אחר הצהריים. טלפון: 03-6413066
אפשרויות לינה: באזור מוצעים צימרים רבים שאפשר ללון בהם בלילה שלפני הפעילות וכך לנצל היטב את היום שלמחרת.

מידע שימושי
אתר האינטרנט של אתר החרמון כולל מידע עדכני על כמות השלג, מצב הגלישה, מפת מסלולי הגלישה, רמת המסלולים, אטרקציות, שעות פתיחה, מחירים, עסקות חבילה ואפשרויות לינה באזור. טלפון: 1-599-550-560.
מחירים:
סקי פס: חצי יומי (מהשעה 12:30) – 200 שקל; יומי – 250 שקל; יומיים רצופים – 470 שקל; שלושה ימים – 695 שקל, ארבעה ימים – 870 שקל.
השכרת ציוד: ציוד סקי מלא למבוגר – 140 שקל, ציוד סקי מלא לילד (עד גיל 12), חייל או סטונדט – 120 שקל. השכרת ציוד סנובורד – 140 שקל.
שיעורים: שיעור סקי פרטי (60 דקות עד 3 אנשים) – 200 שקל, שיעור סקי קבוצתי (90 דקות) – 110 שקל

מזחלת פלסטיק לילדים: 25 שקל לשעתיים
מזחלת אקסטרים: 30 שקל למבוגר, 25 שקל לילד עד גיל 12
רכבל ומזחלת הרים: 69 שקל למבוגר, 65 שקל לילד עד גיל 12

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.